Ook denk ik dat de Kia Niro (tweede generatie) en Mazda CX-30 goede opties zijn inderdaad. De eerste generatie Niro is ook een goede auto, maar inmiddels wel wat meer verouderd qua multimedia en design.
Veel succes met de zoektocht!
Om even met jou prima verhaal een brug te maken naar mijn zit- en rij ervaring gisteren.
CX-30
We hadden een "zit" afspraak voor een CX30 2.0 e-SkyActiv-G M Hybrid Comfort, dus niet de Skyactive X versie.
Het autootje was uit 2019 en had iets van 50K op de teller. De hele onderhoudshystorie was transparant. De eerste eigenaar was heel zuinig geweest op zijn karretje!
Afijn,
We mochten naast zitten ook gaan rijden, waarbij we hetzelfde parcours afleggen als de andere auto's.
De auto zag er keurig uit, maar was wel leer. Ik kan me de plakkende kont en benen nog herinneren van jaren geleden toen mijn vader een Toyota 1000 had.
Ik had me zinnen gezet op een automaat, maar dit was een 6-versneller schakelbak.
Na een korte uitleg gingen we op pad. Heb nog nooit zo'n fijn schakelende auto gehad. De stoelen zaten als gegoten! Echt prachtig interieur met (draai)knoppen i.p.v aanraakscherm, Over de snelweg was er geen gestuiter, geen zenuwachtig getril, en bijna geen windgeruis. Een heel klein beetje bij de linker A-stijl. Ik kon mijn wederhelft gewoon verstaan. De laneassist deed zijn werk wel, maar niet zoals bv bij een Kia, waar je naast een waarschuwing ook een ruk aan je stuur kan verwachten. De correctie was minder bruut.
Via klinkerwegen die redelijk voelbaar waren, ging het een rotte 80 Km weg op. Bobbles, bulten en gaten werden perfekt gepareerd. Dit had ik niet verwacht. Geen trillende wederhelft naast me, en ze wiegde wat in de stoel, maar dat was het. Teruggekomen was er geen enkele sprake van vermoeidheid, niet bij mij en niet bij haar.
Leder was niet eens warm, kortom een prima rit.
Kia Niro
Leuke auto, met veel minder luxe dan de CX-30. Veel hard plastic en wat hardere stoelen.
Nou, weer het zelfde parcours gereden, maar het interieur geluid was veel meer. Vooral rechtsachter kwam veel lawaai vandaan. Laneassist is redelijk aggresief vond ik, de rest van de systemen voldeden prima. Wielkast geluid werd helaas overgedragen naar het interieur, en het was net of je het lager kon horen tollen. "Woekah-woekah-woekah" daar had van weg. Qua vering op klinker wegen was de Kia wat beter dan de Mazda. Maar de herrie was veel meer evenals het getril op de bij-rijders stoel.
Zwaar vervelend was de automaat. Je staat in de file, en dan rij je op elektra. Dit is heel mooi, maar als je voorganger meer ruimte maakt, jij met een pingeltje op de hoogte wordt gesteld dat het ook zo is, dan geef je gas bij, gaat de motor even in de "overtoeren" en kalmeert dan. Dit doe je ongeveer 15.
Dit gebeurd ook bij lagere snelheden. Het is net of het systeem even moet denken.
Het display was wel goed verzorgd en mooi duidelijk. Assistenten kon je ook uitzetten, wat het e.e.a. wel wat rustiger maakte.
Terug bij de dealer kon ik stellen dat het algehele comfort minder was. Het geluid viel me tegen, dit had ik rustiger verwacht. Opvallend was wel, dat bij het aanzetten van de motor het gemiddelde benzine verbruik als 1 op 10 werd weergegeven, en de assistenten weer aktief waren.
Geluid en de automaat waren de showstoppers.