Goede comfortabele en stille auto gezocht. v2.0

Guus Kruus

Wegverkenner
Hallo lui.

Een jaar geleden postte ik dit topic.

Ik heb een budget van ongeveer 25K.

Eisen

• stil
  • comfortabel
  • sterk, niet te vaak de garage zien
  • hoger zittend (cross-over modellen lijkt me goed idee)
  • geen Frans, Italiaans.
  • max. 4 jaar oud.
  • niet te veel kilometers max 45.000 denk ik.

Wat ik zelf al gevonden heb:

• Mazda CX30
  • Kia Xceed
  • Audi Q2/Q3
  • Mitshubishi Outlander
  • Hyundai Kona
  • Skoda Karoq
  • Lexus

Puur uit nieuwsgierig; rijd je nog de Colt?
Het vorige topic was 3 jaar terug...

Wat comfort en dus met name stoelen betreft, ik kan de AGR beamen. Dat heb ik ook in mijn Ford en het is erg prettig t.o.v. de standaard stoelen.

Laatst bewerkt:
Heb je al modellen bekeken, ergens in gezeten, gereden?
Je vraag is welke auto het beste aan jouw eisen voldoet?
Ben ook wel benieuwd of je ook een echt hogere instap/zit wil, of een kleine beetje voldoende is t.o.v. de Colt. Zit wel wat verschil in de genoemde modellen.

Ik zou aanraden om verschillende modellen gewoon te bekijken, en als het wat lijkt proefritten te maken. In je vorige topic zijn ook al heel veel modellen genoemd. De verschillen tussen de modellen is best groot. Ga anders eens naar een hele grote auto verkoper als Auto Smeeing, om wat auto's te bekijken.

Je zult ook merken dat de autotechniek zeker niet stil heeft gestaan.Veel auto's maken aanzienlijk minder geluid dan wat je nu gewend bent. En ligt het comfort op een ( veel) hoger niveau.

Over het algemeen ervaar je meer comfort in een auto met ruim vermogen en een automaat. Een 4 cilinder loopt stiller dan een 3 cilinder, ook al kunnen fabrikanten dat steeds beter camoufleren.

(Bij Franse auto's is het comfort vaak een heel groot pluspunt, en tegenwoordig is de betrouwbaarheid echt bijzonder goed ( ik heb een Renault.)
Je geeft aan geen Franse of Italiaanse auto te willen. )

Laatst bewerkt:
Heb je al modellen bekeken, ergens in gezeten, gereden?
Je vraag is welke auto het beste aan jouw eisen voldoet?
Ben ook wel benieuwd of je ook een echt hogere instap/zit wil, of een kleine beetje voldoende is t.o.v. de Colt. Zit wel wat verschil in de genoemde modellen.
Goedemorgen malloot :)

Auto's waarin we gezeten hebben en die qua zithoogte voldoen zijn bv de Renault Captur, Peogeot 2008, Suzuki Vitara, Skoda Karoq. Gereden hebben we in een Suzuki Vitara, Renault Capture.

Het gaat voornamelijk om mijn wederhelft die -als de zit te laag is- moelijker uit de auto kan komen. In de Colt moet je je teveel uit de zitting takelen.

We zijn 2 grijze bolletjes, met tijd over, die het idee hebben om met de auto erop uit te gaan. Duitsland, Frankrijk, Istrie, Oostenrijk.

Ik zou aanraden om verschillende modellen gewoon te bekijken, en als het wat lijkt proefritten te maken. In je vorige topic zijn ook al heel veel modellen genoemd. De verschillen tussen de modellen is best groot. Ga anders eens naar een hele grote auto verkoper als Auto Smeeing, om wat auto's te bekijken.

Je zult ook merken dat de autotechniek zeker niet stil heeft gestaan.Veel auto's maken aanzienlijk minder geluid dan wat je nu gewend bent. En ligt het comfort op een ( veel) hoger niveau.

Over het algemeen ervaar je meer comfort in een auto met ruim vermogen en een automaat. Een 4 cilinder loopt stiller dan een 3 cilinder, ook al kunnen fabrikanten dat steeds beter camoufleren.

(Bij Franse auto's is het comfort vaak een heel groot pluspunt, en tegenwoordig is de betrouwbaarheid echt bijzonder goed ( ik heb een Renault.)
Je geeft aan geen Franse of Italiaanse auto te willen. )
Gelijk heb je.

Ik heb 2 zwaar negatieve ervaringen gehad met Renault en Fiat, en ben nu huiverig om me weer in een Frans/Italiaans avontuur te storten. Misschien is dat onterecht?
Smeeing is een goede tip!

Goedemorgen Guus :)

Hoe beviel de rit in de Captur? Mijn vader, ook een grijs en vooral kaal bolletje, rijdt daar ook in en is er erg blij mee. Hij is wel overgestapt naar een zwaardere motor, want de 0.9 was te zwak. Ik weet niet of jullie ook met caravan of iets dergelijks rijden. Maar richting Oostenrijk zou ik sowieso niet met de 0.9 willen rijden. Één keer gedaan, nooit weer!

Ik zou in ieder geval even goed kijken naar de motor, wanneer jullie veel heuvels/bergen gaan opzoeken. Daarvoor wil je wel wat vermogen hebben. Een V12 met 800pk is niet direct nodig, maar je snapt mijn punt vast.

Ik vermoed dat de Xceed wat tegen kan vallen qua hoogte. Die is wel hoger dan de hoge Ceed, maar echt een groot verschil is het niet. Maar dat is een kwestie van proberen (lees, zitten).

EDIT:
Wat @ak2 ook zegt, dat een 4 cilinder stiller is dan een 3 cilinder, dat is ook mijn ervaring. En moderne wagens zijn doorgaans stiller dan jouw Colt. Maar daarin zitten wel grote verschillen. Je kan ook kijken naar het glas, maakt ook zeker uit. Gelaagd glas aan alle zijdes, geluiddempend, erg fijn lijkt mij!

Laatst bewerkt:
Zomaar wat, niet Franse, suggesties:

Ford Puma
Nissan Juke / Quashqai
Volkswagen T-Roc
Seat Ateca
Honda HRV
Jeep Compass
Opel Crossland (X), Grandland (X), Mokka(-E)

Hoeveel rijdt je per jaar?
Wil je benzine, hybride, elektrisch (of een van deze juist niet)?
Wil je eropuit met een ruime kofferbak? Of een flinke sleurhut (trekvermogen)? Of maakt dat allemaal niet uit.
Hoe vaak heb je meerijders (ruimte achterbank)?

Met net even meer info, kunnen we gerichter met je meedenken.

Gelijk heb je.

Ik heb 2 zwaar negatieve ervaringen gehad met Renault en Fiat, en ben nu huiverig om me weer in een Frans/Italiaans avontuur te storten. Misschien is dat onterecht?
Smeeing is een goede tip!
Kies gewoon wat je leuk vindt, en een auto die je fijn en comfortabel vindt rijden. Zitcomfort is ook erg belangrijk.
Bij luxere uitvoeringen zijn er vaak meer instelmogelijkheden van de stoelen, betere stoelen, hoogte verstelling op beide stoelen, axiaal verstelbaar stuur etc. Ook iets om op te letten.

(In mijn ogen onterecht.
Ik heb 9 jaar een Renault Laguna 3 gehad uit 2009, en nu 4 jaar een Clio 130 TCe uit 2020, tussen de beurten ben ik niet in de garage geweest voor problemen, bij de Clio is zelfs nog geen lampje vervangen. Ze hebben enorme stappen gemaakt in kwaliteit bij Renault is ook mijn eigen ervaring. Dat was ook wel nodig na negatieve ervaringen met een Laguna 2 uit 2003.)

Maar hoe groot wil je? Een Captur is een slag kleiner dan je nu hebt voorgesteld.
Maar ik zou zeker goed op letten hoe groot je koopt. Mijn ouders rijden in een Nissan Qashqai en dat is een erg comfortabele auto, een langere wielbasis is over het algemeen comfortabeler en zeker als je lange reizen gaat maken erg prettig.

Mazda CX-5? Die heb ik mijn eigen ouders aangeraden, na een volstrekt probleemloze Mitsubishi ASX die righting de 2 ton ging. Het moest een automaat worden. Duidelijk een volwassener auto dan de Asx. Tot nu toe een heerlijke stille auto op kruissnelheid met fijne besturing en weggedrag. Atmosferische en betrouwbare 2.0 liter die ik zuinig vind.
Mazda CX-30 heeft al helemaal een heerlijk interieurtje, maar is natuurlijk wat kleiner. Mitsu Outlander véél groter en zwaarder! Genoemde Kia en Hyundai zijn weer een plan lager, en de Audi en Lexus vind ik persoonlijk ook geen toegevoegde waarde hebben. Wat is je geschatte jaarkilometrage?

Mazda CX-5? Die heb ik mijn eigen ouders aangeraden, na een volstrekt probleemloze Mitsubishi ASX die righting de 2 ton ging. Het moest een automaat worden. Duidelijk een volwassener auto dan de Asx. Tot nu toe een heerlijke stille auto op kruissnelheid met fijne besturing en weggedrag. Atmosferische en betrouwbare 2.0 liter die ik zuinig vind.
Mazda CX-30 heeft al helemaal een heerlijk interieurtje, maar is natuurlijk wat kleiner. Mitsu Outlander véél groter en zwaarder! Genoemde Kia en Hyundai zijn weer een plan lager, en de Audi en Lexus vind ik persoonlijk ook geen toegevoegde waarde hebben. Wat is je geschatte jaarkilometrage?
CX5 is inderdaad ook een erg fijne auto. Mijn ouders zijn ook nog steeds dik tevreden. Kwalitatief echt goed.

Hoe beviel de rit in de Captur? Mijn vader, ook een grijs en vooral kaal bolletje, rijdt daar ook in en is er erg blij mee. Hij is wel overgestapt naar een zwaardere motor, want de 0.9 was te zwak. Ik weet niet of jullie ook met caravan of iets dergelijks rijden. Maar richting Oostenrijk zou ik sowieso niet met de 0.9 willen rijden. Één keer gedaan, nooit weer!

Ik zou in ieder geval even goed kijken naar de motor, wanneer jullie veel heuvels/bergen gaan opzoeken. Daarvoor wil je wel wat vermogen hebben. Een V12 met 800pk is niet direct nodig, maar je snapt mijn punt vast.

Ik vermoed dat de Xceed wat tegen kan vallen qua hoogte. Die is wel hoger dan de hoge Ceed, maar echt een groot verschil is het niet. Maar dat is een kwestie van proberen (lees, zitten).

EDIT:
Wat @ak2 ook zegt, dat een 4 cilinder stiller is dan een 3 cilinder, dat is ook mijn ervaring. En moderne wagens zijn doorgaans stiller dan jouw Colt. Maar daarin zitten wel grote verschillen. Je kan ook kijken naar het glas, maakt ook zeker uit. Gelaagd glas aan alle zijdes, geluiddempend, erg fijn lijkt mij!
Caravan, tent of vouwwagen?
Echt niet :)

Maar ieder zijn ding zeg ik maar.
Bij Smeeing staan wat leuke karren, en daar gaan we maar eens kijken.

Hoe beviel de rit in de Captur?

EDIT:
Geweldig, fijn zitten, mooi sturen. Fijn karretje.

Zomaar wat, niet Franse, suggesties:

Ford Puma
Nissan Juke / Quashqai
Volkswagen T-Roc
Seat Ateca
Honda HRV
Jeep Compass
Opel Crossland (X), Grandland (X), Mokka(-E)

Hoeveel rijdt je per jaar?
Wil je benzine, hybride, elektrisch (of een van deze juist niet)?
Wil je eropuit met een ruime kofferbak? Of een flinke sleurhut (trekvermogen)? Of maakt dat allemaal niet uit.
Hoe vaak heb je meerijders (ruimte achterbank)?

Met net even meer info, kunnen we gerichter met je meedenken.
Ik rij ongeveer 15K per jaar.
Trekvermogen is niet aan de orde en meerijders hebben we een enkele keer. Deze gaan zeker niet met lange ritten mee. Je kunt stellen dat het een vakantieauto is voor ons 2.
Hybride lijkt me handig omdat ik voor mijn werk ongeveer een 2X een half uurtje weg ben.
Dit is op dit moment zo, maar over een paar maanden, ga ik op de fiets :)

Een goede tip!

Maar hoe groot wil je? Een Captur is een slag kleiner dan je nu hebt voorgesteld.
Maar ik zou zeker goed op letten hoe groot je koopt. Mijn ouders rijden in een Nissan Qashqai en dat is een erg comfortabele auto, een langere wielbasis is over het algemeen comfortabeler en zeker als je lange reizen gaat maken erg prettig.
Niet te groot.
Outlander is groot, maar als dat de comfort bied die we graag willen zeggen we geen nee.
Captur hebben we alleen in gereden om te kijken hoe het is om erin te rijden. Qua gevoel.

Een Outlander is in basis al een vrij oude auto en niet bepaald zuinig. Als PHEV kan hij zuinig rijden maar zeer beperkte stukken en zeker op vakantie nutteloos.
Het aanbod vind ik een beetje tegenvallen bij Smeeing. Ze hebben heel veel staan, dus om te bekijken en zo is het goed, maar kopen valt dan weer wat tegen er staan heel veel plugins.

Wat de grootte betreft, ik schat in dat jullie niet heel veel nodig hebben. Wanneer jullie lange ritten maken kan de bank plat omdat jullie met z'n tweeën zijn. Dan zou ik geen onnodige ruimte (en gewicht) meeslepen. Scheelt ook weer brandstof...
Komend vanuit een Colt heb je al snel genoeg ruimte lijkt mij.
Ik zou persoonlijk dan kijken naar meer opties/comfort dan een ruimere wagen. Zit niet alleen vast op de wielbasis natuurlijk.

Een Outlander is in basis al een vrij oude auto en niet bepaald zuinig. Als PHEV kan hij zuinig rijden maar zeer beperkte stukken en zeker op vakantie nutteloos.
Het aanbod vind ik een beetje tegenvallen bij Smeeing. Ze hebben heel veel staan, dus om te bekijken en zo is het goed, maar kopen valt dan weer wat tegen er staan heel veel plugins.
Met de Metsubsidie kan ik met 1 acculading heen en terug naar mijn werk.
Belangrijk is de stilte in de auto en het zitcomfort.

(In mijn ogen onterecht.
Ik heb 9 jaar een Renault Laguna 3 gehad uit 2009, en nu 4 jaar een Clio 130 TCe uit 2020, tussen de beurten ben ik niet in de garage geweest voor problemen, bij de Clio is zelfs nog geen lampje vervangen. Ze hebben enorme stappen gemaakt in kwaliteit bij Renault is ook mijn eigen ervaring. Dat was ook wel nodig na negatieve ervaringen met een Laguna 2 uit 2003.)

Ik geloof zeker dat de automerken stappen voorwaarts zetten. Nu was ik gisteren bij een Peogeot dealer en was me aan het vergapen naar een 2008. Dit vind ik een prachtige wagen. Op de vraag of hoe vaak dat je deze auto in de garage zou zien in vergelijking met de Colt, antwoordde de verkoper, dat de 2008 nu eenmaal vaker in de garage staat dan de gemiddelde Japanner of Koreaan.

Komend vanuit een Colt heb je al snel genoeg ruimte lijkt mij.
Ik zou persoonlijk dan kijken naar meer opties/comfort dan een ruimere wagen. Zit niet alleen vast op de wielbasis natuurlijk.
Dit klopt wel, maar hoe kleiner de auto hoe meer lawaai. Je zit nu eenmaal korter op de motor.
Comfort is dus in onze optiek ook het geluid IN de auto.

De Peugeot 2008 heeft een gevoeliger 1.2 motor 3 cilinder motor, die goed moet worden onderhouden, zou niet mijn eerste keus zijn als je kijkt naar weinig onderhoud en eventuele reparaties. Het is wel een comfortabele auto. De 2008 zou ik eerder volledig elektrisch kopen.

De 1.3 viercilinder motor uit mijn Renault zit in veel modellen van Mercedes, Nissan, Mitsubishi , Dacia en Renault.

Mitsubishi, Renault en Nissan zijn een alliantie, en delen dan ook heel veel techniek, motoren, platforms, elektronica etc.
Er is ook een intensieve samenwerking met Mercedes.

De huidige Mitsubishi Colt en ASX met 8 jaar garantie zijn technisch volledig identiek aan de Renault Clio 5 en Renault Captur 2, en komen uit de zelfde fabriek uit o.a. Turkije en Spanje. Zijn gewoon hele goede en comfortabele auto's.

De Nissan Juke deelt ook veel techniek met de Renault Captur.
En de Nissan Qashqai deelt veel techniek met de Renault Kadjar.

Er zijn al veel modellen langs gekomen, iedere auto heeft zijn eigen sterke punten.

Veel succes met het rond kijken, en de proefritten.
Dat is vaak de beste manier om een hele goede keuze te maken.

Laatst bewerkt:
Electrisch zou ook kunnen: KIA e-Niro.
Erg comfortabel (een andere orde van....), 7 jaar garantie.
Of een Hyundai Kona.
Tenzij je op wintersport gaat en op vakantie naar Toscane, of geen eigen laadgelegenheid hebt, is zo'n EV toch zeker het overwegen waard.

Ford Puma is ook een vrij populaire optie (al zou ik eerder een Focus Active nemen: is meer auto, zelfde prijs).
De CX30 vind ik erg klein, dus al je 3/4 personen meeneemt op lange ritten, dan kun je beter een CX5 nemen.

Hallo lui,

Vanmiddag even naar Smeeing geweest om te autohoppen :).

Hieronder de resultaten.

- Volvo XC40, zat erg goed, maar mijn hoofd ontmoette de stijl, dus dat is minder
- Mitshubishi Outlander, zit redelijjk, maar niet overtuigend.
- Kia Xceed, zat lager dan ik dacht, en de stoelen zaten niet best.
- Volkswagen T-Cross, stoelen zaten erg goed, goed zicht, leuke auto
- Citroen C5 Aircross, zat geweldig, prachtige auto van binnen ook.
- Nissan QuasQai, mooie auto, goed zittend niet alles elektrisch!
- Lync&Co, mwah...alles elektrisch, werkelijk alles.
- Seat Arona, Taracan, stoelen zijn te hard.
- Hyundai Tuscon, zat lekker. Ook weer veel elekrisch.
- Suzuki Ignis (nu niet lachen) zat echt goed!
- BMW 225 active tourer, zat te laag.
- Jeep Renegade (voor de grap) zat geweldig!
- Ford Kuga, stevige zitting, wel mooie instapp.
- Mazda CX5 was er wel, maar toch ook weer niet...
- Kia Niro, Kona, valt een beetje in het niet als je andere stoelen hebt ervaren die beter zaten.

Sommige stoelen boden nauwelijks zijdelingse steun, of hadden net te kleine stoelen.
Je ziet duidelijk welke auto op zitcomfort wint, maar is wel Frans....

Maar wel met THP motor... VW T-Cross of Roc met 1.5 TSI en DSG zou ik aanbevelen maar betwijfel of je ze met die km stand en dat budget kunt vinden.

Bedankt voor de update.
De type aanduiding bij Citroën is wel verwarrend.

De Citroën C5 Aircross is geleverd met een 1.2 3 cilinder met 130 pk en natte distributieriem, en als als 1.6 1598 CC viercilinder plug-in hybride met 180 en 225 pk, met distributieketting.

En vanaf 2023 de 136 met mild hybride aandrijving en distributieketting, dit is de sterk verbeterde versie van de 1.2 driecilinder Puretech 130. Aanduiding is 136 Hybride

De 1.6 viercilinder 1598 CC Is al vele jaren op de markt, had een matige start, maar staat sinds de verbeteringen in september 2014, THP werdt toen e-THP bekend als betrouwbare en goede motor. Later gebruikte Citroën ook de aanduiding Puretech.

Ik zou bij de C5 Aircross de 180, 225 of 136 variant kiezen.

De 1.2 130 pk is wel een kleine motor voor deze grote auto, de motor is wel verbeterd tijdens de productie, maar gevoelig voor op tijd het juiste onderhoud, en de juiste olie.
Een natte distributieriem heeft wel voordelen als een stille loop, minder brandstofverbruik en uitstoot, maar vind ik zelf geen goed idee. Het blijft een punt van aandacht. Die zou ik zelf niet kiezen.

Succes met de verschillende proefritten.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de update.
De type aanduiding bij Citroën is wel verwarrend.

De Citroën C5 Aircross is geleverd met een 1.2 3 cilinder met 130 pk en natte distributieriem, en als als 1.6 1598 CC viercilinder plug-in hybride met 180 en 225 pk, met distributieketting.

En vanaf 2023 de 136 met mild hybride aandrijving en distributieketting, dit is de sterk verbeterde versie van de 1.2 driecilinder Puretech 130. Aanduiding is 136 Hybride

De 1.6 viercilinder 1598 CC Is al vele jaren op de markt, had een matige start, maar staat sinds de verbeteringen in september 2014, THP werdt toen e-THP bekend als betrouwbare en goede motor. Later gebruikte Citroën ook de aanduiding Puretech.

Ik zou bij de C5 Aircross de 180, 225 of 136 variant kiezen.

De 1.2 130 pk is wel een kleine motor voor deze grote auto, de motor is wel verbeterd tijdens de productie, maar gevoelig voor op tijd het juiste onderhoud, en de juiste olie.
Een natte distributieriem heeft wel voordelen als een stille loop, minder brandstofverbruik en uitstoot, maar vind ik zelf geen goed idee. Het blijft een punt van aandacht. Die zou ik zelf niet kiezen.

Succes met de verschillende proefritten.
Goede tips!

We moeten nog zitten in een Mirshubishi ASX, Mazda CX5 en Honda C-RV.
Overigens de Volvo zat prima, maar ik vond dat het zicht werd belemmerd door de spiegel. Misschien dat ze die zitting veel te hoog hadden gezet, geen idee. Veel auto's hebben elektrische bedieningen en touchscreens etc, en vraag me af waarom dat allemaal moet. Dat is smaak denk ik maar.

De nieuwe Mitsubishi ASX en Colt hebben de zelfde Multimedia als de Renault Captur 2 en Clio 5.
Voor de normale bediening is het scherm niet nodig.
Voor alle belangrijke functies zijn er gewone fysieke knoppen.
Bij de Mazda CX 5 zijn ook veel fysieke knoppen.

Welke fysieke knoppen heb je écht nodig? Tegenwoordig staat bijna alles op automatisch. Alleen de volumeknop van het audiosysteem, richtingaanwijzer en cruise control raak ik nog aan.
Stoel, voorruit- en stuurverwarming verwarming ook soms nodig. That's it.
Een beetje apart om de hoeveelheid knopjes allesbepalend te laten zijn voor aanschaf van een auto.

Ik heb zelf onlangs een proefrit gemaakt een EV6 (veel knoppen), Model Y(géén knoppen) en bmw iX1 (paar knoppen). Die model Y laat zich écht het makkelijkste bedienen (je hoeft bovendien maar 1x alles in te stellen per nieuwe bestuurder). De EV6 het minste. BMW zat daar tussen in (maar was verder de mindere auto). Conclusie: de hoeveelheid knoppen zegt niets over het gebruiksgemak.

Daarentegen zijn bijvoorbeeld rijhulpsystemen tegenwoordig een grotere bron van plezier én ergenis. Dan wil je een knop hebben om het uit te zetten: dan kun je beter een auto kopen waar het wel goed functioneert en je die knop niet nodig hebt.

Tijdje terug heb ik nog in een CX5 proefgereden maar vond hem niet fijn. Je zit meer op de bok, de stoelen hebben weinig zijdelingse steun dus met leder glij je alle kanten op. Auto is ook niet bepaald stil te noemen.

Tijdje terug heb ik nog in een CX5 proefgereden maar vond hem niet fijn. Je zit meer op de bok, de stoelen hebben weinig zijdelingse steun dus met leder glij je alle kanten op. Auto is ook niet bepaald stil te noemen.
Ik heb verschillende reviews gelezen en gezien en het schijnt een vrij stugge auto te zijn.
Ik wil een poging doen om te zitten in de auto.
Op dit moment heeft de Citroen en de Volkswagen T Cross/ Roc de beste "zit" papieren.

Terug
Bovenaan