Toyota Yaris 1.3 VVT-i Dynamic (2012)
Voor jong en oud
Toyota's bestverkochte model heet Yaris. En het succes dat de Japanners boeken met de auto, willen ze uiteraard graag prolongeren met de jongste editie. Maar Toyota heeft meer noten op z'n zang waar het z'n compacte B-segment-hatchback betreft, zoals een nieuwe doelgroep aanboren: jongeren. En dan vooral jonge mannen. Nu staat de Yaris vooral op de verlanglijst van senioren, maar als Toyota met het model ook wil doorbreken in de zakelijke markt moet het de Yaris ook meer op de lijstjes van jeugdiger automobilisten zien te krijgen.
De auto heeft een aantal kwaliteiten waarmee hij nadrukkelijker hun aandacht kan trekken. Hij ziet er stoerder en volwassener uit dan ooit, heeft een solide weggedrag en is er in een belastingvrije variant, met 1,0-litermotor. Die hebben we echter niet, hier verschijnt de krachtiger 1,3-litervariant waarvoor wel motorrijtuigen belasting verschuldigd is. De 1.0 heeft een bescheiden vermogen van 69 pk, en dat doet het ergste vrezen voor de prestaties van de Yaris. De 1.3 wekt 99 paardenkrachten op, en daarmee kom je aanmerkelijk beter vooruit.
Bedaagd
Behalve z'n start-stopsysteem heeft ook het rijgedrag waartoe de Toyota uitdaagt een positieve invloed op de inname van de hoeveelheid euro loodvrij. Hij nodigt niet uit tot sportief rijgedrag, maar zet eerder aan tot een wat bedaagdere rijstijl; de motor heeft wat tijd nodig om zich van z'n beste kant te laten zien, waarbij hij ook een sportieve roffel ontbeert. De besturing reageert door de nadrukkelijke bemoeienis van het bekrachtigingssysteem afstandelijk; veel feedback over wat er onder de wielen van de Yaris gebeurt, gaat verloren. Het onderstel, aan de andere kant, maakt duidelijk dat de Yaris het stadium der volwassenheid heeft bereikt. Het voelt namelijk heel vertrouwenwekkend en solide aan. De Yaris blijft ook op hoge snelheid stabiel. Je moet wel heel hard tekeergaan om hem van z'n stuk te brengen; onder normale omstandigheden volgt de auto keurig de ingezette lijn en tilt hij niet snel de wieltjes op. Evenmin schuift hij bij het minste of geringste gillend over de voorbandjes richting buitenzijde van de bocht. Bovendien toont het onderstel zich mooi stil en dat vergroot het comfort.
De binnenruimte van de Yaris mogen we gerust verrassend noemen. Hij is zowel in de breedte als in de lengte gegroeid ten opzichte van zijn voorganger en ook de wielbasis van de nieuweling is groter. Binnenin plukken vooral de achterpassagiers de vruchten van deze groeistuip. Dankzij de toegenomen wielbasis hebben passagiers op de achterbank meer beenruimte dan in de vorige versie. De toename in lengte komt ook de afmetingen van de bagageruimte ten goede. Hierin kun je 347 liter kwijt.
Toyota heeft werk gemaakt van de gebruikte materialen aan boord. Recht voor je neus en op de portieren zit zelfs zachte kunststof. De boven– en onderkant van het dashboard zijn nog altijd uit tamelijk hard plastic opgetrokken, maar Toyota heeft in de Yaris flinke stappen vooruit gemaakt. De belangrijkste verandering aan boord is dat de instrumenten niet meer midden op het dashboard zitten en dat komt de overzichtelijkheid ten goede.
Oordeel
De Yaris biedt een aantrekkelijk totaalpakket: een goed presterende, rustige en zuinige motor en goede rijeigenschappen. En ruim is hij ook.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Yaris 1.3 VVT-i Dynamic |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.510 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.329 cc |
Maximaal vermogen | 73 kW / 99 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 125 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.885 mm / 1.695 mm / 1.510 mm |
Wielbasis | 2.510 mm |
Massa leeg | 1.000 kg |
Laadvermogen | 470 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 550 kg |
Banden | 195/50R16Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,3 s (fabrieksopgave: 11,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,3 s / 8,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,6 s / 16,9 s |
Brandstofverbruik | 5,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 124 g/km |
PRIVATE LEASE Toyota Yaris
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Trend | Dealer onderhouden | 1e eigenaar | Navigatie | Camera |
- 2014
- 167.524 km

Toyota Yaris 1.3 VVT-i Dynamic | Origineel NL | Trekhaak | Keyless | Navigatie | 16 inch | Clima| Cruise | Camera
- 2012
- 124.454 km

Toyota Yaris Daihatsu Charade 1.3 vvt-i 5-drs Airco
- 2012
- 155.602 km
Lees ook
Praktijkervaring Toyota Yaris (2011-2020): dit vinden eigenaren van hun auto
Toyota Yaris - Occasion Aankoopadvies
Test: Nissan Micra - Suzuki Swift - Toyota Yaris
Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid Comfort (2012)
Test: Renault Clio - Suzuki Swift - Kia Rio - Toyota Yaris
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (35) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.