Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna (2006)
Klein, maar dapper
De nieuwe Toyota Yaris heeft een aansprekend uiterlijk. De gedrongen neus herbergt 'n grote grille met een geprononceerd Toyota-logo, 't motorkapje kent heel bescheiden afmetingen. Een smet op 't blazoen van de neus is de tamelijk brede kier tussen bumper en motorkap. 't Front wordt gekenmerkt door grote koplampunits, die bijna doorlopen tot aan de bovenkant van de motorkap. Ze staan de Yaris olijk. En pro.l valt de sterke wigvorm van de koets op. De Yaris is in alle richtingen gegroeid ten opzichte van z'n voorganger. De wielbasis van de Yaris is met 9 centimeter toegenomen tot 2,46 meter. Hij is 3,75 meter lang, 1,70 meter breed en 1,53 meter hoog. Wanneer je oog in oog staat met de Yaris, komt deze beslist niet meer over als kleintje. Compact, dat is 'ie wel, maar de afmetingen van de koets, evenals de frivole uitstraling ervan, maken de indruk dat je met deze Toyota niet aan de stad gebonden bent.
In de Yaris reikt je hoofd richting wagenhemel, maar dat is voornamelijk het gevolg van de vrij hoog geplaatste voorstoelen. De zittingen daarvan zijn tamelijk vlak. Wel heeft de Toyota lekker lange rugleuningen. De achterbank is in delen te verschuiven. Met de bank in de voorste stand bedraagt de bagageruimte 363 liter. De beenruimte op de achterbank wordt daarmee wel teruggebracht tot nihil. Met de bank in de achterste positie resteert 272 liter en daarmee is de Yaris een der grootste in z'n klasse. Ook met de beenruimte van de Toyota is het uitstekend gesteld wanneer de achterbank in z'n achterste stand wordt gezet.
Symmetrisch
Het dashboard is symmetrisch, waardoor er ruimte is voor een dashboardkastje achter het stuur. Aan de passagierszijde zitten zelfs twee kastjes. Het digitale instrumentenpaneel zit centraal boven op het dashboard. Daaronder bevinden zich de bedieningsorganen voor de audio-installatie en de airconditioning. De grote bedieningsknoppen van het verwarmings- en ventilatiesysteem zitten onder elkaar en zijn gemakkelijk op de tast te bedienen. De gebruikte materialen ogen kwalitatief hoogwaardig en volwassen. De 87 pk sterke 1,3-liter VVT-i-motor is 'n oude bekende uit de vorige Yaris. Hij wordt nu echter aangestuurd door 'n elektronisch gaspedaal. Onder de 3.000 tpm is de dertienhonderd niet zo'n vlotterik. Daarboven begint hij wakker te worden, om bij 4.200 tpm z'n maximale trekkracht te bereiken. Doordat hij zo stil is – alleen enige brommerigheid in de onderste toerenregionen verstoort de rust – lijkt de Toyota trager dan hij is.
Schakelen gaat op de prettige manier die we gewend zijn van Toyota. Minder te spreken zijn we over de bediening van de koppeling. De slag van het pedaal is nogal kort, waardoor hij zich lastig laat doseren. De Yaris voelt aan als een auto van een maatje groter. Oneffenheden verwerkt het onderstel zonder noemenswaardig drama. In de bocht wil de carrosserie best overhellen, maar het duurt lang voordat de wielen grip verliezen. Onderstuur is uiteindelijk z'n deel en plotseling loslaten van het gaspedaal leidt niet onmiddellijk tot een forse uitstap van de achterkant. De voorwielen reageren onverwijld op commando's die je ze via het stuurwiel geeft, maar de besturingsinstallatie zou wat meer gevoel mogen hebben.Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.500 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.298 cc |
Maximaal vermogen | 64 kW / 87 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 121 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.750 mm / 1.695 mm / 1.530 mm |
Wielbasis | 2.460 mm |
Massa leeg | 995 kg |
Laadvermogen | 485 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 550 kg |
Banden | 185/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,5 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,0 s / 7,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,7 s / 16,2 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 141 g/km |
PRIVATE LEASE Toyota Yaris
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Toyota Yaris 1.3 16V VVT-i Linea Luna (2008)
Test: Honda Jazz – Daihatsu Materia – Toyota Yaris
Toyota Yaris 1.8 16v VVT-i TS (2007)
Toyota Yaris 1.4 D-4D Linea Luna (2007)
Test: Skoda Fabia - Suzuki Swift - Toyota Yaris - Peugeot 207 - Renault Clio - Seat Ibiza
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.