Volvo V70 D4 Nordic+ (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 D4 Nordic+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 90.000 km |
Tijd voor een review
- 35.000 km
Ik heb deze auto nu voor exact een jaar. Tijd dus om eens een overzicht te maken van mijn ervaringen.
Ik kwam van een Peugeot 508SW GT, die fantastisch reed, als hij niet bij de dealer stond. Vervroegd heb ik hem dus omgeruild voor deze Volvo. Volvo staat tenslotte toch bekend als zeer degelijk.
Ik heb gekozen voor de D4 handgeschakeld vanwege de 20% bijtelling. Tegelijkertijd heb je dan meteen de grootste minpunt van de auto te pakken. De schakelbak. Man, wat was ik verwend met de automaat van de Peugeot. Maar goed, dat wist ik bij voorbaat, dus niet klagen.
Verder heb ik zowat voor de meest luxe uitvoering gekozen. De Summum met Nordic+ Luxury pakket. Dat wil zeggen met o.a. schuif/kanteldak, leren bekleding, Volvo Connected Touch en Premium Sound. Maar bovenal met de standverwarming in combinatie met de app op je telefoon om de standverwarming op afstand aan te zetten. Wat een uitvinding!!!!!!
Qua rijervaring kan ik zeggen, dat de auto prima bevalt. Heel anders dan de 508. Veel statiger. Op de Duitse autobaan laat de Volvo zien dat hij niet misstaat in het premium segment. Waar de 508 wat springerig wordt bij hoge snelheden, daar ligt de Volvo als een schip op de weg.
Volvo staat bekend om zijn heerlijke stoelen. Toegegeven ze zitten prima. Maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat de stoelen van de 508GT zeker niet minder zaten. Maar daarover geen klagen.
De navigatie is prima. De bediening was even uitzoeken maar als je die eenmaal door hebt geen probleem. Alleen een tussentijdse update ging fout waardoor in 1 keer de wereld ophield ten oosten van Nederland. Maar door tussenkomst van de dealer is ook dat prima opgelost. Het connected touch is leuk. Maar niet meer dan dat. Er zijn een aantal apps zoals spotify die je kunt gebruiken maar via bluetooth is dat ook gewoon via je telefoon te doen. Daarover gesproken, de carkit is een verademing na die van de 508. Het geluid bij de 508 was bagger. Niemand verstond je aan de andere kant. Bij de Volvo gelooft niemand dat je in de auto zit.
Over geluid gesproken: mijn Peugeot had JBL.....nou Peugeot, jullie moeten toch echt in de leer bij Volvo. Wat een prachtig geluid komt er uit dat systeem!
Het verbruik van de Volvo valt te vergelijken met die van de 508. Ongeveer 1 op 16. Niet echt wat Volvo belooft en wat de 20% bijtelling justificeert. Maar dat geldt voor meerdere auto's.
Zijn er dan geen minpunten aan deze auto?
Jawel, zeker.
Ik ben zeer allergisch voor kraakjes en rammeltjes. De FRANSE 508 scoorde wat dat betreft hoger dan de Volvo. Wat een enorm gekraak aan boord zeg. De dealer heb ik hier enorm veel koppijn voor bezorgd want ik ben een zeikerd wat dat betreft. Zeker in de winter als de temperaturen dalen, dan nemen de geluiden in de cabine toe. Ik ben blij dat de lente weer voor de deur staat.
Een groter probleem waar ik nu tegenaan loop betreft de versnellingspook. In de pook voel je duidelijk de vibraties van de motor. Maar vooral in de 4e versnelling rond 80 km/uur gebeurt het soms dat de pook zo hard resoneert, dat je het zelfs hoort. Hij is hier al voor terug geweest waarbij de dealer iets vervangen heeft maar het heeft niet geholpen. Daarvoor mag hij dus nog een keer terug. Als er meer D4 rijders hier zijn die het herkennen dan hoor ik het graag.
Binnenkort gaan de zomerbanden met 18" Sleipner velgen er weer op en de winterbanden met 17" Rex velgen er weer af. De Sleipners geven de auto toch een veel mooier uiterlijk.
Binnenkort meer!
Zomerbanden zitten er weer op
- 37.000 km
Vorige week de zomerwissel laten uitvoeren. Wat een verschil in rolgeluid zeg. Het is weer heerlijk rustig in de auto.
Gelijk bij de dealer nogmaals aangegeven, dat de pook nog steeds af en toe irritant trilt in de 4e versnelling na 80 km/uur.
Ze hebben alles nagekeken en het versnellingsmechanisme gesmeerd. Probleem blijft. Wel gaven ze aan dat er bij hun ook een V60 rondrijdt met hetzelfde probleem. Ze gaan het bij Volvo aangeven. Ben benieuwd.
Op de Volvo fora trouwens een alarmerende hoeveelheid mensen met een D4 (V40, V60 en V70) met problemen met de EGR klep. Tot nu toe nog geen last van. Afkloppen dus.
Tevreden maar wel kleinigheidjes
- 44.000 km
Inmiddels zijn we 44000 km ver. Over het algemeen is de auto me goed bevallen. Het verbruik blijft ongeveer 1:15. Dus totaal niet wat de fabrikant belooft maar dat is bij de meeste auto's zo.
Wel zijn er kleine probleempjes geweest. Zo blijft het probleem met de trillende pook aanwezig ondanks diverse pogingen van de dealer om het te verhelpen. Inmiddels is Volvo Nederland hiermee aan de gang. Ook blijf ik vinden dat de diverse rammeltjes en kraakjes afbreuk doen aan de kwaliteit van de auto.
Het laatste akkefietje betreft het oliepeil. In 1 keer de mededeling dat ik een halve liter olie moest bijvullen. Dit vond ik vreemd. Toen ik vervolgens via de elektronische peilstok het oliepeil controleerde leek alles goed. De volgende ochtend toch nog maar eens checken. Wat blijkt: geen olie!!!! Vreemd omdat hij vervolgens geen mededeling geeft. Bij de dealer nagekeken en diagnose was een kapotte sensor. Er zat voldoende olie in. Op dit moment zit er een nieuwe sensor in en krijg geen mededelingen en olie blijft elektronisch op peil. Afwachten dus.
Voor de rest rijdt de auto voortreffelijk. Daar heb ik zeker geen klachten over.
Heerlijke auto maar...
- 90.000 km
Intussen de 90.000 km aangetikt. Op zich zijn er weinig vreemde zaken voorgekomen en geniet ik nog elke dag van deze heerlijke reisauto. Tijdens de laatste beurt heeft men een door Volvo voorgeschreven modificatie bij de trillende pook uitgevoerd. Dit heeft inderdaad geholpen en de bak schakelt nu heerlijk soepel en de trilling is niet meer aanwezig althans niet merkbaar.
Een ander probleem heeft men niet kunnen oplossen/niet kunnen constateren. Ik merk de laatste tijd dat indien ik achteruit rij en rem er een vreemde bonk te horen is. Je voelt het ook in het pedaal en in het stuur. De ene keer is het erger dan de andere keer. Na een rit met de monteur hoorde deze het nu ook. 29 november gaat hij voor inspectie terug. Hoewel hij uitstekend remt moet je met remmen altijd voorzichtig zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V70 2.0 T4 Classic Edition | Navi | Leder | Trekhaak | LMV | PDC | Stoelverwarming |
- 2015
- 117.832 km

Volvo V70 T4 Nordic+ | Stoelverwarming | Lederen interieur | Afneembare trekhaak | Climate Control | High Performance Audio | Navigatie | Parkassist achter |
- 2015
- 129.382 km

Volvo V70 T4 AUT(6) POLAR+ LUXURY LINE HARMAN KARDON KEYLESS ACC SCHUIFDAK
- 2016
- 166.462 km