Citroën C3

De Citroën C3 krijgt net als de C3 Aircross niet één maar twee zustermodellen. In het geval van de C3 Aircross zijn dat de reeds bekende Opel Frontera en aankomende Fiat 600 Multipla en in het geval van de C3 de nieuwe Fiat Panda en en zustermodel van Opel. Waarschijnlijk gaat dit model Opel Adam heten. De nieuwe Opel Adam, die indirect eerder de nuchtere Karl dan de 3-deurs Adam vervangt, komt volgend jaar op de markt met waarschijnlijk dezelfde aandrijflijnen als de C3.

(Auto-Moto parafraseert Automotive News Europe)

Dat is een shop, geen render.

Rutger had overigens de link al gedeeld, waar de afbeelding te zien is.

Eerste rij-impressies:

citroen-c3-review-2024-01-front-tracking.jpg

citroen-c3-review-2024-02-side-panning.jpg

citroen-c3-review-2024-03-rear-tracking.jpg

citroen-c3-review-2024-08-dash.jpg

Citroen%20e-C3%202024-6.jpg

Citroen%20e-C3%202024-8.jpg

Citroen%20e-C3%202024-5.jpg

Citroen%20e-C3%202024-7.jpg

Citroen%20e-C3%202024-9.jpg

Citroen%20e-C3%202024-11.jpg

Citroen%20e-C3%202024-12.jpg

De eerste Nederlandse rijtest-video staat online

Beetje zuur en zeurderig misschien, maar dat hoort een beetje bij dit kanaal. In ieder geval niet zo melig als de duo-presentaties daar meestal zijn.

Zuur of eerlijk? Geen warmtepomp, standaard 1 fase laden, 3-fase kost 400 euro meer, geen regeneratiestanden, vrij rumoerig, geen prijspakker. Alleen hoor je niks over de prestaties en het rijden alleen over dat ie comfortabel is. Niks ove stuurgedrag, hoe het in de bochten hangt etc.

Voor de meesten een open deur, voor wie nooit op de FP komt misschien toch nog een nieuwtje:
ook autoweek heeft een rijtest gepubliceerd, op youtube en hier op de site
Veel realistischer en minder negatief dan die van ANWB-auto

En Citroën zelf heeft de nieuwe commercial voor de ë-C3 gepubliceerd

Niet hun meest smaakvolle commercial ooit, om 't maar diplomatiek te zeggen :confused:

Citroën NL heeft nu ook de commercial op YouTube gepubliceerd, zo te zien ongewijzigd - wellicht omdat 'ie nu hier in de showrooms staat? Van de week eens langsrijden bij de lokale dealer, heb de sneak preview begin mei (!) daar gemist.

• Leuk
Waarderingen: DBAA
De officiële prijslijst van C3 met en zonder ë staat online, formeel alweer een week. Prijzen geen verrassing, FP en @Rutger DC meldden die al. Verdere specs zijn toch wel interessant, iig met MT6 bak mag de 1.2 benzine geen grammetje meer trekken dan de ë-C3, best bijzonder in dit segment. Het trekgewicht op zich is dan weer geen verrassing, net zo veel/weinig als de oude, nu ORIGIN genoemde C3.
Overigens wordt ook met de handbak de 1.2 geen puretech meer genoemd, in tegenstelling tot die in de C3 Origin. Is de distributieriem dan nu ook bij de handbak door een ketting vervangen? Dacht eigenlijk dat dat alleen met de e-DCT (MHEV) uitvoering het geval was...
De oude link werkt niet meer, hier staat de prijslijst nu.
Formeel nog steeds van april, maar gek genoeg wel met minimaal één sneaky aanpassing sindsdien ... :confused:

Het maximaal aanhangergewicht is voor de ë-C3 stilzwijgend verlaagd van 600 naar 550kg! :unsure:
Voor de MT6 benzine lijkt juist verhoogd naar 600?!

• Leuk
Waarderingen: DBAA
600kg trekgewicht lijkt me nog niet echt veel voor een dergelijke auto. De Uno 45 die we eind jaren 80 thuis hadden mocht volgens mij al 800kg achter.

600kg trekgewicht lijkt me nog niet echt veel voor een dergelijke auto. De Uno 45 die we eind jaren 80 thuis hadden mocht volgens mij al 800kg achter.
Klopt, een met die Uno vergelijkbare Visa mocht in die tijd ook al 750kg trekken. Maar Citroën is toch terughoudender tegenwoordig in de compacte klasse met trekgewicht, de oude C3 mocht ook nog maar 600kg terwijl 208 en Corsa in hetzelfde segment grofweg het dubbele mogen - met verbrandingsmotor wel te verstaan, met puur elektrische aandrijflijn 0 (nul!) kilo:unsure:

Laatst bewerkt:
Wellicht geen nieuws (tegenwoordig) maar de (e)C3 wordt geplaagd door software issues.

Uitlevering van de eerste klantenauto's komt pas na de zomerstop (dus van het najaar) op gang..

Orderboek schijnt al volgelopen te zijn tot dertigduizend regels...

De lancering van de nieuwe Citroën e-C3 wordt geplaagd door softwareproblemen, zo meldt persbureau Bloomberg. Door deze problematiek loopt de e-C3 maanden achter op schema, zo melden anonieme bronnen aan het persbureau.

De leveringen van de e-C3 moesten oorspronkelijk in het tweede kwartaal van dit jaar beginnen. Volgens Stellantis zullen kopers nu hun auto’s na de ‘zomerpauze’ ontvangen. Er zijn zo’n dertigduizend e-C3’s besteld. (..)

Wellicht geen nieuws (tegenwoordig) maar de (e)C3 wordt geplaagd door software issues.

Uitlevering van de eerste klantenauto's komt pas na de zomerstop (dus van het najaar) op gang..

Orderboek schijnt al volgelopen te zijn tot dertigduizend regels...

... zoals Autoweek vanochtend ook al meldde in het autonieuws. Inderdaad geen nieuws meer dus.

^^ Waarom heb je het dan hier niet geplaatst? Dan had ik dit draadje niet op hoeven zoeken, etc..

In 't verleden wel gedaan, hier op autonieuws-artikelen gewezen, maar uiteindelijk zijn autonieuwsrubriek en forum allebei onderdeel van dezelfde website dus leek me nogal open deuren intrappen.

Goed om te weten dat dat niet voor iedereen hier geldt (y) Zal weer wat vaker doorverwijzen.

Overigens altijd leuk voor liefhebbers om meer dan één bron te hebben, dus 't is niet dat jouw linkjes helemaal niks zouden toevoegen. Juist door jouw 'wellicht geen nieuws' voorbehoud een mooi bruggetje naar 't AW-autonieuws artikel...

Laatst bewerkt:
Hoewel de auto's zelf vertraging oplopen staan staan de instructieboekjes al online.
Niet alleen leuk voor wie aankoop overweegt en meer wil weten, maar bevatten mogelijk een onverwacht nieuwtje.
Op pagina 6 wordt namelijk zonder enig voorbehoud van de ë-C3 geschetst dat die wel degelijk een warmtepomp heeft!

Ook verder staan er interessante (technische) details in die nog niet eerder bekend waren, zoals de diverse gewichten ook voor (nog) jirt leverbare uitvoeringen.

Laatst bewerkt:
Op pagina 6 wordt namelijk zonder enig voorbehoud van de ë-C3 geschetst dat die wel degelijk een warmtepomp heeft!

Niets in het instructieboekje is zonder enig voorbehoud, want op pagina 1 staat:
"Uw auto kan, afhankelijk van het uitrustingsniveau, het type, de uitvoering en de specifieke kenmerken voor het land waar uw auto verkocht is, slechts van een deel van de uitrusting in dit boekje zijn voorzien"

Maar daar waar dat het geval is staat dat er vervolgens vrijwel altijd nog eens expliciet bij. Zo ook in dit instructieboekje op tal van plaatsen, maar niet bij die warmtepomp...

De vermelding op pagina 1 lijkt mij voldoende om het voorbehoud voor alles wat in boekje staat te doen gelden, wat er bij andere onderwerpen staat heeft daar niets mee te maken.

Wat er bij afzonderlijke onderwerpen staat heeft er alles mee te maken: het toont aan het de intentie is daar waar iets specifieks uitvoeringsafhankelijk is, dat er ook specifiek bij te zetten.
Dat voorbehoud voorin is alleen bedoeld om zich in te dekken als ze dat ergens zijn vergeten!

^^ Nou.. en dát is er kennelijk nu aan de hand. Maar, geen nood, zo'n digitale pagina is zo verbeterd, toch?

Als jij nu ff de melding doet, dan hebben de eerste eigenaren bij aflevering daar weer plezier van.. want dat duurt toch nog wel een half jaar ofzo.. :cautious:

Met heel veel vertraging is dan uiteindelijk de productie opgestart en zijn de eerste leveringen onderweg.

Het was CEO Thierry KOSKAS die het zelf op zijn linked.in aankondigde:
Hier le premier camion chargé des Citroën e-C3 commandées par les clients a quitté l’usine de Trnava ! C’est une très bonne nouvelle !!! Les voitures arrivent en concessions! Merci à tous nos clients pour leur patience, à notre réseau de concessionnaires pour avoir déjà fait de cette voiture un succès et merci à nos collègues de Trnava qui déploient tant d’énergie pour satisfaire nos clients !

3d5fff_73da37e5fb2b472e8205b7c54a69cd37~mv2.jpg

De vertragingen werden veroorzaakt door softwareproblemen en door problemen met de opstart van de productielijnen.
- Wat betreft die opstart, vertelde een ingenieur het volgende: “We hebben zelden zo’n ingewikkelde industriële lancering meegemaakt, met zoveel problemen”.
- Over de softwareproblemen schrijft largus.fr het volgende: "Volgens onze informatie is de nieuwe software eind vorige week gevalideerd. Het werd onmiddellijk geïnstalleerd in elektrische voertuigen die al werden geproduceerd en in het wagenpark waren opgeslagen. Voertuigen kunnen nu het Slowaakse terrein verlaten. "

Citroën staat voor een grote uitdaging. Het moet de in Frankrijk 5.800 onder sociale leasing bestelde ë-C3’s leveren voor eind september. Want dan vervalt de deadline van de Franse staat. Niet naleveren van die deadline zou het merk tot 35 miljoen euro kunnen kosten.

Om aan de verplichtingen te voldoen werden er alvast 725 vrachtwagens en chauffeurs gemobiliseerd.
Op sociale media postte een transporteur volgende foto:

citroen-c3-electrique-trnava-branimir-bazina.jpg

En nu maar hopen dat de softwareproblemen echt werden verholpen en de C3's niet onder druk van de verschillende deadlines werden geleverd. De toekomst zal het uitwijzen.
( wordt vervolgd )

Laatst bewerkt:
Weer een nieuw model die je beter als benzine kunt kopen of gewoon even links moet laat liggen tot ie is uitgerijpt. Vind het toch wel schrikbarend dat een vrij simpele auto zoveel problemen kan geven.

Je ziet dat haast bij elke fabrikant bij een eerste EV van een nieuwe generatie. Ik ben benieuwd of men de software een beetje betrouwbaar heeft weten te krijgen. Gelukkig moeten er in Frankrijk veel geleverd worden, dan kunnen we even afwachten hoe die zich houden voordat we hier de orderboeken gaan vullen. Bij andere modellen waren wij als Nederlandse markt juist de eerste (Id.3, eTron, EX30).

Op de EV-experience stond er ook al eentje, net als van de Aircross en Frontera trouwens. Let wel, stond - ze waren helaas nog niet te rijden. Was nog net te vroeg voor een rijdend exemplaar in Zandvoort waarschijnlijk?

Hij beviel me een stuk beter dan de Ypsilon.
Ik kreeg m eerst niet open, dacht dat ie op slot stond. Maar de greep gaat gewoon enorm zwaar. Dat is tekenend voor de hele auto: het voelt stevig en rudimentair en daarmee ook wat minder verfijnd. Maar wat is daar mis mee? Hij beviel me wel wat dat betreft.

Citroën ë-C3 (2024). First fixes for bugs in the electric city car​

citroen-e-c3-2024-livraison-02-mk-bd_8.jpeg

Citroën has started an update campaign for the first ë-C3s delivered in France, which are suffering from numerous and blocking bugs. Their correction requires a visit to the workshop. Other interventions could follow to resolve the less serious problems.

At the beginning of last October, we heard about numerous malfunctions on board the first Citroën ë-C3 delivered to their owners. Delayed at the factory by software architecture (hardware) problems but pressed by the deadline of the social leasing, the manufacturer had rushed the shipment of the cars while all the necessary fixes (software) had not yet been applied to the vehicles. Citroën promised a rapid response and it is sticking to it, since the updates of the cars have started with delay.

Ik heb een Citroen E C3 gekocht, die 18 november 2024 geleverd is. Voor de garage stond de auto al stil, en kreeg die niet meer aande praat. De maand er op: oranje knipperende lichten: probleem in het elektrisch systeem; rode knipperende lichten: probleem batterij, niet meer verder rijden, garage bellen.
De app Citroen Car Play werkt niet, ergo in mijn uitvoering (You) werkt de radio niet. Airbag passagier niet te activeren, kofferbak kan niet open, stekker kan niet uit de auto, waarschuwing verkeersborden kan niet uit, cruise control werkt niet, ruitenwisssers gaan spontaan aan, geen tijdsaanduiding op paneel, laadfunctie controleren werkt niet, ook op afstand laadfunctie bedienen werkt niet.
Na een maand ellende heb ik de garage aageschreven dat er teveel verborgen gebreken in de auto aanwezig zijn en dat er van normaal gebruik geen sprake was.
Zij wilden de auto repareren en die kand heb ik de garage gegeven. De auto is opgehaald en staat al 2 weken in de garage, met geen uitzicht op reparatie. Ik heb, aangetekend, laten weten dat ik de auto niet meer wilde, en dat is bevestigd door de rechtsbijstand (die ook vindt dat hiet sprake is van een miskoop). Sindsdiens stil vanuit de garage Citroen.
Blijkt dat Stellantis, moederbedrijf, de software uit een benzine C3 heeft gehaald en die (door tijdsdruk) in een elektra auto heeft gestopt. En dat werkt natuurlijk niet! Word vervolgd.

Zo dan, lekker bezig daar bij Stellantis. Citroën is echt het muurbloempje van het concern geworden; "oh ja, bestaat dat merk ook nog? Snel een modelletje uitbrengen."

de software uit een benzine C3 heeft gehaald en die (door tijdsdruk) in een elektra auto heeft gestopt. En dat werkt natuurlijk niet!

Hoe bedoel je dit precies, want zoiets gaat inderdaad niet...
Vreemd verhaal, maar heb je wat meer details/beeld? Als een auto bij het wegrijden het al niet meer doet, laat je het daar toch niet bij zitten?

Ik geloof er ook geen toeter van dat er oude software in zit. Stellantis is gewoon ruk qua software, maakt niet uit of het een benzine of elektrische auto is.

Van de week op m’n werk de nieuwe Panda mogen bekijken. De auto kwam later aan dan gepland. De accu was namelijk leeg (kan gebeuren…), auto bleek met geen mogelijkheid meer aan te krijgen dan wel te verplaatsen. Monteurs hebben met een noodgreep de auto van de elektrische handrem moeten halen, toen kon de auto geladen worden, maar de achterklep kon sindsdien met geen mogelijkheid meer geopend worden, ook niet met volle accu.
PSA/Stellantis levert gewoon troep en nu mag Fiat diezelfde troep gaan verkopen. Tel daar de inmiddels befaamde service van Stellantis bij op en het verhaal is compleet. Ik zou er met een hele grote bocht omheen lopen.

Van de week op m’n werk de nieuwe Panda mogen bekijken. De auto kwam later aan dan gepland. De accu was namelijk leeg (kan gebeuren…), auto bleek met geen mogelijkheid meer aan te krijgen dan wel te verplaatsen. Monteurs hebben met een noodgreep de auto van de elektrische handrem moeten halen

Tsja, dat is vervelend maar dat is natuurlijk niet Stellantis' schuld. Als je een product oneigenlijk gebruikt moet je niet raar opkijken als er iets niet meer werkt...

Tsja, dat is vervelend maar dat is natuurlijk niet Stellantis' schuld. Als je een product oneigenlijk gebruikt moet je niet raar opkijken als er iets niet meer werkt...
Jaja, als je met een Volkswagen problemen hebt dan zeg je dat je dat wist als je een Volkswagen koopt maar bij Stellantis bagatelliseer je het als er serieuze problemen zijn? Beetje doorzichtig…

Zijn toch twee totaal andere problemen? Ik heb niks met Stellantis, maar problemen na een lege accu als 'Stellantis doet alles fout' beschrijven slaat nergens op.

In ieder geval geeft Citroën vanaf nu 8 jaar garantie.
Quote: Na Peugeot en Allure Care is het nu de beurt aan Citroën om te profiteren van een garantie verlengd tot 8 jaar of 160.000 km op alle motoren. Of het nu diesel, benzine, hybride of elektrisch is. Normaal gesproken heeft deze lange duur alleen betrekking op elektrische voertuigen, maar Stellantis is agressief in de after-salessector om zijn imago te herstellen en kopers van nieuwe voertuigen gerust te stellen. Citroën maakt bekend dat de We Care-garantie vandaag ingaat in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, België, Luxemburg, Polen, Groot-Brittannië, Portugal, Oostenrijk en Nederland.

Heel positief de 8 jaar garantie. Dat zal vertrouwen geven. Echter de Citroen C3 is hagelnieuw en verliest van de Suzuki Swift en de toch veel oudere Skoda Fabia in een recent artikel in het Autoweekblad. Dat verbaasd mij na alle ophef door sommigen. Misschien toch teveel beknibbeld om een goedkope C3 te leveren.

PSA/Stellantis levert gewoon troep en nu mag Fiat diezelfde troep gaan verkopen. Tel daar de inmiddels befaamde service van Stellantis bij op en het verhaal is compleet. Ik zou er met een hele grote bocht omheen lopen.
Worden Stellantisproducten in NL dan door Pon verdeeld? :giggle:
Wat is die befaamde service? Als die zo rotslecht si dan moet die wel van de Fiatzijde komen. In 35 jaren PSA-producten rijden heb ik nooit problemen gehad met de service.

In mijn ervaring, van ook alweer meer decennia dan ik eigenlijk wil toegeven ;), met auto's en dealers van zowel PSA als FCA zitten de grootste verschillen in serviceniveau tussen individuele dealers. Met beide overwegend positieve ervaringen, met slechts een enkele uitzondering echter ook bij beide 'bloedgroepen' van wat nu Stellantis is.
Allebei de generalisaties slaan dus natuurlijk ook de plank mis.

Maar die van @iDS heeft tenminste nog een mild sarcastische ondertoon (y), in schril contrast met het eenzijdig zure Statler & Waldorf ("that was horrible, booh booh") toontje in die andere generalisatie :rolleyes:

De productie van de C3 zal voortaan ook deels gebeuren in de fabriek in Servië, waar momenteel ook de Fiat Panda wordt geproduceerd. Dit omdat er dringend nood is aan bijkomende productiecapaciteit.

De productie van de C3 zal voortaan ook deels gebeuren in de fabriek in Servië, waar momenteel ook de Fiat Panda wordt geproduceerd. Dit omdat er dringend nood is aan bijkomende productiecapaciteit.

"Nood aan productiecapaciteit"

Zou dit de reden zijn? C3 #2 in Europa!
Dat belooft veel goeds voor de Grande Panda.

1e. Dacia Sandero : 42 983 (-4,9%).
2e. Citroën C3 : 33 968 (+5,1%).
3e. VW Golf : 33 735 (-11,7%)
4e. Peugeot 208 : 32 975 (-3,4%)
5e. VW Tiguan : 32 704 (+29,7%)
6e. Renault Clio : 31 201 (+9,2%)
7e. Dacia Duster : 30 656 (+15,6%)
8e. VW T-Roc : 29 543 (+8,8%)
9e. Toyota Yaris Cross : 28 951 (-11,5%)
10e. Peugeot 2008 : 27 842 (+0,7%)

Laatst bewerkt:
Ik zag deze review in een ander topic passeren: de test van autoexpress.co.uk

Citroen e-C3 review​

This cheap French supermini is exactly the sort of small electric car we’ve been waiting​

In het kort: De ë-C3 behaalde een score van 5/5, al moeten we ons natuurlijk niet alleen blindstaren op dat cijfer.
Pro:
- prijs/kwaliteit
- comfort
- ruimte
Cons:
- niet voor veel snelwegkilometers

Conclusie van de test: When the era of electric cars really took off, we always felt that the technology would make the most sense powering small, affordable and clean transport. Following an initial diversion via some large, very expensive SUVs, it feels like the industry - and particularly Citroen - has finally landed on the ideal formula. It’s not only the price point of the e-C3 that appeals, however; Citroen has produced a supermini with class-leading comfort and plenty of space, all while creating a car that doesn’t feel like it’s unduly compromised by its low price point. The e-C3 really is a benchmark for the rest to aim for.

Citoren%20e-C3%20UK%202025-16.jpg

Citoren%20e-C3%20UK%202025-19.jpg
Citoren%20e-C3%20UK%202025-17.jpg

Terug
Bovenaan