Gewoon Dirk: 1995 Cadillac Eldorado Touring Coupe + 2008 BMW 118i M-sport Cabriolet + 2009 Honda Insight + 1990 Citroën BX 16 TGI

Mooie update over de vloot. Fijn dat de Don nu in orde lijkt en realistish getaxeerd is. Rijdt toch een stuk fijner na zo ontzettend veel mooi werk.

Mooi opgelost met de velgen van de Honda. Velgen maken de auto voor een deel. ;) Op naar een jaar met veel meetings en mooi weer.
 
Ik was heel even onder de indruk dat je wagenpark was uitgebreid met een Panhard, maar nu heb ik het hele verhaal even doorgelezen! Leuk zeg, en nog van harte gefeliciteerd met de bruiloft!

En voor de Cadillac, de BMW én de Insight wordt nog goed gezorgd zie ik. Leuk wagenpark bij elkaar! Interessant trouwens, dat vroege Mini's compatibel zijn met Honda-velgen (en vice versa). Ik kan me herinneren dat Rover in die tijd ook zaken deed met Honda, misschien dat er daar een soort van linkje zit? (Ik moet wel bekennen dat ik het ontwerp van de OEM velgen beter vind staan dan de Mini-velgen, maar dat terzijde)

Dank voor de felicitaties.

Die link tussen Honda en Rover vond ik ook wel een leuke maar aangezien de eerste New Mini een BMW product is denk ik niet dat daar nog iets van Rover erfenis in zit. Het verband tussen beide doet het dan wel weer goed onder autokenners en maakte dat ik het wel grappig vond om te proberen.

Mooi om bij te lezen weer (y)
Denk je er wel aan om de taxatie iedere drie jaar te laten vernieuwen? Anders valt verzekering na die tijd alsnog terug naar een dagwaarde-schijntje.
Uiteraard zal ik iedere 3 jaar de taxatie moeten laten vernieuwen, met een beetje geluk stijgt de waarde weer wat door marktwerking of door zelf uitgevoerde verbeteringen. Al moet dat laatste nog wel even wachten, eerst maar de spaarrekening terug spekken.

@Pietzoveel @uwbuurman @Engineer2
Interessante discussie over de taxatie. Ik hoop hem nooit nodig te hebben maar zal hem zeker tijdig vernieuwen om redenen die uwbuurman ook al aandraagt. Overigens vond de taxateur de BMW er ook mooi bijstaan, wellicht was hij naar extra werk aan het vissen. ;)

@Marc 827 3500
Dankjewel, zoals schoenen een outfit kunnen maken of breken kunnen velgen dat bij de auto. Het is fijn om de Honda er weer fris bij te zien staan. Binnenkort met de beurt + APK de bandjes even overgooien, de voorbanden van de mooie set zijn economisch opgereden. :D
 
Nieuwe pagina, tijd voor foto's!
Vorig weekend vierde mijn vader zijn 70ste verjaardag in een hotel in Zeeland. Voor de gelegenheid de Cadillac van stal gehaald, ook om de volgende dag nog een stuk te toeren door West-Vlaanderen.
Ik zal hier een paar leuke plaatjes neerzetten, wil je meer zien klik er dan zeker even op want op mijn Flickr account staan er nog een hoop meer.








 
Maandag wilde ik in de ochtend met open dak naar het werk rijden, het was immers droog en zonnig, maar tot mijn frustratie ging dit niet zoals gepland. Het dak ging weliswaar helemaal open en verdween netjes in de kofferbak maar de afdekplaat wilde niet terug naar beneden. En daarmee kan je natuurlijk niet rijden. Na het een paar keer geprobeerd te hebben toch maar met een dicht dak naar het werk gereden.

Dinsdagmiddag had ik even tijd om er naar te kijken, eigenlijk tegen beter weten in. Als het immers een kapotte sensor zou zijn dan zou dit voor geen mogelijkheid vast te stellen zijn zonder de juiste apparatuur. Alleen je weet het maar nooit dus toch even gekeken. Allereerst was ik verwonderd door de enorme hoeveelheid kabels en stangen die zorgen voor de bediening van het dak, met recht een complex systeem.



Wat verder opviel was een kleine sensor die los bungelde. Nadere inspectie leerde dat deze in het verleden al eens vastgelijmd is geweest (witte residu van de superlijm verklapte dit). Aangezien ik de auto inmiddels ruim 2 jaar in mijn bezit heb en hij tot op heden nooit dienst geweigerd had is dit toch een redelijke oplossing geweest. Voor nu heb ik het ding terug vastgelijmd aan het oogje waarmee hij gemonteerd zit, op termijn moet er natuurlijk wel een nieuwe sensor op komen. Al is het maar zodat je er op kan vertrouwen dat het dak werkt wanneer de zon schijnt.

Zie hier de sensor, als je goed kijkt zie je waar hij (nu al voor de tweede maal) gelijmd is.

 
Balen, maar daar heeft die auto geen schuld aan. Voor nu mooi dat het weer is opgelost!

Nu hopen dat die zon terugkomt!!
Nee precies, geen idee ook hoe die sensor ooit afgebroken is. Wellicht iemand er tegenaan gestoten met het afstellen van het dak? Ik weet dat er ooit een nieuwe softtop op gekomen is, volgens het chassisnummer zat er oorspronkelijk een grijs dak op.
Gisteren nog heerlijk open kunnen rijden, zonnetje op de bol en onderweg naar huis toch maar de snelweg gedeeltelijk links laten liggen om lekker over kronkelende binnenwegen verder te sturen. Want fijn sturen dat de Beemer zeker, wat dat betreft ben ik ruim twee jaar na dato nog steeds erg content met deze auto.
 
Ik denk dat het met die "open-meter" wel goed zit bij jou. Die kap verslijt nog eens.
In het voor- en najaar is wel de lekkerste tijd qua open rijden. Ik probeer vaak de Wind mee te nemen en die werkt zo makkelijk dat je ook voor 5 minuten de kap open doet. Alleen voor op de snelweg zou een windscherm nuttig zijn maar die zijn lastig met installeren.
 
Toch kan ik het wel aanbevelen zo'n windscherm. Bij mij zit hij er standaard in waardoor installatie iets eenmaligs is. Daardoor is echt mijn enige criterium om het dak te openen dat het droog is. En ja, daardoor rij ik inderdaad bijna meer met het dak open dan dicht. :D
 

Bam, dat is een schone motorruimte! Deze mocht ook wel schoon want afgelopen donderdag stond het oldtimerfestival in Axel op de planning.
Jaren terug ben ik hier al eens als toeschouwer geweest en de enorme variatie en kwaliteit van oldtimers maakte dat ik er sowieso nog wel eens heen wilde. Nu ze dit jaar voor eenmaal ook auto's van tussen 1978 en 2000 toe lieten had ik me direct maar aangemeld. Ik heb me goed geamuseerd en enorm veel mooie auto's gezien. Helaas viel het youngtimer gedeelte wel wat tegen, hoog gehalte VW, Mercedes en BMW welke meer dan eens te ver verlaagd waren met te grote velgen. Buiten mijn Cadillac was het vooral een Maserati Ghibli uit 2000 waar ik blij van werd. Eindelijk heb ik ook eens goed kunnen zien dat de niveauregeling op de achteras perfect functioneert. Ik moest de auto met 1 wiel op de stoep parkeren maar hij bleef perfect horizontaal staan waarbij het ene achterwiel dik 10 cm onder de wielkastrand zat en het andere, tja, oordeel zelf.



Zaterdag is de Cadillac nog meegegaan naar EMWalhalla. Het weer was geweldig en dat geldt ook voor de sfeer. Veel mensen gesproken en zeker zo veel mensen niet gesproken. Nog een paar nieuwe gezichten van het forum ontmoet wat ook weer resulteerde in een paar leuke gesprekken. Helemaal top. Helaas ben ik zelf helemaal vergeten foto's te maken van de Don op EMWalhalla. Gelukkig heb ik 1 foto toegestuurd gekregen van Leontien tijdens het onderdeel flop gear. Hier wordt je auto beoordeeld met een knipoog, leuk itempje wel.



En dan een andere auto, de Honda. Deze heeft afgelopen week weer een kleine beurt gehad (kilometerstand loop alweer langzaam richting de 190.000) en daarbij zijn de goede banden van de lelijke velgen overgezet op de mooie velgen. Dus deze puppies kunnen naar de oud ijzerboer.



Opvallend is wel hoe netjs het velgbed nog is in vergelijking met de rest van de velg.



Als laatste is er dan nog de BMW, daar ben ik afgelopen vrijdag de hele dag mee in de weer geweest. Zo mocht de binnenkant wel weer eens gepoetst worden. Hierbij heb ik, net zoals eerder al bij de Cadillac, het leer helemaal gereinigd en opnieuw ingevet met mothers leather conditioner. Dat interieurtje oogt weer helemaal fris.





Verder mocht het dak weer eens grondig gereinigd worden, er zat zelfs wat groene aanslag in de naden. Dit helemaal weggepoetst en vervolgens het dak opnieuw geïmpregneerd. Dit is nu denk ik de derde keer dat ik het doe en de spray om te impregneren is nu wel leeg. Voor het najaar maar een nieuwe flacon bestellen.
Wat echter al op mijn to do lijst stond sinds de aankoop ruimn twee jaar terug is om hem eens te polijsten. Niet dat de lak zo enorm slecht was maar hij had wel wat last van swirls, met name op de horizontale delen (motorkap en kofferdeksel). Deze heb ik dan ook in drie stappen behandeld, van grof via middel naar fijn.
Dit was de motorkap na de eerste stap.

[url=https://www.flickr.com/gp/127490380@N05/Fc1L5VG3c5]




En de kofferdeksel tijdens de werkzaamheden.



Vervolgens geprobeerd wat foto's te maken na de 3 stappen.



Hier is toevallig ook nog zichtbaar dat het dak nog niet gedaan was, duidelijk nog niet egaal zwart rond de rand.



De overige plaatdelen heb ik alleen even met fijn polijstmiddel meegenomen om de glans weer wat extra omhoog te brengen. Daarna met het afspoelen van de auto om residu van het polijsten weg te krijgen bleef er al een mooie beading staan op de lak.



Na het polijsten, wassen en dak impregneren heb ik de auto van een verse waxlaag van collinite voorzien en ook onder de motorkap even alles netjes gemaakt.



Het was al aan het schemeren toen ik eindelijk klaar was maar het resultaat is er zeker naar!





 
Mijn laatste bijdrage is alweer vananderhalve maand geleden zie ik.
In de tussentijd ben ik lekker op vakantie geweest en is er ook wel wat autonieuws te melden,

Allereerst de BMW.
De APK was geen probleem, wel kreeg ik van de specialist het advies om voor de volgende keuring de remblokken rondom te vervangen, staat genoteerd en gaan we eens een keer op het gemakje doen.

De Honda.
Deze blijft maar trouw zijn rondjes draaien. Mist geen enkele hartslag en blijft zuinig en comfortabel. Daarom de auto maar eens verwend met een grondige poetsbeurt. Zowel interieur als exterieur goed onder handen genomen. Deze keer de auto ook maar weer eens gekleid en van een verse laag collinite voorzien. Wat geeft dat toch een mooi resultaat, zeker na een zomerse bui.




Dan rest er nog de Don.
Ook deze mocht weer op voor zijn jaarlijke keuring, na alle investeringen van de voorbije tijd verwachte ik een glansrijke goedkeuring. Dit bleek helaas niet het geval want er was een ashoes gescheurd. Goed, geen probleem zou je denken. Even een nieuwe hoes eronder en goedkeuren maar. De Don zou echter de Don niet zijn als het zo makkelijk zou zijn. Om een ashoes te vervangen is er specifiek GM gereedschap nodig wat je dan ook nog maar moet zien te kunnen krijgen. Zucht. Uiteindelijk maar besloten om de gehele aandrijfas te vervangen, de andere kant uit voorzorg ook maar meegenomen. Daarmee kon de auto goedgekeurd worden en vervolgens moest hij nog wel uitgelijnd worden natuurlijk. Dis is ook weer gedaan, hij rijdt weer zoals het hoort met een jaar APK.




Wat er nog rest is nog een ander nieuwtje, hiervoor maak ik zo even een aparte post.
 
Onlangs werd ik door NicoGTR erop geattendeerd dat er in mijn woonplaats een auto te koop stond voor een schappelijk bedrag. Nou gebeurt dit wel vaker en meestal zijn de auto's zodanig oninteressant voor mij dat ik er verder niet iets mee doe. Ditmaal werd mijn interesse echter wel geprikkeld dus besloot ik het thuis ook even te laten vallen. Zowaar zag mijn vrouw er ook heil in en zodoende ben ik gaan kijken bij de auto.

Ik werd zeer hartelijk ontvangen, de man die hem verkocht bleek een echte liefhebber van het merk. De auto bleek in een betere staat te zijn dan ik verwacht had voor de vraagprijs. Een proefrit bevestigde dat dit een solide auto was. Wel stottert de motor wat maar dat fixen we wel. Verder is er optisch echt wel het nodige te verbeteren maar dat vind ik wel leuk om te doen. Voor nu zal ik jullie niet verder in spanning houden, hier is de nieuwe aanwinst dan:



















De auto in kwestie is een Citroën BX 16 TRI, origineel Nederlands uit 1990. Hij is aangeschaft door Citroën Nederland als een demo-auto en na een aantal maanden verkocht aan een binnenvaartschipper. Deze heeft de auto in zijn bezit gehad tot 2020, in die tijd heeft de wagen miljoenen kilometers gemaakt zonder daar zelf veel voor hoeven te doen. Vervolgens is de auto korte tijd in het bezit geweest van iemand in Haarlem alvorens hij in 2021 naar mijn woonplaats vertrok.

De vorige eigenaar heeft in de afgelopen 3 jaar zowel de grote als de kleine octopus vervangen, de achterste draagarmen zijn vernieuwd en de distributieriem is vernieuwd bij 125.000km. De huidige stand is 140k km. Ook zijn 2 van de 4 banden nagenoeg nieuw en kreeg ik een werkplaatshandboek en een doos reserve-onderdelen bij de auto. Laat mijn eerste hydropneumatische avontuur nu maar beginnen!

P.S. bij de verkoper stond er ook nog een GSA, XM, Xantia, ACADYANE en HY op de dam.Niet allen van hemzelf maar ook van zijn kinderen, het Citroënbloed stroomde daar goed door de aderen.
 
Wat leuk! Moet er nog iets spannends aan gebeuren, of valt dat mee?
Dat lijkt wel mee te vallen. Voor het mooie mag het spatbord linksvoor vervangen worden, verder maar zien wat we aan roestplekjes willen aanpakken en natuurlijk de stotterende motor verhelpen (ik gok op vervuilde injector).
Verder een goede onderhoudsbeurt en een goede poetsbeurt en lekker genieten ervan.
 
Wat een gave BX! En zo te zien is 'ie erg goed gehouden door de jaren heen, die heeft duidelijk goede eigenaren gekend.

Heel veel rij- en sleutelplezier gewenst! Ik kijk uit naar je updates :D
 
Wat een gave BX! En zo te zien is 'ie erg goed gehouden door de jaren heen, die heeft duidelijk goede eigenaren gekend.

Heel veel rij- en sleutelplezier gewenst! Ik kijk uit naar je updates :D
Hij is, zeker van een afstandje, best goed ja. De tijd heeft wel zijn tol ge-eist. Ook het op- en van het schip takelen is helaas niet altijd even voorzichtig verlopen, hierdoor heeft hij toch wel wat beste krassen links en rechts.
 
Mooie updates! Had al wat meegekregen maar ik zie nu de foto's pas op een groot scherm.

Die deuk RA moet er wel uit te drukken zijn. In ieder geval zo dat het niet meer opvallend is. Dan de wielafdekkingen achter even nalopen en inderdaad dat spatbord LV en je bent al een heel eind.

Leuk dat je veel van de historie weet
 
Leuke BX, gefeliciteerd!
Benieuwd wat je ermee gaat doen.
Kun je nu ook gewoon een wiel wisselen zonder krik, met het bollensysteem?
 
Onverwachte wending, leuk Dirk! De 16 TRI schijnt een erg felle, fijne motor te zijn. Dus die stotter eruit halen is sowieso de moeite! Verder zie ik inderdaad wat optisch opknapwerk, maar dat is aan jou wel besteed. De schrijftafel en het muntenbakje van zo'n latere BX blijven toch ook erg leuk...
 
Mooie updates! Had al wat meegekregen maar ik zie nu de foto's pas op een groot scherm.

Die deuk RA moet er wel uit te drukken zijn. In ieder geval zo dat het niet meer opvallend is. Dan de wielafdekkingen achter even nalopen en inderdaad dat spatbord LV en je bent al een heel eind.

Leuk dat je veel van de historie weet
Precies, hij hoeft ook zeker niet perfect te worden, zolang hij er maar net wat netter bij staat. Overigens is gisteren bij het poetsen van het interieur (let wel, ik had een emmertje lauw water zonder schoonmaakmiddel) de rode lak van het citroënlogo op het stuur gekomen.
Voor wat de historie betreft, dit is vooral wat me verteld is door de verkopende partij. Een aantal foto's op Flickr van de auto in Haarlem en omstreken bevestigen overigens wel een deel van dit verhaal.

Ik zie dat ie iets unieks heeft voor een BX: een niet doorgezakte achterspoiler!!
Ik had er zelf niet eens bij stilgestaan maar inderdaad, dat euvel is deze BX bespaard gebleven.

Leuke BX, gefeliciteerd!
Benieuwd wat je ermee gaat doen.
Kun je nu ook gewoon een wiel wisselen zonder krik, met het bollensysteem?
Dankjewel! Voor zover ik weet heb je gewoon een krik nodig, geen idee hoe dit anders zou kunnen. Je kan de hoogte niet per wiel instellen.

Gefeliciteerd met de vrolijke onverwachte nieuwkomer!
Gefeliciteerd met je nieuwe oude auto Dirk! Veel BX-plezier!
Dank jullie wel

Gezien je autoverzameling wordt het langzamerhand tijd dat je je naam wijzigt naar "Bijzonder Dirk" ;)
Haha, dat is een mooie. De naam komt echter uit een tijd dat iedereen (ikzelf deed er net zo hard aan mee) hier op het forum steeds grotere en meer ingewikkelde nicknames nam. Hier werd ik op den duur zo moe van dat ik er maar gewoon Dirk van maakte.

Ook al wordt deze niet belastingvrij, toch erg leuk!
Thanks! Gelukkig weegt het niet veel meer dan een natte zaterdagkrant dus die MRB is ook nog wel te overzien.

Onverwachte wending, leuk Dirk! De 16 TRI schijnt een erg felle, fijne motor te zijn. Dus die stotter eruit halen is sowieso de moeite! Verder zie ik inderdaad wat optisch opknapwerk, maar dat is aan jou wel besteed. De schrijftafel en het muntenbakje van zo'n latere BX blijven toch ook erg leuk...
Die motor is zeker een felle. Het haperen geschiedt nu voornamelijk tussen de 2000 en 2750 toeren. Daarboven trekt ie er lekker aan. Het lage gewicht helpt daar zeker ook bij. Het montenbakje weet ik wel maar de schrijftafel zegt me zo snel even niets.

Wat een leuke aanwinst weer. Ziet er nog netjes uit en leuk dat hij van een liefhebber komt.
Dankjewel! De vorige eigenaar is niet alleen liefhebber maar liet me ook weten dat als ik ergens niet aan uit kwam hij me zeker wel wilde helpen.

Wel leuk, twee zeer comfortabele wagens.
Dankje! Het comfort is een mooie tegenhanger voor de cabriolet met M sport pakket.

Gefeliciteerd met de APK voor de Don en uiteraard met je nieuwe aanwinst. Een BX blijft leuk.
Dankjewel! Vergeet ook niet de APK voor de BMW :p
 
Dankjewel! Voor zover ik weet heb je gewoon een krik nodig, geen idee hoe dit anders zou kunnen. Je kan de hoogte niet per wiel instellen.
In de hoogste stand zetten, 'iets' onder de auto duwen, in de laagste stand zetten. Dan trekt hij zelf zijn wieltjes op. ;)

De schrijftafel is de bijnaam van het stuur. Kan je mooi een kladblok op leggen.
 
Ik vond het ook een heel leuk ding ja! :D
Mocht ie een keer weggaan dan hou ik je in gedachte.

Leuke auto, goed dat je 'm verder gaat verzorgen en op de weg houdt. Veel plezier ermee! :)
Dankjewel! Het zijn vrij taaie auto's volgens mij dus deze blijft vast nog wel een poos rijden.

In de hoogste stand zetten, 'iets' onder de auto duwen, in de laagste stand zetten. Dan trekt hij zelf zijn wieltjes op. ;)

De schrijftafel is de bijnaam van het stuur. Kan je mooi een kladblok op leggen.
Ach, natuurlijk, dat is wel een goede. Handig om te weten als ik een keer onder de auto moet zijn.
Duidelijk ook van die schrijftafel, het is inderdaad een flink oppervlakte. Handig tijdens puzzelritten.

Oh ja! Nou bij deze dan alsnog. ;)
Haha, dankjewel.


Inmiddels zijn er twee spatborden besteld, die gaan als het goed is vandaag verzonden worden. Verder heb iki nog wel wat leuke plaatjes te delen, dat probeer ik dit weekend nog voor elkaar te krijgen.
 
Zoals ik eerder al schreef had ik nog wat leuks te delen. Vorige week had ik een klein pakketje binnen uit de VS!



Inderdaad, NOS contact- en deursleutels waarvan de baard nog onbewerkt is.



Helaas is de deursleutel niet van het juiste type waardoor ik daar niets mee kan. Het zure is dat mijn type het slechts verkrijgbaar is en daardoor in plaats van zo'n $12 maar liefst een kleine $60 moet kosten op Ebay.
Voorlopig hou ik het dus maar bij de gewone sleutel en de gouden contactsleutel.
Want zeg nou zelf, dit is toch veel cooler dan de originele contactsleutel?



Dan door met de BX.
Bij deze auto zat een doos reserve-onderdelen waaronder een reserve gasklephuis. Zodoende heb ik vrijdagmiddag even de injector gewisseld om te zien of dat soelaas bood voor de stotterende motor. Dit bleek helaas niet te helpen, vervolgens heb ik twee van de bougies losgedraaid om de staat daarvan te bekijken, daar zou wel eens de oorzaak kunnen liggen.



Ik heb meteen maar nieuwe bougies en ander materiaal besteld om de auto een beurt te kunnen geven. Sowieso geen overbodige luxe omdat juist dat stukje historie ontbreekt. Ik hoop alles in de loop van de week binnen te hebben zodat ik er mee bezig kan.

Helaas was zaterdag mijn pakketje met de spatborden nog niet bezorgd, als het goed is zal deze vandaag wel binnen moeten komen. Zondag had ik wel nog even tijd voor een ander klusje. Bij de reserve onderdelen zitten namelijk ook twee buitenspiegels. De rechter moet sowieso vervangen worden omdat de rubberen slurf tussen voet en spiegel kapot is. Ik had zondag mooi even tijd om de reservespiegel schoon te maken alvorens ik die binnenkort kan gaan monteren.





Zoals je kan zien is de spiegel wel compleet maar erg vuil en verweerd. Eerst maar schoonmaken met lauwwarm water.



Hierna leek het kunststof haast nog meer verweerd maar daar kwam snel verandering in. Ik heb heet kunststof behandeld met Dark matter van Dodo Juice, een trim & tyre dressing die ik pas aangeschaft heb. De eerste resultaten zijn goed, het oogt mooi zwart zonder al te hard te glimmen.



Zie hier ook het verschil met de onbehandelde linker spiegel.



Die tweede heb ik vervolgens ook maar onder handen genomen, dan heeft de BX straks weer twee verse spiegels.



Hier is de voet nog niet gedaan maar het spiegelhuis al wel.

Op de foto lijkt het meer te glimmen dan in het echt. Wel zitten er nog wat oneffenheden in dus wellicht dat ik voor montage nog een tweede laag aanbreng.



Dan nog een paar leuke snuisterijen die ik bij de auto klreeg. Allereerst was het originele kentekenbewijs nog bij de auto.



En er zat een Haynes manual van de BX bij. Maar niet zomaar eentje, nee een op A4 afgedrukte kopie van het echte boek. Voorzien van een eigen kaft mèt bijpassende foto.

 
Leuk, weer een BX op het forum, maar: staat ie niet wat hoog op de pootjes? Of heb je em voor de foto in de hogere stand gezet.

Eigenarenoverzicht kun je ook hier terugvinden.
 
Leuk, die accessoires! Vooral die gouden sleutel vind ik een gaaf detail. En knap dat ze nog gloedje nieuw te vinden zijn.
Ja die sleutel ben ik zelf ook erg content mee, zeker omdat ik geen reservesleutel heb voor de Don.

Leuk, weer een BX op het forum, maar: staat ie niet wat hoog op de pootjes? Of heb je em voor de foto in de hogere stand gezet.

Eigenarenoverzicht kun je ook hier terugvinden.
Uiteraard was ik lekker aan het spelen met die hoogteverstelling, meneertje heeft ook eens een keer met hydropneumatische vering.

Het eigenarenoverzicht lijkt overeen te komen met het verhaal van de verkoper dus dat is mooi.
 
De week eindigde mooi vorige week. Op donderdag had de pakketbezorger een cadeautje voor me.


Al was ik bijna bang dat de verkoper me het verkeerde toe had gestuurd.


Na wat uitpakwerk bleken er toch echt twee BX spatborden in de doos te zitten. De staat is prima, de kleur verkeerd. Dus dat wordt opschuren en overspuiten. Mooi projectje wat op de to-do lijst kan.


Vrijdag waren ook de spulletjes binnen voor de grote beurt, ik had niet direct de tijd (of de beschikking over een brug) om heel de beurt uit te voeren maar ik wilde in ieder geval wel de bougies wisselen om te zien of dit zou helpen met de stotterende motor. Nu ik ze er alle vier uit had bleken ze nog slechter dan gedacht.


Met de nieuwe kaarsen erin ben ik even naar België gereden om de tank vol te gooien met E5/Ron 98. Tijdens deze rit gedroeg de motor zich voorbeeldig, weg was het gestotter. Bij het verlaten van het tankstation kreeg ik nog een opgestoken duimpje van een Z4 rijder, je merkt in deze auto wel echt dat je opvalt.

Omdat de motor weer lekker draaide besloot ik hem zaterdag mee te nemen naar de Meern en aansluitend naar een barbeque bij NicoGTR thuis. Zodoende heeft de BX zaterdag ruim 400km mogen rijden, een goede test om de technische staat te beoordelen.
Vlak voor Gouda gaf de navigatie aan dat er file aankwam dus besloten we binnendoor door te rijden. Dit leverde geen tijdswinst op maar we konden in ieder geval in beweging blijven, wel zo fijn in een auto zonder airco.
Met het terugschakelen viel het me al op dat ik moeilijk in de versnelling kwam en dit euvel hield vervolgens stand bij alle veranderingen in verzet. Zou hij dan toch niet zo fris zijn? Is de koppeling zelf misschien op? Gelukkig waren we snel bij de Meern om het daar met andere autoliefhebbers te bespreken.

Unaniem werd er geopperd dat het een lekke koppelingscilinder zou zijn, een zoektocht onder de kap leerde echter dat die er helemaal niet zit. Het is puur mechanisch en er zit een verstelmogelijkheid op.
Gelukkig had CabrioRob zijn gereedschapskist bij zich en kon ik meteen proberen de koppeling wat beter af te stellen. Hierbij viel er meteen al een verbindingsstift tussenuit, ik voorzag al een toekomst met een gele bus met blauwe strepen. Gelukkig was dit onderdeel er zo weer tussen te klemmen en kwam er na een beetje WD40 ook beweging in de stelschroef. Een korte proefrit later stelde mij gerust dat de auto het weer beter deed, in ieder geval goed genoeg om die middag nog naar Limburg te gaan en in de avond weer naar Westelijk Noord-Brabant.
Op de foto hieronder zie je de bewuste stelschroef rechtsboven de groene veerbol. Het busje rechts van de bout kan je er zo tussenuit halen.


De rit naar Nico verliep probleemloos, daar werd er natuurlijk even geposeerd met de bolides van een paar andere vrienden.


En het werd nog drukker.


Na een heerlijke en goed verzorgde maaltijd gingen we tegen middernacht weer richting huis. Ook deze rit hield de BX zich prima, alleen heb ik niet veel 130 gereden omdat het verbruik dan toch wel omhoog schoot (logisch met 4000 tpm) maar ach, met 120 is het ook prima toeren. Wat wel opviel tijdens deze rit is dat de tweede helft van de kilometerteller niet meer verlicht is en het klokje doet het niet. Kan allemaal op de to-do lijst.

Zondag was het lekker weer en ik had niet heel veel te doen dus ging ik nog maar wat klussen aan de BX, je kan wel zeggen dat ik het heb gemist om een klusauto erbij te hebben. Allereerst was het gasklephuis aan de beurt. Met het vervangen van de injector was het me opgevallen dat deze best wel goor was, vol zwarte pek. Met een doek en een bus remmenreiniger ben ik er op los gegaan.
Zodoende dat dit:


er nu zo uit ziet:


Helaas kwam ik er wel achter dat de geleidebuis van de oliepeilstok uit twee delen bestaat, hopelijk kan ik die nog ergens tweedehands vinden.


Onder de kap heb ik niet zo veel andere dingen gedaan, de koppeling heb ik nog wat strakker gezet omdat zijn achteruit nog wel moeilijk te vinden was.
Wel heb ik de ruitenwisserbladen vernieuwd (voor de achterruit moet de wisserarm los dankzij de kekke spoiler) en heb ik de defecte verlichting in de kofferbak gemaakt. Hier bleek simpelweg gewoon geen lampje in te zitten.

Ook leek zaterdag het geluid maar langs 1 speaker uit de radio te komen. Toen ik de andere (rechter) speaker uit de deur haalde zag ik hier niets raas aan en ik voelde hem ook wel licht meetrillen op de muziek, nog eens goed naar de radio kijken dan maar. Wat bleek, deze blaupunkt radio heeft een balance knop en deze stond helemaal naar links gedraaid. Dom dat ik hier niet eerst naar had gekeken, aan de andere kant fijn dat het zo simpel op te lossen was.
Vervolgens ben ik maar de buitenspiegels gaan vervangen.
Hiervoor moest de hele deurkaart eruit.


Alvorens je de spiegel kan demonteren.


Aan de linker kant heb ik niet meer foto's dan dit gemaakt, rechts ben ik iets systematischer te werk gegaan. Ook omdat ik toen inmiddels wist hoe het zat.
Hier zit alles nog op zijn plek.


Vervolgens de afdekkap van de speaker eraf en de raambediening los gemaakt. Deze zit er op geklemd, hard trekken is alles wat er nodig is om deze los te krijgen.


De armsteun is het volgende wat eraf mag, deze houd samen met een tweetal schroeven naast de speaker en een schroefje onder de spiegelbediening de deurkaart op zijn plek.


Met dit allemaal los kan je de deurkaart er af pakken (voorzichtig weliswaar, hij zit nog met enkele pinnen geklemd en het is best lastig om de deurkaart over de bedieningshendel van de spiegel te krijgen).


Toen kon de spiegel eindelijk los. Hier is duidelijk de kapotte slurf te zien, voor mij de reden om de spiegels te vervangen.






De nieuwe spiegel erop en alles weer dichtbouwen. Hierna was het wel welletjes geweest en was ik wel toe aan een koude kletser.


 
Fijne klusjes met direct zicht- en merkbaar resultaat. Sowieso een leuke aanschaf die de komende tijd ongetwijfeld mooier en (nog) beter wordt.

P1046377_elcovandermeer-com.jpg
 
Mooi hoe je met het opwaarderen van details die sommigen over het hoofd zouden zien toch zo'n merkbaar verschil voor elkaar krijgt! Dit is en wordt weer een feestje om te volgen!
 
Bedankt iedereen voor de complimenten, Ik merk dat ik er zelf ook erg blij van word. Zelfs wanneer het de nodige tegenslagen oplevert.

Afgelopen zaterdag was het plan om aan de slag te gaan met de twee spatborden. Dus ik ben naar Roosendaal gereden om daar spuitbussen lak op kleur te laten maken en meteen blanke lak mee te nemen. Natuurlijk met de BX zodat ze de kleur konden scannen. Het viel me al vrij snel op dat de auto weer moeizamer leek te schakelen maar ik zat al op de snelweg dus door naar Roosendaal.

Na de aankoop van de spuitbussen en wat te hebben gekletst met de winkeleigenaar (goh een BX, daar heb ik vroeger nog zo vaak aan gewerkt!) was het tijd om terug te rijden. Met pijn en moeite kreeg ik 'm in zijn achteruit en ook de eerste versnelling was moeilijk te vinden. Met iedere verzetswissel ging het weer wat moeizamer, omdat ik geen zin had om te stranden op de vluchtstrook ben ik maar binnendoor gereden.

Een paar kilometer van huis lukte het helemaal niet meer om te ontkoppelen, dat werd dus een masterclass schakelen zonder koppeling. Pook uit zijn verzet trekken en dan motortoerental proberen te matchen met dat van de bak. De derde versnelling bleek het makkelijkste te zijn dus ben ik zo veel mogelijk in zijn 3 naar huis gereden. Bij een verkeerslicht de motor uit moeten laten vallen om vervolgens in zijn 3 te starten en wegrijden. Dit was denk ik een van de spannendste ritjes naar huis in lange tijd maar gelukkig haalde ik het stoepje voor de deur.

Je begrijpt al dat er van het spuiten van de spatborden niets meer terecht is gekomen, immers die auto op de stoep moest gewoon weer naar een parkeervak voor het einde van de dag.
Allereerst geprobeerd de koppeling weer af te stellen met dezelfde stelschroef maar dit bleek kansloos. Immers stond deze al bijna maximaal afgesteld en het koppelingspedaal hing zowat op de grond (in de haynes manual spreekt men over een travel van 13 tot 15 cm voor het koppelingspedaal, ik had nog ongeveer 3 cm). Vervolgens met pijn en moeite geprobeerd te zien of de koppelingskabel aan de kant van het pedaal afgesteld kan worden maar dit bleek niet het geval.

Wat dan? misschien de vork die de koppeling bedient? Deze wordt geleid door een asje, willicht dat daar een stelmogelijkheid op zit die los getrild is? Helaas, dit bleek gewoon een gladde as te zijn waar ik dus verder ook niets mee kon. Daarna heb ik het koppelingspedaal vastgezet in de positie zoals hij zou moeten staan (blokje eronder) om te kijken hoe ver de kabel de motorruimte in kwam. De beugel waarop de kabel vasthaakt kon simpelweg niet zo ver draaien want dan kwam deze tegen de versnellingsbak aan. Toch maar eens de beugel eraf halen.



Eureka! Nu was het me wel duidelijk waarom hij niet wilde en waarom hij na afstellen opnieuw slechter ging werken. Je kijkt hier overigens tegen de onderkant van die beugel aan, deze scheur was geheel onzichtbaar. In de bovenkant zat een veel kleinere scheur welke ook nog eens wegviel onder andere onderdelen. Op de volgende foto is te zien dat je er van buitenaf niet veel aan kon zien.



Hoewel ik ook onder de auto heb gelegen viel vanaf daar ook niet veel te zien, de beugel valt dan precies boven de versnellingsbak weg.
Overigens zijn op de beugel wel wat sporen van laswerk te zien, het is dus al eens gerepareerd geweest en nu opnieuw gaan scheuren. Eens te meer bleek het mijn geluk te zijn dat de venyard om de hoek is. Hier stond namelijk een BX had ik al online gezien. Eenmaal aangekomen maakte deze al een aardig kaalgeplukte indruk, hopelijk had er niemand een versnellingsbak nodig...



Maar wat straalde mij daar tegemoet? De bout is iets anders maar de afmetingen van de beugel komen geheel overeen. Snel losschroeven dat ding en naar huis ermee!



Ik heb ook nog even de dakantenne losgeschroefd en meegenomen want die ontbreekt bij de mijne. Zes euro later kon ik weer naar huis. Thuis de beugel verwisseld en het luchtfilter en andere luchtslangen die in de weg zaten weer gemonteerd. De auto gestart en hij schakelt weer zoals het hoort. Hij staat nu niet helemaal lekker afgesteld maar dat komt later wel. Ik kreeg visite dus het was hoogste tijd om op te gaan ruimen en douchen.

Het was in eerste instantie enorm frustrerend dat dit gebeurde maar uiteindelijk zodra ik het dan opgelost heb was het toch wel een erg leuke klus om te doen. Vooral vanwege de voldoening na het succesvol diagnose stellen en verhelpen van het euvel.
 
Het was in eerste instantie enorm frustrerend dat dit gebeurde maar uiteindelijk zodra ik het dan opgelost heb was het toch wel een erg leuke klus om te doen. Vooral vanwege de voldoening na het succesvol diagnose stellen en verhelpen van het euvel.
Oh, wat is dat herkenbaar! :D Top opgelost, en inderdaad heel fijn dat Venyard om de hoek zit. Ik zou er graag eens rondneuzen, maar 2 uur enkele reis zonder concreet doel houdt me toch tegen...
 
Terug
Bovenaan