Gewoon Dirk: 1995 Cadillac Eldorado Touring Coupe + 2008 BMW 118i M-sport Cabriolet + 2009 Honda Insight + 1990 Citroën BX 16 TGI

Ik zie dat ik gespot ben en dat op de eerste dag dat ik echt buiten kom met de Don, wat grappig @406c .
Daarmee is het meteen duidelijk dat de Don weer terug thuis is! Helaas is hij nog niet helemaal af, later daar meer over. Vrijdag 23 juni was namelijk wel een hele harde deadline om de Eldorado thuis te hebben met APK want dat was mijn trouwdag. De oplettende lezer heeft echter al in een ander topic kunnen lezen dat niet alleen de Don op de dag zelf in actie mocht komen. Hiervoor moeten we echter even terug naar 10 september 2022.
Ik had vriend en forumgenoot Engineer2 namelijk gevraagd of de Panhard mogelijk ingezet kon worden als trouwauto, dit was gelukkig voor mij geen enkel probleem. Echter, ik moest wel eerst leren rijden met de Panhard want dit is namelijk niet helemaal te vergelijken met een moderne auto. Zodoende dat ik 10 september, na de AW forummeeting, "in het diepste geheim" meeging met Engineer2 om mijn eerste Panhard rijles te krijgen.

De garage uitrijden mocht hij de eerste keer nog zelf doen, dit zou wel een erg spannende vuurdoop zijn anders.

In het daglicht werd meteen bevestigd waarom juist deze auto, wat een plaatje! Zowel van binnen als van buiten.

Het rijden ging redelijk goed, de richtingaanwijzer vergde nog het meeste aanpassingsvermogen. Deze zit niet links maar rechts van het stuur en schakelt niet automatisch uit bij terug recht sturen. Gelukkig heeft hij een lekker luid en gezellig mechanisch geluid dus je vergeet hem niet zomaar uit te zetten. Wat ook even schrikken was is hoe de achteras de voorkant volgt op snelheid. In een snelle bocht duurt het even tot hij volgt, dit voelt alsof de auto uit gaat breken. De eerste keer zorgde dit voor een kort zweetmomentje bij mij en gelach bij Engineer2.
Verder had ik al een beetje ervaring met chocken en lag mijn focus vooral heel erg op het uitschakelen van de accu wanneer je de auto een tijdje laat staan. Dit laatste omdat je op de grote dag niet ineens met lege accu wilt komen te staan.

Een paar maanden later volgde een tweede rijles waarbij al snel bleek dat ik goed onthouden had waar ik rekening mee moest houden, Engineer2 had voldoende vertrouwen om mij de auto te lenen voor de grote dag. Uiteraard zou ik er zelf wel voor zorgen dat hij er stralend bij zou staan. (de auto, niet Engineer2)
Om praktische redenen kwam hij de auto zelf afleveren in Bergen op Zoom om vervolgens getrakteerd te worden op een lekker maaltje van de briketten, dat was wel het minste dat ik kon doen.

Enkele weken later had ik eindelijk tijd om de auto te detailen, maar eerst even een klein rondje door de omgeving voor mijn eigen zelfvertrouwen achter het stuur van de Fransoos. Onderweg nog maar eens een paar plaatjes geschoten, de auto is ook zo fotogeniek!

Eenmaal thuis aangekomen ben ik begonnen met het stofzuigen en poetsen van de binnenkant. Hier hoefde ik niet veel bijzonders te doen. Gewoon met schoon water poetsen en afnemen met een schone droge doek. De ruiten vanbinnen schoongemaakt en het chroom opgepoetst met speciaal aangeschafte chroompoets. Ik ben dan ook totaal vergeten foto's van het interieur te maken na het poetsen.

De butienkant was echter een ander verhaal. Deze heb ik eerst gewassen en toen gekleid. Na het kleien nogmaals gewassen om het residue eraf te krijgen en toen gedroogd. Na het drogen heb ik de auto met de DAP gepolijst. Omdat het al een oudere lak is, omdat het aantal diepe swirls meeviel en omwille van de tijd ben ik er snel overheen gegaan met medium en derna fijne polijstpasta. Na het polijsten heb ik het chroom aan de buitenzijde opgepoetst, de auto nogmaals gewassen en afgedroogd, de ruiten gecoat met waterafstotende coating en de auto gewaxt met collinite. Om het geheel af te maken heb ik de banden nog behandeld met tyre gloss van Meguiers. Ik dacht dat het verschil niet zo duidelijk te zien was op foto's maar toen ik die doorstuurde naar Engineer2 bleek uit zijn reactie het tegendeel.
Mooi ook om te zien wat chrome polish doet met de wielen.

En nog wat foto's van na het poetsen, oordeel vooral zelf.

Na het harde werken ging de auto snel terug naar de garagebox. Vergeleken met de Don was het ineens ruim zat in de garage.

Over een weekje hoefde hij pas weer tevoorschijn te komen, al dat harde werken dus maar wat extra beschermen om zo hopelijk stof tegen te houden.

Inmiddels was uit de communicatie met Classic Paradise wel gebleken dat de auto op tijd APK kon hebben echter wel met een omweggetje. Wat is er nu nog aan de hand dan? De blower werkt niet meer en voor de APK heb je werkende voorruitontwaseming nodig. De blower zelf is niet kapot, al is deze wel nieuw besteld omdat de bestaande er niet heel fris meer uitzag. Hij heeft plus en hij heeft massa dus daar geen kabelbreuk. Om te draaien op verschillende snelheden hoort hij een puls te krijgen, deze signaaldraad gaf echter geen signaal door. Zou het dan de aanstuurmodule zijn die stuk is? Dit valt niet zomaar te testen dus werd er een nieuwe besteld. Omdat deze uit de VS moest komen werd er al rekening gehouden met een plan B. Maar gelukkig, de module was op tijd binnen, werd ingebouwd en.... nog steeds geen signaal. Wat er nou precies aan de hand is, Joost mag het weten. Binnenkort gaat de auto terug naar Nederhemert, hopelijk helpt een frisse blik werpen met het opzoeken van de storing. Om wel door de APK te komen werd er een fan van een CX (welk model anders) geïnstalleerd, direct aangesloten op de accu. Deze is via een tijdelijke schakelaar handmatig aan en uit te zetten. Grootste nadeel is dat deze dus niet samenwerkt met de airco regelunit dus het enige dat die momenteel doet is warme lucht uit de motorruimte het interieur in blazen. Maar wat was ik blij om na ruim anderhalf jaar eindelijk weer achter het stuur te kunnen kruipen van the Don afgelopen woensdag!

Woensdagavond meteen de auto verwend met een grondige wasbeurt en een vers laagje wax erop.

Hij moest wel eenmalig buiten slapen want de Panhard stond natuurlijk al in mijn garagabox. Uiteraard regende het donderdag bijna de gehele dag, hierdoor kon ik wel mooi zien dat de wax zijn werk goed deed!

Die donderdagavond heb ik geslapen bij mijn moeder thuis om zo op de grote dag mijn aanstaande thuis op te pikken! Dit deed ik uiteraard met de Panhard en wat is het dan lang wachten totdat je het seintje krijgt dat ze klaar is om opgehaald te worden!

Na haar opgehaald te hebben was het eerst tijd voor een fotoshoot. De foto's van de fotograaf laten nog even op zich wachten, gelukkig was de weddingplanner zo lief om er al een stel met haar telefoon te maken. Niet dat dit ook maar enigszins recht doet aan de fotoshoot maar zo krijg je toch al een beetje een idee.

Na de shoot was het tijd voor de lunch. De lunch was op de locatie van de ceremonie en alleen voor directe familie en getuigen. Toen alle gasten buiten op ons zaten te wachten kwamen wij voor rijden met de Panhard en kon het grote moment eindelijk beginnen. Hierna was er een borrel tot het eind van de middag. Wij zijn toen per Panhard vertrokken naar de feestlocatie om hem daar achter te laten.

Foto geleend van Engineer2

Per Cadillac zijn we toen naar het diner geweest, weer met alleen de direct betrokkenen. Het is hier dat 406c de Don heeft kunnen fotograferen. Vervolgens zijn we naar de feestlocatie gereden waar alle gasten ons buiten in een lange erehaag op stonden te wachten. Ook dit was weer een erg mooi moment. We hadden iedereen opgeroepen om met een bijzondere auto te komen als ze deze zouden hebben en hier was mooi gehoor aan gegeven. Zodoende dat de Don in goed gezelschap geparkeerd stond tijdens het feest. Ook deze foto heb ik even geleend, ik ben glad vergeten om op de grote dag zelf foto's te maken. En waarom zou ik ook?

De volgende dag waren mijn kersverse vrouw en ik tegen het eind van de middag eindelijk een beetje bekwaam om de Don weer terug naar de garagebox te brengen, hij stond er maar wat eenzaam bij...

Voor nu ben ik nog steeds aan het nagenieten en probeer ik nog niet te veel aan de blower perikelen te denken. Dit komt wel weer zodra de Don weer bij Classic Paradise staat.

Je hebt het verhaal mooi opgeschreven zo!
Dankjewel, ik heb geprobeerd het zoveel mogelijk autogerelateerd te houden. Mocht jij (of iemand anders) nog meer autofoto's van de dag hebben plaats deze dan gerust hier. Echter, liever niet te veel foto's waar mijn vrouw en ik al te herkenbaar op staan. ;)

Mooi opgeschreven inderdaad Dirk! Was een gezellig feest en inderdaad een leuke diverse rij voor de deur. Toen ik 's morgens de MG ging ophalen was het al niet compleet meer, anders had ik nog wel even een foto van de achterkant gemaakt.

Mooie update Dirk, en van harte gefeliciteerd! Je hebt een mooie groep autogekken om je heen opgebouwd. Leuk idee om die auto's samen te brengen op zo'n feest.

Van harte gefeliciteerd !!! :love: Wat een gaaf verhaal over een hele mooie dag, met een minstens zo mooie 'aanloop'!

Je hebt de oude slogan 'something old, something new, something borrowed, something blue' ook meteen ingevuld met deze foto. Een oude Panhard met nieuwe poetsdoeken... een geleende Panhard met blauwe poetsdoeken... (y)

Veel geluk samen en dank voor het mogen meebeleven van jouw bijzondere autobelevenissen!

Allereerst iedereen van harte bedankt voor alle gelukswensen! Wat dat betreft zit ik nog altijd op een roze wolk.:love:

@406c Het Wolthuys is zeker een erg fijn restaurant, wij komen er dan ook geregeld! Kom jij zelf uit de zuidwesthoek of was je per toeval hier beland?

@afentoe Het feest was echt een knaller ja, mooie afsluiter van de prachtige dag. Ik meen me te herinneren dat er op de avond zelf ook al enkele auto's huiswaards gekeerd waren.

@MWH Haha, een mooie groep autogekken. Dat is wel een treffende omschrijving. En dan te bedenken dat niet alle genodigde autogekken ook een bijzondere auto mee hadden genomen. Het had zomaar een officieuze EMW-meet kunnen worden.

@ketelapper Zo had ik het niet eens bekeken maar ik reken 'm goed. Hebben we onbedoeld ook nog aan die huwelijkse traditie kunnen voldoen.

Beetje laat misschien, maar wij kijken nog altijd graag terug op jullie geweldig mooie dag.
Rond de middag vertrokken vanuit Heerlen en relaxed in een leuk Bergs hotelletje. Waardoor we maar een paar minuten hoefden te rijden naar jullie feestlocatie. Voordat jullie arriveerden hebben we ook nog wat foto's gemaakt, bij deze:

En de volgende ochtend rustig huiswaarts.

Rest ons verder ook via deze weg jullie 2 samen een mooie en gelukkige toekomst toe te wensen !!

Beetje laat misschien, maar wij kijken nog altijd graag terug op jullie geweldig mooie dag.
Rond de middag vertrokken vanuit Heerlen en relaxed in een leuk Bergs hotelletje. Waardoor we maar een paar minuten hoefden te rijden naar jullie feestlocatie. Voordat jullie arriveerden hebben we ook nog wat foto's gemaakt, bij deze:

En de volgende ochtend rustig huiswaarts.

Rest ons verder ook via deze weg jullie 2 samen een mooie en gelukkige toekomst toe te wensen !!

Bedankt voor de gelukswensen en de leuke foto's! Zoals dat gaat op zo'n dag hebben we niet lang kunnen kletsen maar dat halen we een andere keer wel weer in. Ik vond het allang leuk dat jullie erbij waren!

Tijd om weeer eens wat over het wagenpark te melden, dat wil zeggen, over de Honda en de BMW. De Cadillac komt binnenkort wel weer aan bod, goed nieuws is dat deze wel opgehaald kan worden dit weekend.

Eerst maar eens de Honda. Al enige tijd piepten de voorremmen behoorlijk. Aangezien deze mechanische indicatoren heeft op de remblokken vermoedde ik dat de blokken op waren. Een nieuw setje was zo gehaald en vervolgens was het tijd om ze te monteren. Bij mijn vaste klusadresje ging ik voorspoedig te werk om er vrij snel achter te komen dat de blokken nog ruim de helft van hun originele dikte hadden. Wel leken de schijven wat ver versleten.

Meteen maar even de remklauwen goed schoon geborsteld met een staalborstel en schoon gespoten met remmenreiniger.

Toen maar de dikte van de remschijven opgemeten, deze moeten minimaal 19mm meten en een snelle meting wees uit dat ik daar met 19,1mm al gevaarlijk dicht op zat. Dus helaas voor niets nieuwe blokken gehaald en terug naar de materialenhandel gereden voor nieuwe remschijven.
Het was al weer even geleden dat ik voor het laatst een setje schijven had vervangen maar heel moeilijk is het niet. Het is vooral een vuil klusje en ik was blij dat ik de beschikking had over een slagschroevendraaier om het geheel los te krijgen. Ook een setje om zuigers terug te duwen bleek essentieel, goed gereedschap maakt het zo veel fijner om te klussen.

Met een kant klaar was het tijd om door te gaan naar de andere kant.

Daarna alles terug in elkaar gezet en het gepiep was weg, we kunnen weer veilig rijden!

De trip naar Berlijn heeft de Honda probleemloos gedaan, ik zou haast willen zeggen met twee vingers in de neus.
Op de autobahn heb ik nog even de 180 aangetikt (heuvel af welteverstaan) en ook dan voelde de auto nog solide en koersvast.

Wat wel al een tijdje een doorn in het oog was waren de lelijke velgen op een verder vrij nette auto. En dan niet het ontwerp an sich maar de mate van aluminium corrosie en afbladderende zilvergrijze lak. Het enige wat hier tegen helpt is de velgen geheel stralen en opnieuw coaten. Nogal een dure aangelegenheid, bovendien zou de auto dan een tijdje uit de running zijn en dat schiet niet op met een daily die juist als kilometervreter is aangeschaft. Hij heeft er immers in 10 maanden al ruim 40k kilometer opzitten.

Nu zijn de setjes Insight velgen redelijk dun gezaaid op marktplaats maar gelukkig heeft de auto een vrij veel voorkomende steek, naafdiameter en ET waarde. Zelfs de velgen van een new Mini zouden moeten passen. Aangezien de venyard zowat in onze achtertuin ligt zijn we daar maar wezen shoppen voor nieuwe sloffen voor de Honda.
Van een Ierse Civic hatchback van begin deze eeuw een net setje lichtmetaal kunnen halen, al heb ik ze wel grondig moeten poetsen (een van de velgen zat aan de binnenkant onder een dik pekkig mengsel van modder en olie).

Ik heb niet een volledige voor foto gemaakt maar hier kan je mooi het verschil zien tussen beide wielen.

Vervolgens met alleen de nieuwe velgen.

En daarna de auto gepoetst en de banden (chinese brol, dat helaas wel) netjes in het zwart gezet.

Nu lijken de originele velgen op de vorige foto wellicht wat mee te vallen, daarom hier een klein overzicht van hoe slecht ze er echt aan toe waren. De eerste foto is van de beste velg.

Vervolgens een stukje gaan rijden met de nieuwe velgen, de banden blijken wel wat last te hebben van flat spots maar niet zodanig dat het ergerlijk/gevaarlijk wordt. Omdat velgen gekocht op de venyard statiegeld bevatten kan je je oude set terugbrengen binnen 3 maanden na de aankoop. Dit gaan we zeker doen maar dan laten we wel nog de banden overzetten van de oude naar de nieuwe set. Dit omdat de oude set redelijk nieuwe all season banden heeft. Deze zullen we bij de eerstvolgende beurt met de Honda over laten zetten. Die staat immers toch binnen die drie maanden op de planning, al is het maar vanwege de APK vervaldatum.

Zoals gezegd viel er ook nog wat over de BMW te vertellen.
Allereerst een klein klusje wat ik alweer een aantal maanden geleden uitgevoerd heb.
Ik reed namelijk al een hele tijd rond zonder werkende voorruitsproeiers. Aangezien de koplampsproeiers het wel deden en deze hun eigen pompje hebben was het pompje de hoofdverdachte. Een nieuw pompje koste me minder dan een tientje, tijd om aan de slag te gaan. Het lastigste is nog de positie van dat pompje onderin het reservoir. Dat reservoir zit dan weer verstopt achter de modderkuip achter het rechter voorwiel. Ik heb niet heel veel foto's gemaakt, ik heb vooral veel zitten prutsen en priegelen om het allemaal los te krijgen. Helaas zat het tankje zelf ook vrij vol, die inhoud was ik na deze operatie grotendeels kwijt.
Modderkuip los.

Hier zie je net de rand van het tankje en komende van rechts de vulslang.

Met veel gewiebel komt het tankje dan tevoorschijn en kon ik het oude pompje verruilen voor de nieuwe. Na deze operatie werkte alles weer naar behoren.

Hierna heeft de BMW heel lang zonder problemen zijn rondjes gedraaid en mocht hij eind vorige maand ingezet worden als ons vervoer tijdens een korte getaway naar Luxemburg en het noorden van Frankrijk. Ondanks de vele regen eind vorige maand hebben we bijna alle ritten met het dak open kunnen rijden en wat is het dan genieten op de vele kronkelige heuvelweggetjes die deze streek rijk is. Met hier en daar een chateau leverde dat dan ook een aantal fraaie plaatjes op.

Of gewoon zo'n typisch veld vol zonnebloemen doet ook al veel voor fraaie foto's.

Dat er wel regen was bleek soms in de ochtend als we het hotelletje uitrolden.

Wat ook zeker een aanrader is om te bezoeken is Esch sur Alzette. Deze stad heeft een levendig kunstkwartier geverstigd in een oud slachthuis, een binnenstad die er door de vele verschillende bouwstijlen erg boeiend uitziet en een eens florerende staalindustrie. Dat laatste hebben ze omarmd door een stel uit dienst genomen hoogovens open te stellen voor het publiek, na de nodige aanpassingen om het schoon en veilig te maken natuurlijk. Aangezien wij beide wel fan zijn van het industriële was dit een mooie laagdrempelige manier om soort van te gaan urbexen. Bovendien ko ik ook hier de BMW weer leuk op de foto zetten.

In de avond hebben we heerlijk gegeten in een oude fabriekshal waar een brouwerij en restaurant in een was gevestigd, zeker een aanrader.

Al met al een geslaagd midweekje in dit mooie deel van Europa.

Goed werk aan beide en zo te zien een mooie trip.
Maar holy guacemole wat waren de velgen van de insight slecht. Zo heb ik het nog nooit gezien.

De BMW lijkt me heerlijk op zo'n trip! En geslaagde updates voor de Insight, goed bezig.

De nieuwe wielen staan de Insight goed! En inderdaad, de oude waren wel erg ver heen... Mooie foto's van de Bimmer ook!

@406c Een vriend van me zei eht heel treffend: Het lijkt wel alsof die wielen gered zijn uit de Titanic.
@MWH De BMW was inderdaad een goede keuze voor alle lekkere kronkelwegen daar. Zeker geen straf! Van het najaar staat er nog een weekendje Ardennnen op de agenda, het kriebelt nu al om dan ook maar de Beemer te pakken.
@j.ko Dankjewel, het zijn degelijke sloffen voor een degelijk werkpaard. En ja, foto's maken van de auto op vakantie hoort er toch een beetje bij. Al zijn we dat op de Berlijn-trip glad vergeten.

En dan was daar de Cadillac.
Afgelopen zaterdag kon ik hem op gaan halen bij Classic Paradise. Eindelijk zou de Don weer definitief naar huis komen, zo goed als nieuw! Ik stond al vroeg te trappe3len om te gaan, mijn vrouw iets minder maar ach, zij is ook minder een ochtendmens dan ik. Uiteindelijk rond 10 uur die kant op gegaan en daar stond ie dan!

Ook bij Classic Paradise zijn ze blij dat er weer wat meer ruimte is al vond Leontien het echt heel gaaf om eraan te werken, een kleine passage uit de laatste mailwisseling:
Ondanks tegenslagen voor Classic Paradise en dat het véél hoofdbrekers heeft opgeleverd, vond ik het desondanks de mooiste klus tot nu toe. Ik heb er echt ongelofelijk veel van geleerd en vond het boeiend tot de laatste snik (dit was bijna letterlijk haha). Hij bleef me maar uitdagen met telkens weer een opgave. Vele hordes moest ik/we overwinnen. Al met al kunnen we concluderen dat zowel wij én jij heel diep gegaan zijn om deze Eldo op de weg te houden en te redden voor de volgende generatie. En dat is echt een nobel gegeven. Zeker gezien hoe slecht de staat van onderhoud was voordat we begonnen. Dat bleek keer op keer, maar de aanhouder wint!

Ja, die staat van onderhoud. Het bleek meer en meer dat het een ruwe diamant was. Hij reed opzich goed maar er was altijd die gedachte voor hoe lang blijft hij dat doen. Voor mij was het behoud van de wagen reden om dit traject in te gaan. Achteraf gezien heeft het zowel in geld als in tijd allemaal veel meer gekost dan oorspronkelijk gedacht maar daar denken we niet te veel meer aan. Voor nu is het tijd om vooruit te kijken en vele kilometers te gaan maken.

Dat was dus ook meteen het idee die zaterdag. Eenmaal thuisgekomen ging ik eerst de Don wassen, daarbij kwam ik er helaas achter dat hij ergens (bij Classic Paradise of bij de specialist waar hij ook nog geweest is, daarover zo meer) in de spuitnevel heeft gestaan, de hele lak is voorzien van een wit spetterpatroon.

Ik heb meteen een klein stukje geprobeerd schoon te krijgen met klei, dit lukte gelukkig maar ik had niet de tijd om meteen heel de auto te doen. Dat komt later wel goed.
Ik heb CP hierover geappt, om even aan te geven dat het gebeurd is. Zij hadden zelf geen spuitwerkzaamheden dus ze vermoeden dat het bij de specialist is geweest en zouden hem daar nog over berichten. Hier heb ik vooralsnog niets over gehoord maar dat maakt me ook niet heel veel meer uit. Ik krijg het wel schoon en de auto is weer terug!

Goed, na het poetsen zouden we naar Den Bosch trekken met de auto voor een dinertje. Zouden we want mijn oog was al gevallen op wat druppels onder de auto maar ik dacht dat dit condenswater van de airco was. Totdat ik de motor startte en weg reed, meteen kwam de volgende melding in beeld:

Het zal toch niet waar zijn! Zo lang weg geweest en meteen problemen! We moesten echter door dus hebben we de Honda maar gepakt. De zaterdagavond was voor mij echter redelijk verpest.
Zondagochtend meteen onder de kap gekeken om uit te vogelen waar het lek vandaan kwam. Ik zag direct koelvloeistof, onder andere op de accu. Vlak langs de accu loopt een kvs retourslang naar het reservoir en deze was erg nat. Gelukkig, de boosdoener was zo gevonden en ook eenvoedig om bij te komen.

Zodoende had ik hem zo gedemonteerd. Zo blijkt maar, je kan niet alles vervangen maar dat wat je niet vervangt is vaak het eerste wat kapot gaat. Alleen jammer dat het zo snel kapot ging nu.

Gelukkig is de Venyard hier om de hoek en is deze ook op zondag open. Zodoende dat ik daar makkelijk kon shoppen voor een nieuwe slang. Uiteraard even gekeken of ik een slang van de juiste diameter uit een ander GM product kon halen en dit kon. Sterker nog, de nieuwe slang komt ook gewoon uit een Cadillac.

De slang was wel veel langer dus heb ik nog een heel deel op voorraad nu, hopelijk heb ik die de komende tijd nog niet nodig. Eerst heb ik de slang op maat gemaakt en toen aan de ene kant vast gezet.

Vervolgens nog een beschermkous erover en de slang aan de andere kant vast. Koelvloeistof erin en de auto was weer goed. Gelukkig maar!

Wat is er nou de laatste keer nog gebeurd aan de Don?
Zoals ik in mijn vorige post over de Cadillac vertelde deed de fan, of beter gezegt de aansturing van de blower fan het niet. Om er APK op te krijgen is er toen een noodoplossing gemaakt met de blower fan van een CX. Hierdoor werkte de airco echter niet want de stuurunit van de fan werkt samen met de airco. Omdat ook Classic Paradise hierdoor met de handen in het haar zat werd externe hulp ingeschakeld. De auto werd naar een GM kenner gebracht die op cursus is geweest in de VS juist voor deze bestuurunits. CP had goede ervaringen met deze man, een Allante met ongeveer hetzelfde probleem was ook al door hem gerepareerd.
Dus de auto inclusief eigen stuurunit, fan,nieuwe fan en nieuw tweedehands stuurunit ging naar Uden. Daar bleken beide stuurunits te werken maar bleek er een kabelbreuk te zitten in een van de stroomdraden. Deze was eerder al wel doorgemeten. Hij gaf wel weerstand alleen niet het juiste voltage. Tja, als je dat niet weet dan kan je zoeken tot je een ons weegt.
De niewe fan werd ingebouwd en de auto werd opgehaald. Echter, onderweg naar Classic Paradise deed de airco het wisselend wel en niet en na de motor af te hebben gezet wilde de fan niet meer uit. Let wel, dit is de fan voor het interieur, niet de ventilator op de radiateur. Daarvan kan je verwachten dat die soms blijft draaien met afgeschakelde motor.
Med lood in de schoenen werd mij het slechte nieuws gemeld. Of ik toch nog maar even geduld kon hebben. Na nog meer speurwerk leek er even een andere draad ook beschadigd en de nieuwe fan bleek defect. De oude fan, inmiddels door een revisieboer al als gezond bestempeld, werd terug geplaatst en dat loste de helft van de problemen op maar het werd nog steeds niet koud.
Wat leek op nog een beschadigde draad bleek uiteindelijk niet te kloppen, dit lag aan een fout in het werkplaatshandboek. Let wel, dit is een handboek van 2x +/-750 pagina's dik dus dat er ergens een foutje in is geslopen kan gebeuren. Het ging uiteindelijk niet om een gebroken draad maar om een defecte sensor. Gelukkig kon deze wel nog nieuw besteld worden dus een paar dagen later was die binnen. De oude sensor gaf zich echter niet zomaar gewonnen. Een aluminium sensor in een aluminium leiding had na 28 jaar genoeg corrosie opgebouwd dat hij bijna niet los wilde. Na veelvuldig warmstoken is het uiteindelijk toch gelukt. Gelukkig maar, want de leiding was een geheel met de verdamper en als die vervangen had moeten worden dan was het werk nu nog niet klaar geweest.

Een heel lang verhaal, hopelijk is het niet te veel woordenbrij geworden maar de auto is terug en klaar! Hopelijk hebben we nog een lange nazomer om de gemiste seizoenen in te halen!

Wow, wat een verhaal is het zo bij elkaar. En dat nu net zo'n slangetje dan de eerste rit verpest.Snel veel kilometers gaan maken inderdaad.
En dat wetende dat je een deel gereviseerde motor hebt, alle aanbouwdelen aan de motor gereviseerd of nieuw, nieuw kachelhuis, hele airco systeem aangepakt, veerpoten en wielophanging voor vernieuwd waar slijtage, luchtvering weer helemaal werkend, versnellingsbak schoongemaakt en ververst, beginnende roest aangepakt, werkelijke alle vloeistoffen nieuw, eh.. en wat ik nog verder vergeet.

wees blij dat de auto zo'n module heeft die aangeeft dat de koelvloeistof leeg is. Met mijn Corsa indertijd ging enkel het rode lampje branden en toen was het al te laat...

Ik kan me het gevoel op die zaterdagavond helemaal voorstellen! Gelukkig heb je zelf al een dag later een reparatie kunnen doen, maar dat is natuurlijk niet wat je verwacht. Maar het kan altijd, dat is botte pech. Die spikkels op je lak niet, dat is nogal onzorgvuldig. Het is fijn dat je het er zelf af krijgt met kleien, maar ik zou dat door CP (of die specialist) laten doen. Maar goed ik heb een hekel aan poetsen, jij niet :).

Nogmaals gefeliciteerd met het huwelijk en ook met de thuiskomst van De Don. Wel balen idd dat slangetje maar ja..... Je kunt het iig fixen. Mooi werk verder aan de Honda. Sodeknetter! Die velgen zijn ver heen. De nieuwe staan weer lekker fris. Kijk weer uit naar ouderwetse posts van het cruisen met de Don!

Ik zie dat ik gespot ben en dat op de eerste dag dat ik echt buiten kom met de Don, wat grappig @406c .
Daarmee is het meteen duidelijk dat de Don weer terug thuis is! Helaas is hij nog niet helemaal af, later daar meer over. Vrijdag 23 juni was namelijk wel een hele harde deadline om de Eldorado thuis te hebben met APK want dat was mijn trouwdag. De oplettende lezer heeft echter al in een ander topic kunnen lezen dat niet alleen de Don op de dag zelf in actie mocht komen. Hiervoor moeten we echter even terug naar 10 september 2022.
Ik had vriend en forumgenoot Engineer2 namelijk gevraagd of de Panhard mogelijk ingezet kon worden als trouwauto, dit was gelukkig voor mij geen enkel probleem. Echter, ik moest wel eerst leren rijden met de Panhard want dit is namelijk niet helemaal te vergelijken met een moderne auto. Zodoende dat ik 10 september, na de AW forummeeting, "in het diepste geheim" meeging met Engineer2 om mijn eerste Panhard rijles te krijgen.

De garage uitrijden mocht hij de eerste keer nog zelf doen, dit zou wel een erg spannende vuurdoop zijn anders.

In het daglicht werd meteen bevestigd waarom juist deze auto, wat een plaatje! Zowel van binnen als van buiten.

Het rijden ging redelijk goed, de richtingaanwijzer vergde nog het meeste aanpassingsvermogen. Deze zit niet links maar rechts van het stuur en schakelt niet automatisch uit bij terug recht sturen. Gelukkig heeft hij een lekker luid en gezellig mechanisch geluid dus je vergeet hem niet zomaar uit te zetten. Wat ook even schrikken was is hoe de achteras de voorkant volgt op snelheid. In een snelle bocht duurt het even tot hij volgt, dit voelt alsof de auto uit gaat breken. De eerste keer zorgde dit voor een kort zweetmomentje bij mij en gelach bij Engineer2.
Verder had ik al een beetje ervaring met chocken en lag mijn focus vooral heel erg op het uitschakelen van de accu wanneer je de auto een tijdje laat staan. Dit laatste omdat je op de grote dag niet ineens met lege accu wilt komen te staan.

Een paar maanden later volgde een tweede rijles waarbij al snel bleek dat ik goed onthouden had waar ik rekening mee moest houden, Engineer2 had voldoende vertrouwen om mij de auto te lenen voor de grote dag. Uiteraard zou ik er zelf wel voor zorgen dat hij er stralend bij zou staan. (de auto, niet Engineer2)
Om praktische redenen kwam hij de auto zelf afleveren in Bergen op Zoom om vervolgens getrakteerd te worden op een lekker maaltje van de briketten, dat was wel het minste dat ik kon doen.

Enkele weken later had ik eindelijk tijd om de auto te detailen, maar eerst even een klein rondje door de omgeving voor mijn eigen zelfvertrouwen achter het stuur van de Fransoos. Onderweg nog maar eens een paar plaatjes geschoten, de auto is ook zo fotogeniek!

Eenmaal thuis aangekomen ben ik begonnen met het stofzuigen en poetsen van de binnenkant. Hier hoefde ik niet veel bijzonders te doen. Gewoon met schoon water poetsen en afnemen met een schone droge doek. De ruiten vanbinnen schoongemaakt en het chroom opgepoetst met speciaal aangeschafte chroompoets. Ik ben dan ook totaal vergeten foto's van het interieur te maken na het poetsen.

De butienkant was echter een ander verhaal. Deze heb ik eerst gewassen en toen gekleid. Na het kleien nogmaals gewassen om het residue eraf te krijgen en toen gedroogd. Na het drogen heb ik de auto met de DAP gepolijst. Omdat het al een oudere lak is, omdat het aantal diepe swirls meeviel en omwille van de tijd ben ik er snel overheen gegaan met medium en derna fijne polijstpasta. Na het polijsten heb ik het chroom aan de buitenzijde opgepoetst, de auto nogmaals gewassen en afgedroogd, de ruiten gecoat met waterafstotende coating en de auto gewaxt met collinite. Om het geheel af te maken heb ik de banden nog behandeld met tyre gloss van Meguiers. Ik dacht dat het verschil niet zo duidelijk te zien was op foto's maar toen ik die doorstuurde naar Engineer2 bleek uit zijn reactie het tegendeel.
Mooi ook om te zien wat chrome polish doet met de wielen.

En nog wat foto's van na het poetsen, oordeel vooral zelf.

Na het harde werken ging de auto snel terug naar de garagebox. Vergeleken met de Don was het ineens ruim zat in de garage.

Over een weekje hoefde hij pas weer tevoorschijn te komen, al dat harde werken dus maar wat extra beschermen om zo hopelijk stof tegen te houden.

Inmiddels was uit de communicatie met Classic Paradise wel gebleken dat de auto op tijd APK kon hebben echter wel met een omweggetje. Wat is er nu nog aan de hand dan? De blower werkt niet meer en voor de APK heb je werkende voorruitontwaseming nodig. De blower zelf is niet kapot, al is deze wel nieuw besteld omdat de bestaande er niet heel fris meer uitzag. Hij heeft plus en hij heeft massa dus daar geen kabelbreuk. Om te draaien op verschillende snelheden hoort hij een puls te krijgen, deze signaaldraad gaf echter geen signaal door. Zou het dan de aanstuurmodule zijn die stuk is? Dit valt niet zomaar te testen dus werd er een nieuwe besteld. Omdat deze uit de VS moest komen werd er al rekening gehouden met een plan B. Maar gelukkig, de module was op tijd binnen, werd ingebouwd en.... nog steeds geen signaal. Wat er nou precies aan de hand is, Joost mag het weten. Binnenkort gaat de auto terug naar Nederhemert, hopelijk helpt een frisse blik werpen met het opzoeken van de storing. Om wel door de APK te komen werd er een fan van een CX (welk model anders) geïnstalleerd, direct aangesloten op de accu. Deze is via een tijdelijke schakelaar handmatig aan en uit te zetten. Grootste nadeel is dat deze dus niet samenwerkt met de airco regelunit dus het enige dat die momenteel doet is warme lucht uit de motorruimte het interieur in blazen. Maar wat was ik blij om na ruim anderhalf jaar eindelijk weer achter het stuur te kunnen kruipen van the Don afgelopen woensdag!

Woensdagavond meteen de auto verwend met een grondige wasbeurt en een vers laagje wax erop.

Hij moest wel eenmalig buiten slapen want de Panhard stond natuurlijk al in mijn garagabox. Uiteraard regende het donderdag bijna de gehele dag, hierdoor kon ik wel mooi zien dat de wax zijn werk goed deed!

Die donderdagavond heb ik geslapen bij mijn moeder thuis om zo op de grote dag mijn aanstaande thuis op te pikken! Dit deed ik uiteraard met de Panhard en wat is het dan lang wachten totdat je het seintje krijgt dat ze klaar is om opgehaald te worden!

Na haar opgehaald te hebben was het eerst tijd voor een fotoshoot. De foto's van de fotograaf laten nog even op zich wachten, gelukkig was de weddingplanner zo lief om er al een stel met haar telefoon te maken. Niet dat dit ook maar enigszins recht doet aan de fotoshoot maar zo krijg je toch al een beetje een idee.

Na de shoot was het tijd voor de lunch. De lunch was op de locatie van de ceremonie en alleen voor directe familie en getuigen. Toen alle gasten buiten op ons zaten te wachten kwamen wij voor rijden met de Panhard en kon het grote moment eindelijk beginnen. Hierna was er een borrel tot het eind van de middag. Wij zijn toen per Panhard vertrokken naar de feestlocatie om hem daar achter te laten.

Foto geleend van Engineer2

Per Cadillac zijn we toen naar het diner geweest, weer met alleen de direct betrokkenen. Het is hier dat 406c de Don heeft kunnen fotograferen. Vervolgens zijn we naar de feestlocatie gereden waar alle gasten ons buiten in een lange erehaag op stonden te wachten. Ook dit was weer een erg mooi moment. We hadden iedereen opgeroepen om met een bijzondere auto te komen als ze deze zouden hebben en hier was mooi gehoor aan gegeven. Zodoende dat de Don in goed gezelschap geparkeerd stond tijdens het feest. Ook deze foto heb ik even geleend, ik ben glad vergeten om op de grote dag zelf foto's te maken. En waarom zou ik ook?

De volgende dag waren mijn kersverse vrouw en ik tegen het eind van de middag eindelijk een beetje bekwaam om de Don weer terug naar de garagebox te brengen, hij stond er maar wat eenzaam bij...

Voor nu ben ik nog steeds aan het nagenieten en probeer ik nog niet te veel aan de blower perikelen te denken. Dit komt wel weer zodra de Don weer bij Classic Paradise staat.
Wat een leuke foto's om te zien Dirk ;-)

Zoals gezegd viel er ook nog wat over de BMW te vertellen.
Allereerst een klein klusje wat ik alweer een aantal maanden geleden uitgevoerd heb.
Ik reed namelijk al een hele tijd rond zonder werkende voorruitsproeiers. Aangezien de koplampsproeiers het wel deden en deze hun eigen pompje hebben was het pompje de hoofdverdachte. Een nieuw pompje koste me minder dan een tientje, tijd om aan de slag te gaan. Het lastigste is nog de positie van dat pompje onderin het reservoir. Dat reservoir zit dan weer verstopt achter de modderkuip achter het rechter voorwiel. Ik heb niet heel veel foto's gemaakt, ik heb vooral veel zitten prutsen en priegelen om het allemaal los te krijgen. Helaas zat het tankje zelf ook vrij vol, die inhoud was ik na deze operatie grotendeels kwijt.
Modderkuip los.

Hier zie je net de rand van het tankje en komende van rechts de vulslang.

Met veel gewiebel komt het tankje dan tevoorschijn en kon ik het oude pompje verruilen voor de nieuwe. Na deze operatie werkte alles weer naar behoren.

Hierna heeft de BMW heel lang zonder problemen zijn rondjes gedraaid en mocht hij eind vorige maand ingezet worden als ons vervoer tijdens een korte getaway naar Luxemburg en het noorden van Frankrijk. Ondanks de vele regen eind vorige maand hebben we bijna alle ritten met het dak open kunnen rijden en wat is het dan genieten op de vele kronkelige heuvelweggetjes die deze streek rijk is. Met hier en daar een chateau leverde dat dan ook een aantal fraaie plaatjes op.

Of gewoon zo'n typisch veld vol zonnebloemen doet ook al veel voor fraaie foto's.

Dat er wel regen was bleek soms in de ochtend als we het hotelletje uitrolden.

Wat ook zeker een aanrader is om te bezoeken is Esch sur Alzette. Deze stad heeft een levendig kunstkwartier geverstigd in een oud slachthuis, een binnenstad die er door de vele verschillende bouwstijlen erg boeiend uitziet en een eens florerende staalindustrie. Dat laatste hebben ze omarmd door een stel uit dienst genomen hoogovens open te stellen voor het publiek, na de nodige aanpassingen om het schoon en veilig te maken natuurlijk. Aangezien wij beide wel fan zijn van het industriële was dit een mooie laagdrempelige manier om soort van te gaan urbexen. Bovendien ko ik ook hier de BMW weer leuk op de foto zetten.

In de avond hebben we heerlijk gegeten in een oude fabriekshal waar een brouwerij en restaurant in een was gevestigd, zeker een aanrader.

Al met al een geslaagd midweekje in dit mooie deel van Europa.
Leuke update weer `:)! en wat blijft de beamer toch een prachtige cabrio

@Engineer2 Verder is de cruise control werkend gemaakt, is een loshangende sierstrip onderaan de passagiersdeur vastgezet, zijn er verschillende motorsteunen vernieuwd en heeft de Don nu luxe kentekenplaten. Ik vergeet vast ook nog wel een paar dingetjes.

@ginkelvanmichiel Sterker nog, de auto heeft een systeem wat je toestaat om zonder koelvloeistof maximaal 50 mijl door te rijden met een maximum snelheid van 65 mijl per uur zonder dat de motor in de soep draait. Hoe dat precies werkt lees je onder andere hier: https://tiremeetsroad.com/2019/03/3...gine-to-prevent-overheating/?expand_article=1

@j.ko Inderdaad erg slordig maar helaas niets aan te doen. Om nou 100 km te gaan rijden om iets op te lossen wat ik ook zelf kan had ik geen zin in. Inmiddels is de auto dan ook netjes gekleid en 99% vrij van witte spikkels.

@Marc 827 3500 Dankjewel! Die velgen waren zeker ver heen!

@BraboPower Ook jij bedankt! De BMW blijft een auto waar ik steeds even naar omkijk na het parkeren.

Wat een opgave zeg, maar wat heerlijk dat de Don weer thuis is. Geniet ervan!

Venyard om de hoek lijkt me wel ideaal zeg. Ik moet er eigenlijk nog eens heen al is het maar om sfeer te proeven.

Poh, dikke laag stof hier op mijn topic. Tijd om weer eens wat te schrijven over het wagenpark(je).
Om te beginnen de Honda, daar is de laatste tijd het meeste werk aan verricht.
Allereerst een velgen dingetje. De andere velgen waren gekocht met het idee om de huidige banden over te laten zetten maar op de een of andere manier had ik helemaal over het hoofd gezien dat er een inch verschil in zat.
Dom dom, schaam schaam, maar kan gebeuren. Dus die "nieuwe" set weer verkocht, zonder verlies en de geoxideerde velgen er weer onder geschroefd.
Toch bleef het knagen en regelmatig zocht ik naar Insight velgen op marktplaats.
Je verwacht het niet maar onlangs kwam een set gelijk aan de huidige online maar dan zonder ook maar enige vorm van corrosie. Ze lagen in de weg bij een autobedrijf die de zolder aan het opruimen was en zodoende mochten ze mee voor een vriendelijk prijsje.
En zodoende staat de Honda weer op originele wielen maar dan zonder corrosie.

Een stuk mooier dit.

Maar daarmee is het wielenverhaal nog niet voorbij. Omdat ik druk aan het zoeken was en niet op 1 paard wilde wedden is er nog een set aangeschaft. Hier liggen momenteel winterbanden op en misschien houden we deze als winterset. Wel moeten er dan twee banden vervangen worden want die zijn nu gecupt. Het leuke is dat deze niet van een Insight komen, zelfs niet van een Honda. Want geheel toevallig komen de Naafdiameter, ET-waarde en steekcirkel overeen met die van de eerste nieuwe Mini. Ik vind het best leuk staan maar oordeel vooral zelf.

Vervolgens stond er nog meer op het lijstje voor de Honda. Bij de vorige beurt waren de achterremmen terug gangbaar gemaakt want deze bleven hangen. Wel werd geadviseerd om ze te vervangen omdat ze waarschijnlijk snel weer zouden blijven hangen. Getuige dat de achterste velgen sneller zwart werden dan de voorste bleek dit nu ook het geval te zijn dus tijd om de boel te vernieuwen. Niet alleen de remklauwen maar ook de schijven en blokken zijn vernieuwd zodat de remmerij van de achteras weer helemaal fris is.

Christmas came early!

Kontje omhoog

Oude klauw eraf.

Nieuwe schijf erop

Nieuwe blokken en klauw erop

De boel ontluchten en vervolgens aan de andere kant hetzelfde riedeltje herhalen.

Die remt weer zoals het hoort en het lijkt er zelfs op dat het verbruik iets is gedaald naar gemiddeld 4.8l/100km.

Door naar de BMW.
Deze rijdt het liefst met het dakje open, dit soort foto's worden dan ook regelmatig gemaakt, zolang het maar droog is.

Helaas had een lolbroek ergens in februari bedacht dat het leuk was om aan mijn antenne te zitten.

Gelukkig was daar AliExpress to the rescue!

Veel meer valt er niet te vertellen over de BMW. De winterwielen zijn er weer afgehaald, hij rijdt nog steeds voortreffelijk dus laat de zomer maar komen.

Dan is er als laatste natuurlijk nog de Don.
Vorige week is deze uit de stalling gehaald want er was belangrijk bezoek.

Een taxateur heeft de auto uitvoerig geïnspecteerd en daarbij ook alle documentatie van de werkzaamheden doorspit (met 10 facturen en bijbehorende mails van Classic Paradise was dat een behoorlijk karwei.) Zodoende lag er een weekje later deze op de mat!

De waarde was realistisch en precies in lijn met wat ik verwachtte. Nu kan hij tenminste voor dat bedrag verzekerd worden, wel een fijne gedachte!
Om dat te vieren zijn we afgelopen weekend meteen maar een stukje gaan toeren door zuidelijk Zuid-Holland. Dat kan je natuurlijk niet doen zonder een foto te schieten op deze iconische locatie!

Dat was hem weer voor nu!

Mooie update weer! Grappig dat de wielen van een Mini onder de Insight blijken te passen. Het staat hem wel!

Fijn ook dat je de Don nu naar waarde kunt verzekeren, maar ik hoop dat je die toch nooit nodig zal hebben!

Goede update. Die corrosievrije wielen en nieuwe remmen doen de insight goed. Die velgen voor de winterbanden vind ik persoonlijk niet mooi, maarja wie ben ik.
En altijd fijn als een auto tegen de juiste waarde verzekerd kan worden. Zoals j.ko al aangeeft, hopelijk heb je het nooit nodig.

Boven alles fijn dat de Eldorado nu goed werkt en dat de investering in ieder geval deels te verzekeren is. Hopelijk nooit nodig, inderdaad, maar mooi dat het nu kan!

De corrosievrije wielen op de Insight zijn een goede vondst. En hoewel de Mini-wielen ook in het echt behoorlijk staan zou ik zelf de oude originele wielen als winterset gebruiken. Pekel of niet, lelijk zijn ze toch al :)

Bedankt voor de leuke reacties. Inderdaad hoop je zo'n verzekering nooit nodig te hebben, het is vooral een stukje peace of mind wat je koopt.

Voor wat betreft de velgen is er nog geen besluit genomen, voor nu zitten de corrosievrije wielen er onder en liggen er twee sets hier in de tuin. En de winterset van de BMW ligt er ook nog, die moet eerst gepoetst worden en dan kan deze samen met de mini-set naar de garagebox. Zo houden we onszelf wel bezig.

Ik was heel even onder de indruk dat je wagenpark was uitgebreid met een Panhard, maar nu heb ik het hele verhaal even doorgelezen! Leuk zeg, en nog van harte gefeliciteerd met de bruiloft!

En voor de Cadillac, de BMW én de Insight wordt nog goed gezorgd zie ik. Leuk wagenpark bij elkaar! Interessant trouwens, dat vroege Mini's compatibel zijn met Honda-velgen (en vice versa). Ik kan me herinneren dat Rover in die tijd ook zaken deed met Honda, misschien dat er daar een soort van linkje zit? (Ik moet wel bekennen dat ik het ontwerp van de OEM velgen beter vind staan dan de Mini-velgen, maar dat terzijde)

Mooi om bij te lezen weer (y)
Denk je er wel aan om de taxatie iedere drie jaar te laten vernieuwen? Anders valt verzekering na die tijd alsnog terug naar een dagwaarde-schijntje.

Mooi om bij te lezen weer (y)
Denk je er wel aan om de taxatie iedere drie jaar te laten vernieuwen? Anders valt verzekering na die tijd alsnog terug naar een dagwaarde-schijntje.
Een taxatierapport geeft, gezien de huidige (nieuw) staat van de auto op een bepaald moment, een (dag)waarde aan. Het is eigenlijk alleen nodig om in geval van verdwijnen van de auto (brand/diefstal) aan te tonen dat tijdens de taxatiedatum de auto een afwijkende dagwaarde had en het logisch is dat deze waarde min of meer hetzelfde is na drie jaar. De dagwaarde van auto's kunnen ook stijgen; excentrieke modellen die uit productie gaan (Ferrari Daytona, F40 etc) zijn vaak meer waard dan tijdens hun productieperiode. Voor de huis- tuin- en keukenauto's daalt de dagwaarde soms best wel snel, zeker als er een partij populaire modellen uit de lease op de markt worden gedumpt.

Ik heb je theorie twee keer gelezen. Wat Ketelapper aangeeft is juist. Taxatierapport is geldig voor de verzekering voor 3 jaar. Daarna niet meer en verval je in uitkeren op basis van schrootprijs. Dan is een platte Don max 750 euro ofzo. Dus gewoon elke 3 jaar taxeren en bij je verzekering neerleggen. Gaat de waarde omlaag, dan is het nog steeds meer dan oud ijzer per kilo. Gaat de waarde omhoog, dan wil je dat ook niet missen. Ik heb wel eens na 1,5 jaar een hertaxatie laten doen omdat de markt explodeerde. Dus feitelijk was ik toen onderverzekerd met de eerste taxatie.

Dagwaarde op basis van koerslijsten geven nooit de waarde weer van een gekoesterde auto, waar veel aan is gedaan. Zelfs voor een min of meer standaard auto als de 118i cabrio van Dirk kan een taxatie al lonend zijn, bij totaal schade. Al was het alleen maar om geen discussie te hoeven voeren met de uitkerende partij.

Theoretisch kan je als de auto er nog is (niet afgebrand/gestolen) veel aannemelijk maken dat de betreffende auto beter is dan dagwaarde koers. Maar... heb je zin in die discussie op dat moment? En zonder garantie dat het ook lukt. Soms kan je met een bak recente rekeningen nog wel iets aantonen - al is dat vaak meer omdat verse onderdelen in het wrak de waarde van het wrak verhogen voor inkopers.

Ik heb al weer heel lang geleden een forse klapper gehad met een dagelijkse auto door de schuld van een ander. Om alleen dat allemaal geregeld te krijgen was al genoeg ellende en ging al genoeg tijd overheen. En in de tussentijd zit je ook nog eens zonder dagelijks vervoer. Dan wil je vertraging en gedoe van een discussie over waarde gewoon kunnen afhandelen met een verwijzing naar het taxatie rapport.

Los daarvan; het helpt mij ook om soms te denken aan extra diefstal maatregelen. Als een auto ineens fors in waarde toeneemt moet je daar ook een beetje op gaan letten.

Terug OT: Hoog tijd dat de Don weer wat meer kilometers op de teller krijgt! Hoop die weer bij veel evenementen te zien.

Terug
Bovenaan