Citroën C3 Aircross | nieuw: ë 54 kWh

Rutger DC

Asfaltkampioen
1bjd7shfo1th4t_1200.jpg

5q5wkpavojsev8_1200.jpg

hk39e07kjok8zi_1200.jpg

9m1lyl2ibffzqz_1200.jpg

duxuzxfhit1218_1200.jpg

dahuubcjrtm2dt_1200.jpg

vvdfbrbacq3qnc_1200.jpg

0i72ij7povi21i_1200.jpg

• 4.39 meter lang
  • Ook met zeven zitplaatsen
  • 460-1.600 liter bagageruimte
  • als benzine 48V mildhybride en EV
  • Zustermodel van de Opel Frontera en toekomstige Fiat, die mogelijk 600 Multipla gaat heten
Onder elkaar de Frontera en C3 Aircross: de Frontera heeft een ander achterste zijruitje en een andere voor- en achterkant, bovendien heeft de Opel een interieur in Opel-stijl. We zien ook een andere vormgeving van dakrails en van het stuk plastic binnen de raamlijn van de middelste zijruiten: dat van de Opel is glad, dat van de Citroën heeft een ander uiterlijk.

Frontera-e_flyout.png

9m1lyl2ibffzqz_480.jpg

De auto wijkt af van de C3 Aircross voor Brazilië en India. Afgezien van de andere voor- en achterkant wijkt bijna alles een beetje af: de A-stijl van de Europese versie loopt rond, die van de internationale versie loopt in een punt en de raamlijn wijkt op alle fronten af.

Beiden zijn goed gelukt, de Opel wat Duits strakker vormgegeven, de Citroën Frans frivoler. Voor elk wat wils. Ze zijn goed bezig bij Stellantis, dit zijn ruime, goed betaalbare, efficiënte BEV's.

Citroën heeft zelf ook net een veel duidelijkere video gepubliceerd dan die teaser van gisteren.
Helaas nog geen beelden van 't interieur, alleen de buitenkant.

-

PS De video staat trouwens ook al bij 't FP-artikel, maar dan achter die irritante cookie-muur. Dus als je niks van FP of onnodige cookies moet hebben, doe je voordeel met bovenstaand linkje. Dan kijkt alleen Google mee ;)

Laatst bewerkt:
Ziet er echt goed uit. Veel volwassener dan de C3 die wel erg budget is.
Perceptie kan heel verschillend zijn. De normale C3 vind ik juist leuker. De Aircross is veel groter, wat lomp met een grove voorzijde + logo. Ontworpen om zoveel mogelijk ruimte te bieden vandaar dat het best vierkant is. Daar is op zich niets mee maar mooi is wat anders.Ik ben heel erg benieuwd naar het prijsverschil tuusen de C3 en de variant Aircross.

Iemand al beelden van 't dashboard gezien? Benieuwd of dat net als in de gewone (nieuwe) C3 weer typisch Citroën-eigenwijs wordt, of (bijna) ongewijzigd tov de Frontera en dus nogal 13/12...

Het ligt voor de hand dat de C3 Aircross een Citroën-eigen dashboard krijgt. De Opel Frontera is immers een aangepaste Citroën C3 Aircross met Opel-dashboard en niet andersom. Het dashboard van de gewone C3 is wellicht wat eenvoudig, ik ben benieuwd of de auto een opgewaardeerd dashboard krijgt. De C3 Aircross opereert immers in een hogere (prijs)klasse.

Ik ben sinds een tijdje erg gecharmeerd geworden van Citroen, door de no-nonsense auto's en het comfort (ik word ook een dagje ouder).
Ik moet daarom ook zeggen dat ik dit echt een topper vind, wat een geweldig mooie/toffe wagen om te zien. We gaan ook zeker even bij de dealer langs als deze te bewonderen is.

Weten jullie of er ook een hybrid uitvoering beschikbaar is? (Nu vind ik de C5 Aircross hybrid erg interessant, maar volgens mij gaat deze eruit)
Ik zie op de website een 1.2 mild hybrid.

Op het moment zie ik zelfs bij de Max geen adaptive cruisecontrol, ik hoop wel dat dat een optie word.

Laatst bewerkt:
Op de officiële NL Citroën site staat sinds kort de prijslijst van de ë-C3 Aircross
Nog niet alle specs zijn volledig. Maar wat er staat is niet alleen maar positief, het maximaal aanhangergewicht is een flinke teleurstelling vergeleken bij de gewone ë-C3: 350kg tegenover 550 (wat trouwens ook naar beneden lijkt bijgesteld, de eerste versie vermeldde nog 600kg)
Hopelijk wordt dat voor de versie met grotere accu en de mildhybride nog wat beter.

(edit) Op de officiële Franse site is de MHEV ë-DCS6 136pk al te configureren, en de technische specificaties dáárvan zijn veelbelovend.
Het verschil tussen maximaal toelaatbaar eigen gewicht en maximum treingewicht is 1050kg!
Dát begint ergens op te lijken :)

Laatst bewerkt:
31892.webp

31898.webp

31899.webp

31903.webp

31893.webp

De prijzen waren dus inmiddels bekend:
PureTech 100 You €25.850
overige uitvoeringen n.n.b.
EV 44 kWh You €27.390
EV 44 kWh Pack Plus €29.490
EV 44 kWh Max €31.590

Ter vergelijking, de Opel Frontera begint bij 29.499 als benzine en bij 30.499 euro als EV, dat zijn best flinke prijsverschillen. Ik neem aan dat de Opel dat extra bedrag moet opbrengen vanwege extra uitrusting en een minder karig/luxueuzer interieur.

31892.webp

31898.webp

31899.webp

31903.webp

31893.webp

De prijzen waren dus inmiddels bekend:
PureTech 100 You €25.850
overige uitvoeringen n.n.b.
EV 44 kWh You €27.390
EV 44 kWh Pack Plus €29.490
EV 44 kWh Max €31.590

Ter vergelijking, de Opel Frontera begint bij 29.499 als benzine en bij 30.499 euro als EV, dat zijn best flinke prijsverschillen. Ik neem aan dat de Opel dat extra bedrag moet opbrengen vanwege extra uitrusting en een minder karig/luxueuzer interieur.
(bij de foto's)
Raar eigenlijk dat die dakdragers niet op die dakrails staan, wat is dán 't nut nog ervan?! :unsure:
Zijn zo louter (ont)sierstrips op 't dak!

Laatst bewerkt:
Ik heb via Facebook een antwoordje gehad van Citroen dat adaptive cruisecontrol niet beschikbaar zal zijn op deze auto. Toch jammer. (ik snap dat dit niet de klasse auto is waar je het in verwacht, maar het had wel erg fijn geweest)

Op de Franse site kan je hem al configureren.

het bijzondere is dat met de Max Hybrid, 5 zitplekken ze allemaal in november geleverd worden, behalve de rode met zwart dak, die al in september :)

Laatst bewerkt:
Wat ik bij de gewone C3 al meldde
Hoewel de auto's zelf vertraging oplopen staan staan de instructieboekjes al online.
Niet alleen leuk voor wie aankoop overweegt en meer wil weten, maar bevatten mogelijk een onverwacht nieuwtje.
Op pagina 6 wordt namelijk zonder enig voorbehoud van de ë-C3 geschetst dat die wel degelijk een warmtepomp heeft!
geldt ook voor de C3- AirCross: ook het instructieboekje daarvan staat al online en schetst zonder enig voorbehoud (eveneens op pagina 6) dat de ë-C3 AirCross een warmtepomp heeft.

Ook leuk zijn de technische specificaties. Zo lijkt de ë-DCS6 136pk met 5 zitplaatsen een aanhangergewicht van 1250kg geremd te zullen krijgen. Voor de ë-C3 AC blijft dat vreemd genoeg beperkt tot 350kg voor de 44kWh versie, en zelfs 0kg (nul!) voor de 54kWh versie.

(edit) De variatie in aanhangergewichten volgens het instructieboekje is echt enorm, kan variëren van nul tot zelfs 1500kg, afhankelijk van motorisering, versnellingsbak en aantal zitplaatsen. Teveel variaties om hier op te noemen.

Laatst bewerkt:
Dat schermpje achter het stuur heb je volgens mij helemaal niets aan, die zit zo te zien verstopt achter het stuur. Als ze dat een verdieping lager hadden geplaatst, was er niets aan de hand.

Dat schermpje achter het stuur heb je volgens mij helemaal niets aan, die zit zo te zien verstopt achter het stuur. Als ze dat een verdieping lager hadden geplaatst, was er niets aan de hand.
Mis, in de tests (van de gewone C3 maar dus met exact hetzelfde dashboard) kun je unaniem horen van het autojournaille dat het schermpje veel beter geplaatst is dan in Peugeots met klein stuur en hoge meters.
Ik merk juist dat met mijn heel modale lengte (1.84) bij de ouderwetse opstelling, meters achter het stuur ipv erboven, de stuurrand bij optimale afstelling van de stuurhoogte een belangrijk deel van de meters en controlelampjes aan het zicht onttrekt.

Laatst bewerkt:
Op EV Experience Zandvoort:

En op Mondial de l'Auto in Parijs:

mondial-auto-paris-2024-photo-laurent-sanson-68.jpg

S8-le-citroen-c3-aircross-l-outil-des-familles-au-mondial-2024-211614.jpg

S8-211614-818937.jpg

S8-211614-818929.jpg

Ik ben er niet voor in de markt, maar in het groen ziet het er een stuk beter uit, bijna stijlvol. :) Nu dat witte dak nog even in het zwart en het is best een leuk ding. Mag hopen dat dat een optie is, al zie ik op de foto's in het groen alleen met wit dak. De rode heeft het wel.
citroen-c3-aircross-2024-das-exterieur.jpg

Volgens configurator kan zwart dak niet met dat groen. Het is ook nauwelijks een contrast twee donkere kleuren.

Volgens configurator kan zwart dak niet met dat groen. Het is ook nauwelijks een contrast twee donkere kleuren.
Toch denk ik dat het fraaier staat met het zwarte dak. Niet helemaal hetzelfde, but you get the point. ;)
front-left-side-47.jpg

Afwerking inderdaad niet top. Het mag dan budget zijn maar de afwerking moet gewoon goed zijn.
Je spreekt uit eigen ervaring, hebt 'm van dichtbij gezien en erin gezeten dus?
Ik wel, en vraag me af wat er 'niet top' zou zijn ... :unsure:
Dashboard van de Opel oogde juist goedkoper, plastiekeriger en minder ergonomisch doordacht.

Waarom denk je dat journalisten daar niet over schrijven? Omdat het een gangbare praktijk is. Zo waren tijdens de eerste testen van de C3 vorig jaar, de veiligheidssystemen nog niet actief. Niemand schreef daarover. Zo werd de Junior Veloce eerst getest in 240pk uitvoering, dat zijn er uiteindelijk 280 geworden. En het interieur van de DS n8 zag er tijdens de eerste kennismaking zo uit:

ds-numero-8-1.jpg

Zo waren tijdens de eerste testen van de C3 vorig jaar, de veiligheidssystemen nog niet actief.

Met auto's die een (EU) kenteken hebben, op de openbare weg? Dat lijkt mij dan toch een overtreding van de (EU) regeltjes.

Voorserie of niet, zo'n achterklep paneel moet gewoon vast kunnen zitten, wat mij betreft. Daar heb je technici voor beschikbaar tijdens (grootschalige) introducties.

Jaja.. dan liften ze zeker mee op vrijstellingen die verkregen zijn om met testvoertuigen (dus voor marktintroductie) op de openbare weg te rijden? Lijkt mij niet helemaal in de geest van te zijn.

Nu ook officieel bevestigd: De C3 Aircross krijgt een variant met grotere batterij:
- 54 kWh LFP (Lithium IJzer Fosfaat)-accu
- aangedreven door een 136 pk-motor
- prijs: vanaf 29000 EUR
- vanaf deze zomer

Bron:

Laatst bewerkt:
Nu ook officieel bevestigd: De C3 Aircross krijgt een variant met grotere batterij:
- 54 kWh LFP (Lithium IJzer Fosfaat)-accu
- aangedreven door een 136 pk-motor
- prijs: vanaf 29000 EUR
- vanaf deze zomer
In de YT- Video (26:40) van de presentatie was sprake van 113pk, was dat een verspreking van een Fransoos die moeite met Engelse getallen heeft dan?

De daar genoemde prijs was trouwens €29.800, terwijl op het grote scherm €29.400 werd getoond :unsure:

Laatst bewerkt:
En nu ook officieel op de frontpage aangekondigd:

Leuk en aardig maar het blijft maar 113 pk met slechts 120 nm koppel die daarbij niet zuinig is. Zie ook de test van de zusje/broertje van de Opel Frontera. Van de bijna 100 km extra rijbereik blijft er in de praktijk 50 tot max 60 km over. De prijs is scherp maar het rijbereik is ronduit belabberd.

Volgens mij kan je daar op dit moment niets zinnigs over zeggen. Het is nog niet eens geweten welke samenstelling het accupakket gaat krijgen.

Ik ga er van uit dat het om een lithium-ijzerfosfaat (LFP) accu gaat. Maar wie weet een lithium-ion-batterij maar dat zou mij verbazen. Wat de batterij betreft wacht ik echt op de solid-state accu wat echt grenzen gaat verleggen.

Terug
Bovenaan