ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: Swift, maar dan korter…

haha, het was nog een typefout ook. Stomme autocorrect!
Tot en met de Prius 3 is NiMh gebruikt; generatie 2 van de Prius 3 kreeg lithium. Die zijn weer backwards compatible met de Prius 2, maar helaas niet met de 1.

In de manual noemen ze de plug de safety fuse... Maar inderdaad, het is niets anders dan een doorverbinder. Neemt niet weg dat er op de cellen natuurlijk wel gewoon een fors voltage staat.

Mooie klus zo met die accu. En fijn dat je het voorbeeld laat zien dat je nog even de HV nameet voor het aan te raken. Met de plug eruit mag er geen stroom meer lopen maar er zijn een paar uitzonderlijke gevallen (vooral als er ergens anders iets stuk is) waardoor het wel zou kunnen.
In het pakket (die terminals die je liet zien) blijft de stroom natuurlijk altijd erop staan dus dat vraagt iets meer voorzorg en kennis.

Accu refurbishing is zowel voor Hybride als voor EV accu's best wel een volwassen business aan het worden en voor echt niet zo hoge kosten. Upgrades komt ook al best veel voor. Bij EVs is het wel zo dat er voor sommige modellen maar zo weinig vraag naar is dat het weinig gebeurt en het langer zoeken is. Die accu's zijn zelfs bij 10 jaar oud vaak nog te goed.

Lange stilstand is inderdaad funest maar bij PHEVs en EVs kan je dat nog oplossen door 1x in de 3 maanden even de lader aan te sluiten, dan is er ook cell balancing actief namelijk.

Leuk om te volgen!

Zeker niet, die heeft met dit weer een actieradius van meer dan 450 kilometer.
Ik wil hem alleen niet beschadigen! En aangezien die Prius HV accu nogal lomp en zwaar is, is dit de beste manier. Gelukkig heeft de Marbella ook een gaskabelvasthouder, waardoor ik de 220 kilometer redelijk heb volgehouden.

Dat betekent ook dat ik vandaag druk ben geweest om de accu weer in de auto te krijgen.

Voor de beeldvorming:

Iedere cel zit vast met twee van deze boutjes
1.jpg

Dit zijn de modules GEN1, die zijn vervangen voor GEN2.
2.jpg

Dit is GEN2. Deze modules lijken hetzelfde, maar zijn net ietsje groter. Gelukkig passen ze precies in de behuizing. Deze cellen zijn gebalanceerd en gegroepeerd, dus er is weinig onbalans.
3.jpg

Vervolgens het gevaarte à 60 kilo weer in de kofferbak gelepeld, om dan vervolgens het miljoen aan bouten weer vast te zetten.
IMG-7905.jpg

Dan de grote test: doet hij het? Já! Hij werkt!
IMG-7906.jpg

IMG-7907.jpg

Proefritje zonder bekleding:
IMG-7909.jpg

Bekleding weer inbouwen.
IMG-7911.jpg

weer even meten, en alles volgens de regels en binnen de marges.
IMG-7912.jpg

Morgen mag hij mee naar mijn werk. Eens kijken of alles goed werkt.
IMG-7913.jpg

IMG-7914.jpg

Vanochtend heb ik wat extra tijd genomen en ben ik met de Prius naar mijn werk vertrokken. Geen centje pijn! De auto doet het echt uitstekend. Komende weken dus even intensief testen om te kijken hoe het geheel zich houdt.

Wel zijn de banden oud en enigszins vierkant, en heb ik het idee dat de uitlijning beter kan. Dat zijn de volgende klussen dus!

Ik heb sinds de aanschaf nu zo'n 300 km gereden. Verbruik: 4,6l/100 kilometer. Dát is het betere werk!

Laatst bewerkt:
Met al het Prius-nieuws zou ik de Marbella bijna vergeten. Vandaag mag ze 36 kaarsjes uitblazen!

Daarvoor gaan we terug naar 2011, de oudste foto van mijn auto die ik op dit moment heb (gemaakt door Wouter), vlak voordat ik hem kocht.
6565359009-41bc5cba8c-o.jpg

en dan uiteraard nu:
IMG-7461.jpg

Gaaf dat de Prius gered is !

Hoeveel kost zoiets nu, daar ben ik wel benieuwd naar;)
niet goedkoop... je betaalt 25 euro per cel. Dus reken maar uit...

Maar, dat is wel inclusief balanceren en groeperen en uitgebreide testcycli. En garantie!

Nog een nieuwtje:
De originele Prius velgen zijn beyond repair. Ja, stralen, opnieuw polijsten, lakken etc. Banden zijn ook slecht, dus vandaag een setje Toyota lichtmetaal gescoord dat de auto héél goed staat. :D

Je zou de Marbella niet herkennen zeg. Wow, wat een verschil. In de oude foto ziet het er uit of de sloop nog maar een paar jaar in de toekomst is en zoals het er nu bij staat is dit gewoon een jonge klassieker die nog heel lang door gaat.

Toen ik hem kocht had ik wel door dat er onder het matte en mottige uiterlijk een redelijk harde auto zat. Uiteraard wel wat laswerk hier en daar, maar dat valt te overzien. De lak moet ik wel bijhouden, hij blijft de neiging houden tot mat worden. Maar goed, hebben we wat te doen zegmaar.

Dan nog met betrekking tot de Prius: ik schreef al iets over de banden/velgen, aangezien de originele aluminium velgen echt heel slecht zijn heb ik een andere set lichtmetaal gekocht. Ze passen erg mooi!

IMG-7929.jpg

Ze zijn 15 inch ipv. 14, en met een iets hogere band (wat kan; verschil op de teller bedraagt nu 3 km/h) ziet het er ook net wat strakker uit.

niet goedkoop... je betaalt 25 euro per cel. Dus reken maar uit...

Maar, dat is wel inclusief balanceren en groeperen en uitgebreide testcycli. En garantie!

Toevallig las ik vandaag dit artikel in AD. Daarin staat o.a. "Per kilowattuur energie-inhoud kosten goede NMC-cellen momenteel 164 dollar (...). Voor LFP-cellen is dat 133 dollar, voor natrium-ion-cellen 90 dollar."

Ik neem aan dat we de NiMh cellen van de Prius onder NMC mogen scharen. De accu in de Prius is 1,78 kWh groot en heeft 38 cellen. Dat is 38 x € 25,- = € 950,- wat gedeeld door 1,78 kWh komt op € 533,71 per kWh, ofwel $ 575 per kWh. Dat is nogal een verschil... Of moet ik rekenen met de 16 modules waar je het eerder over had, en dan kom je op $ 242 per kWh. Of klopt mijn beredenering sowieso niet?

Dat zou een koopje zijn. Op de markt doen goede cellen 25 euro per stuk. Dus inderdaad 38x25. $575 per kWh is inderdaad waar je dan op uitkomt. Een nieuw pakket voor een Prius is nog veel duurder. Dan zit je op zo'n 2000 euro per kWh.

Mooi om te zien wat je met de auto's doet!
Wist je van te voren al dat je het accupakket redelijk betaalbaar kon herstellen of was dat een gok?
De meeste mensen zouden zich daar niet aan wagen, maar niets is onmogelijk blijkt wel.
Heb je er verder nog plannen mee?

Mooi om te zien wat je met de auto's doet!
Wist je van te voren al dat je het accupakket redelijk betaalbaar kon herstellen of was dat een gok?
De meeste mensen zouden zich daar niet aan wagen, maar niets is onmogelijk blijkt wel.
Heb je er verder nog plannen mee?
Ik had me inderdaad wel ingelezen, het leek me wel eens een uitdaging iets dergelijks aan te pakken. Zeker ook gezien de Prius 1 zeldzaam begint te worden.

Verdere plannen: auto laten uitlijnen, en hier en daar wat carosserieschade aanpakken. Na 22 jaar zitten er toch de nodige beschadigingen op die nog wel weg te werken moeten zijn.

En dan, heel misschien een paar dagen op vakantie met de Prius. Wie weet.

Dat zou een koopje zijn. Op de markt doen goede cellen 25 euro per stuk. Dus inderdaad 38x25. $575 per kWh is inderdaad waar je dan op uitkomt. Een nieuw pakket voor een Prius is nog veel duurder. Dan zit je op zo'n 2000 euro per kWh.
Misschien gaat het in dat AD-artikel over inkoopprijzen voor de fabrikant, wat een heel ander volume betreft. Dan hadden ze dat er wel even bij mogen zetten natuurlijk.

De werkzaamheden aan de Prius vorderen gestaag.
Naast de nieuwe velgen/banden heb ik nu ook de auto laten uitlijnen (er was het nodige uitspoor op de voorwielen) en de voorste golfplaat kentekenplaat vervangen.

Vanmiddag met mijn vader een stukje wezen rijden. Meteen even een paar plaatjes gemaakt. De auto is érg stoffig, maar wat wil je ook met dit weer...

IMG-8015.jpg

IMG-8020.jpg

IMG-8022.jpg

Misschien gaat het in dat AD-artikel over inkoopprijzen voor de fabrikant, wat een heel ander volume betreft. Dan hadden ze dat er wel even bij mogen zetten natuurlijk.

Ik denk dat het marktprijzen zijn, gebaseerd op informatieverzoeken van het publicerende bureau (BloombergNEF).

Afgelopen jaar is de prijs, voor het eerst sinds BloombergNEF deze markt analyseert met (gemiddeld) 7% gestegen.
Nu kan je natuurlijk makkelijk zeggen dat dit niet zo gek is, gezien de druk op o.a. grondstofkosten.

Eind 2020 was er nog de verwachting dat nog dit jaar een prijs van rond / onder de 100 dollar per kWh gerealiseerd zou zijn.. :unsure:

Die staat er weer netjes bij zo.
In het Louwman Museum in Raamsdonksveer staat ook een Prius 1, maar dan met tweekleurige originele velgen. Ook mooi!

Dat is een NHW10, de generatie die buiten Japan niet is verkocht.

48003142872_6bfef0b51e_b.jpg

Die hadden inderdaad tweekleurige velgen. Maar ook best wel wat verschillen met de NHW11, die ik heb. Oa. motorisch en qua hybridetechniek.

Nooit geweten dat die bij Louwman anders is, ik dacht dat alle eerste generatie modellen hetzelfde waren.

Ondertussen heb ik zo'n 650 kilometer met de Prius gereden sinds het revisie accupakket erin zit. Hij doet het prima.
Rijdt goed, wel hier en daar een rammeltje vanuit de wielophanging. Geen speling, dus misschien een stabilisatorstangrubber of iets dergelijks. Kan in ieder geval geen kwaad.

Verder werkt de airco niet helemaal goed. Ik denk dat de koppelingsplaat op de compressor te ver versleten is om bij veel vraag voldoende druk uit te oefenen, en waardoor hij gaat slippen. De plaat is te stellen, maar staat al op z'n 'strakst'.
Overigens doet de airco het gedurende de periode dat hij niet slipt het uitstekend. Hij wordt echt ijskoud.

Sinds vandaag trilt de Prius ineens op de snelweg. Alsof er een platte kant aan een band zit. Zou dit kunnen komen doordat de auto met de hitte van afgelopen dagen vol in de zon heeft gestaan? Met deze velgen trilde hij eerst helemaal niet.

Nou, ik geloof er niet veel van dat je banden vierkant worden van staan in de zon. En indien wel, dan zijn ze vrij snel weer rond. Ik heb ooit een setje gehad, waarbij ik na een maandje stilstand inderdaad even moest rijden voor het weer mooi rolde, maar dat was 5 km. Dat was dan bij elke snelheid.

Maar de snelweg, alleen, dat is vermoedelijk rondje balanceren. De meeste onbalans doet zich voor tussen grofweg 80 en 130 km/h. Precies de snelwegsnelheid.

Het vreemde is dat het ineens ontstaan is. Met de nieuwe velgen en na het balanceren ging het prima.

Nu zien uit te zoeken welk wiel de boosdoender is :mad:. Daar heb ik géén zin in...

Had ik vorig jaar ook met de Saab. Van de één op de andere dag een flinke trilling. Ik hield het op een afgevallen loodje, maar heb de gelegenheid aangegrepen om direct andere velgen te monteren dus kan het niet bevestigen...

Dat zou inderdaad wel eens kunnen... Eens kijken of ik zo snel kan zien of er een stukje tape zit zonder loodje. Want alles laten balanceren kost weer een vermogen...

Gewoon langs de bandenboer, zo duur is balanceren ook niet en je kunt zo niet blijven rijden.
Dan kun je ook met de Prius naar JCS.

En anders even eentje zoeken die aan de auto kan balanceren, ben je eventuele onbalans van de aandrijflijn ook kwijt en zie je vaak snel als er problemen met bijv de schokbrekers zijn... .

Vanochtend even gekeken, bij 3 van de 4 wielen ontbreken er plakloodjes. Ik kan dus niet zien welke de oorzaak is. Ik heb even rondgebeld, gemiddeld kost het 25 euro per wiel. Vermogen dus. Eerstvolgende mogelijkheid over twee weken. Ga zo nog even langs bij een garage…

edit: langs een bandencentrum geweest. Maandag kan ik terecht. Hopelijk is het dan weer op orde!

Ondertussen was ook, nadat ik het nog een keer had geprobeerd, de Crit'air sticker voor Frankrijk binnengekomen, dus die meteen ook maar opgeplakt. De eerste keer is de enveloppe kwijtgeraakt door PostNL... En dat gebeurt regelmatig, want een verjaardagskaart is ook weer niet aangekomen.

Laatst bewerkt:
Balen... wat dat betreft ben ik geen fan van plaklood. Het laat toch nét te makkelijk los.
Hopelijk een snelle en nie te dure fix...

gemiddeld kost het 25 euro per wiel.
Dat zijn dan ook wel afzetters zeg. De meeste bandenboeren doen het vervangen van een band én balanceren voor minder dan dat.
wat dat betreft ben ik geen fan van plaklood. Het laat toch nét te makkelijk los
Voorwaarde is dat het oppervlak waar het geplakt wordt goed schoon en vetvrij is. Dan laat het echt niet makkelijk los.
Daarnaast is er geen alternatief, een slaglood met zo'n stalen beugeltje op een aluminium velg slaan is echt het domste wat je kan doen.

Terug
Bovenaan