Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna (2006)

Klein, maar dapper

Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna
De Yaris is een van de meest gekoesterde modellen van Toyota. Eind vorig jaar presenteerde het Japanse merk de tweede generatie. Kan de nieuwe Yaris de voor-sprong op de concurrentie behouden?

De nieuwe Toyota Yaris heeft een aansprekend uiterlijk. De gedrongen neus herbergt 'n grote grille met een geprononceerd Toyota-logo, 't motorkapje kent heel bescheiden afmetingen. Een smet op 't blazoen van de neus is de tamelijk brede kier tussen bumper en motorkap. 't Front wordt gekenmerkt door grote koplampunits, die bijna doorlopen tot aan de bovenkant van de motorkap. Ze staan de Yaris olijk. En pro.l valt de sterke wigvorm van de koets op. De Yaris is in alle richtingen gegroeid ten opzichte van z'n voorganger. De wielbasis van de Yaris is met 9 centimeter toegenomen tot 2,46 meter. Hij is 3,75 meter lang, 1,70 meter breed en 1,53 meter hoog. Wanneer je oog in oog staat met de Yaris, komt deze beslist niet meer over als kleintje. Compact, dat is 'ie wel, maar de afmetingen van de koets, evenals de frivole uitstraling ervan, maken de indruk dat je met deze Toyota niet aan de stad gebonden bent.

In de Yaris reikt je hoofd richting wagenhemel, maar dat is voornamelijk het gevolg van de vrij hoog geplaatste voorstoelen. De zittingen daarvan zijn tamelijk vlak. Wel heeft de Toyota lekker lange rugleuningen. De achterbank is in delen te verschuiven. Met de bank in de voorste stand bedraagt de bagageruimte 363 liter. De beenruimte op de achterbank wordt daarmee wel teruggebracht tot nihil. Met de bank in de achterste positie resteert 272 liter en daarmee is de Yaris een der grootste in z'n klasse. Ook met de beenruimte van de Toyota is het uitstekend gesteld wanneer de achterbank in z'n achterste stand wordt gezet.  

Symmetrisch

Het dashboard is symmetrisch, waardoor er ruimte is voor een dashboardkastje achter het stuur. Aan de passagierszijde zitten zelfs twee kastjes. Het digitale instrumentenpaneel zit centraal boven op het dashboard. Daaronder bevinden zich de bedieningsorganen voor de audio-installatie en de airconditioning. De grote bedieningsknoppen van het verwarmings- en ventilatiesysteem zitten onder elkaar en zijn gemakkelijk op de tast te bedienen. De gebruikte materialen ogen kwalitatief hoogwaardig en volwassen. De 87 pk sterke 1,3-liter VVT-i-motor is 'n oude bekende uit de vorige Yaris. Hij wordt nu echter aangestuurd door 'n elektronisch gaspedaal. Onder de 3.000 tpm is de dertienhonderd niet zo'n vlotterik. Daarboven begint hij wakker te worden, om bij 4.200 tpm z'n maximale trekkracht te bereiken. Doordat hij zo stil is – alleen enige brommerigheid in de onderste toerenregionen verstoort de rust – lijkt de Toyota trager dan hij is.

Schakelen gaat op de prettige manier die we gewend zijn van Toyota. Minder te spreken zijn we over de bediening van de koppeling. De slag van het pedaal is nogal kort, waardoor hij zich lastig laat doseren. De Yaris voelt aan als een auto van een maatje groter. Oneffenheden verwerkt het onderstel zonder noemenswaardig drama. In de bocht wil de carrosserie best overhellen, maar het duurt lang voordat de wielen grip verliezen. Onderstuur is uiteindelijk z'n deel en plotseling loslaten van het gaspedaal leidt niet onmiddellijk tot een forse uitstap van de achterkant. De voorwielen reageren onverwijld op commando's die je ze via het stuurwiel geeft, maar de besturingsinstallatie zou wat meer gevoel mogen hebben.

Signalement

Merk Toyota
Model Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.500

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.298 cc
Maximaal vermogen 64 kW / 87 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 121 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 42 l
Lengte / breedte / hoogte 3.750 mm / 1.695 mm / 1.530 mm
Wielbasis 2.460 mm
Massa leeg 995 kg
Laadvermogen 485 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 550 kg
Banden185/60R15Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,5 s (fabrieksopgave: 11,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,0 s / 7,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,7 s / 16,2 s
Brandstofverbruik 6,0 l/100km
CO2-uitstoot 141 g/km

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum