Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dankjewel, ik heb geprobeerd het zoveel mogelijk autogerelateerd te houden. Mocht jij (of iemand anders) nog meer autofoto's van de dag hebben plaats deze dan gerust hier. Echter, liever niet te veel foto's waar mijn vrouw en ik al te herkenbaar op staan.Je hebt het verhaal mooi opgeschreven zo!
Van harte gefeliciteerd !!!
Niet per toeval, mijn tante vierde haar 50e verjaardag daar. Maar woon zelf niet in die hoek.Kom jij zelf uit de zuidwesthoek of was je per toeval hier beland?
Beetje laat misschien, maar wij kijken nog altijd graag terug op jullie geweldig mooie dag.
Rond de middag vertrokken vanuit Heerlen en relaxed in een leuk Bergs hotelletje. Waardoor we maar een paar minuten hoefden te rijden naar jullie feestlocatie. Voordat jullie arriveerden hebben we ook nog wat foto's gemaakt, bij deze:
En de volgende ochtend rustig huiswaarts.
Rest ons verder ook via deze weg jullie 2 samen een mooie en gelukkige toekomst toe te wensen !!
Wat een leuke foto's om te zien Dirk ;-)Ik zie dat ik gespot ben en dat op de eerste dag dat ik echt buiten kom met de Don, wat grappig @406c .
Daarmee is het meteen duidelijk dat de Don weer terug thuis is! Helaas is hij nog niet helemaal af, later daar meer over. Vrijdag 23 juni was namelijk wel een hele harde deadline om de Eldorado thuis te hebben met APK want dat was mijn trouwdag. De oplettende lezer heeft echter al in een ander topic kunnen lezen dat niet alleen de Don op de dag zelf in actie mocht komen. Hiervoor moeten we echter even terug naar 10 september 2022.
Ik had vriend en forumgenoot Engineer2 namelijk gevraagd of de Panhard mogelijk ingezet kon worden als trouwauto, dit was gelukkig voor mij geen enkel probleem. Echter, ik moest wel eerst leren rijden met de Panhard want dit is namelijk niet helemaal te vergelijken met een moderne auto. Zodoende dat ik 10 september, na de AW forummeeting, "in het diepste geheim" meeging met Engineer2 om mijn eerste Panhard rijles te krijgen.
De garage uitrijden mocht hij de eerste keer nog zelf doen, dit zou wel een erg spannende vuurdoop zijn anders.
In het daglicht werd meteen bevestigd waarom juist deze auto, wat een plaatje! Zowel van binnen als van buiten.
Het rijden ging redelijk goed, de richtingaanwijzer vergde nog het meeste aanpassingsvermogen. Deze zit niet links maar rechts van het stuur en schakelt niet automatisch uit bij terug recht sturen. Gelukkig heeft hij een lekker luid en gezellig mechanisch geluid dus je vergeet hem niet zomaar uit te zetten. Wat ook even schrikken was is hoe de achteras de voorkant volgt op snelheid. In een snelle bocht duurt het even tot hij volgt, dit voelt alsof de auto uit gaat breken. De eerste keer zorgde dit voor een kort zweetmomentje bij mij en gelach bij Engineer2.
Verder had ik al een beetje ervaring met chocken en lag mijn focus vooral heel erg op het uitschakelen van de accu wanneer je de auto een tijdje laat staan. Dit laatste omdat je op de grote dag niet ineens met lege accu wilt komen te staan.
Een paar maanden later volgde een tweede rijles waarbij al snel bleek dat ik goed onthouden had waar ik rekening mee moest houden, Engineer2 had voldoende vertrouwen om mij de auto te lenen voor de grote dag. Uiteraard zou ik er zelf wel voor zorgen dat hij er stralend bij zou staan. (de auto, niet Engineer2)
Om praktische redenen kwam hij de auto zelf afleveren in Bergen op Zoom om vervolgens getrakteerd te worden op een lekker maaltje van de briketten, dat was wel het minste dat ik kon doen.
Enkele weken later had ik eindelijk tijd om de auto te detailen, maar eerst even een klein rondje door de omgeving voor mijn eigen zelfvertrouwen achter het stuur van de Fransoos. Onderweg nog maar eens een paar plaatjes geschoten, de auto is ook zo fotogeniek!
Eenmaal thuis aangekomen ben ik begonnen met het stofzuigen en poetsen van de binnenkant. Hier hoefde ik niet veel bijzonders te doen. Gewoon met schoon water poetsen en afnemen met een schone droge doek. De ruiten vanbinnen schoongemaakt en het chroom opgepoetst met speciaal aangeschafte chroompoets. Ik ben dan ook totaal vergeten foto's van het interieur te maken na het poetsen.
De butienkant was echter een ander verhaal. Deze heb ik eerst gewassen en toen gekleid. Na het kleien nogmaals gewassen om het residue eraf te krijgen en toen gedroogd. Na het drogen heb ik de auto met de DAP gepolijst. Omdat het al een oudere lak is, omdat het aantal diepe swirls meeviel en omwille van de tijd ben ik er snel overheen gegaan met medium en derna fijne polijstpasta. Na het polijsten heb ik het chroom aan de buitenzijde opgepoetst, de auto nogmaals gewassen en afgedroogd, de ruiten gecoat met waterafstotende coating en de auto gewaxt met collinite. Om het geheel af te maken heb ik de banden nog behandeld met tyre gloss van Meguiers. Ik dacht dat het verschil niet zo duidelijk te zien was op foto's maar toen ik die doorstuurde naar Engineer2 bleek uit zijn reactie het tegendeel.
Mooi ook om te zien wat chrome polish doet met de wielen.
En nog wat foto's van na het poetsen, oordeel vooral zelf.
Na het harde werken ging de auto snel terug naar de garagebox. Vergeleken met de Don was het ineens ruim zat in de garage.
Over een weekje hoefde hij pas weer tevoorschijn te komen, al dat harde werken dus maar wat extra beschermen om zo hopelijk stof tegen te houden.
Inmiddels was uit de communicatie met Classic Paradise wel gebleken dat de auto op tijd APK kon hebben echter wel met een omweggetje. Wat is er nu nog aan de hand dan? De blower werkt niet meer en voor de APK heb je werkende voorruitontwaseming nodig. De blower zelf is niet kapot, al is deze wel nieuw besteld omdat de bestaande er niet heel fris meer uitzag. Hij heeft plus en hij heeft massa dus daar geen kabelbreuk. Om te draaien op verschillende snelheden hoort hij een puls te krijgen, deze signaaldraad gaf echter geen signaal door. Zou het dan de aanstuurmodule zijn die stuk is? Dit valt niet zomaar te testen dus werd er een nieuwe besteld. Omdat deze uit de VS moest komen werd er al rekening gehouden met een plan B. Maar gelukkig, de module was op tijd binnen, werd ingebouwd en.... nog steeds geen signaal. Wat er nou precies aan de hand is, Joost mag het weten. Binnenkort gaat de auto terug naar Nederhemert, hopelijk helpt een frisse blik werpen met het opzoeken van de storing. Om wel door de APK te komen werd er een fan van een CX (welk model anders) geïnstalleerd, direct aangesloten op de accu. Deze is via een tijdelijke schakelaar handmatig aan en uit te zetten. Grootste nadeel is dat deze dus niet samenwerkt met de airco regelunit dus het enige dat die momenteel doet is warme lucht uit de motorruimte het interieur in blazen. Maar wat was ik blij om na ruim anderhalf jaar eindelijk weer achter het stuur te kunnen kruipen van the Don afgelopen woensdag!
Woensdagavond meteen de auto verwend met een grondige wasbeurt en een vers laagje wax erop.
Hij moest wel eenmalig buiten slapen want de Panhard stond natuurlijk al in mijn garagabox. Uiteraard regende het donderdag bijna de gehele dag, hierdoor kon ik wel mooi zien dat de wax zijn werk goed deed!
Die donderdagavond heb ik geslapen bij mijn moeder thuis om zo op de grote dag mijn aanstaande thuis op te pikken! Dit deed ik uiteraard met de Panhard en wat is het dan lang wachten totdat je het seintje krijgt dat ze klaar is om opgehaald te worden!
Na haar opgehaald te hebben was het eerst tijd voor een fotoshoot. De foto's van de fotograaf laten nog even op zich wachten, gelukkig was de weddingplanner zo lief om er al een stel met haar telefoon te maken. Niet dat dit ook maar enigszins recht doet aan de fotoshoot maar zo krijg je toch al een beetje een idee.
Na de shoot was het tijd voor de lunch. De lunch was op de locatie van de ceremonie en alleen voor directe familie en getuigen. Toen alle gasten buiten op ons zaten te wachten kwamen wij voor rijden met de Panhard en kon het grote moment eindelijk beginnen. Hierna was er een borrel tot het eind van de middag. Wij zijn toen per Panhard vertrokken naar de feestlocatie om hem daar achter te laten.
Foto geleend van Engineer2
Per Cadillac zijn we toen naar het diner geweest, weer met alleen de direct betrokkenen. Het is hier dat 406c de Don heeft kunnen fotograferen. Vervolgens zijn we naar de feestlocatie gereden waar alle gasten ons buiten in een lange erehaag op stonden te wachten. Ook dit was weer een erg mooi moment. We hadden iedereen opgeroepen om met een bijzondere auto te komen als ze deze zouden hebben en hier was mooi gehoor aan gegeven. Zodoende dat de Don in goed gezelschap geparkeerd stond tijdens het feest. Ook deze foto heb ik even geleend, ik ben glad vergeten om op de grote dag zelf foto's te maken. En waarom zou ik ook?
De volgende dag waren mijn kersverse vrouw en ik tegen het eind van de middag eindelijk een beetje bekwaam om de Don weer terug naar de garagebox te brengen, hij stond er maar wat eenzaam bij...
Voor nu ben ik nog steeds aan het nagenieten en probeer ik nog niet te veel aan de blower perikelen te denken. Dit komt wel weer zodra de Don weer bij Classic Paradise staat.
Leuke update weer `Zoals gezegd viel er ook nog wat over de BMW te vertellen.
Allereerst een klein klusje wat ik alweer een aantal maanden geleden uitgevoerd heb.
Ik reed namelijk al een hele tijd rond zonder werkende voorruitsproeiers. Aangezien de koplampsproeiers het wel deden en deze hun eigen pompje hebben was het pompje de hoofdverdachte. Een nieuw pompje koste me minder dan een tientje, tijd om aan de slag te gaan. Het lastigste is nog de positie van dat pompje onderin het reservoir. Dat reservoir zit dan weer verstopt achter de modderkuip achter het rechter voorwiel. Ik heb niet heel veel foto's gemaakt, ik heb vooral veel zitten prutsen en priegelen om het allemaal los te krijgen. Helaas zat het tankje zelf ook vrij vol, die inhoud was ik na deze operatie grotendeels kwijt.
Modderkuip los.
Hier zie je net de rand van het tankje en komende van rechts de vulslang.
Met veel gewiebel komt het tankje dan tevoorschijn en kon ik het oude pompje verruilen voor de nieuwe. Na deze operatie werkte alles weer naar behoren.
Hierna heeft de BMW heel lang zonder problemen zijn rondjes gedraaid en mocht hij eind vorige maand ingezet worden als ons vervoer tijdens een korte getaway naar Luxemburg en het noorden van Frankrijk. Ondanks de vele regen eind vorige maand hebben we bijna alle ritten met het dak open kunnen rijden en wat is het dan genieten op de vele kronkelige heuvelweggetjes die deze streek rijk is. Met hier en daar een chateau leverde dat dan ook een aantal fraaie plaatjes op.
Of gewoon zo'n typisch veld vol zonnebloemen doet ook al veel voor fraaie foto's.
Dat er wel regen was bleek soms in de ochtend als we het hotelletje uitrolden.
Wat ook zeker een aanrader is om te bezoeken is Esch sur Alzette. Deze stad heeft een levendig kunstkwartier geverstigd in een oud slachthuis, een binnenstad die er door de vele verschillende bouwstijlen erg boeiend uitziet en een eens florerende staalindustrie. Dat laatste hebben ze omarmd door een stel uit dienst genomen hoogovens open te stellen voor het publiek, na de nodige aanpassingen om het schoon en veilig te maken natuurlijk. Aangezien wij beide wel fan zijn van het industriële was dit een mooie laagdrempelige manier om soort van te gaan urbexen. Bovendien ko ik ook hier de BMW weer leuk op de foto zetten.
In de avond hebben we heerlijk gegeten in een oude fabriekshal waar een brouwerij en restaurant in een was gevestigd, zeker een aanrader.
Al met al een geslaagd midweekje in dit mooie deel van Europa.
Dat is echt supergaaf zeg, nooit geweten!@ginkelvanmichiel Sterker nog, de auto heeft een systeem wat je toestaat om zonder koelvloeistof maximaal 50 mijl door te rijden met een maximum snelheid van 65 mijl per uur zonder dat de motor in de soep draait. Hoe dat precies werkt lees je onder andere hier: https://tiremeetsroad.com/2019/03/3...gine-to-prevent-overheating/?expand_article=1
Een taxatierapport geeft, gezien de huidige (nieuw) staat van de auto op een bepaald moment, een (dag)waarde aan. Het is eigenlijk alleen nodig om in geval van verdwijnen van de auto (brand/diefstal) aan te tonen dat tijdens de taxatiedatum de auto een afwijkende dagwaarde had en het logisch is dat deze waarde min of meer hetzelfde is na drie jaar. De dagwaarde van auto's kunnen ook stijgen; excentrieke modellen die uit productie gaan (Ferrari Daytona, F40 etc) zijn vaak meer waard dan tijdens hun productieperiode. Voor de huis- tuin- en keukenauto's daalt de dagwaarde soms best wel snel, zeker als er een partij populaire modellen uit de lease op de markt worden gedumpt.Mooi om bij te lezen weer
Denk je er wel aan om de taxatie iedere drie jaar te laten vernieuwen? Anders valt verzekering na die tijd alsnog terug naar een dagwaarde-schijntje.