Volvo optimistisch over vliegwielhybride
Al in de jaren '80 experimenteerde Volvo met vliegwieltechniek in de 260. Hierbij ging het om grote, zware vliegwielen van staal. In 2011 heeft Volvo dit principe weer opgepakt, samen met ontwikkelingspartner SKF, alleen nu met een vliegwiel van koolstofvezel. Tests hebben volgens Volvo laten zien dat een S60 voorzien van een viercilinder turbomotor plus de vliegwieltechniek dezelfde prestaties levert als een S60 met een zescilinder turbomotor. In 2011 werd nog een brandstofbesparing verwacht van 20 procent. Na de tests blijkt dit volgens de Zweden zelfs 25 procent te zijn. In hoeverre dit aan het vliegwielsysteem is toe te schrijven en wat het aandeel is van een eventuele efficiënt doorgevoerde downsizing meldt Volvo overigens niet.
De hybride vliegwieltechniek, door Volvo Flywheel KERS genoemd, werkt op de achteras terwijl de voorwielen gewoon door de verbrandingsmotor aangedreven wordt. Dat is het axle split-principe, net zoals Volvo dat toepast bij de V60 Plug-in Hybrid en Peugeot bij de Hybrid4.
Volvo gebruikt nu dus geen elektromotoren maar pakt het dit keer mechanisch aan. Via een overbrenging met een CVT wordt (bijvoorbeeld tijdens het remmen) het vliegwiel aangedreven. Dit kan opgezweept worden tot maar liefst 60.000 toeren per minuut. Zodra er weggereden wordt kan deze bewegingsenergie gebruikt worden om zonder hulp van de verbrandingsmotor weg te rijden. Flywheel KERS moet volgens Volvo 80 pk kunnen leveren. Overigens kan Flywheel KERS natuurlijk wel samenwerken met de viercilinder, de S60 doet dan 5,5 seconden over de sprint van nul naar honderd.
Om het zo min mogelijk energie te verliezen worden de weerstranden tot een minimum beperkt. Zo draait het vliegwiel bijvoorbeeld in een vacuüm gezogen behuizing. Het koolstofvezel vliegwiel heeft een diameter van 20 centimeter weegt slechts 6 kilo. Uiteraard zorgt de transmissie ook nog voor het nodige gewicht, maar het zal behoorlijk minder zijn dan een accupakket. Om het toerenverloop van het vliegwiel en de snelheid van de auto op elkaar af te stemmen wordt een CVT gebruikt. Deze CVT doet sterk denken aan het toroïde systeem van het Engelse Torotrak. Niet helemaal verwonderlijk, op de site van Torotrak worden Volvo en SKF nadrukkelijk genoemd als klanten.
Volvo is overigens niet de eerste die experimenteert met een vliegwielhybride. Bij Porsche zagen we het ook al. Alleen pakken de Duitsers het in hun sportwagens heel anders aan. Porsche gebruikt een dynamo om remenergie op te vangen. Met deze elektriciteit wordt een met een vliegwiel verbonden elektromotor aangedreven. Wanneer de energie weer nodig is zorgt het vliegwiel dat de elektromotor nu elektriciteit opwekt en levert aan de nu als elektromotor werkende dynamo die de wielen weer aandrijft.