Meer details Peugeot 208 Hybrid FE
Samen met Total heeft Peugeot druk geknutseld aan de 208 Hybrid FE. Eerst moesten we het doen met een tweetal schetsen, maar nu kunnen we zowel de auto als een selectie van z'n onderdelen digitaal bewonderen.
De B-segmenter is voorzien van een hybride aandrijflijn die is afgeleid van de 908 Le Mans-auto. Het accupakket en een elektromotor werken samen met de 1,2-liter driecilinder VTI-motor die we uit de reguliere 208 kennen. Een sprintje naar de 100 km/h moet in zo'n acht seconden voorbij zijn. Wie z'n rechtervoet in bedwang houdt, moet een verbruik van zo'n 2,1 l/100 km kunnen realiseren.
Peugeot belooft een gewicht dat zo'n 20 procent lager ligt dan die van z'n broertjes. Banden met een lage rolweerstand, die om 19-inch lichtmetaal zijn gelegd, moeten helpen om de 208 zo efficiënt mogelijk over het asfalt te laten rollen. Aerodynamische aanpassingen zorgen voor een cW-waarde die 25 procent lager ligt dan bij de normale 208'jes.
Verder is de spoorbreedte achter vier centimeter smaller dan voorheen. Een camera aan de achterzijde zorgt voor zicht naar achter, op de binnenspiegel wordt het beeld weergegeven. Aan de onderzijde is de FE geheel vlak, wat eveneens moet bijdragen aan het verminderen van de luchtweerstand. Alle carrosseriepanelen zijn vervaardigd uit koolstofvezel, en al het glaswerk is vervangen door een polycarbonaat. Op de IAA kunnen we de auto in levenden lijve bewonderen.