BMW ActiveHybrid 5 (2012)

Attractive Hybrid

BMW ActiveHybrid 5
BMW heeft tussen de motor van de 535i en de versnellingsbak een elektromotor geplaatst. De prestaties blijven onveranderd op topniveau, het verschil moet je ervaren bij de benzinepomp. De grote vraag: wordt de wereld hier echt beter van?

Elke zichzelf respecterende fabrikant van toplimousines heeft tegenwoordig wel enkele hybrides in het programma. Zo ook BMW, dat na de hybride 7-serie en X6 nu ook een elektrisch ondersteunde 5-serie in het programma heeft. Natuurlijk, die kan qua verbruik en CO2-uitstoot nog steeds niet in de pas lopen met driepits boodschappenautootjes, maar hij doet het wel beter dan de niet-hybride variant.

Ons gunstige belastingklimaat voor auto's met een gereduceerde CO2-uitstoot werkt hem niet tegen; de Active Hybrid 5 stoot volgens de tabellen net zo veel CO2 uit als de zuinigste 520i en dat is lekker voor de bpm. Daar houdt het dan ook mee op. Minder bijtelling of vrijstelling van wegenbelasting zit er met deze auto niet in. Het enige wat minder is, is de bagageruimte. BMW heeft het accupakket tegen de rugleuning van de achterbank gemonteerd, waardoor er 145 liter kofferruimte is geofferd en de bank niet meer plat kan. Dit laatste is ook de reden dat hij niet als stationwagon leverbaar is.

De elektromotor kan de auto helemaal zelfstandig aandrijven, maar ook net zo gemakkelijk de verbrandingsmotor assisteren als het rap vooruit moet. En rap is-ie zeker; deze auto verloochent z'n afkomst geenszins. Ondertussen wordt het comfort niet uit het oog verloren. Overschakelen van de ene naar de andere modus gaat bijna ongemerkt. De terugvallende toerenteller moet je er soms op attenderen dat de zescilinder tijdelijk buiten werking is gesteld. Je kunt hele stukken rijden met de naald van de toerenteller op nul. Toch springt de verbrandingsmotor zo nu en dan aan op momenten dat je verwacht het puur elektrisch af te kunnen. Dat komt omdat de katalysator anders te veel zou afkoelen. Daardoor zou de uitstoot van schadelijke stoffen toenemen.

Presteren op niveau

Door de toevoeging van de elektromotor stijgt het totale vermogen van 306 naar 340 pk en neemt het maximumkoppel toe van 400 naar 450 Nm. De prestaties liggen op hetzelfde (nog altijd hoge) niveau als die van de 535i; de elektromotor, het accupakket en de vermogenselektronica zorgen namelijk voor een gewichtstoename van 150 kg die de vermogensstijging weer tenietdoet.

De hybridisering is dan ook niet bedoeld om de prestaties op te stuwen maar om het verbruik en daarmee de CO2-uitstoot terug te dringen. We komen nu tot de kern van het bestaan van deze auto. En dan blijkt er toch wat scheef te zitten. De winst met een hybride auto is vooral in stadverkeer te behalen, daar waar de snelheid niet te hoog is en er regelmatig wordt gestopt en wordt opgetrokken. Nu is er geen wet die een BMW 5-serie buiten de stad houdt, maar het is niet de natuurlijke habitat voor dit soort limousines. Auto's in dit segment zijn vooral bedacht om lange trajecten te verslinden. En zo hebben we de auto ook ingezet tijdens deze test, niet met illegale snelheden, evenmin met wild rijgedrag en vaak in het zuinige Eco Pro-programma. Na bijna 1.000 testkilometers kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 9,6. Niet slecht voor een dikke sedan uit het E-segment, maar voor een hybride erg teleurstellend. Zeker als je bedenkt dat we vorig jaar met een 535i een gemiddelde van 1 op 10,2 scoorden.

Oordeel

4 sterren

BMW laat zien dat je met een hybride geen rijplezier hoeft in te leveren. Helaas valt de auto bij het verbruik jammerlijk door het ijs.

Signalement

Merk Bmw
Model ActiveHybrid 5
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 69.900

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 2.979 cc
Maximaal vermogen 250 kW / 340 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 450 Nm bij 1.200 tpm
Accu capaciteit (bruto) 1 kWh
Inhoud brandstoftank 67 l
Lengte / breedte / hoogte 4.899 mm / 1.860 mm / 1.464 mm
Wielbasis 2.968 mm
Massa leeg 1.825 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden225/55R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,3 s (fabrieksopgave: 5,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,6s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km
CO2-uitstoot 149 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum