Goede comfortabele en stille auto gezocht. v2.0

iemand ervaring met de Lync & Co?
Dat is toch een xc40 onderhuids? en dus weinig in de garage?
Volgens mij genoeg te koop voor 25k

Let op, Lync & Co is alleen leverbaar als plugin hybride en moet je dus altijd opladen.
Zeker als je verre reizen maakt sleep je wel het extra gewicht mee.

Wat ik nog even lastig meekrijg is het formaat auto dat je nu zoekt of je voorkeur heeft. Een Outlander, Sportage, Quasqai, C5 aircross e.d. zijn echt een slag groter dan een T Cross. De T Roc zit dan al meer in de buurt. Maar een grotere auto betekent vaak ook net hogere maandelijkse lasten. Weet niet of je dat in je keuze nog meeneemt?

Tijdje terug heb ik nog in een CX5 proefgereden maar vond hem niet fijn. Je zit meer op de bok, de stoelen hebben weinig zijdelingse steun dus met leder glij je alle kanten op. Auto is ook niet bepaald stil te noemen.
Ik heb verschillende reviews gelezen en gezien en het schijnt een vrij stugge auto te zijn.
Ik wil een poging doen om te zitten in de auto.
Op dit moment heeft de Citroen en de Volkswagen T Cross/ Roc de beste "zit" papieren.
CX5 van mijn ouders is 1e generatie (2012). Rijdt solide. Degelijk. Ik ervaar het niet als stug.

Hoe een auto echt zit ervaar je pas als je gaat rijden. Een stoel eens helemaal op jouw voorkeuren hebt ingesteld. Die dingen kunnen vaak nog flink omhoog of omlaag. Naar voor of naar achter. Dat kan nog flink uitmaken voor je ruimte of zitbeleving. Zo kan een XC40 waar je hoofd kennis maakte met de deurstijl toch ineens wel nog fijn zijn.

Is een Volkswagen Tiguan nog een optie? Vind hem van binnen mooier dan zijn kleinere broertjes

CX5 van mijn ouders is 1e generatie (2012). Rijdt solide. Degelijk. Ik ervaar het niet als stug.

Hoe een auto echt zit ervaar je pas als je gaat rijden. Een stoel eens helemaal op jouw voorkeuren hebt ingesteld. Die dingen kunnen vaak nog flink omhoog of omlaag. Naar voor of naar achter. Dat kan nog flink uitmaken voor je ruimte of zitbeleving. Zo kan een XC40 waar je hoofd kennis maakte met de deurstijl toch ineens wel nog fijn zijn.
Het is ook wat je schrijft.
We willen er eerst maar eens in gaan zitten.
Dit zal in het weekend wel gebeuren denk ik.
Ook in de VW T-Roc willen we zitten, en mee gaan rijden.

Wat ik nog even lastig meekrijg is het formaat auto dat je nu zoekt of je voorkeur heeft. Een Outlander, Sportage, Quasqai, C5 aircross e.d. zijn echt een slag groter dan een T Cross. De T Roc zit dan al meer in de buurt. Maar een grotere auto betekent vaak ook net hogere maandelijkse lasten. Weet niet of je dat in je keuze nog meeneemt?
Ik had in eerste instantie een hoop auto's opgeschreven waarvan we dachten "daar moeten we eens in gaan zitten".
De modellen lopen ook uiteen. Volvo XC40 en VW T-Cross bijvoorbeeld. The WAF speelt hier een behoorlijke rol in :)
Zo kom je op een aantal modellen uit, waar je wel een proefrit zou willen maken.
Uiteraard zitten aan een grote auto meer maandelijkse lasten en wilde ik dit niet, had ik niets gepost :)
Als grijze bolletje wil je toch een keer een lekkere auto onder het gat?

iemand ervaring met de Lync & Co?
Dat is toch een xc40 onderhuids? en dus weinig in de garage?
Volgens mij genoeg te koop voor 25k
Auto is echt groot en zwaar, maar er zit alles in, helemaal compleet.
Alles is elektrisch. Mijn wederhelft liep er snel aan voorbij :)

Hallo lui,

De twijfels bestaan tussen een T-Roc en de "ultieme grijze bolletjesbolide", de T-Cross.
We hebben bij de Pon dealer verschillende stoelen mogen ervaren, en het verschil kunnen voelen tussen VW en Skoda. De VW zit fijner.

Afspraak maken om te rijden.

Laatst bewerkt:
De T-Roc heb ik 3 weken gereden als leenauto.
Ik snap de populariteit van het model eigenlijk niet

Vond hem nergens in uitblinken.
Niet heel stil
Niet heel ruim (achterbank en kofferbak)
Rijden oké, maar niet bijzonder
Materiaalgebruik dashboard en deurpanelen voelt goedkoop
Stoelen zitten wel goed.

Let ook goed op de aanwezige hulpsystemen!
Ik had een handgeschakelde met adaptieve cruise control. Geen fijne combi omdat je soms te laat in de gaten hebt dat je terug moet schakelen.
Lane assist werkte ook niet zo fijn als bij de latere Octavia die ik daarna te leen had.

Qua multimedia en digitaal dashboard wel mooi.

De T-Cross heb ik maar heel even in gereden. Die is natuurlijk nog kleiner.
Daarbij vind ik de sliders voor de temperatuur regeling niet praktisch

Succes met de keuze!

Blijf het toch apart vinden, eigenlijk niemand die wat met auto's heeft snapt of vindt de T-roc een goede keuze. Maar de helft van NL rijdt in die hokken rond..

---
Qua multimedia en digitaal dashboard wel mooi.

De T-Cross heb ik maar heel even in gereden. Die is natuurlijk nog kleiner.
Daarbij vind ik de sliders voor de temperatuur regeling niet praktisch

Succes met de keuze!
Dank je wel voor dit uitvoerige verslag. Hier kan ik wat mee.
Hoe was de T-Cross?
Welke auto zou je aanraden voor 2 grijze bolletjes?
Goed zitten, stil en niet al te groot.

Lui,

We hebben vanmiddag in een Volkswagen T-Roc 1.0 gereden.
Een ENORME tegenvaller was dat zeg!

• niet echt stil
  • nogal wat bandengeruis
  • bijna elke oneffenheid werd gevoeld
  • je werd de ganse getracteerd op zekere onrust, ook op een vlakke weg, mijn wederhelft zat niet echt stil in de stoel. Heel apart.
  • zenuwachtig karretje, die soms wat deint.

Lui,

• niet echt stil
  • nogal wat bandengeruis
  • je werd de ganse getracteerd op zekere onrust, ook op een vlakke weg, mijn wederhelft zat niet echt stil in de stoel. Heel apart.
Zo zie je: altijd even rijden. Dan weet je pas echt wat voor 'auto' je in de kuip hebt.

Eerder raadde ikzelf de CX-5 aan. Weet niet hoe het met latere generaties zit (mijn ouders rijden een 2012 eerste generatie), maar dat lijkt me een auto om echt eens mee te rijden. Of een CX-30. Of allebei. De eerste generatie van mijn ouders is enorm solide, stil, zeker geen deiner, maar toch ook niet snoeihard geveerd. Ik denk dat je positief verrast gaat zijn als je ermee gereden hebt. En geen 1.0 downsize motor, maar nog gewoon een 1.8 of 2.0 liter. Maar wel nog best zuinig.

Laatst bewerkt:
Zo zie je: altijd even rijden. Dan weet je pas echt wat voor 'auto' je in de kuip hebt.

---

Inderdaad.

Ik had me er veel van voorgesteld, maar wat een onrust. Ik had gedacht dat je voor 28K een redelijk comfortabele auto zou mogen verwachten.
Tijdens het rijden zag ik mijn wederhelft constant bewegen. Drempels en oneffenheden werden 1 op 1 doorgegeven, en dat was niet best.
Ik had er echt meer van verwacht.

Ik mis eigenlijk nog twee modellen in dit topic: de Toyota Yaris Cross en de Toyota Corolla Cross. Comfortabele oude mensen auto’s, en verdomd betrouwbaar.

Als je bij Pon Dealer (nu PonCenter) bent geweest zou je ook even in Soest bij Smeeing kunnen kijken. Daar staan veel verschillende modellen. Kan je even lekker rondkijken wat bij je zou passen.

Ah dan heb ik daar overheen gelezen, excuus.
Zie trouwens dat die Corolla Cross helaas nog vrij prijzig is. Yaris trouwens ook. Bizarre bedragen allemaal.
Er zaten ook nog wat andere voorwaarden aan de aanschaf vast :)
De auto's zijn erg duur, inderdaad.

Zeker als je naar de kleinere modellen kijkt.

Na jaren diverse suv's te hebben gereden en ook niet de minste toch weer terug gekeerd naar station. Vaak toch comfortabeler. En crossover is miss wel een goed compromis.
Dan zou ik aanraden een Volvo 5 cylinder. Volvo V70 XC 2.4 bv. Superhandige en fijne auto. Liefst handbak want de automaten vertrouw ik niet zo.

Na jaren diverse suv's te hebben gereden en ook niet de minste toch weer terug gekeerd naar station. Vaak toch comfortabeler. En crossover is miss wel een goed compromis.
Dan zou ik aanraden een Volvo 5 cylinder. Volvo V70 XC 2.4 bv. Superhandige en fijne auto. Liefst handbak want de automaten vertrouw ik niet zo.
Ik heb wel in een Peogeot 308 gereden. Die hadden we mee op vakantie, en dat was een heerlijke auto.
Probleem is echter dat je je als ouwe knar uit de moet takelen.

Vanmorgen heb we in een BMW 224 Active Tourer gereden. 4 cilinders zonder accu, wel automaat.
Prachtige auto, goed zitten, en een goede rij ervaring.
Nu nog de Mazda CX30 en Kia Niro.

Ben benieuwd hoe de CX30 je bevalt. Denk dat je ook in Amersfoort naar de dealer gaat? Fijn adres is dat!

Vanmorgen heb we in een BMW 224 Active Tourer gereden. 4 cilinders zonder accu, wel automaat.
Prachtige auto, goed zitten, en een goede rij ervaring.
Nu nog de Mazda CX30 en Kia Niro.
Die krengen rijden nog bijzonder goed. En ruim. Mooi is anders, maar wel goed..

Ik heb wel in een Peogeot 308 gereden. Die hadden we mee op vakantie, en dat was een heerlijke auto.
Probleem is echter dat je je als ouwe knar uit de moet takelen.
Als een 308 een heerlijke auto was, waarom dan niet kijken naar een 3008? Dat is de 308, maar dan lekker hoog voor de ouwe knar :cool:. Of om bij Peugeot te blijven de 2008?

Hallo lui.

Een jaar geleden postte ik dit topic.

Ik heb een budget van ongeveer 25K.

Eisen

• stil
  • comfortabel
  • sterk, niet te vaak de garage zien
  • hoger zittend (cross-over modellen lijkt me goed idee)
  • geen Frans, Italiaans.
  • max. 4 jaar oud.
  • niet te veel kilometers max 45.000 denk ik.

Wat ik zelf al gevonden heb:

• Mazda CX30
  • Kia Xceed
  • Audi Q2/Q3
  • Mitshubishi Outlander
  • Hyundai Kona
  • Skoda Karoq
  • Lexus
EDIT: Geen geen Frans, Italiaans. Daarom dus niet (ook al was een 308 een heerlijke auto)

Als een 308 een heerlijke auto was, waarom dan niet kijken naar een 3008? Dat is de 308, maar dan lekker hoog voor de ouwe knar :cool:. Of om bij Peugeot te blijven de 2008?

EDIT: Geen geen Frans, Italiaans. Daarom dus niet (ook al was een 308 een heerlijke auto)
Peugeot kent problemen met de Puretech 1.2 motoren.

Peugeot kent problemen met de Puretech 1.2 motoren.
I know, en ik snap dat je daarom terughoudend bent met het merk, maar er rijden er toch heel veel van rond. En ook genoeg probleemloos. Hier hoor je vooral de horror verhalen. Maar als je daarom liever wat anders kiest, snap ik het ook. Rij zelf overigens geen Peugeot. Ooit wel gereden, maar dat was ver voor het 1.2 Puretech tijdperk.

Je weet trouwens dat je ze ook hebt met een 1.6 blok?

Maar die zijn iets schaarser ...

Laatst bewerkt:
Mijn ouders hebben recent een auto gezocht met ongeveer hetzelfde budget en min of meer dezelfde eisen. Omdat ze wisten hoeveel ruimte voor hen voldoende was, hebben zij zich beperkt tot B-segment SUV's en grotere auto's (Sportage, Tucson, Tiguan, Kadjar, 3008 etc.) gelaten voor wat het was. Na het bekijken, proefzitten en/of proefrijden met een VW T-Cross, Opel Crossland, Toyota Yaris Cross, Peugeot 2008 en Renault Captur hebben ze gekozen voor laatstgenoemde. Nu moet ik erbij zeggen dat mijn vader vrij lang is (1.96m) en mijn moeder niet (1.67m) waardoor het moeilijk is in veel auto's zonder veel te verstellen een goede zitpositie te vinden. De Yaris Cross en de Peugeot 2008 (jammer, want erg mooie auto) vielen daardoor al vrij snel af.

De grote stappen in de huidige versie Captur t.o.v. de Captur I en jarenlange positieve ervaringen met Renault heeft de doorslag gegeven. Er is gekozen voor een 1.3 TCe 130 EDC in Intens-uitvoering.

Ik kan mij alleen maar bij AK2 aansluiten dat zowel de1.3 TCe-motor als de EDC-automaat een beproefd recept zijn waarmee (zeven jaar na introductie van motor, bak bestaat al langer) ook de veelrijder al de ervaring heeft dat het ook op langere termijn heel blijft. Enige klachten na aanschaf van de Captur zijn grappig genoeg dezelfde als die ik in mijn Clio 5 heb gehad, zijnde krakend geluid uit de kofferbak en de boordcomputer die zich op niets af reset. Beiden met 1 bezoek opgelost door een software-update en afstelling van de achterbumper.

Ik ben misschien net als AK2 een beetje gekleurd (en ik rijd identiek dezelfde auto als AK2, we lijken wel dubbelgangers wat dit betreft), maar ik denk dat dit een goede optie zou kunnen zijn.

Mijn eerste advies zou toch zijn om - net als mijn ouders - te gaan kaderen naar een specifiek segment door in te schatten hoeveel ruimte je nodig hebt. Dan kun je daarna specifieker zoeken, ik lees nu wel erg veel verschillende auto's. En als je het je kunt permitteren en een goede zit kunt vinden: vergeet de Peugeot 2008 niet, want ook dat is absoluut een erg mooie auto!

Ook denk ik dat de Kia Niro (tweede generatie) en Mazda CX-30 goede opties zijn inderdaad. De eerste generatie Niro is ook een goede auto, maar inmiddels wel wat meer verouderd qua multimedia en design.

Veel succes met de zoektocht!

Captur I , dat was niet de fijnste inderdaad. Achter erg hard geveerd. De huidige ziet er ook een stuk beter uit.
Overigens van BMW 2 serie rijders hoor ik nooit klachten, ik ben benieuwd naar het vergelijk van BMW naar de andere proefritten

Lui,

• niet echt stil
  • nogal wat bandengeruis
Dat hij niet heel stil is had ik je al verteld ;)

Die onrust herken ik niet. Heb 5 weken met zo'n 1.0 gereden toen mijn eigen auto bij de schadehersteller stond. In die tijd iets van 3500km gereden en ook langere stukken.
Misschien zat er gewoon wat onbalans in de wielen of slechte uitlijning.

De T-Cross heb ik maar een paar km mee gereden dus kan ik eigenlijk niets zinnigs over zeggen.

Ik zie hier dat Toyota vaker genoemd wordt.
Hoewel ik er geen ervaring mee heb lees ik in de reviews haast altijd al minpunt dat ze niet stil zijn van binnen.
Niet echt wat je zoekt dus

Succes met verder speuren!

Ook denk ik dat de Kia Niro (tweede generatie) en Mazda CX-30 goede opties zijn inderdaad. De eerste generatie Niro is ook een goede auto, maar inmiddels wel wat meer verouderd qua multimedia en design.

Veel succes met de zoektocht!
Om even met jou prima verhaal een brug te maken naar mijn zit- en rij ervaring gisteren.

CX-30

We hadden een "zit" afspraak voor een CX30 2.0 e-SkyActiv-G M Hybrid Comfort, dus niet de Skyactive X versie.
Het autootje was uit 2019 en had iets van 50K op de teller. De hele onderhoudshystorie was transparant. De eerste eigenaar was heel zuinig geweest op zijn karretje!

Afijn,
We mochten naast zitten ook gaan rijden, waarbij we hetzelfde parcours afleggen als de andere auto's.
De auto zag er keurig uit, maar was wel leer. Ik kan me de plakkende kont en benen nog herinneren van jaren geleden toen mijn vader een Toyota 1000 had.

Ik had me zinnen gezet op een automaat, maar dit was een 6-versneller schakelbak.
Na een korte uitleg gingen we op pad. Heb nog nooit zo'n fijn schakelende auto gehad. De stoelen zaten als gegoten! Echt prachtig interieur met (draai)knoppen i.p.v aanraakscherm, Over de snelweg was er geen gestuiter, geen zenuwachtig getril, en bijna geen windgeruis. Een heel klein beetje bij de linker A-stijl. Ik kon mijn wederhelft gewoon verstaan. De laneassist deed zijn werk wel, maar niet zoals bv bij een Kia, waar je naast een waarschuwing ook een ruk aan je stuur kan verwachten. De correctie was minder bruut.

Via klinkerwegen die redelijk voelbaar waren, ging het een rotte 80 Km weg op. Bobbles, bulten en gaten werden perfekt gepareerd. Dit had ik niet verwacht. Geen trillende wederhelft naast me, en ze wiegde wat in de stoel, maar dat was het. Teruggekomen was er geen enkele sprake van vermoeidheid, niet bij mij en niet bij haar.

Leder was niet eens warm, kortom een prima rit.

Kia Niro

Leuke auto, met veel minder luxe dan de CX-30. Veel hard plastic en wat hardere stoelen.
Nou, weer het zelfde parcours gereden, maar het interieur geluid was veel meer. Vooral rechtsachter kwam veel lawaai vandaan. Laneassist is redelijk aggresief vond ik, de rest van de systemen voldeden prima. Wielkast geluid werd helaas overgedragen naar het interieur, en het was net of je het lager kon horen tollen. "Woekah-woekah-woekah" daar had van weg. Qua vering op klinker wegen was de Kia wat beter dan de Mazda. Maar de herrie was veel meer evenals het getril op de bij-rijders stoel.

Zwaar vervelend was de automaat. Je staat in de file, en dan rij je op elektra. Dit is heel mooi, maar als je voorganger meer ruimte maakt, jij met een pingeltje op de hoogte wordt gesteld dat het ook zo is, dan geef je gas bij, gaat de motor even in de "overtoeren" en kalmeert dan. Dit doe je ongeveer 15.
Dit gebeurd ook bij lagere snelheden. Het is net of het systeem even moet denken.
Het display was wel goed verzorgd en mooi duidelijk. Assistenten kon je ook uitzetten, wat het e.e.a. wel wat rustiger maakte.

Terug bij de dealer kon ik stellen dat het algehele comfort minder was. Het geluid viel me tegen, dit had ik rustiger verwacht. Opvallend was wel, dat bij het aanzetten van de motor het gemiddelde benzine verbruik als 1 op 10 werd weergegeven, en de assistenten weer aktief waren.

Geluid en de automaat waren de showstoppers.

Dat hij niet heel stil is had ik je al verteld ;)

Die onrust herken ik niet. Heb 5 weken met zo'n 1.0 gereden toen mijn eigen auto bij de schadehersteller stond. In die tijd iets van 3500km gereden en ook langere stukken.
Misschien zat er gewoon wat onbalans in de wielen of slechte uitlijning.

De T-Cross heb ik maar een paar km mee gereden dus kan ik eigenlijk niets zinnigs over zeggen.

Ik zie hier dat Toyota vaker genoemd wordt.
Hoewel ik er geen ervaring mee heb lees ik in de reviews haast altijd al minpunt dat ze niet stil zijn van binnen.
Niet echt wat je zoekt dus

Succes met verder speuren!
Ik heb een week in een Toyota Corolla Hybrid, ik meen spogt (Haags voor sport :) ) gereden.
Niet stil, wel goede stoelen, en een fijne auto om mee te rijden.

Dus de CX30 staat nu bovenaan het lijstje? Met deze aandrijflijn en handbak of wil je ook nog een keer een automaat proberen? Bij Mazda is de handbak vaak juist fijner dan de automaat.

Terug
Bovenaan