De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Oh. Dan voegt het weinig toe. Ik heb inmiddels ook begrepen dat hij zeker niet foutloos is. Sorry voor deze topic-vervuiling.

Ik kwam zonet een Ford Granada Mk II tegen, de 95-TL-96. Deze is qua kenteken ouder dan de huidige in de lijst, maar de datum eerste toelating (2-1-1978) is later...

Ik kan de lijst niet meer openen...
De link in de eerste post van dit topic was geen link naar het register, maar een link naar de post waar de link naar het register in staat. En die linkjes werken niet meer sinds de forumvernieuwing. De link naar het register staat in post #16 op de eerste pagina en werkt nog gewoon. Ik heb D. Elzinga gevraagd om de link in de eerste post aan te passen.

Laatst bewerkt:
Ik had even gemist dat het juiste linkje in een verder bericht stond, ik wist wel dat het niet de link in de eerste post was.

Maar goed, 's lands oudst bekendste Sierra stond onlangs te koop.

En nee, ik heb hem niet gekocht ;)

De link in de eerste post van dit topic was geen link naar het register, maar een link naar de post waar de link naar het register in staat. En die linkjes werken niet meer sinds de forumvernieuwing. De link naar het register staat in post #16 op de eerste pagina en werkt nog gewoon. Ik heb D. Elzinga gevraagd om de link in de eerste post aan te passen.

Ah, neem me niet kwalijk! Eerlijk gezegd heb ik pas net uitgevogeld waar ik sinds de vernieuwing van dit forum de priveberichten kan vinden:rolleyes:

En Barri, bedankt!

Twee oudsten, beide gevonden op pagina 319 van de onvolprezen rubriek 'Wat zag jij voor bijzonders vandaag':
02-TL-39, een BMW 728 (zonder i) van 14 januari 1978.
88-81-FF, een Daf 55 van 26 april 1968.

Volgens mij zijn er nog wel iets oudere Dafs 55, maar je moet ergens beginnen....

Een winkeldochter: de 96-53-EH. Een Kadett A van 30 augustus 1967, dik twee jaar nadat de opvolger al leverbaar was. Gevonden op pagina 322 van 'wat zag jij voor bijzonders vandaag'.

De opvolger had er toen zijn eerste facelift zelfs al op zitten. Het zou me niets verbazen als het toch een geïmporteerd tweedehandsje is. Kentekens in sidecode 2 met een eerste getal van hoger dan 90 zijn ook vaak als vervangend kenteken uitgegeven.

Datum eerste toelating is wel '67. Misschien nooit in het buitenland toegelaten en hier voor het eerst op kenteken gezet?

Datum eerste toelating is wel '67. Misschien nooit in het buitenland toegelaten en hier voor het eerst op kenteken gezet?
Dat is dus wat in die tijd wel vaker gebeurde: ingevoerde oudere auto's die volgens het kenteken "nieuw" waren. Je ziet dit ook vaak bij de Citroën Traction Avant die rond 1970 veel werd ingevoerd.

Jammer! De YV-01-XT van dezelfde datum is er nog wel, maar staat waarschijnlijk al jaren ergens opgeslagen.

Ik zie dat de oudste BMW 3-serie E36 in de lijst gesloopt/geëxporteerd is. Deze is wel een paar maanden jonger maar ik kan er op Flickr zo 1-2-3 geen andere met een Y- of Z-kenteken vinden, behalve een die inmiddels ook gesloopt is. In Eindhoven heb ik er wel eens een gezien die volgens mij met ZV begon, maar deze is ouder.

1991 BMW 318i
Kenteken: ZN-36-TK
Eerste toelating: 30-5-91 (origineel Nederlands)
APK: 20-8-25

Ik kan denk ik mijn Renault Megane Coupe uit 1996 bijdragen aan deze topic. Voor zover ik weet de oudste nog met APK rijdende Megane Coupe in NL. Voor zover ik weet valt die onder de eerste geproduceerde in 11-1995 en is op kenteken gezet op 02-1996. Van zowel de ph1 en ph2 zijn er uberhaubt nog maar enkele honderden. Ooit een zeer populair model, maar helaas ten prooi aan de tand des tijds.
Ik heb dan ook de 2.0 16v met de F7R motor waarvan ik er nog 3 rondrijden in NL met geldig APK (zijn er nog wel wat in omloop in de motorsport.

3HnuK7o.jpg

Ik ben er zeer zuinig op :)

Jongste Rover sd1

Vervaldatum APK
25-09-2024

Datum eerste tenaamstelling in Nederland
15-01-1987
B
Datum eerste toelating
15-01-1987

Datum inschrijving voertuig in Nederland
15-10-1986

s-l1600.jpg

s-l1600.jpg

Momenteel te koop, een van de laatste nieuw geleverde Mazda's 626 Hardtop van de eerste generatie (KB-11-ZH (18-08-1983), ik heb de foto al "gered" uit de advertentie):
mazda-626-1-6-dx-hardtop.jpg

Laatst bewerkt:
De oudste Volvo 780 en de oudste Toyota Corolla E100 hatchback uit de lijst zijn niet meer. Ik zag net binnen 30 meter van elkaar voor allebei een nieuwe kandidaat die er qua datum eerste toelating best dichtbij zit.

1987 Volvo 780
RL-46-LZ
1e toelating: 6-2-87, origineel Nederlands
APK: 17-11-24

1992 Toyota Corolla
FP-BH-05
1e toelating: 22-9-92, origineel Nederlands, 5 dagen na de oudste liftback uit de lijst
APK: 4-10-24

• Leuk
Waarderingen: XBXG
Bedankt! De Corolla maar even in de gaten blijven houden, want die ziet er niet uit alsof hij 2025 nog gaat halen.
De bovenstaande Mazda 626 is helaas alweer geëxporteerd. :(

Dit is wellicht een kandidaat voor de jongste Suzuki SC100:

Kenteken: JB-30-VL
Eerste toelating: 16-09-1982
APK tot: 25-05-2024

Bedankt! De Corolla maar even in de gaten blijven houden, want die ziet er niet uit alsof hij 2025 nog gaat halen.
De bovenstaande Mazda 626 is helaas alweer geëxporteerd. :(
Als ik op mijn lange rondje lopen goed oplet zie ik hem net staan. Zal het eens in de zoveel tijd eens in de gaten houden. Hij lijkt niks minder fris dan een jaar geleden, toen nog niet op de foto gezet.

Ik denk dat we deze GSA kunnen toevoegen als jongste exemplaar met een origineel NL-kenteken, aangezien de ND-95-RT al enkele jaren geleden is gedemonteerd.

NF-87-XX van 15-05-1985.

Dit is wellicht een goed alternatief voor de oudste Peugeot 305, aangezien het huidige oudste exemplaar in 2020 is gedemonteerd.

Kenteken 40-XJ-27
Datum eerste toelating: 27-07-1978

Dat is dan mogelijk meteen het enige bewaard gebleven exemplaar met een Sidecode 3-kenteken, of misschien zelfs wel uit de jaren zeventig.

Weinig chroom en veel zwart plastic en zwart gespoten metaal. Verder ook weer geen heel revolutionaire auto voor die tijd.

Helaas kan ik de afbeelding van Instagram niet linken dus het is wachten tot iemand een foto ervan op flickr zet tot er een linkje van in de lijst komt.

De jongste Nissan Micra K10 uit de lijst is niet meer. Deze nieuwe kanshebber behoeft enige toelichting want is als het de datum inschrijving betreft zeker niet de jongste. Ik denk echter dat het een van de laatste showroommodellen was want de datum eerste toelating is wel heel laat.

Datum inschrijving NL: 21-2-1992 (origineel NL)
Datum 1e toelating / 1e tenaamstelling NL: 2-10-1992
Datum APK: 15-1-2025
Kenteken: DT-GD-37

Wellicht is dit een runner-up in de lijst voor de Mercedes W126, aangezien het huidige oudste exemplaar is gedemonteerd.

35-TT-KZ, van 1 maart 1980.

Terug
Bovenaan