Voetgangersairbag na twee jaar al uit de gratie
Grote kans dat we het ding nooit meer terugzien. Volvo's nieuwe topmodel, de XC90, bevat zo'n beetje alle veiligheidsvoorzieningen die er op dit moment denkbaar zijn, maar zelfs in deze auto keert de voetgangersairbag niet terug.
Thomas Broberg, die bij Volvo de ontwikkeling van veiligheidstechnologie leidt, zegt dat een dergelijke airbag in de XC90 overbodig zou zijn. "De motorkap ligt in deze auto hoger. Bovendien is er al veel ruimte tussen de kap en het motorblok gecreëerd, waardoor een geschepte voetganger kan rekenen op een relatief zachte landing, dankzij die extra 'indeuk-ruimte'."
Helemaal overtuigend klinkt Brobergs verklaring niet. Immers, destijds bij de presentatie van de voetgangersairbag werd erop gewezen dat hij er vooral ook was om een relatief zachte landing op de keiharde linker- en rechter voorruitstijl te garanderen. Omdat juist dáár hoofdletsel vaak de oorzaak is van een dodelijke afloop.
Maar volgens Broberg is de voetgangersairbag ook minder noodzakelijk geworden, omdat de huidige generatie camera- en radarsystemen – met automatisch remmen – het scheppen van een voetganger veelal kan voorkomen. Broberg: "En we houden ons op dit moment liever bezig met de inzittenden dan met de mensen buiten de auto. Volvo heeft immers aangekondigd dat er in 2020 niemand meer ernstig gewond mag raken of dodelijk kan verongelukken in onze auto's. We hebben er de handen vol aan om dat te bereiken."
Kortom, grote kans dat we de voetgangersairbag niet meer terugzien in andere Volvo's. En daarmee heeft concurrent Mercedes-Benz dan toch gelijk gekregen. De veiligheidsdeskundigen van dat merk bestempelden de voetgangersairbag destijds al als onzinnig, omdat een geschepte voetganger die met zijn hoofd tegen de voorruitstijl smakt vaak sowieso dodelijk gewond raakt als gevolg van een gebroken nek. En daar kan de U-vormige airbag weinig tegen doen.
Overigens heeft Volvo in samenwerking met het Nederlandse TNO in 2012 ook nog een uitgebreidere versie van de voetgangersairbag ontwikkeld, die speciaal bedoeld was om fietsers op te vangen. Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu stak bijna 2 miljoen euro in de ontwikkeling daarvan. Weggegooid geld, zoals het er nu naar uitziet.
PRIVATE LEASE Volvo
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volvo V40 T3 AUT. NORDIC+ -PANO.DAK|LEDER|KEY-LESS|POWER-SEAT|STANDKACHEL|CAMERA|18"
- 2018
- 61.319 km

Volvo XC40 2.0 B4 Plus Dark
- 2025
- 6.572 km

Volvo XC40 1.5 T2 Momentum Core | Carplay / Android Auto | Parkeercamera | DAB+ | Volvo on Call | LED | Climate Control | Navigatie | Parkeersensoren voor + achter |
- 2020
- 94.232 km