Gereden: Volkswagen Polo 1.0 TSI Bluemotion

Volkswagen Polo 1.0 TSI Bluemotion
De dieselversie van deze generatie van de Volkswagen Polo Bluemotion heeft vijf jaar terug heel wat losgemaakt. Als mrb-vrije auto was hij ook voor particulieren bijzonder interessant. Maar inmiddels is de hoge diesel-mrb terug en kun je als particulier maar beter op benzine rijden. Voor die mensen is er nu een benzine-Bluemotion.

De motor in de gefacelifte Volkswagen Polo is helemaal nieuw. Een 1,0-liter TSI met drie cilinders wordt de komende tijd leverbaar in meerdere Volkswagens met verschillende vermogens. In de nieuwe Bluemotion heeft hij 95 pk. Genoeg om de auto in 10,5 seconden naar 100 km/h te krijgen. Dit is verrassend snel, maar de auto wordt geholpen door zijn lange overbrengingen: hij haalt 100 km/h in de tweede versnelling, wat één schakelactie scheelt op de sprint.

Ondanks die lange overbrengingen kom je onderin niet veel tekort. In tegenstelling tot bij dieselmotoren zijn we in benzineauto's natuurlijk atmosferische motoren gewend, die bij lage toeren sowieso niet veel doen. Deze TSI kun je dus nog altijd redelijk schakellui rijden. Sterker nog, in de hogere toerenregionen heb je eigenlijk niets te zoeken. Je moet de krachtbron eigenlijk behandelen als een dieselmotor en vooral het koppel benutten.

De nieuwe motor is wel wat rumoerig, de driecilinderroffel is zeer duidelijk merkbaar. Je kunt dit karakter noemen, maar de kleine driecilinders met turbo van Ford en Opel lopen merkbaar rustiger.

Binnenkort in AutoWeek een uitgebreide repo met de nieuwe Volkswagen Polo Bluemotion 1.0 TSI.

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (72)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.