BMW ActiveHybrid 5 (2012)
Attractive Hybrid
Elke zichzelf respecterende fabrikant van toplimousines heeft tegenwoordig wel enkele hybrides in het programma. Zo ook BMW, dat na de hybride 7-serie en X6 nu ook een elektrisch ondersteunde 5-serie in het programma heeft. Natuurlijk, die kan qua verbruik en CO2-uitstoot nog steeds niet in de pas lopen met driepits boodschappenautootjes, maar hij doet het wel beter dan de niet-hybride variant.
Ons gunstige belastingklimaat voor auto's met een gereduceerde CO2-uitstoot werkt hem niet tegen; de Active Hybrid 5 stoot volgens de tabellen net zo veel CO2 uit als de zuinigste 520i en dat is lekker voor de bpm. Daar houdt het dan ook mee op. Minder bijtelling of vrijstelling van wegenbelasting zit er met deze auto niet in. Het enige wat minder is, is de bagageruimte. BMW heeft het accupakket tegen de rugleuning van de achterbank gemonteerd, waardoor er 145 liter kofferruimte is geofferd en de bank niet meer plat kan. Dit laatste is ook de reden dat hij niet als stationwagon leverbaar is.
De elektromotor kan de auto helemaal zelfstandig aandrijven, maar ook net zo gemakkelijk de verbrandingsmotor assisteren als het rap vooruit moet. En rap is-ie zeker; deze auto verloochent z'n afkomst geenszins. Ondertussen wordt het comfort niet uit het oog verloren. Overschakelen van de ene naar de andere modus gaat bijna ongemerkt. De terugvallende toerenteller moet je er soms op attenderen dat de zescilinder tijdelijk buiten werking is gesteld. Je kunt hele stukken rijden met de naald van de toerenteller op nul. Toch springt de verbrandingsmotor zo nu en dan aan op momenten dat je verwacht het puur elektrisch af te kunnen. Dat komt omdat de katalysator anders te veel zou afkoelen. Daardoor zou de uitstoot van schadelijke stoffen toenemen.
Presteren op niveau
Door de toevoeging van de elektromotor stijgt het totale vermogen van 306 naar 340 pk en neemt het maximumkoppel toe van 400 naar 450 Nm. De prestaties liggen op hetzelfde (nog altijd hoge) niveau als die van de 535i; de elektromotor, het accupakket en de vermogenselektronica zorgen namelijk voor een gewichtstoename van 150 kg die de vermogensstijging weer tenietdoet.
De hybridisering is dan ook niet bedoeld om de prestaties op te stuwen maar om het verbruik en daarmee de CO2-uitstoot terug te dringen. We komen nu tot de kern van het bestaan van deze auto. En dan blijkt er toch wat scheef te zitten. De winst met een hybride auto is vooral in stadverkeer te behalen, daar waar de snelheid niet te hoog is en er regelmatig wordt gestopt en wordt opgetrokken. Nu is er geen wet die een BMW 5-serie buiten de stad houdt, maar het is niet de natuurlijke habitat voor dit soort limousines. Auto's in dit segment zijn vooral bedacht om lange trajecten te verslinden. En zo hebben we de auto ook ingezet tijdens deze test, niet met illegale snelheden, evenmin met wild rijgedrag en vaak in het zuinige Eco Pro-programma. Na bijna 1.000 testkilometers kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 9,6. Niet slecht voor een dikke sedan uit het E-segment, maar voor een hybride erg teleurstellend. Zeker als je bedenkt dat we vorig jaar met een 535i een gemiddelde van 1 op 10,2 scoorden.
Oordeel
BMW laat zien dat je met een hybride geen rijplezier hoeft in te leveren. Helaas valt de auto bij het verbruik jammerlijk door het ijs.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | ActiveHybrid 5 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 69.900 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 2.979 cc |
Maximaal vermogen | 250 kW / 340 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 450 Nm bij 1.200 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 67 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.899 mm / 1.860 mm / 1.464 mm |
Wielbasis | 2.968 mm |
Massa leeg | 1.825 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,3 s (fabrieksopgave: 5,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 1,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 3,6s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 149 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

BMW 528i H6 258PK High Executive 116dKM!|Youngtimer!|Sportstoelen|Navi|Xenon|Schfdak|Trekhaak
- 2010
- 116.386 km

BMW 5-serie F10 528i Aut.-8 | 1e eig. | volledig gedocumenteerd | Youngtimer | (bijna) Bijtellingsvriendelijk! |
- 2010
- 91.163 km

BMW 520I EXECUTIVE M SPORT/ORIG.NL/18
- 2013
- 158.782 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (26) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.