Kristian: Z4 en 320e Touring

Deze?

Dat is zeker geen 2.5si, wat die benaming is voorbehouden aan de facelift versie.
Daarnaast is het zeker ook geen S. Want een S had volgens mij altijd het navi scherm.
En kan het niet goed zien op de pook, maar een prefacelift heeft volgens mij altijd een 5 bak.
 
Was wel die auto maar dan geen S inderdaad. Was inderdaad een pre-facelift met M54 en 5-bak. Uitrusting vind ik overigens niet zo belangrijk.
 
Ik vind het interieur op die manier wel helemaal goed. Rood leer is top en ik zou zelf 't liefst ook één zonder navigatiesysteem hebben. Dat scherm verraadt de leeftijd meer dan het dashboard zelf.
 
Rood leer is zeker leuk alleen vond ik het grijze dashboard wat minder. Op zich een leuke goed onderhouden auto maar de stofjes die ik in de lak zag op de spatborden werd ik minder enthousiast van. Hoeft natuurlijk geen schadeauto te betekenen.
 
Durf ook vooral verder te kijken dan NL, maar óók buiten DE. Er staat zoveel meer moois verder nog in de EU. Kijk ook maar waar Van Eerde het allemaal vandaan haalt.

Mijne komt van 2e eigenaar uit Tsjechië (1e eigenaar was BMW München). In eerste instantie dacht ik das geen goed idee, maar het gevoel was direct goed, het was een echte liefhebber en dat merkte je in alles. Meten is weten natuurlijk, dus technische en ‘boekhoud’ controle (in het BMW systeem via BMW NL) bood de benodigde comfort, maar was achteraf puur bevestiging van het gevoel. Nog steeds contact met de vorige eigenaar, die heeft nu een Porsche Panamera gekocht :).

Ik zou als must have wel echt de sportstoelen aanvinken. Of zijn die makkelijk te retrofitten zoals bij de BMW E- generaties ? Ik vind doorgaans de standaard BMW stoelen gewoon echt te vlak, zeker voor Hollandse lange benen. Of viel het wel mee in de Z4 van Bofkont?
 
Durf ook vooral verder te kijken dan NL, maar óók buiten DE. Er staat zoveel meer moois verder nog in de EU. Kijk ook maar waar Van Eerde het allemaal vandaan haalt.

Mijne komt van 2e eigenaar uit Tsjechië (1e eigenaar was BMW München). In eerste instantie dacht ik das geen goed idee, maar het gevoel was direct goed, het was een echte liefhebber en dat merkte je in alles. Meten is weten natuurlijk, dus technische en ‘boekhoud’ controle (in het BMW systeem via BMW NL) bood de benodigde comfort, maar was achteraf puur bevestiging van het gevoel. Nog steeds contact met de vorige eigenaar, die heeft nu een Porsche Panamera gekocht :).

Ik zou als must have wel echt de sportstoelen aanvinken. Of zijn die makkelijk te retrofitten zoals bij de BMW E- generaties ? Ik vind doorgaans de standaard BMW stoelen gewoon echt te vlak, zeker voor Hollandse lange benen. Of viel het wel mee in de Z4 van Bofkont?
Je hebt naast de Fünfer ook nog een Z4 erbij dus. Leuk! Foto’s?
Sportstoelen zijn zeker heel fijn en eigenlijk wel een must, maar ik denk dat de combinatie van een lage instap en sportstoelen met lage wangen mijn vrouw niet kan waarderen.

Verder kijken dan wat in NL aangeboden wordt is ook zeker het plan. De grijze in Zwolle stond bijna om de hoek en ik wilde graag een goed gebruikte 2.5 proberen met de frisse 3.0 van Bofkont nog vers in het geheugen.
Heb in Duitsland een aantal kanshebbers gevonden, wil binnenkort even wat mails eraan wagen. Kan zeker ook even kijken wat er in andere landen wordt aangeboden. Een leuke 2.5 met max. 150k voor rond de 12k is het plan. Moet te doen zijn.
 
Je hebt naast de Fünfer ook nog een Z4 erbij dus. Leuk! Foto’s?
Oh shit nee sorry ik had het over mijn funfer, drie auto’s is voor mij echt teveel (1) levensfase waar ik nu zit nog veel andere prioriteiten en (2) ik heb nu al twee auto’s, een derde past niet of ik moet een huis met eigen oprit aanschaffen. Das dan weer één van die andere prioriteiten.

Of accepteren dat ik continu ruzie met de buren ga hebben ;). Parkeerplaatsen in de randstad zijn het nieuwe goud…

Gevoelsmatig ben ik denk ik ook meer een gran coupe / GT cruiser dus ik denk dat een 6 serie F12 of E63 LCI beter bij mij zou passen
Sportstoelen zijn zeker heel fijn en eigenlijk wel een must, maar ik denk dat de combinatie van een lage instap en sportstoelen met lage wangen mijn vrouw niet kan waarderen.
Hmm fair. Tenzij die elektrisch is dan zit je weer wat hoger.

Zo te horen gaat die er bijna komen, cool. Ik hou het in de gaten, veel plezier met de hele selectie en voorpret
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels met twee Duitsers contact. Eentje is Titansilber 354, de andere Sterlinggrau 472. Allebei een 2.5 prefacelift, de ene nog geen ton op de teller en de andere 130 dkm. Binnenkort maar eens een ritje aan wagen en hopen dat ze echt zo mooi en goed zijn als wordt beweerd en inderdaad ‘Erstlackierung’ wat ik wel belangrijk vind.
Zou toch leuk zijn twee Bimmers op de oprit straks. Zal de Up! na 5 jaar wel een nieuw baasje moeten krijgen want drie auto’s is ook hier totaal niet praktisch.
 
Ja ik ben bang dat dit geld gaat kosten. Ik bekijk het alleen (voor mezelf) slim van de andere kant. Zo'n Z4 is een toekomstig klassieker en zal niet in waarde dalen, eerder stijgen. Het zijn vooral de kosten om hem netjes en goed te houden/krijgen. En hij neemt natuurlijk ook iets meer benzine en duurder in de MRB.
Maar goedkoper en verstandiger denk ik dan de 3-serie t.z.t. te vervangen door wat nieuwers/dikkers met het propellor-logo. Ik hoef ook niet zo nodig nog meer comfort, snelheid, geluidsisolatie, groter scherm of allerlei elektronische snufjes. Kan ik net zo goed meteen een EV nemen. Qua rijplezier en beleving is zo'n ouderwetse pure Z4 met 6 cilinder onverslaanbaar.
 
Is de garage helaas niet meer geschikt voor. Staat vol met fietsen en kasten en is eigenlijk ook te smal. Vroeger kon de Trabant er wel in maar sinds we kinderen hebben en de Trabi weg is is dat geen optie meer. Z4 wordt dus een buitenslaper en de F31 mag de boodschappenritjes gaan doen. En als ik zelf boodschappen ga doen pak ik de Z4, maak ik een mooie omweg en parkeer de auto op het plekje zo ver mogelijk van de deur.
Met vaak poetsen, goed conserveren en evt. een hardtop moet dat ook wel lukken al is het zeker niet ideaal.
Up blijft dit najaar nog wel even aan maar drie auto's is me eigenlijk gewoon te veel en niet nodig.
 
Mooi plannen Kristian. Ik ben nog steeds erg in mijn nopjes met mijn Z4. Inmiddels alweer 3 jaar in bezit en 40k km gereden.

Wel inmiddels al een boel aan gedaan:
- Sporstoelen. Standaard stoelen zaten voor geen meter, totaal geen steun in mijn onderbenen.
- Bilstein B12 onderstel, oude schokdempers waren op. Totaal geen spijt van, stance is nu perfect, maar zeker niet oncomfortabel of onpraktisch door de hoogte.
- Cruise control. Heel makkelijk in te bouwen, Praktisch plug and play.
- Xenon (retrofitlab). Standaard halogeen is waardeloos op donkere wegen, ik ben begonnen met wat betere halogeen lampen, maar uiteindelijk toch bij xenon uitgekomen. Totaal geen spijt van, lichtbeeld is perfect
- 3.0 si remmen upgrade. Was niet per se nodig, maar voor de looks, in combinatie met de 18" velgen wel gaaf. En remt nu echt super met 325 mm op de voorkant.

Navigatiesysteem heb ik niet, wil ik ook niet, want ziet er wat mij betreft niet uit. Liever een goede telefoonhouder.

Ohja, stoelverwarming is een must, wat bij betreft. Windscherm (niet zo'n lelijke hoes over de rolbeugels!) is ook een fijne optie. Ik heb ook automatische airco, wat mij betreft ook wel een verplicht vinkje is. Verder nog wat losse dingetjes waar je niet bij nadenkt (opbergnetje bij de passagiers, automatisch verlichting, automatische ruitenwissers, alarm, koplampsproeiers, parkeersensoren achter, voor is niet leverbaar geweest). Auto's in Duitsland waren standaard niet voorzien van deze opties, de 's' uitvoering in NL hadden deze wel (en geen navigatiesysteem overigens!).

Ohja, die van mij staat inmiddels ook gewoon 3 jaar buiten, maar daar is eigenlijk op de kap niets van te zien. Gewoon goed schoon houden. Verder nu wel wat kleine kunstof/rubber sierdeeltjes die wat lelijker beginnen te worden, maar is nog gewoon leverbaar bij BMW. Ekrisshop is je grote vriend. ;)
 
Laatst bewerkt:
Goede tips en fijn te lezen dat ie goed bevalt. De standaardstoelen vind Ik nog wel te doen maar sportstoelen zijn natuurlijk veel fijner. De zilvergrijze die ik op het oog heb, heeft wel alle genoemde opties maar stoffen bekleding. Ziet er nog wel netjes uit. Lederen bekleding is mooi mits het nog netjes is.
Technische en uiterlijke staat hebben bij mij prioriteit. Rest is evt. wel aan te passen.

Z4 van Bofkont is een 3.0 met de standaard soundgenerator. Faam is eruit gehaald, klinkt dan echt fantastisch. Schijnt bij de 2.5 ook wel ingebouwd te kunnen worden. Al klinkt ie standaard ook geniaal hoor.
 
Inmiddels met twee Duitsers contact. Eentje is Titansilber 354, de andere Sterlinggrau 472. Allebei een 2.5 prefacelift, de ene nog geen ton op de teller en de andere 130 dkm. Binnenkort maar eens een ritje aan wagen en hopen dat ze echt zo mooi en goed zijn als wordt beweerd en inderdaad ‘Erstlackierung’ wat ik wel belangrijk vind.
Ik heb vanaf volgende week vakantie en wilde toch al richting Duitsland, ik ga wel mee! :D
 
Kijk, dat is dan ook alweer geregeld. Zilvergrijze staat op 280 km. afstand. Heerlijk ritje! Domkergrijze iets dichterbij maar kan pas begin augustus. Die krijgt deze week nog een beurt en twee nieuwe banden. Ook niet verkeerd.
 
Goede tips en fijn te lezen dat ie goed bevalt. De standaardstoelen vind Ik nog wel te doen maar sportstoelen zijn natuurlijk veel fijner. De zilvergrijze die ik op het oog heb, heeft wel alle genoemde opties maar stoffen bekleding. Ziet er nog wel netjes uit. Lederen bekleding is mooi mits het nog netjes is.
Technische en uiterlijke staat hebben bij mij prioriteit. Rest is evt. wel aan te passen.

stoffen stoelen op een cabrio? dat zie je echt bijna nooit (en met een reden). Ik weet niet hoe de Z4 standaard stoelen zijn, maar mijn E46 waarvan de Z4 wat van leent waren de standaard stoelen echt heel slecht. Als je even zit ging het wel maar heb er nooit goed in kunnen zitten. Dat terwijl de sportstoelen echt top zijn.
Als een Z4 echt helemaal perfect is verder zou ik hem er niet op laten staan, maar dan wel gelijk op zoek naar een setje lederen sportstoelen. zeker als je zwart wil is dat nog wel een keer te doen en makkelijk te vervangen.
 
De sportstoelen worden tegenwoordig met goud betaald. Leuk maar niet noodzakelijk, standaard stoelen voldoen voor mij wel, liefst natuurlijk in leder.
 
Goede plannen in ieder geval. Ik zou wel blijven zoeken naar een die echt past bij je wensen, natuurlijk kan dat niet elke optie zijn maar blijf wel reeel.

Collega van mij heeft recent een Z4 Coupe aangeschaft, 3.0 individual uit Duitsland. Wat een plaatje van een auto blijft dat toch. Recent was ik in Munchen in de BMW 4 zylinder en dan kriebelt het toch wel om ook een keer in een BMW te stappen. Ik zie dat wel zitten, dus ik snap volkomen dat jij nu zoekt naar een van de betere exemplaren uit Beieren. ;)
 
Coupé is ook echt schitterend. Helaas nog een stukje prijziger. Ik heb een beperkt aantal eisen namelijk een 2.5 van voor de facelift die technisch goed is, met volledige onderhoudshistorie, carrosserie in eerste lak en geheel in originele omver-prutste staat. Dus geen verlaagd ding met aftermarket wielen en een sticker van de Nordschleife achterop. En max. 13k ongeveer. Dat is al best een uitdaging maar gaat vast goedkomen.

München moet ik ook nog eens naar toe. Misschien dat ik mijn pa nog eens meekrijg nu die ook een BMW rijdt.
 
Dus geen ... een sticker van de Nordschleife achterop.
Wat is daar nu mis mee en ja, ik heb zo'n discreet N-S ding kleven? Paar rondjes N-S is toch geen ramp voor een tiptop onderhouden auto/roadster met sportieve ambities die op PilotSport 4S/Bridgestone Potenza of iets dgl staat. Of is dat soort topband ook al een afkeurpunt voor je "want, oei er zal wel hard mee gereden zijn"? Ik snap dit soort redeneringen niet...

Heb je dan liever een Z4 die op Landsail banden staat of waarvan het 20 jaar geleden is dat het diff verse olie heeft gezien?
 
Je ziet genoeg auto's redelijk relaxed over de ring rijden en niet het uiterste vergen. Gewoon even lekker sturen. Aan de andere kant, de leukere m.i., zie je genoeg filmpjes op YT waarin de mooiste auto's de vangrail knuffelen (Helaas ook Z3-Z4-MX5-S2000's etc, maar dat is weer goed voor de waardes van nog rijdende exemplaren)
 
Ik wil er straks zelf ook wel een keer mee over de Nordschleife. En natuurlijk is er niets mis met een Z4 voorzien van Bilstein onderstel en Pilotsport 4S banden. Dat duidt op een liefhebber die niet bezuinigt op materiaal.
Prima dat er zo nu en dan sportief mee wordt gereden, kunnen ze ook tegen.

Ik zie echter ook veel Z4's voorbij komen met spacers, foute velgen, Bastuck uitlaat en een wrap. Zo'n auto zoek ik zeker niet.
Liefst een Z4 zoals van Eerde ze ook schijnt in te kopen: eerste eigenaar, oudere dame, schadevrij en altijd dealeronderhouden :). Speld in een hooiberg natuurlijk. Ik koop wel liefst bij een particulier zodat ik een goede indruk krijg van de vorige bezitter ipv de gebruikelijke praatjes van een gladde verkoper. Auto's van 20 jaar in dit prijssegment staan toch wel vaak bij wat vage autohandelaren te koop.
 
Spacers.. het staat net even wat dikker in de wielkast.
Foute velgen.. de oem velgen zijn vaak beschadigd en krom, dan is een aftermarket setje een betere oplossing.
Bastuck voor de sound.

Die eerste eigenaar exemplaren zijn gegarandeerd alleen standaard onderhouden zonder preventief werk.
Ik vrees een mismatch in het aanbod en je zoektocht.
 
Ik ben ook niet zo'n fan van die garage queens. Liever eentje die gewoon regelmatig wordt bereden en waar de belangrijkste zaken vervangen zijn. Ik ben ook al een aantal keer stil komen te staan met kapotte startmotor en dynamo bijvoorbeeld. Ondanks de relatief lage kilometerstand van 120k km (toen ik hem kost).

Ohja en vergeet niet dat mensen oud worden met hun auto. Die merken slijtage niet op.
 
Laatst bewerkt:
Die eerste eigenaar exemplaren zijn gegarandeerd alleen standaard onderhouden zonder preventief werk.
inderdaad en veelal zonder liefde. Ik doe al 10 jaar het onderhoud aan mijn MX-jes zelf en ik weet zeker dat dat beter gedaan is dan in de garage. Niet omdat ik zo een geweldig goede automechanieker ben (heb wel het diploma gehaald in avondonderwijs) maar omdat ik 1 ding heb dat de garage niet heeft en dat is TIJD.
Ik moet niet werken naar een door de constructeur opgelegde tijdsnorm voor iets, ik kan de dingen gewoon grondig doen. Bij een MX-5 zit de motor achter de vooras, motor in de lengte. Bougie 4 is lastig te bereiken, bij mijn vorige waren 1-2-3 wel al eens vervangen toen ik hem kocht, maar 4 gewoon blijven zitten (er waren er wel 4 gefactureerd door de dealer) . Dus of dealeronderhoud nu zo een troef is… (ik documenteer wel met facturen en foto’s uiteraard). Bij mijn lease 3-serie is het 60K onderhoud gewoon niet uitgevoerd, auto is van 30K naar 90K gereden. Garages en garage onderhouden, zwijg me ervan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou niet alles gelijk uitsluiten. Zeker met dit budget alles open houden.

Iemand die de auto lang heeft gehad kan perfect onderhouden zijn, maar ook zomaar zijn dat die als hobby auto amper/geen onderhoud heeft gehad omdat 'hij oud is en weinig mee word gereden' en je nu een hele bak aan kosten kunt hebben, maar kan ook zomaar piekfijn zijn en dan inruilen voor een jonger exemplaar bij een BMW dealer. Die verkopen zulke auto's niet zelf en beland bij een handelaar. Die kan dus zomaar ook die super nette strakke Z4 op de plas hebben staan, maar dus ook zomaar die 'gare' die van ellende is ingeruild.

Liefst kopen we allemaal van een particulier met binnenslaper en goede staat per gedocumenteerd alles tot in de puntjes is gedaan die met mooi weer buiten komt. Of desnoods bij een dealer / specialist die de klant al jaren kent en de auto in onderhoud heeft gehad. maar met dit budget zou ik echt wel kritisch zijn op de auto zelf, maar daarom niet per definitie alles uitsluiten waar de auto staat om de zoektocht niet helemaal tot een teleurstelling te laten zijn.

Zowel bij een particulier als handelaar kun je een slechte Z4 kopen, maar bij beide ook zomaar dat ene pareltje.
 
Ik heb een nette onverprutste 2.5si (dus facelift met 218pk) gevonden met de oh zo gewenste sportstoelen: https://www.autoscout24.ch/de/d/bmw-z4-25si-roadster-10712877?slide=0
Wel ietsjes hogere kilometerstand maar daartegenover staat dan weer een lagere prijs.
Die beugels achterop zouden voor mij al wel een afknapper zijn. Of je moet er graag een koffer achterop willen monteren. :)


En voor de rest Kristian, lekker zoeken en kijken waar je je goed bij voelt. Als ik de reacties hier boven lees, dan denk ik zitten we hier om elkaars overwegingen en keuzes af te kraken of hebben we wat meer respect voor elkaars keuzes en denken we mee?

Bij auto's heb ik van alle kanten en situaties inmiddels al wel meegemaakt, liefhebbers, geen liefhebbers, dealer onderhouden, niet dealer onderhouden. Zegt in alle situaties niet meteen iets, maar merkdealer onderhouden heeft wel mijn voorkeur. Mijn advies zou zijn, vooral per auto bekijken of je er een goed gevoel bij hebt en of die je bevalt.
 
Laatst bewerkt:
Op zich wel leuk, maar verwacht gezien de beschrijving geen superstrakke auto. Niet het pareltje waarvoor ik zo even naar Zwitserland rijd. Is ook de facelift versie met een net iets minder robuuste en wat complexere motor.

Onderstaand exemplaar lijkt ook niet verkeerd maar jammer van de achterspoiler. Staat niet heel slecht maar had niet gehoeven. Velgen vind ik mooi maar horen niet bij de auto.
Al even gebeld, staat op bijna nieuwe Michelins, frisse Bilstein-dempers en is technisch helemaal goed.
Kopen bij een BMW-specialist geeft wel wat zekerheid. Prijs is niet gek, ziet er leuk uit, niet teveel km's. Ik zou hem eens een keer moeten zien. Op de foto kan ik geen kleurverschillen o.i.d. ontdekken. Bedrijf staat goed bekend.

https://www.autowereld.nl/bmw/z4-roadster/2-5i-s-youngtimer-nl-auto-leder-36071877/details.html

bmw-z4-roadster-2-5i-s-youngtimer-nl-auto-leder.jpg
 
Pol is een prima toko.
De velgen zijn van een facelift type, mooie upgrade.
Bijna nieuwe Michelin's, maar met welke dot code? Mooie check omdat ie al 1.5 jaar bij Pol staat?
De windvanger is jammer, maar in iedergeval wel functioneel.
 
Misschien maar een keer kijken. Alleen wel vreemd dat ie er al 1,5 jaar staat. Over het algemeen zijn het best populaire auto's en zit er vrij veel verloop in het aanbod.
Spoiler is wel handig om de klep mee te kunnen openen en sluiten.
 
Auto's die langer te koop staan dan normaal is mijn ervaring toch vaak een schade-verleden of onduidelijke/onvolledige onderhoudshistorie.

Je mag m'n lakdiktemeter wel lenen als je er gaat kijken. ;)
 
Die 330Ci die er staat. Die zou ik pakken denk ik, kun je ook nog met de jeugd op pad. Wel et paneeltje vervangen, maar dat moet in elke E46.
 
Die 330Ci die er staat. Die zou ik pakken denk ik, kun je ook nog met de jeugd op pad. Wel et paneeltje vervangen, maar dat moet in elke E46.
Is ook mooi zo’n E46 cabrio alleen 1600kg is me te zwaar voor een 2e auto. Z4 2.5 zit onder de 1250. E46 is volgens mij ook wat roestgevoeliger.
 
  • Leuk
Waarderingen: W212
Ik heb het gevoel dat deze origineel een rood interieur heeft gehad, lijkt namelijk wel of al het kunstof in het interieur grijs is, in plaats van zwart.
 
Was mij niet opgevallen, maar nu je het zegt…. Hoeft ook niet erg te zijn, maar kans is groot dat er al het nodige aan is geknutseld.
 
Komende tijd eens wat auto’s bekijken. Vanmiddag bij HarmenA een lakdiktemeter opgehaald. Mag ik lenen, heel erg fijn!
3-serie ook even gemeten, zit rondom bijzonder dik in de lak, op sommige plekken zelfs op 220um. Geen plaatselijke schade lijkt me want is op de hele auto tussen de 150 en 220. Wellicht in de fabriek een extra rondje door de lakstraat gemaakt. Nergens zichtbare of voelbare overgangen, stofjes, kleur- of glansverschillen, randjes o.i.d. dus lijkt me sterk als dit naderhand is gedaan. Auto’s worden af fabriek vaak heel schraal gespoten, tussen de 90 en 130 is gebruikelijk, ook bij BMW. Wel apart maar schijnt vaker voor te komen.
 
Gewoon goed de tijd nemen Kristian en niets aantrekken van de soms vreemde meningen/reacties.
Eentje met een ring sticker/bas stuck uitlaat/spacers/aftermarket velgen is voor mij ook een absolute no go.
Het aanbod van een echt nette/originele eerlijke E85's is bijzonder schaars weet ik uit eigen ervaring.
Maar je vind er heus wel eentje tzt.
 
Spacers.. het staat net even wat dikker in de wielkast.
Foute velgen.. de oem velgen zijn vaak beschadigd en krom, dan is een aftermarket setje een betere oplossing.
Bastuck voor de sound.

Die eerste eigenaar exemplaren zijn gegarandeerd alleen standaard onderhouden zonder preventief werk.
Ik vrees een mismatch in het aanbod en je zoektocht.
Gegarandeerd niet waar dus als ik kijk naar mijn eigen E85 Z4 en de bijbehorende historie.
 
Dikke auto! Zal heerlijk rijden verwacht ik. Zie wel dat de achterzijde een tintje lichter is gespoten. Misschien toch een keer achteruit tegen een eland aan gezeten.

Wel over gedacht of ik wat anders/nieuwers voor de F31 moet aanschaffen i.p.v. Z4 plannen maar conclusie tot nu toe is dat de huidige nog prima bevalt en iets anders nooit de pure rijbeleving van zo'n oude Z4 zal geven.
Anders was het zoiets als dit geworden.
330i Touring
En anders was dit een voordeligere kanshebber, de perfecte F31 voor mij. Zit alleen nog geen trekhaak op.
320i Touring
 
Terug
Bovenaan