Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 TSI GTI |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 13.124 km |
Mooie auto, veel problemen
- 13.124 km
In juni 2011 bij Ames te Dordrecht bestelt, en in november 2011 afgeleverd.
- Kleur: Candywhite
- Advance Pakket (Bi-Xenon + Panoramadak)
- Detroit velgen
- RNS-315 Radio/Navi
- Telefoonvoorbereiding
- Alarm Plus
- Licht & Zich Pakket
- Multifunctioneel stuur
- Getinte ruiten achter
De Polo is inmiddels bijna 10 maanden oud, met zo'n 13.000 km op de teller. Door middel van deze review wil ik graag mijn ervaringen overt de auto delen.
De eerste 8200 km
Op advies van de dealer heb ik de auto volgens het boekje ingereden. Na 1100 km ging het olielampje branden, en kon er 1 liter worden bijgevuld. Volgens Ames normaal bij een nieuwe auto.
Om een lang verhaal kort te houden: Over de eerste 5400 km is er ruim 6,5 liter olie verbruikt. Ames heeft daar helemaal niets aan gedaan behalve bijvullen en mij weer wegsturen. Inzage in werkorders en rapport van de olieweging heb ik nooit gekregen. Zie mijn dealerreview voor het hele verhaal.
Daarna ben ik naar een andere dealer gegaan, van Beynum te Gouda. Daar werd het probleem wel serieus genomen, en is na het opbouwen van een dossier bij 8200 km de zuigerveren vervangen. Sindsdien is het hoge olie verbruik opgelost.
Na het olie drama
Vanaf dat moment is het echter wel raak met gerammel, gekraak en gepiep in de auto tijdens het rijden:
- Panoramadak rammelt/kraakt wanneer dicht
- Deurpaneel bestuurderszijde rammelt
- Ruit bestuurderszijde rammelt
- Passagiersstoel piept
- Dashboard rammelt, tikt en kraakt
- Storing/vervorming op geluid Radio/Navi
- DSG-bak metaalachtige geklik in de eerste drie versnellingen bij 0-30 km/h.
Vorige week heeft de dealer de problemen met het panoramadak, dashboard en stoel opgelost. De DSG-bak is niets aan te doen, komt door het ontwerp van de bak. Op zich niet zo erg, want je hoort het alles wanneer je een raam hebt openstaan.
De rest wordt nog opgelost, omdat een aantal onderdelen niet op voorraad waren.
Vanochtend begon het dashboard aan de linker voorzijde weer hard te rammelen tijdens het rijden. Dus, daar kan ik bij de vervolgafspraak weer naar laten kijken.
Als ik alle problemen even 'vergeet' is het echt een hele leuke auto om te rijden. Rijdt erg comfortabel i.c.m. de DSG-bak, en is wanneer nodig erg vlot. Vind het nog steeds een prachtige wagen om te zien. De DSG heb ik voor normaal gebruik altijd in de D-stand staan. Als ik wat sportiever wil rijden dan zet ik hem op 'handgeschakeld'. De S-stand vind ik niet fijn rijden, blijft te lang hoog in toeren hangen.
Het interieur is netjes afgewerkt, en voor mij zit alle bediening ook goed op zijn plaats.
De RNS-315 laat zich ook eenvoudig bedienen, maar de kaarten waren bij aflevering wel aan de oude kant. Wat de geluidskwaliteit betreft is het geen hoogvlieger, maar voor mij is het meer dan voldoende.
Dit is mijn eerste Volkswagen, en ondanks dat ik het mooie auto's vind om te zien, denk ik niet dat ik hierna ooit nog een Volkswagen zal kopen. Ik heb er nog maar bar weinig plezier van gehad. Wellicht dat ik gewoon pech heb met mijn auto, maar kwalitatief heb ik geen hoge pet meer op van VW.
Ik ben niet van plan om deze auto buiten de garantie te gaan rijden, dus ben hem al een tijdje versneld aan het afschrijven.
Update van de review volgt bij meer kilometers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.