Renault Espace 2.0 Turbo 16V Privilge (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Espace 2.0 Turbo 16V Privilège |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 161.800 km |
KM-stand laatst | 214.300 km |
Aanschaf
- 161.800 km
Het is zover, we hebben een Renault Espace aangeschaft.
Onze vorige auto was een Ford Mondeo 2.0 TDCI in Platinum uitvoering (nagenoeg alle opties). De opvolger moest dus aan behoorlijk wat eisen voldoen. Daarnaast wilde ik op de achterbank nog wat meer ruimte, aangezien onze kinderen nogal klagen. Hoewel dat relatief is, want de ruimte was voldoende. Vanwege deze wensen, en het feit dat er een caravan van 1500 kg achter moet kunnen hangen, vallen er veel auto’s af. Nadat we onze kilometers eens goed op een rijtje gezet hadden, bleek dat een benzineauto niet perse duurder hoeft te zijn. Hierdoor werd de keuze ineens veel groter.
We hebben lang getwijfeld over deze aanschaf vanwege het discutabele imago van de Espace en onze eerdere ervaringen met Renault.
Bij een handelaar een Espace gevonden met complete dealerhistorie. Ik heb de historie laten nagaan bij een renaultdealer, en die kon alle facturen reparaties en beurten herleiden.
Om deze reden hebben we de gok genomen, en deze Espace aangeschaft. Het is een 2.0T automaat uit 2004.
De 2.0T staat bekend om de problemen met turbo's en motoren. We zullen zien of wij dit ook gaan krijgen. De vorige eigenaren in ieder geval niet.
Eerste kilometers:
De eerste kilometers zijn inmiddels gereden, en de eerste conclusie is dat de auto zeer comfortabel is. (stil, vlot). De automaat bevalt goed, en went snel. De kinderen vinden de 2x3 opstelling geweldig. Gevolg is wel dat de bagageruimte nihil is. (misschien toch een Grand Espace moeten kiezen??)
De ruimtebeleving is enorm, iedereen staat verbaasd te kijken als ze instappen. Het dashboard is enorm, wat helaas ook tot gevolg heeft dat het kraakt en knerpt als het warm wordt (opwarmen van de auto.) Ik zal kijken of daar wat aan te doen is.
Aandachtspunten bij aanschaf:
1- trillen stuur bij insturen
2- stuurwiel staat scheef
1- werd veroorzaakt door volledig afgesleten binnenkant van beide voorwielen ==> verkeerd uitgelijnd. De auto is opnieuw uitgelijnd en voorzien van wintervelgen+banden. De voorbanden worden komend voorjaar vervangen (zijn nogal prijzig in 17inch.)
2- bij het uitlijnen is het stuur ook rechtgezet.
Verbruik:
Een overstap van diesel naar benzine doet altijd even pijn. De Espace is daar zeker geen uitzondering op. De tankinhoud is 80l, maar na 72l begon het lampje al te knipperen, en gaf de boordcomputer aan dat ik --- km kon rijden. Dus maar getankt. Dit was dus na 600km……. Dit betekent een verbruik van ca. 1l op 8,5 km. Het verbruik is dus niet de sterkste kant van deze motor. Nu moet daarmee ook bijna 1700kg auto mee verplaatst worden, met een hoge luchtweerstand. Het schijnt dat de 3.5l V6 niet eens veel onzuiniger is……
We gaan proberen dit verbruik te verbeteren.
Update APK (auwww)
- 164.350 km
Auto is weer APK gekeur. Er moest nogal wat aan gebeuren. Voordeel is weer dat de meeste punten niet specifiek Espace gerelateerd zijn, en met name achterstallig onderhoud.
totale kosten (incl beurt, hulpveren) E1850,-
Automaatolie & caravan
- 168.100 km
Vandaag is de automaatolie vervangen. Dit vanwege het schokken bij het schakelen.
Dit is echt een aanrader. De bak schakelt nu zijdezacht.
De caravan is er inmiddels ook achter geweest, en dit is echt een goede combinatie. Alleen moet ik er aan denken dat ik handmatig ga schakelen. Dit om de automaat te ontzien, en een dure revisie te voorkomen.
Verdere aanpassingen:
- "nieuwe" zomerbanden rondom.
Verder nog geen problemen gehad.
Update Zomervakantie met caravan
- 173.000 km
Nu na de zomervakantie tijd voor weer een update.
Onderhoud:
- voorremmen (schijven en blokken) vervangen
- Airco is opnieuw gevuld (werkte niet meer).
- nieuwe APK (gunstiger ivm vakantiegeld uitkering.....)
Daarna mee op vakantie geweest, ca 2800km gereden met caravan......
Conclusie: Een geweldige reisauto, en zeer geschikt als caravantrekker. (Wel handmatig schakelen, en max 4e versnelling ivm toerental. Meer dan voldoende ruimte voor spullen en comfortabel (ws mede vanwege de zwaardere hulpveren).
De auto houdt zich verder prima, hopen dat dit blijft tot volgend jaar.
update... niet veel bijzonders
- 178.187 km
We zijn inmiddels weer een aantal km verder. Het zijn er meer dan gedacht. Het was de bedoeling om minder met de auto te rijden, vandaar ook de keuze voor de benzine. Het blijkt echter een goede vervoerder te zijn voor zakelijke bijeenkomsten. Daarnaast betrap ik mezelf erop dat ik als het kan toch vaker de Espace meeneem dan de golf cabriolet.
Inmiddels is een van de brandstofleidingen naar de motor vervangen. Na een aantal ritten merkten we een behoorlijke benzinelucht in het interieur. Dit bleek te komen door een lek in de leiding (benzine spoot er in een miniem straaltje uit, vlak langs het interieurfilter...) Toen ik het wilde repararen, en de slang lostrok, waren het ineens 3 straaltjes....
Kosten 389 euro (incl airco cleaner en arbeid).
Verder heb ik intussen zelf een nieuwe pomp voor de koplampsproeiers gemonteerd(€20,- (MP) + 10 euro voor nieuw rubber!, pomp was reeds kapot bij aanschaf), en een nieuw houdertje voor het stadslicht bestuurderszijde.
Het blijft een fijne auto, maar dat onderhoud.......
Het gaat goed
- 183.000 km
We zijn intussen alweer 4000km verder, en de auto gedraagt zich prima. We gebruiken de auto nu vooral als we ver weg gaan, grote zaken moeten vervoeren, of met het hele gezin op pad zijn.
Nog ca 1500km en dan staat er weer een oliewissel op het programma. Kunnen we gelijk kijken of er bijzonderheden zijn.
Weer een jaar Apk
- 184.100 km
Ja, het is weer gelukt
De espace is afgelopen week glansrijk door de keuring gekomen, zonder op- of aanmerkingen.
Ik heb gelijk een beurt uit laten voeren, waarbij tevens het volgende is gedaan:
- distributieriem en waterpomp zijn vervangen
- oliewissel.
De kosten vielen heel erg mee, ik was net geen 800 euro totaal kwijt. (Vakgarage ipv dealer).
Ik kreeg zelfs nog complimenten over de staat van de auto, hij zag er optisch en technisch goed onderhouden uit.
de zomer voorbij....
- 192.600 km
Inmiddels is de zomervakantie weer achter de rug.
De auto heeft ons comfortabel vervoerd, inclusief een grote caravan.
De terugreis verliep echter niet zonder problemen. Na ca 15min stonden we stil....
Oorzaak was een kapotte dymano. uiteindelijk goed geholpen door de dealer in Porec (Kroatië). kosten waren ca 705 euro.
gelukkig rijdt de auto nu weer prima.
geen bijzonderheden
- 203.156 km
Na het vervangen van de dynamo afgelopen zomer geen rare zaken meer gehad.
een paar weken geleden gaven de ruitenwissers ineens een storing tijdens een regenbui. na even aan en uit zetten van de wissers, werkten ze echter weer normaal.
twee weken geleden (202.000km) de automaat laten controleren op fouten en mogelijke problemen. DE specialist gaf echter aan dat er geen enkel probleem mee was.
Ik ben al wel aan het kijken naar wat anders, maar ja. Waar vindt je deze ruimte??
qua inruil krijg je er niets voor terug. (ja, een espace he, dat zijn probleemauto's.......) Waarom staan er dan zoveel te koop met km-standen ruim boven de 2 ton???
Voorlopig lijkt het ons dan ook het verstandigst om ermee door te rijden. hij rijdt prima, en bevalt goed... tot de volgende update.
Onderhoud
- 208.469 km
Het was weer zover, de auto moest voor ondrehoud en een nieuwe APK naar de garage.
Het onderhoud bestond uit:
- APK
- een aantal lampjes
- een stabilisatorhoes (stang is compleet vervangen) a €61.56
- 2 nieuwe banden achter a € 381.15
- kleine onderhoudsbeurt a €199
- vervangen multiriem met onderdelen a €173
- luchtfilter a € 42
Totaal van het onderhoud €905,46
De beurt is uitgevoerd bij een Renaultdealer, deze bleek goedkoper te zijn dan een vakgarage. Hier was ik aangenaam door verrast.
Verder geen gekkigheid. Als dit het onderhoud is voor het komende jaar, dan doe ik het ervoor. Misschien dat we volgend jaar gaan uitkijken naar een vervanger voor de Espace.
Verkocht
- 214.300 km
De auto is verkocht.
De auto heeft ons afgelopen zonder problemen en met veel comfort naar Kroatië gebracht (incl caravan)
Conclusie: een fijne reisauto, met veel comfort en ruimte voor het gezin. Ondanks de slechte reputatie en slechte start, is deze auto ons erg goed bevallen. Zo goed zelfs dat we nu weer een espace gaan aanschaffen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.