Volvo S60 D5 Summum (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 D5 Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 3.486 km |
KM-stand laatst | 37.629 km |
Alsmaar alarm
- 13.316 km
Het was tijdens onze rit naar Engeland al opgevallen dat de veiligheidssystemen van de Volvo wel érrug van zich laten horen. Vooral de felle rode lamp en het bijbehorende alarm van het botspreventiesysteem liet veelvuldig van zich horen op de krappe Engelse binnenweggetjes. Terug in Nederland wordt het alleen maar bonter. De gordelsensor van de middelste plek op de achterbank begint soms opeens te piepen als die plek niet bezet is. Pas als de gordel wordt dichtgeklikt stopt –ie weer. Ook krijgen we een aantal keer de waarschuwing ‘DSTC defect’. Maar als de auto opnieuw wordt gestart, verdwijnt de waarschuwing van het stabiliteitssysteem weer.
Verder is één van de parkeersensoren in de achterbumper verdwenen. Dat merkten we omdat het alarmpje voluit ging piepen zodra de achteruit werd ingelegd. We hebben dus een gaatje in de bumper. Hoe dat kan, is nog een raadsel.
Lekker opgefrist
- 20.845 km
Dealer Svala heeft inmiddels de software uitgelezen en de melding van de traction control is teruggevonden. Die had zichzelf al weer hersteld, dus verdere actie was niet nodig. De melding van de gordels kan komen doordat de achterbank te zwaar is belast en het systeem niet begreep of er nu wel of niet iemand in het midden zat. De parkeersensor is weer uit de bumper gevist en op zijn plek gezet.
De voorruit van onze Zweed had door het afbrokkelende wegdek deze winter flink wat pitten opgelopen. De ruit is door de dealer gerepareerd en ‘als we het niet lekker vinden kijken’, kunnen we ‘m alsnog laten vervangen. De rekening van dit alles: nul euro. Een combinatie van verzekeringswerk en garantie.
Toeters en bellen
- 29.397 km
Graag gaan we even in op alle veiligheidstechniek die onze S60 aan boord heeft. Daar zijn we absolute voorstander van, maar soms wekt het de nodige irriatie op in deze auto.
Zelfs op de minst bemoeizuchtige stand zjin de Collision Warning en de Land Departure Warning nogal opdringerig. Zelfs als je richting de lijnen op de weg gaat, komt er al een waarschuwing en de in druk verkeer gaat de balk van de collision warning voortdurend branden. Op een binnenweg met veen obstakels langs de rand, is het nog erger.
Velen schakelen die systemen dan ook uit en dat kan de bedoeling niet zijn.
Dijk van een reisauto
- 37.629 km
Nog net voor het afscheid, bij net iets meer dan 30.000 kilometer, moeten we nieuwe voorbanden. Die 425 Nm trekkracht, laat zijn sporen achter. Ook krijgt de auto een servicebeurt, al heeft hij daar kennelijk weinig van gemerkt. Tijdens de heenweg op onze afscheidsrit naar Spanje, verschijnt de waarschuwing 'bespreek onderhoud'. Bij snelgenomen op- en afritten geeft hij verder een te laag koelvloeistofniveau aan. Ook dat is loos alarm.
Ondanks dat is de S60 een dijk van een reisauto. Enig minpuntje is dat de middenconsole soms prikt in je rechterknie. Het testverbruik komt op 1:13,6 - flink onzuiniger dan de 1:18,9 die Volvo belooft. We zijn dan ook niet zachtzinnig geweest met deze Volvo. Daarvoor is zijn karakter veel te uitnodigend.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.