Fiat Punto 1.9 JTD ELX (2001)
Dieselen zonder dralen
We kennen de 1.9 JTD-krachtbron van de Punto natuurlijk al uit de Alfa 156, al is hij voor de Punto wat gedowntuned en heeft hij geen 110 pk, maar moet hij het met 80 pk doen. Feit is, dat de Punto vanaf augustus 2001 5 pk extra heeft. Is 80 pk misschien wat onderbemeten voor de 1100 kg zware Punto?
Kunnen we meteen met de deur in huis vallen en daarop met een volmondig nee antwoorden. De huidige 1.9 JTD diesel geeft allerminst de indruk te weinig vermogen in huis te hebben. Zelfs met 80 pk voelt de Punto levendig, vlot en sportief aan. Uitnodigend ook. Om lekker rap over de wegen te vliegen, waar in de vakantietijd nu eens niet die nare ochtendfiles staan. Wat een luxe en wat een genot!
Als je de sleutel in het contactslot omdraait hoor je heus wel dat er een diesel onder de motorkap ligt. Maar het nagelen is weg als de motor warm is en dan, tja, dan zit je gewoon in een sportieve sprinter. De Punto schiet in elfeneenhalve tel naar 100 km/h, keer op keer sneller dan de fabrieksopgave. Hij heeft er echt zin in. De tussenacceleratie legt hij al even gretig af, zodat inhalen vanaf 50 of 80 km/h een fluitje van een cent is. De decibellen die in de cockpit doordringen zijn niet alleen veroorzaakt door het motorgeluid. De Punto is wat stug afgesteld en ook vanaf het onderstel komen geluiden binnen. In de vijfde versnelling op een kruissnelheid van 120 km/h is dat met 72,8 dB aan de hoge kant, al wordt het in verhouding niet veel méér als je sneller rijdt. Voor dat laatste zijn we toch ook maar even de grens over gegaan. Hoe dieselen we in het échte snelverkeer? In no time zit je van 120 op 150 km/h en zetten we de achtervolging in van alles wat Duits en groot is. Met 175 km/h op de teller sla je geen gek figuur. Rij je netjes en met Nederlandse snelheden, moet met de Punto een verbruik van 1:20 haalbaar zijn. Maar ons testverbruik van 1:16,9 is zelfs voor mensen met haast (en de gebruikelijke testmetingen) niet slecht.
Vastbijten
Het wat stug afgestemde onderstel bijt zich gretig vast in bochten en blijft vervolgens mooi op koers. De Punto stuurt licht maar is niet supergevoelig. Daarvoor is de elektrische servobesturing verantwoordelijk, die - we weten het misschien al - ook een superlichte City-stand heeft voor het inparkeren in hele krappe plaatsjes. Rijden, parkeren, en natuurlijk remmen. Het remsysteem van de Fiat functioneert naar behoren en ABS is een optie van zo"n f 1575/
e 715. Het opmerkelijke interieurdesign ademt een eigen sfeer uit. De stoelverstelling is plezierig: draaiknoppen aan de kant van de middenconsole: hoera! dan zit je tenminste niet knel met je hand tussen stoel en portier. En om de rugleuning om te klappen of achter in te stappen gebruik je een hendeltje dat keurig bovenaan de rugleuning is geplaatst: mooi niet meer bukken. De lange zittingen zijn wat vlak, maar de rugleuningen geven goede zijdelingse steun. Jammer Fiat, dat we nog een piccilo punto konden vinden dat het gebruiksgemak verder zou veraangenamen. Ondanks centrale portiervergrendeling kun je niet zonder meer de achterklep openen. Ofwel je moet de hendel naast de stoel gebruiken, of als je al buiten bent, de sleutel. Da"s knap onhandig. Die sleutel heb je ook nodig om de tankdop te kunnen verwijderen. De zit in de Punto is zoals zijn carrosserie: wat hoger dan we gewend zijn - meer richting mini-ruimtewagen. Hij heeft praktische dubbele portiervakken, een lekker diepe dubbele bekerhouder voorin de middenconsole, die bovendien goed bruikbaar is voor andere spulletjes, zoals een zonnebril. De achterpassagiers hebben in de Punto redelijk de ruimte, zowel voor benen als hoofd. De bagageruimte is relatief hoog en voldoende ruim voor een auto in deze klasse. En dan de veiligheidsuitrusting. Sinds kort wordt de Punto standaard geleverd met zes airbags. Eén voor bestuurder en passagier, twee zijbags en nu dan ook twee hoofdairbags. Twee hoofdsteunen achterin zijn standaard. De Punto is vooral voor mensen die vaak de achterbank moeten gebruiken en wat hoger willen zitten misschien een wat meer voor de hand liggende keus. Al met al scoort hij hoog in de compacte dieselklasse.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Punto 1.9 JTD ELX |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.145 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.910 cc |
Maximaal vermogen | 59 kW / 80 pk bij 3.000 tpm |
Maximaal koppel | 196 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.800 mm / 1.660 mm / 1.480 mm |
Wielbasis | 2.460 mm |
Massa leeg | 1.015 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 400 kg |
Banden | 185/60HR14Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,5 s (fabrieksopgave: 12,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,2 s / 13,5 s |
Brandstofverbruik | 4,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 130 g/km |