Autoreviews  |  Volkswagen Passat Variant W8 4Motion (2003)

Uitvoering5-deurs
Versnellingen5, sequentiŽle automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2011
Km-stand bij aanschaf170.000 km
Km-stand laatst205.178 km
Eerste review-invoer18-01-2011
Laatst gewijzigd16-12-2014
 
Comfortster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Prestatiesster vol ster vol ster vol ster vol ster leeg
Betrouwbaarheidster vol ster leeg ster leeg ster leeg ster leeg
Kostenster vol ster leeg ster leeg ster leeg ster leeg
Overall waarderingster vol ster vol ster half ster leeg ster leeg
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: nee
Auteur
Vorige autoVolvo V70 T5
(Gemiddelde lezerswaardering 91%)

Oh oh en nu? (170.000 km)

Tegen alle regels van Autoweek in schrijf (begin) ik deze review. Dit doordat de auto nog niet in mijn bezit is...

Waarom?
Nou... om eerlijk te zijn, ik zag dat voor dit specifiek model... ja genoeg reviews en testen beschikbaar van de Passat. Maar op het gehele internet is er maar weinig te vinden over dit specifieke model/ variant (woordgrapje), namelijk de W8.

Een W8... Ja een (in mijn ogen) een bijzonder stukje techniek
8 cylinders in een W vorm in jip en janneke taal 2 V4 blokken in elkaar geschoven... Nou ja dat is ook niet helemaal waar... Als eerste werd dit blok ontwikkeld als W12 (W12 Nardo concept), later doorontwikkeld als W16 (de Bugatti 16.4 Blok), en weer later als W8 zij het maar heel kort aangeboden in de Passat. Zo ver ik weet (corrigeer me als ik het verkeerd heb) is dit het enige model waar de VW groep het blok in heeft gebruikt.
Ik dwaal af, een W8 dus, Yep een Passat W8 Variant, gebruikt dat wel. Ik houd van automobielen, een echte autofiel zeg maar. Nou is het zo dat ik wij moet ik beter zeggen uitbreiding krijgen van ons prille gezinnetje... Ja ik word papa.... Whohoo, maar dat bracht ook een probleem met zich mee... Yep een auto. Nou had ik al een station wagon, maar die was nodig aan vervanging toe. (aankomend onderhoud en had hem al een tijdje). Maar dan doet er zich een probleem voor. Dus er komt gezinsuitbreiding aan, dus het moet een station wagon oid worden, maar daarbij moet het ook voor mij een begeerlijke wagen worden.

Nou dat werd dus een zoektocht... wat heb je zoal, (hier een lijstje van de mogelijke kandidaten);
MG ZT 260
Audi RS6
Audi A6 4.2 Q
Subaru Legacy H6
BMW 540i Touring

Meer opties had ik eigenlijk niet, althans kon ik niet bedenken. Ja een SUV had ook gekund, maar (OK dit klinkt misschien patserig) mijn wederhelft rijd een Jeep Grand Cherokee en ik wilde geen 2 voor de deur hebben staan.

Ok terug naar het lijstje. De MG viel al heel snel af. Niet door mij ik vond ze altijd wel erg grappig en ik weet nog goed de tijd dat deze uitkwam en de kritiek in de (auto)media zeer lovend was over de Combi (Old school Muscle car).
De Subaru Legacy heb ik altijd een hele ondergewaardeerde wagen gevonden, stijlvol en discreet, met (alweer) bijzondere techniek. Maar ook deze (ja ik zit erg onder het plak) vond mevrouw niet echt mooi.
De Audi dan (4.2 & RS6), nou dat vonden we allebei een hele mooie wagen. Ik heb van de eerste keer dat ik een RS6 voorbij heb zien razen erg veel respect voor dit model. Dus een zoektocht begon... Maar..., een geschikt exemplaar werd er niet gevonden, nou ben ik geen krent en mag autorijden voor mij best een centje (of twee) kosten. Maar het model dat wij een week meekregen nam dat wel erg letterlijk. Tjemig wat zoop dat beest... En toen (bij toeval) kwam ik ineens achter nog een kandidaat. Een Passat W8 Variant.

Zoektocht op internet.

Gelijk maar eens gekeken op internet wat er allemaal werd aangeboden... allemaal? Nou er blijken in nederland maar 4 te koop te staan in de specs die ik graag wilde (automaat en Variant). Na een aantal weken werd er weer een middels een bekende automobiel site aangeboden. Een purple black Passat W8 Variant + Nav. Gelijk maar eens gebeld, en een afspraak ter bezichtiging gemaakt.
De wagen bleek particulier in de verkoop gezet.

De ontmoeting:
De wagen bleek in volledig originele staat, en in full specs. dwz alle opties (het waren er maar weinig maar allen wel heel prijzig)zaten erop. Navigatie, Solar dakraam, Lederen fautails, automaat. na een korte proefrit was de deal snel beklonken en mag ik mij (over een paar dagen) er bleken nog 2 tal kleine reparaties nodig te zijn die de huidige eigenaar graag wilde verhelpen voor de overdracht en ja wie ben ik dan om daarover te klachen. Oh ja KM is gechecked en alle onderhoudsstempels waren aanwezig.

Hoe rijd ie? Nou daar kan ik (zoals eerder aangaf tegen de regels van autoweek in) nog niks concreets over melden. Maar zodra hij in bezit is, zal ik een aantal foto's en regelmatig een post doen over hoe de bevindingen zijn.

Groet.... een toekomstige papa

(nb: ik heb alles op voldoende gezet, dit omdat ik anders deze review niet mag opslaan)

HET IS ZOVER!!!

Als een klein kind kon ik de slaap niet bevatten gisteravond, en ook nu als een klein kind voor dag en dauw opgestaan met z'n hyper gevoel,u kent dat gevoel vast wel, net als vroeger op je verjaardag papa en mama wakker maken om 5 uur s'ochtends om te zeggen dat je jarig bent en dat ze de cadeau'tjes nu best wel mogen geven.

Maar goed... het duurde even. Sedert de laatste update dacht ik dat het maar een paar dagen zou duren alvorens ik de wagen in mijn bezit zou hebben, maar dat bleek helaas niet mogelijk, de vorige eigenaar ging/ was eerst op vakantie. En de afgelopen week liet mijn agenda het niet toe om overdag de auto in ontvangst te nemen.

Maar nu nog maar een paar uur voor de overdracht... al 8 bakkies koffie achter de kiezen... auto on-line al verzekert (????? is het wel goed gegaan????, toch straks maar een belletje wagen naar de verz. maatsch.).
E300 euro aan tankgeld op de pas gezet. Komt vast op dit weekend! wil vandaag nog ineens heel toevallig een aantal mensen opzoeken in Friesland, vervolgens A'Dam... oh en dat ene ding dat ik heb gezien op Marktplaats in Drenthe kan ik ook nog wel even ophalen, de vrouw van haar werk ophalen (ze werkt in het ziekenhuis te Utrecht dus werkt ook in het weekend). En morgen.... waar zal ik dan eens naar toe gaan?
Oh en natuurlijk tussendoor even wat mooie foto's maken van de nieuwe familie station om ook hier eens te plaatsen en het verhaal meer luister bij te zetten/ te verduidelijken.

Dus vanavond.... nadat de lichten in de straat zijn gedoofd en vrouwlief weer een of ander Popvoice programma op heeft staan zal ik de foto's uploaden (als het me lukt althans, ik ben nogal een digibeet, dus wens me succes)

Groet een aanstaande "snelle" papa

Hij doet het... (170.580 km)

9:45
Mijn beste vrind komt binnen (hij is zo vriendelijk geweest om op zijn vrije dag vroeg op te staan om mij weg te brengen en mijn gelukzalige kinderlijke glimlach hoofd te begeleiden wanneer ik de auto in ontvangst neem. Ook hij is een echte patrolhead dus hij gaf toe net zo zenuwachtig te zijn als ik... Hiermee bewijst hij weer de beste vriend van de familie te zijn). We drinken nog een bakkie koffie (ondertussen stond de teller op 10).

10:00
Op weg... Heerlijk ontspannen (nou ja... stond ondertussen aardig strak van alle caffeine) in de Audi Cabrio van mijn chaperone op weg naar de ontmoeting. Heerlijk gekeuveld onderweg, en geluisterd naar die prachtige 6 cyl.

10:30
Op de afgesproken plaats op de afgesproken tijd. Net uitgestapt en we zien de toekomstige babymobile al staan... Pffff gelukkig, hij blijkt net zo mooi als dat ik me had voorgesteld/ ingeprent sinds onze laatste ontmoeting (nou ja mooi... Het is een nette zakelijke wagen, waarbij meer het interieur en de techniek iets is waar ik voor gevallen ben).

11:30
Wederom een bakkie koffie gehad... (ik hoef deze hele week geen koffie meer kan ik u vertellen). De auto is op naam gezet, nog wat prietpraat met de verkoper (wel zeer vermakelijk en interessant gespreksstof maar daar zal ik u niet mee vermoeien). En op weg...

11:45
Ik voel me de koning te rijk... ik zit op de bok, radio uit te genieten naar de W8 motor... Wel een kanttekening, de auto is erg geissoleerd en de motor laat weinig van zich horen bij constante snelheden. En dan het geluid... hoe zal ik dat eens omschrijven??? Appart z'n W8 heeft een zeer karakteristiek geluid... In mijn ogen heeft het iets weg van een kruising tussen een turbine (z'n zoevend geluid) met een mengeling van een oude chevy smallblock racer van welleer (blaffend geluid bij last).

Ik kijk rustig om me heen... denkend dat ik de iedereen hier qua vermogen en snelheid, met een onopvallende VW waar de gemiddelde nederlander niet in de gaten heeft dat er een zeer potente (relatief gezien) onder de kap schuilt.... Word ik ingehaald door een Ferari 458 Italia, en evenlater door een splinternieuwe M5, en nog iets later door een Bentley Flying Spur????? Whahahaha, dat wil je dus NIET wanneer je net je nieuwe mobile hebt aangeschaft. Nee hoor, zonder gekheid... als ik daar gevoelig voor ben woon ik in het verkeerde stukje Nederland (Gooi).

Verdere dag vrouwlief van haar werk opgehaald, en van auto geruild, zodat zij de auto ook kan uitproberen (mevr was content, maar vond hem wel iets traag???, had hem iets sneller verwacht)... Daar ben ik het wel iets mee eens, in vergelijking met de Volvo, die voelt wat sneller aan... althans agieler/ allerter.
Wat me verder opvalt, of ik denk gaat irriteren is de verlichting. Bij de Volvo en de Jeep is daar geen omkijken naar. De auto word gestart en de lampen springen automatisch aan. dit is weer ouderwets met een draaiknop.

De automatische aicro kent maar 1 zone. En niet zoals de andere auto's voor de deur gescheiden... (je moet iets te zeuren hebben).

Wat wel bevalt (althans in de korte indruk) is de wegligging/ stabiliteit, hij lijkt echt op rails te lopen heeft nauwelijks last van spoorvorming. Dit in tegenstelling van de Volvo die wat dribbeliger is zal ook aan de 4 motion liggen, en het hogere ledig gewicht van de Passat. De volvo is een voorwielaandrijver.

Ook, het verbruik van de passat met zelfde rijstijl als in de Volvo. (Ben geen wegpiraat, maar ben wel een doorrijder) Lijkt mee te vallen. Volgens de boordcomputer geeft deze aan 1:8,9. De Volvo rijd gemiddeld 1:9,3 als we de beide motoren naast elkaar neer zetten 2,3 5cyl tegenover een 4.0 8 cyl. Maar dat zal zich later in de praktijk wanneer ik 10K heb gereden meer blijken wat het gemiddelde zal zijn.


De Zetels in de Passat zijn heerlijk, ze doen me denken aan de oude Camel kuipjes van vroeger (de oude bucket seats) overtrokken met prachtig zeer dik leer. Ook de stoelverwarming is lekker, deze werkt traploos, en geeft net dat genoeg warmte, dit in tegenstelling tot de volvo, die meer aan of uit stond, ondanks de ingestelde waarde.

De Automaat, was ik bijna vergeten... De automaat schakelt fijn en trefzeker, merk bijna geen schokken bij overschakelen dit gaat erg vloeiend.... Maar... toch een puntje van kritiek. De bak heeft zeer snel de neiging om terug te schakelen, bij het minste of geringste (ook op de snelweg) druk op het rechter pedaal doet de bak een trap terug schakelen. Of er een sportknop bij de bak zit, of dat dit altijd zo is (de motor draait wel weinig toeren) heb ik nog niet kunnen ontdekken, knopje van de automaat (sport eco standaard sneeuw o.i.d.) heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Ik houd u op de hoogte (en mezelf). Ik heb een aantal foto's erbij gevoegd.
Dank voor het lezen ;)
Groet een toekomstige papa

Het waren 4 fantastische weken en toen plots!!! (173.643 km)

Kent u die reclame nog van een bekend Uitzendbureau, in die reclame vertelde de jongen "Het waren 2 bijzondere weken"... Nou dat gevoel had ik ook een beetje... Leest u verder, en u weet waarom!

Allereerst de ervaringen van de afgelopen weken. De auto is nu alweer bijna een maand in bezit en in die tijd is de teller alweer meer dan 4K verder gezet.
In den beginne voelde ik me de koning te rijk (heb ik altijd met een nieuwe mobiel)... Hij rijd super... ligt strak op de weg zoals eerder beschreven en dan metname op snelweg kilometers als op rails. In de bochten, en dan met name wat snellere links rechts of vica verca knikken merk je wel dat de auto flink wat gewicht in de schaal legt. Heb de grenzen van de auto nog niet opgezocht... dat doe ik eigenlijks nooit in den beginne, en ook is het de auto niet naar.

Vermogen, prima voor elkaar, al blijf ik de automatische versnellingsbak maar een appart ding vinden, zoals ik al eerder aangaf de bak is continue aan het schakelen. het minste of geringste pedaal beslag resulteerd in terugschakelen... 1 soms 2 trappen terug... Dit komt niet altijd heel comfortabel over. En nee er zit geen sportknop op de automaat. Wel is er een mogelijkheid om de bak handmatig te laten schakelen... Maar dat is helemaal een farce... Ja je kan de bak en de motor verder in de toeren halen, Maar VW vertrouwd zijn gasten niet!!! Wanneer je afremt schakelt de bak alsnog terug ???? geef je gas, schakelt de bak alsnog op ???. Dus dat is een zinloze optie mijns inziens.

Vermogen prima... soepel blok... koppel word over het gehele toerenbereik uitgesmeerd. Toch het voelt allemaal niet heel heel snel. Al is dat natuurlijk relatief, maar het voelt allemaal niet zo spectaculair.

En toen!!!! PIEP.... PIEP.... PIEP.... Storing!!! het motor managment lampje springt aan... Nee he, heb ik weer!!! Er doemde zich gelijk een tankstation op, dus besloot ik daar de auto gelijk maar te parkeren. Bakje koffie gehaald (ja ik drink sinds kort weer koffie). gelijk maar eens kijken in de handleiding... Er stond (in het duits... TIP... wanneer u een auto uit het buitenland haalt misschien handig om bij de dealer een in het nederlands storingsboekje handleiding te bestellen) Lambda sonde!!!
Ineens doemde er een zinnetje in mijn hoofd op dat als comment op mijn review door een gebruiker htraba werd geplaatst

"een W8 is de droom van een automobilist,
de nachtmerrie van een monteur....
(heeft 4 lambda-sonden, en als er 1 stuk, moet de motor worden gedemonteerd volgens de werkplaatshandleiding....)
mooie aparte auto verder, de KLPD heeft er 1 gehad als onopvallend voertuig."

HET ZAL TOCH NIET WAAR ZIJN HE!!!. Ik direct de dealer gebeld, ze verzekerden me dat ik gewoon (rustig) mijn weg kon vervolgen. OK daar vertrouwde ik dan maar op. De auto weer gestart en TADAA lampje weer uit, en bleef daarna ook de dagen erna uit. De vrijdag erop met vakantie vertrokken, en mocht de auto een weekje rust. Zondag wilde vrouwlief naar de stad (alsof ze nog niet genoeg gekocht had tijdens de vakantie), en nam/ wilde de W8 mee. Ik mocht van haar wel thuisblijven om schoon te maken, was van de vakantie weg te werken etc (ze is zoooo attent ;).

Een half uur nadat mevrouw vertrokken was kreeg ik tijdens het stofzuigen een belletje... "Uhhh schat.... de auto piept steeds naar me!... en er komen allemaal rare teksten in beeld te staan... en er branden ineens ook allemaal lampjes... Zal ik gewoon maar doorrijden?
Juistem... dacht eerst nog zal wel meevallen, toch gevraagt of ze even terug wilde komen. Uhum... er branden idd wel erg veel lampjes. CRAPP... Morgen maar eens met de dealer bellen.

Op naar de dealer.
Ik kon hem direct neer zetten maar... of ze vandaag tijd hadden wisten ze nog niet. (gelukkig heb ik de Volvo nog niet verkocht)

Nee, hadden geen tijd maar de dag erna kreeg ik van de dealer een telefoontje. Storing bleek niet van de Lambda sonde (Whohoo), maar van de secundaire luchtpomp (wie weet wat dat is?) deze is vervangen (ohooh), ook zijn er 8 bobines vervangen (zo vervolgde de persoon aan de telefoon), verder hebben wij nog een aantal (4) intake sensoren uit duitsland besteld die later deze dag nog arriveren... Ondertussen was ik al een advertentie op marktplaats aan het tikken "... te koop wegens omstandigheden... vriendin, zwanger... leuk koppie..." Toen de meneer aan de telefoon de rekeing doorgaf.. Het totaal komt neer op... (nu komt het ik mag naar de bank toe, huis in de verkoop)... 30,71... HuH??/ Excuus? Hoeveel zei u??? 3071?... meneer, nee 30,71! De onderdelen zijn onderdeel van garantie! Zo die dag kon niet meer stuk. een auto uit 2003 waarbij op onderdelen nog garantie word gegeven had ik nooit verwacht. Dus bij deze een dikke 10 voor de Service van VW.

Oh en voor ik het vergeet. het verbruik... Nou dat valt mij alles behalve mee. Het gemiddelde wat ik nu rijd (gemeten over ongeveer 4000 km) is 1 op 9,1. En dat vind ik ronduit netjes.

Wat me verder opvalt is het bekijks wat de auto krijgt. Dit had ik niet verwacht. Toch zijn er genoeg mensen die de auto herkennen. Daar ik dacht auto is onbekend bij velen... maar er schijnen toch meer auto liefhebbers te zijn dan ik dacht. Ook aanspraak bij tankstations heb ik nog wel eens... en is hun reactie steevast hetzelfde (en ben het geheel met deze mensen eens) Het model is saai (op de 4 stortkokers van uitlaten na), maar de techniek en geluid is leuk. Ook krijg ik veel reacties op de velgen, zonde dat deze zo verweert zijn. Klopt, maar dit is het setje winter velgen, de strakke zomervelgen worden eens deze dagen weer aangemeten, en zijn geheel vlekkenloos en als nieuw.

Dank weer voor het lezen, en ik hoop nog vele KM's met de wagen te maken.

Groet, een bijna papa (we zijn al over de helft)

Hij kan het wel!!! Als je maar doorzet. (176 km)

Zoals u weet (reden aanschaf babymobile) zijn wij zwanger, ja ik ben z’n man die erg meezwangert, heb ook last van hormonale moodswings, opgeblazen buik (heb ik al jaren) en lekkende tep… oh nee dat laatste heb ik gelukkig niet. Maar afijn ik dwaal weer eens af… hierdoor vind ik het belangrijk bij alle afspraken, controles en pre baby bezoekjes bij de verloskundige etc mee te maken en bij te zijn. Alle afspraken zijn zodoende aan om mijn werk heen gebouwd. Ik werk voornamelijk buiten de deur en in het hele land en bevind mij daardoor weleens wat verder van huis.
Ook nu hadden wij weer eens een afspraak in de avond 19:00 om exact te zijn. Mijn wederhelft heeft me de dag ervoor en de dag zelf wel 15 maal herinnerd aan de afspraak en gevraagd “ben je wel optijd thuis schat?... zorg je dat je dan thuis bent?” Tuurlijk schat is steevast mijn antwoord… maar ze kent me al wat langer dus erop gerust was ze niet (en terecht, ik verdwaal nog wel eens in mijn werk). Zo ook die dag…. Zucht… per toeval keek ik op de klok… 18:13…. OhOh… Probleempje. Snel de klant gemeld dat ik op stel en sprong weg moest… hiervoor was gelukkig alle begrip. Ik werk in ziekenhuizen en de afdelingen die mij inhuren zijn altijd weggestopt in die gebouwen dus alvorens bij mijn auto te komen neemt ook al enige minuten in beslag.
In de auto gelijk maar gebeld met vrouwlief…. Nou uhhh lief was ze niet (en terecht). Ik zei haar daar wel te treffen, en hoop nog op tijd te zullen zijn. (ijdele hoop in mijn achterhoofd). Ik moet nog 50 km door de staart van de spits.

PEDAL TO THE METAL….. WOW…. En dan blijkt de auto ineens een tweede leven te krijgen, boven de 4000RPM werd de cabine ineens gevuld met een bak herrie de normaal rustige station blijkt een brullende tijger. De naald van zowel de toerenteller en snelheidsmeter schieten omhoog, en de wagen bleef maar accelereren. Om het een en ander te verduidelijken, aan het einde van de invoegstrook bleek ik al een snelheid te hebben bereikt waar K. Spee nachtmerries van heeft, en mijn rijbewijs resoluut door de shredder zou hebben gehaald.

OPZIJ PAPA HEEFT HAAST!!!!, de gehele weg stevig doorgetrapt, het was redelijk rustig, en de km’s vlogen onder de bandjes door. Knooppunt Hoevelaken, baf de klaverblad ingehoekt en met een snelheid die ik normaal bijna niet eens zou halen met mijn motorfiets, de 4wd beet zich vast in het asfalt en ik kon daardoor blijven accelereren. Wel, 18:40 stond ik voor de deur van mijn huis. Niet slecht, en een verbaasde, geërgerde maar toch blijde dame opgehaald voor de controle.
Dit alles had alleen wel zijn prijs. En dan aan de pomp om specifieker te zijn. Ik bleek bijna een halve tank te hebben verstookt. Ik heb niet precies bijgehouden wat het verbruik exact was, maar mijn gok is dat het ritje me bracht op 1 op 5. Maar goed dit zal ik wel niet al te vaak gaan doen, maar leuk dat ie het kan.

Enkele dagen later hebben een vriend en ik eens van wagen gewisseld (mijn chaparone tijdens de aanschaf). Sinds de aanschaf had hij er niet meer in gereden, en zodoende even gewisseld. Tezamen op pad, en een blokkie om. Het was een mooie lente dag en konden de raampies mooi even open, en ik was wel benieuwd mijn eigen wagen te horen van buiten. Nou bezit mijn vriend een mooie Audi Cabrio met daarin een niet kinderlijke V6. Maar nadat we tezamen volgas naast elkaar bij een stoplicht vandaan sprintte kon ik al snel kennismaken van de achterkant van de Passat… en niet alleen dat… maar werd ook getrakteerd met een overdaad aan decibellen die de 4 stort kokers produceerden. En man oh man, ik was echt onder de indruk (nee ik zeg het niet doordat dit mijn eigen wagen betreft, ik ben zeer kritisch en andere ook niet kinderachtige modellen lieten me soms hierin wat teleur), alsof er een hoogtoerige kruising Ferrari, smallblock racer voorbij kwam denderen. Ik weet niet of er een soort vlinderklep zich in de uitlaten bevinden die opengaan bij vollast, want normaal is de wagen erg stil. Ook toen de rit vorderde en we met een normale rijstijl vertrokken gaf de wagen niet of weinig geluid.

Dit alles bij elkaar doet de wagen mij meer waarderen, en de potentie had ik niet achter de wagen gedacht. Zodoende heb ik de prestaties wat naar boven bijgesteld.
Ik dank u hartelijk voor het lezen, en houd u over een tijdje op de hoogte van deze review.

Met vriendelijke groet, een blije PAPA.

Ups and downs (176.000 km)

Zo weer een paar weken verder en weer een paar duizend km onder de 4 bandjes door... Nou ja niet alle 4. Een lekke band, en niet zo maar 1. Enige weken geleden een leuk weekendje weg naar Eindhoven geweest, had (aankomend) moeders de vrouw geregeld lief zegt U... Ja maar er bleken ook andere motieven aan vast te liggen. Eindhoven bezit namelijk de grootste Babydump van Nederland... En och laat die nou net die zondag "toevallig" open te zijn. s'Ochtends na het uitchecken van het hotel naar de babydump gereden we waren drie kwartier te vroeg, dus even wachten op het terrein van de desbetreffende Dump... En we waren niet de enige, uit alle hoeken stroomde het parkeerterrein vol, belgische kentekenplaten, nederlandse, ja zelfs een paar duitse. Voordat uberhaubt de deuren officieel waren geopend stonden er minimaal 40 drachtige paartjes voor de deur te wachten!!!. Maar daar ging dit natuurlijk niet over, nee de band, we kwamen er daar achter dat de linker achterband erg leeg bleek, wat zeg ik, de velg stond op de klinkers en ik weet zeker dat dat nog niet het geval was toen ik bij het hotel vertrok.
Navraag bij de dump bleek dat deze over een compressor beschikte (lang leve de wandelwagens met reguliere luchtbanden). nadat we de gehele babydump hadden leeggekocht (letterlijk) konden we de Laadcapaciteit van de Passat testen. Er gaat heeeel veel in, maar wel een minpunt ontdekt.. namelijk de laadruim scheider, deze laat zich moeilijk verwijderen, en de bak ansich is niet zo ruim en breed als de Volvo, maar desalnietemin paste alle net aangekochte spullen er in, zo hebben we nu alles al in huis tot het kind 16 is (schat ik zo).
Na de band te hebben opgepomt richting huis vertrokken, de band nadien nog gecontroleerd, en mijn conclusie was dat de band door 1 of andere overlaat was leeggelopen. Op de terugreis nog 1 maal bij een benzinepomp gestopt voor controle, band bleek nog op spanning. Toch eenmaal thuis (volgende dag) bleek de band weer volledig leeg... Alsnog besloten de band preventief te verwisselen met iei de oude wintervelg... Toen bleek dat aan de binnenzijde van de band het gehele loopvlak zich te hebben losgelaten van de band!!! Dat leek mij niet erg normaal, en naar een banden specialist gegaan, ook deze schrok erg, en is nu met de importeur in gesprek hoe dit kan gebeuren. Volgens hen hebben we erg veel geluk gehad, een klapband en of het zogeheten stukslaan was maar minuten verwijderd, dan te bedenken dat nog niet zo lang geleden er zogeheten hoogst illegale snelheden mee heb bereikt, had er niet aan moeten denken wat er zou zijn gebeurd.

Und verder... Nou de babymobile bevalt verder prima, al zijn er wel een aantal kleine irritatie's. Het terugkerende euvel blijft de secundaire luchtpomp... al weet ik nog steeds niet wat dit is, deze geeft regelmatig storingen af, wat resulteerd in een oplichtend oranje motormanagment lampje, deze is al een keer volledig vevangen, en tot 3X toe gereset, toch blijft het probleem zich voordoen... word vervolgt.

Al eerder geklaagt over de versnellingsbak... tja, dit blijft wennen, hij doet niet altijd even van wat je van een automatische bak mag verwachten. Het schakelt te pas en te onpas in bochten, bij gering gas geven... De bak schakeld wel soepel, maar het doet niet erg comfortabel overkomen. Binnenkort gaat de auto voor een grote beurt, en laat ik de bakolie ook vervangen, misschien dat het dan iets beter word, dus word vervolgd.

Nog iets in de trant van vervelend... Is die achterlijke stem van het ingebouwde navigatiesysteem... man oh man wat een irritante zenuwpees is dat!!! Het is een vlaamse dame, maar is niet heel zeker van haar zelf en lijkt de weg niet altijd even goed te weten... kreten als "binnen kort naar rechts"???? Huh... hoezo binnenkort... vandaag, morgen??? dat helpt niet echt in een stad met elke 20 meter een inrit. De dame kan helaas ook niet, zodra de bestemming is ingesteld uitgezet of gedempt worden, je blijft met deze dame opgescheept.
Verder werkt het systeem naar behoren, hij herkend alle straten en de invoer werkt gemakkelijk en doeltreffend. Verder blijkt er ook een DVD functie op te zitten, bij toeval kwamen we in de achterbak een Multimedia speler tegen, maar hoe deze werkt is nog niet geheel duidelijk.

Comfort algemeen, tja, het is zeker een comfortabele auto... maar had mijn inziens nog iets meer gemogen. De afstemming van het onderstel is redelijk tot zeer straf te noemen. maar een bochtenridder is het niet, meer een snelwegbrander, dus een ietwat comfortabele afstemming had best gemogen.

Verder wat opvalt en dan metname op de snelweg zijn de nieuwe dieseltjes die ons wegennet rijk zijn... man ze zijn me allemaal de baas. Als er 1 voor me zit, en tesamen achter een inhalende vrachtwagen komen, beide op het gas gaan staan (5de versnelling) dan zijn deze diesels vertrokken en komt de W8 motor bij deze toeren vermogen en koppel tekort. Pas als de bak weer in een lagere of 2 wordt gezet kan ik ze weer bij houden. Vandaar dat ik ook zit te denken om de W8 een opfris beurt in de trant van een nieuwe chip te geven. Het koppel schijnt, metname in de lagere toerenbereik met 80NM toe te nemen.

Het verbruik... tja de auto verdient geen zuinigheids prijzen, maar het blijft nog altijd binnen de perken. gemiddeld nog steeds (reeel) verbruik op 1:9, met uitschieters naar 1:12 (lange afstand met cruise op 80), en 1:4 (zeer stevig ritje met steeds weer doorhalen in de toeren versnellen/ vertragen).

oh ja... en de Isofix is makkelijk te monteren in de auto... zit er al in, tevens als de voorbereidingstas, alles staat al gereed... Dus laat de kleine maar komen ;)

Conclusie tot dusver. het is een prettige niet allerdaagse auto in een allerdaags jasje. We zijn er nog heel blij mee prestaties zijn ok, is luxe en geschikt voor lange ritten, ondanks de kleine gebreken.

Ik dank u voor het lezen, en tot de volgende update

De auto mocht logeren! (177.000 km)

Een aantal weken geleden kwam ik een aantal problemen tegen die met een sisser (lees financieel) afliepen. Maar er heeft zich nu toch echt een probleem voorgedaan.
Op een ochtend op weg naar een klant begon de wagen lichtelijk te trillen in het stuur. Het trillen werd na een aantal minuten erger en erger (ik dacht nog dat wij nederlanders geen snelwegen meer kunnen maken), en nog enkele minuten daarna trad een duidelijk hoorbare resonatie zich op in het interieur. De auto maar weer eens aan de kant gezet. Toen ik uitstapte spotte ik meteen het probleem. De linker rem bleek aan te lopen, en daardoor erg warm geworden. Je kon er een sigaret op aansteken... zo heet was de schijf geworden. om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik de ANWB maar eens een belletje gedaan. Hierop hoefde ik niet lang te wachten, de vriendelijke mevrouw aan de telefoon gaf een richttijd op van 1 a 1,5 uur, maar de monteur arriveerde al binnen 20 min.
De afspraak die ik had maar even verzet in afwachting wat komen gaat/ ging. Wel ja... na het wiel te hebben gedemonteerd kon de betreffende monteur niks vinden. Wiel liep mooi, en was gewoon rond te draaien... de schijf liep niet aan. Op zijn verzoek een rondje gereden, en WALLAH niks... alles liep gewoon zoals het hoort.
De dagen erna gedroeg de auto en het remsysteem zich precies zoals het hoorde.. goed. Totdat ik weer een afspraak had met dezelfde klant, weer vroeg op pad, collega opgehaald en off we go... Cruise control op 130... en weer een trilling al snelgevolgd door een resonatie... ik wist nu dat het weer de rem was die aanliep. Auto aan de kant... weer de klant gebeld (Die gaf het advies om eens een goede auto te kopen). De navigatiesysteem kent de optie zoek dichtbijzijnste VW garage. Na de remmen te hebben afgekoelt hebben we onze weg naar de VW dealer (Apeldoorn) gemaakt... rustig 80 a 90 achter een vrachtwagen gehangen... En wederom niks asan het handje... In Apeldoorn op de brug... 2 Monteurs aan de analyse... maar niks te vinden... Weer op weg, we draaien de snelweg op acceleren nar 130 en de resonantie is weer terug. Hup weer omgedraaid naar de dealert. Besloten de auto daar maar een ongeplande Logee te houden voor analyse.
Volgende dag een belletje. Het probleem niet kunnen vinden, maar wel een idee van wat het kan zijn. Op mijn vraag of het probleem dan opgelost was konden ze niet zeggen, wel het prijskaartje... !!! 2451, en nog wat centen!!! Oh en ik was de auto een paar dagen kwijt. Ik besloot de auto maar weer op te halen en daarvoor mijn eigen garage maar in te schakelen. (Pon dealer).
Auto opgehaald, en een paar dagen laten staan, moest een week weg voor werk. Dus pas deze week Pon in kunnen lichten en hen gevraagd voor een offerte. Die kwamen op een heel ander bedrag uit... houd u vast, zelfde werk, zelfde onderdeel. Totaal geschat, naar boven afgerond. E700.- Nog een boel centjes, maar een stuk minder als in het oosten, en ik dacht dat bij ons in het Gooi alles duurder was ;)
De auto gaat volgende week voor de reparatie, en tot die tijd rij ik nog maar eens in de Volvo (niet lang meer dat hoort u straks) die hebben we gehouden als Honden auto ik wil mijn 2 lieverds nog niet in de W8 hebben en ondanks de ruimte in de W8 is de Volvo net iets praktischer in ruimte nu hebben wij 2 Leonbergers die best wat ruimte in beslag nemen dus over een aantal weken zal ik ze toch meenemen in de W8.

Verder heb ik nog een nieuw'tje, Over een aantal weken zal ik nog een review starten over onze nieuwe aanwinst. De volvo gaat ruimte maken voor een heuse cabrio. Een plaatje van een wagen, welke verklap ik nog niet. Maar ik beperk de mogelijkheden al vast. Je kan er met het gehele gezin in.

dank voor het lezen, en tot de volgende update.

Problemen tot dusver (177.000 km)

Controle lampje Lambda sonde ging branden.

#8 nieuwe bobine's

#nieuwe secundaire luchtpomp

#resetten computer/ storingen

#4 nieuwe inlaat sensoren

#Lekke band (nog niets van de importeur vernomen)

#Reguliere beurt/ verversen versnellingsbak olie Verversen motorolie plus filters

#Nieuwe remleiding rechts achter


Update 11-05
Ik heb de ster voor betrouwbaarheid maar iets naar beneden geschroefd. Hopenlijk na de rembekrachtiger die wordt vervangen blijven verdere problemen uit en kan de ster na verloop van tijd weer worden toegevoegd.

Oh ja in mijn verhaal werd het dus niet duidelijk (vergeten te melden) maar de aanlopende linker voorrem werd/ word veroorzaakt door een kapotte rembekrachtiger (althans dat is de theorie van de dealer)

GEJAT..GESTOLEN...GEPIKT (179.000 km)

De W8 is niet meer!!!
Althans niet meer van mij… Nee… hij is GESTOLEN, GEPIKT, GEJAT… FOETSIE… BOEHOEHOE, niet door een of andere onverlaat… nee ERGER..!!! Mijn eigen vriendin, nou ja inmiddels sinds de laatste update moet ik mijn vrouw zeggen, heeft hem van mij gestolen. Ik zie hem dus elke dag staan op de oprit lonken naar me, uitdagend kijken de 4 uitlaadpijpen mij aan en nodigt me uit om een stukje met haar te gaan rijden... Maar nee… meneer 4x4 mag zich dadelijk in iets anders voortsukkelen door neerlands wegen. En waar mag meneer 4x4 zich dan nu in verplaatsen???... Schreef ik de laatste keer dat ik een review zou gaan starten over een mooie Cabrio, is de beoogde en voornemende cabrio een Maxi MPV geworden ??? Waarom??? …

Het zit zo, ik word verstandig… raar wat een kleintje ook al is ie nog niet eens op deze wereld gezet (nog maar een paar weken) met je doet. IK… de grootste patrolhead (waarschijnlijk zijn er nog wel grotere op deze site) die al meer dan 60 auto’s in zijn bezit heeft gehad GOES BURGERLIJK.

Tot een ieder zijn verrassing sloeg ineens de knop om… Schat we verkopen de Hemi en kopen er een ESPACE voor in de plaats!... Mijn wederhelft schoot aanvankelijk in de lach en dacht dat ik een grapje maakte. Vervolgens geërgerd, omdat mevr dacht dat zij er in moest rijden… en vervolgens ongeloof en verbazing… ze vroeg (en ik meen dit serieus) dat ze dacht dat er een V10 of 12 in zou liggen, anders dat ik er nooit in geïnteresseerd in zou zijn. Maar nee niets is minder waar. Het word een diesel en niet eens een dikke 6 cyl… maar een 4 cyl DCi’tje… ook uniek, want bij huize 4x4 heeft er al een hele tijd geen 4cyl voor de deur gestaan. Maar ach, ik ben klaar om mijn leven te beteren, en om mij aan te passen aan de taak die papa heet. Om mijn toekomstige schat in alle rust en veiligheid de wereld te laten zien. En dat is goed mogelijk met z’n groot panoramisch dak. En ook met de veiligheid zit het wel snor… 5 sterren, en als ik een beetje pech heb doet de helft van de tijd de electronica het niet waardoor er geen km mee kan worden gereden… sommigen noemen dat storing.. ik noem het een safety feature.

Dus er word dadelijk wel een nieuwe review gestart maar dus niet over een interesante sportieve cabrio, maar een Maxi MPV.

Zo maar terug naar de W8… of Wacht zoals wij hem thuis noemen… Die bevalt nog steeds, en mag weer een sterretje naar boven tav betrouwbaarheid, het enige wat sedert de laatste update nog kapot is gegaan is een knipperlichtje en een barst in het voorruit maar dat kan de auto niet kwalijk genomen worden.

Het verbruik is iets forser geworden, daar er nu meer stads en file km’ers mee worden gereden. Het verbruik zit nu rond de 1:8,6

Met vriendelijke groet,

Een (nu echt) bijna papa.

Onopvallende VW??? (179.600 km)

De kleine lijkt niet op papa.... Nee het is nog niet geboren, daarom lijkt het ook niet op papa, ze is veel te traag!!!
De kleine wil maar niet komen, we hebben alles al geprobeerd om de bevalling op gang te helpen maar niks lijkt te helpen. Op en neer springen, bosvruchten thee, en alle andere kwakzalverij middeltjes... maar het resultaat is niks nakkes nada...
Toppunt was afgelopen zaterdag. Vrouwlief en ik zijn samen nog wat leuke dingen gaan doen want, het is per slot van rekening onze laatste weekend samen (maar dat weekend duurt al 3 weken achtereenvolgens). Op de terugweg naar huis moesten we op een gegeven moment stoppen voor een voorganger die een zijweggetje wilde inslaan. Ik kijk dan altijd in mijn achteruitkijk spiegel, weet eigenlijks niet waarom is een soort tik dat ik altijd in alle spiegels kijk en het achteropkomend verkeer in de gaten houd. Zo ook nu, en er reed een Toyota Aygo achter me… en kwam steeds dichterbij… en dichterbij… en net op het moment dat ik dacht… remmen graag…. Vulde deze mijn gehele binnenspiegel, gevolgd door een…. KLAP…. Ik trachte mijn vrouw nog tegen te houden, en heb op dezelfde tijd de rem los gelaten zodat de wagen naar voren sprong… Dit heeft gelukkig de schade tot een minimum weten te beperken… Maar toch schrikken was het wel. Toen ik uitstapte en de schade wilde opnemen ontdekte ik iets grappigs… De VW was geen VW meer… maar een Toyota geworden. Het embleem van de Aygo had losgelaten en zich op mijn bumper/achterklep genesteld. Verdere schade lijkt mee te vallen, bumper en achterklep zijn beschadigd, en mogelijk is het voorruit ook gesprongen… misschien door een niet eerder opgemerkt sterretje, maar deze was nadien een scheur geworden. De uitlaten… daar maak ik me een beetje zorgen over.. ik weet namelijk niet in hoeverre deze zijn geraakt, de bovenste delen lijken iets te zijn verwrongen (lichtelijk) maar hoe deze (naar voren) een tik hebben gehad moet ik nog laten uitzoeken. Gelukkig voor beide partijen bleef de schade beperkt tot blik en plastic schade. Had het wel te doen met de mevr en de 3 kinderen van de tegenpartij… 3 met tranen en paniek gevulde gezichtjes… en de auto bleek echt splintertje nieuw te zijn. Wat nadien ook wel grappig is om te vermelden dat toen de mevr die mij aanreed onze schade opnam.... Oh oh 4 uitlaten, dat zal wel dure onderdelen zijn.
Na overleg met de verloskundige moesten we voor de zekerheid naar het ziekenhuis ter observatie en controle… het was toch best een grote klap geweest… Wij hadden beide gehoopt dat dit dan toch zeker de bevalling zou opwekken!!!... Antwoord NEE… mevrouwtje leek tijdens de CTG gewoon te slapen, en had nog geen zin zich aan de buitenwereld te tonen. Mevrouwtje wil een Grande Entree, en laat gerust nog even op zich wachten… we noemen haar nu al liefkozend “The little Paris, and is always fashionably late”. Dus daar wachten we dan maar even op.

WATCH OUT BABY ON BOARD (180.200 km)

Jaaahaa, de kleine is gearriveerd... en hoe!!!

Een traumatisch begin van haar leventje, en niet alleen haar... Nee,.. papa 4x4 is ook aardig getraumatiseerd, voor hem geen bevalling meer. Volgende week maar gelijk een afspraak gemaakt bij de uroloog (gevoelige lezers kunnen maar beter deze pasage overslaan) voor een KNIP KNIP operatie. Het moge u duidelijk zijn, de bavalling was een ellende, 24 uur complete horror, en dan hoefde ik als aanstaande papa er alleen maar naast te staan (groot respect voor het vrouwelijk schoon had ik al, maar door deze ervaring kan ik alleen maar met diep respect naar andere moeders kijken). Alles wat tijdens een bevalling mis kon gaan ging mis. Ontsluiting dat niet door zetten, kindje dat besloot net op het laatste moment nog eens te gaan draaien, moeders de vrouw in een weeen storm (en dat lijkt vanaf de zijlijn geen pretje). Ruggenprik, en tijdens het persen komt het kindje in het geboortekanaal vast te liggen zodat ze alsnog doormiddel van enge knippen en snijden verlost diende te worden.... Pffff vandaar voor deze papa geen 2e bevalling meer, neeeee.... de 2e word een adoptie kind!
Maar.... uiteindelijk is alles goe d gekomen en zijn we al een dikke anderhalve week verder, en ben ik weer volledig verliefd. Mama krijgt nog wel aandacht, maar komt tegenwoordig op de tweede plek vanaf nu is er nog maar 1 vrouw in mijn leven en dat is mijn gezonde dochter!
En voor haar het allerbeste, dus werd ze in alle stijl en finesse opgehaald door de (eindelijk kon ik de mobile gebruiken waarvoor ie is aangeschaft) de kleine en moeder ophalen uit het ziekenhuis. Voor de gelegenheid de auto van buiten en binnen schoon gemaakt. Auto volgestopt om mijn prille gezinnetje op te halen. Maxi cosi geinstalleerd... en mevrouwtje werd in de W8 gehesen. wat een mooi begin bedacht ik bij mezelf... een W8... zooo dametje... dat is beter dan papa mee thuis werd gebracht destijds... die is naar huis gekomen in een oude (nep) Fiat (aftandse Lada) dus een goed begin van haar leventje op autogebied, zo klein en nog nooit in wagen gereden (gezeten) met minder dan 8 cyl (Had een amerikaanse kunnen zijn ;)).

Ik fantaseerde tijdens de zwangerschap ervan om onze nieuwe wereld burger de snelste baby ter wereld te maken, door mevr direct met 250 plus op de teller naar huis te brengen, maar ipv 250 KMH + durfde de kersverse papa niet harder te rijden dan 2,5 KMH!!! De stoere persoon die alles durfde is tijdens de bevalling overleden en daarvoor in de plaats is een doetje geboren... papa is als pudding... ziet ineens overal gevaar op de weg... thuis... overal. Gek he!

Tot zover mijn epos over mijn grootste liefde. En terug naar de W8... Die heeft een opfris beurd gehad in de vorm van een chip. Het vermogen is niet heel veel toegenomen 21 pk om precies te zijn, wat het totaal nu brengt op 296. Wat veel belangrijker is is het koppel is toegenomen met bijna 100NM, 93NM om exact te zijn. Deze waarde is goed waarneembaar, zeker onderin de toeren. het blok pikt beter op onderin en dat resulteerd in 2 fijnere eigenschappen... 1 het kritiek punt wat ik vroeger altijd had dat de bak te pas en te onpas schakelde lijkt door de ingreep een fors stuk minder, doordat het blok meer koppel heeft behoefd de bak minder te roeren in de versnellingen. ten tweede het verbruik. Deze is een stuk verbeterd dan voorheen de afgelopen 3 tanken is het gemiddelde naar bijna 1 op 12 gedaald.

Verder is de begrenzer verwijderd, en is er een theoretische top geraamd van 280 KMh leuk voor borrel praat. Of ik dat ooit zal halen??? denk het niet, maar wel leuk dat ie het zou kunnen en over op te scheppen ;).

Ook is er weer eens vervelend nieuws te melden... vertelde ik in een eerder stukje al eens van een band die spontaan het gehele loopvlak op staande voet ontsloeg. Deze week had ik ineens met dezelfde type band weer een ervaring, en ook nu liep het weer met een sisser af. Een klapband... linksvoor, ook nu weer niet een geheel reptuur, maar op het loopvlak van de band ontpopte zich een blaar van bijna 8 cm... Gelukkig gebeurde dit alles met maar 30 kmh en in het dorp... Maar toch, vervelend is het wel. Direct maar nieuwe banden rondom gelegd alleen geen Pirelli meer, nu zitten er rondom Kumho's, deze had ik vorig jaar ook om de Volvo gelegd, en die bevielen prima... Goede grip, en minder afrolgeluiden dan de Pirelli's.

Excuses voor deze ellen lange passage, maar ik dank u voor het lezen, en zal binnenkort weer eens een update plaatsen.

Groeten een nu "echte" papa

Schade... Schade, alles ist vorbei (181.600 km)

Papa is blut inderdaad, niet nu, maar wel in de nabije toekomst.

Het begon zo mooi een gezellig uitje naar de IAA in Duitsland, de uitgelezen kans om de power station eens uit te laten daar waar hij hoort, de duitse autobahn!.
Na de vrouw en kind een kus te hebben gegeven vrijdag middag met goede en frisse moet vertrokken, de stemming zat er goed in... he eindelijk eens met de kerels op stap en een weekend vol met geouwehoer en auto´s auto's en nogmaals auto's HEERLIJK.

Na een uur de grens voorbij Arnhem gepasseerd weinig mensen op de weg dus, het gas ging erop... al snel stond de teller op 200... 220...230...240...bijna 250, maar toen weer hard in de ankers voor een inhalende medeweggebruiker. Chips kans verkeken. Het werd daarna weer iets te druk om het nogmaals te proberen dat was niet meer vertrouwd,dus het tempo weer aan de rest van het verkeer aangepast en de reis verder vervolgd. Onderweg gestopt voor een (natuurlijk) Wiener Snitzel. eenmaal weer op bleek na een tijdje de weg weer rustig en ging nogmaals het gas erop. De teller ging toen al snel naar de 260 kmh!!! Whaaaa, Dit is het hardste wat ik ooit in een auto heb gereden.

Zaterdag de gehele dag op de IAA vertoefd, een fantastische dag gehad en veel mooie dingen gezien. s'Avonds na de voeten kapot te hebben gelopen op de beursvloer (wat is de IAA toch weer groot) weer op weg naar huis vertrokken. Na anderhalve uur onderweg te zijn kwam er weer eens een grote opening op de weg, er leek voor ons niemand meer te rijden en dus besloten we weer eens het gas erop te gooien en kijken of het weer eens harder kon.... wederom schoot de teller weer omhoog, wederom stond de teller al snel weer op 250... even later 260... nog steeds geen verkeer, en de voet nog steeds naar beneden... de teller kroop verder en verder (al ging het niet meer heel snel) uiteindelijk bleef de teller op de 272 kmh hangen alvorens we weer in de ankers moesten voor opkomend verkeer. Zo, ik vond dat wel weer even genoeg. A het was snel zat en B... Benzine heeft ook een prijs, en met die snelheden gaan die liter'tjes er aardig doorheen. Maar oh wat was ik trots op mijn mooie station.

Bij Oberhausen de E35 opgedraaid voor het laatste stukje duitse autobahn.... En toen met de nederlandse in zicht. We moesten afremmen voor een inhalende Volvo V40. Nadat deze zich weer naar rechts had gevoegd wilde ik weer iets accelereren, niet vol, maar normaal (cruise control stond op 160). Na drie seconden merkte ik een huivering door de auto heen gaan, ook merkte ik ineens een vermogens verlies, en... wat hoor ik nu.... een heel misselijk makend geluid vanonder de motorkap. DIT IS NIET GOED. De auto direct de afrit (gelukkig dat deze voorhanden was) gepakt en de auto onderaan de afrit stil gezet. De auto braakte ook allemaal enge teksten, zoals OIL PRESSURE FAILURE, het motormanagment lampje dat knipperde... en nog ,meer vervelende teksten en piepjes. Al snel realiseerde ik mij dat dit heeel heeel ernstig is. de ANWB maar eens op de hoogte gebracht en het lange wachten op de ADAC (leuke stand trouwens op de IAA) kon beginnen. Na een uur kwam deze ter plekke, die wilde dat ik de auto nogmaals starte, ik wilde dit aanvankelijk niet bang om nog meer schade te veroorzaken dan al was veroorzaakt. Toch gestart, nadat de motor aansloeg, mocht ik van de monteur direct weer afzetten.... zijn conclusie.... Motor anlage kaputt... voor de mensen die geen duits kunnen... hier de vertaling. Krukas lager ligt er mogelijkerwijs uit!!!

Vandaar de eerste zin... PAPA is blut, dit word een hele hele dure operatie. maar mijn vraag is wel hoe dit toch kan gebeuren? Is het door mijn eigen toedoen? Ik kon mij wel voor mijn kop slaan doordat ik 3 maal getracht heb de topsnelheid te behalen? Maar kan dat echt de oorzaak zijn? De auto word door mij erg vertroeteld, ik zorg altijd dat het olie pijl juist is, en op de beste en juiste olie loopt. Hij heeft in de periode (nog geen 8 maanden al 3 maal een service gehad, 1 maal een grote en 2 maal een kleine. Het is ook niet dat het vermogen nooit word aangesproken, ook in holland geef ik de wagen wel eens van katoen. Ook laat ik de auto altijd goed op temperatuur komen alvorens wat van de auto te vragen... Dus.. ook nu ik deze pasage op papier zet reizen er allemaal vragen over het hoe en waarom!!! Is dit normaal bij z'n km stand, ook het specifiek vermogen is niet erg hoog te noemen, nog geen 75 pk per liter, dus echt slijten zou toch niet mogen.

Dus vanaf nu komt er een kort einde aan de review van de power station. De wagen word eerst maar eens goed onderzocht, en dan zal deze een hele poos op de operatie tafel gaan liggen. Maar of het ooit helemaal goed komt???? Ik denk dat we beiden eerst maar weer eens naar relatie therapie moeten, om elkanders vertrouwen weer te winnen.

Ik houd u op de hoogte van wat er komen gaat, voor nu gaat de ster van betrouwbaarheid naar 1 ster en de ster voor prestaties 1 omhoog (ben stiekem nog steeds wel een beetje trots, al was het maar wel van korte duur).

Ik dank u voor het lezen.

De koning is dood... lang leve de koning (181.600 km)

Het had maar weinig gescheeld of deze review kwam tot een prematuur eind, maar er is hoop!!!

De maandag na judgement day de wagen neergezet (nou ja middels transport dan) bij de dealer neergezet. En samen met de chef monteur de carter pan onder het blok geschroeft. Behalve olie zagen we al gauw dat het slecht nieuws was.... er lag onder in het blok en de zeef van de olie pomp z'n 600 gram schaafsel en andere metalen rommel... ZUCHT... dit kan nooit goed zijn!!!. ja en nu??? volgens de dealer waren er 2 opties... 1 een nieuwe motor, of B dit blok open trekken en kijken of deze motor hersteld kan worden. Optie B was voor mij al per direct geen optie. Gezien ik in mijn handen al een gehele cylinder wand vast hield was/ ben ik bang dat dat een gebed zonder eind word, met dito kosten plaatje, om er aan het eind van het verhaal er achter te komen dat het toch allemaal teveel bleek en er alsnog een ander blok benodigd is.

De dealer washet hier mee eens, dus deze gingen informeren wat een nieuwe motor zal doen.

Nou hield ik al wel rekening met een, laten we het voorzichtig houden... gepeperde rekening, maar wat ik de volgende dag te horen kreeg!!!
Goed nieuws (volgens de dealer) we hebben een motor!!!, we kunnen deze van Volkswagen aanbieden voor 13.600 ex de BTW , ex inbouw!!! het betreft een strip motor, dus alleen een blok, kruk as en koppen, de rest moet van mijn eigen motor worden over gebouwd.
Bij het horen van deze regels zonk de moed me volledig in de schoenen, en zag de W8 al in de tuin staan als plomp ornament, waar ik alleen nog maar af en toe in kan gaan zitten en met "Vroem vroem" geluidjes het gevoel van welleer kan ophalen.
Ik opperde nog om te kijken of er niet toevallig een sloopmotor te vinden is ergens in Ned??? maar hierop werd hard gelachen... Nee daar moest ik maar niet te veel op hopen. VW blijkt veel schade en sloop W8'en en V10 TDi's terug op te kopen. dus het aanbod zal nihil zijn. Nee een nieuwe moest het maar worden was het devies.

Nou daar stond ik weer... met een hol gevoel... En... ik heb de belangrijkste vraag nog niet beantwoord gekregen, wat heeft dit kunnen veroorzaken?

Die avond thuis te malen en te denken, en ineens besloot ik Johan am Deutschland te bellen, deze kennis in Duitsland bezit een Motorsport garage, hij prepareert wagens voor de autosport. Zo Johan angeruft... En wat blijkt!!! Na kort met Johan over ditjes en datjes te hebben gekeuveld Johan mijn probleem voor gelegd. Johan behoefde niet eens het gehele verhaal te worden verteld. Johan wilde zelf raden. (Zijn woorden), voor je verder verteld ga ik het verhaal afmaken... De krukas lager de voorste is er uitgelopen... Ik reageerde verbaasd. Ja zegt Johan dat is een bekend probleem. Aldus Johan is dat een bekend probleem bij vele nieuwe auto's, maar vooral bij de W8. Hij heeft het al 6 keer bij de hand gehad zo vervolgde hij, en heeft dit ook Bij VW neergelegd. Het blijkt dat de (gebrek aan betere benaming voor het onderdeel) halve maantjes die de lager op zijn plek houden een ontwerp fout hebben, deze behoren een nokje te hebben die in het blok valt, wat er voor zorgt dat deze op zijn plek blijven zitten. De W8 heeft dit nokje niet, waardoor bij het minste of geringste weerstand de 2 maantjes mee willen draaien, en als deze eenmaal draaien dit direct tot een ketting reactie lijdt. Al sooooo.
Maar Johan bood direct zijn hulp aan en zodoende 2 dagen later werd ich wiedermal angeruffen durch Johan. Johan (de schat) heeft voor mij een W8 gevonden. Een schade exemplaar. Maar met een goede motor en Bak (120.000km gelopen)... En dit alles voor een spot prijsje. Kijk dat maakt een mens weer (gezien de omstandigheden) blij.
En nu heb ik voor de toekomst ook nog eens reserve onderdelen. Uitlaten airco... alles.

Dus vandaar de titel de Koning is dood, lang leve de Koning. Ik zal binnenkort deze blog voorzien van wat arbeits foto's waarop te zien zal zijn hoe de 2 mankepootjes tot 1 worden gebracht.

Verder... Het valt een beetje buiten de W8, maar wel onder de zelfde noemer... We hadden altijd nog de Volvo voor de deur staan, deze werd/ word altijd gebruikt als honden auto en is/ was nog altijd de bedoeling deze in te ruilen voor een andere. Maar hoeveel pech kan een mens hebben, gisteren wil ik en de rest van ons gezinnetje... papa had een dagje vrij de stad in. Dus kind achter in gezet (passagiers zijde), kinderwagen in de kofferbak... ik loop om naar de bestuurderszijde.... NIET WAAR... Ik zag dat mijn spiegel niet geheel meer op zijn plek zat (zwak uitgedrukt), en het ontbrak... Mijn eerste gedachte was dat iemand te kort langs mijn wagen was gereden... maar een tweede blijk bleek niet alleen de spiegel... Maar de gehele zijkant in PUIN lag. Vanaf de achter bumper tot en met de voorbumper ligt de auto aan PUIN. En de kleur metallic Silver was vermengd met licht blauw!!! Ik barste in woede uit, tot ik een briefje onder mijn ruit waarnam (ik dacht dat de persoon was doorgereden,). Gelukkig heeft de dader een briefje onder mijn ruit gestoken met daarop alle informatie (en het klopte ook nog eens). Dus 2 auto's in 1 week. Waar normaal 3 auto's voor de deur staan staat er nu nog maar 1!!! De Volvo direct maar naar de garage gebracht, Maar of dat nog wat word, de beide deuren zijn niet meer te openen, beide spatborden zijn kapot evenals beide voorbumpers, raam, B stijl, Velg en band en dorpel.

Nou dit was het gehele soulaas wel weer. ik ga nu weer in mijn glazen kistje liggen, hopende dat ons daar even niks kan overkomen.

Ik dank u allen voor het lezen,

Met vriendelijke groet, een autoloze papa

Donor gezocht (181.600 km)

Ik denk dat we recentelijk een vrijdag de dertiende hebben gehad, en ik op die dag meerdere spiegels heb gebroken, onder trappen ben doorgelopen en een hele kudde zwarte katten heb gezien. Ik zit (op auto gebied) in mijn 7 pech jaren. 2011 Is voor Dr.4x4 een rampenjaar gebleken op autogebied.

Het leek weer zo mooi en hoopvol, Johan (een vriend in Duitsland) had voor mij een schade exemplaar gevonden. De wagen direct telefonisch gekocht, en een voorschot naar de persoon overgemaakt. Over de definitieve overdracht zou ik nog bellen. Eerst de Hemi APK laten keuren en een grote beurt, en voorzien van een trekhaak zodat deze de W8 kan ophalen (trek capiciteit van 3500 kg). Deze beurt viel nogal duur uit, er bleken best het een en ander aan gedaan te moeten worden (tegenslag 1). Maar goed die is weer geheel klaar om een jaar vooruit te kunnen, en er zit een mooie glimmende trekhaak onder.

Zoals u weet (vorige ervaring) had ook de Volvo een aardige smakker gemaakt (een oud dametje was pardoes mijn zijkant ingereden ipv een zijstraat!!!). Afgelopen donderdag is de schade expert langsgeweest, en heeft ook de Volvo naar de eeuwige jachtvelden verwezen. TOTAL LOSS, dak was verwrongen, en gehele zijkant (voor en achter schermen, 3 ramen, voor en achter bumper, velg plus band, beide deuren, A stijl, B stijl...etc) schade bedrag werd geschat op meer dan de auto waard is, dus... einde oefening. (tegenslag 2)

Dezelfde donderdag kijk ik op onze rekening blijkt het voorschot wat ik naar de verkoper in Duitsland had overgemakt weer teruggestort te zijn. De verkoper opgebeld, en deze meldde doodleuk dat de auto al verkocht was, iemand was ter plaatse geweest en de auto direct meegenomen!!!! (tegenslag 3)...
That's it dacht ik... Alcaida gerichte actie's? Economische terrorisme op DR4x4? Helaas, nee, een niet te verzekeren pech jaar op auto gebied dan!!!

Gelukkig en dat is het belangrijkste de kleine maakt het goed en groeit als kool, en hoe chagerijnig papa 4x4 ook is als de kleine wurm in mijn handen hou en die met haar grote kijkers en haar slijmerige mondje me aankijkt licht dat de gehele dag weer op, en maakt ineens alles niets meer uit.

Maar wat nu, het is een blijft natuurlijk een review over een W8. Of "Wrak" zo wij hem nu in huize 4x4 noemen. Ja... die word in coma gehouden, hij krijgt een mooi plekje in de loods wachtend op een donor. Maar hoe lang dat gaat duren??? Er zijn al verschillende mensen op zoek, maar met maar zo weinig productie aantallen kon dat nog wel eens gaan duren.

Conclusie, voor nu houdt deze review op, helaas maar waar, ik had graag doorgegaan want dat had betekend dat de patient weer tot leven is gewekt. Ik ga er van uit dat dat in de toekomst ook gaat gebeuren.

Maar nu op zoek naar vervangend vervoer. Maar ja wat gaat dat weer worden. Duidelijk is dat het geen grote investering gaat worden, maar wel een auto met veel ruimte, en het moet geen doorsnee wagen worden (het we blijven autofiel niet waar?).

Voor nu, tot ziens, en wellicht wordt deze review vervolgd. (mocht iemand een geschikte donor weten laat het me weten).

met vriendelijke groet,

Dr.4x4

Van Cadillac naar Daddylac (181.600 km)

HE'S Alive.... ALIVE.... de beroemde woorden die dr. Frankenstein gebruikte na het herrijzen van zijn creatie. En vanaf vandaag ook weer van toepassing op onze Wacht. En wachten dat heeft ie gedaan…

Het is alweer 4 maanden geleden dat door noodlot de W8 als duur tuin ornement werd gebombardeerd, doordat de lagerschalen uit de krukas liepen. Dus dat betekend dat ondergetekende ook al weer 5 maanden vader is…. Pfff wat gaat de tijd hard tegenwoordig. In die tijd is papa’s prinses al bijna op Master niveau afgestudeerd, alleen heeft zij nog moeite met onorthodox Russisch… Maar verder!!! Wat maakt z’n kleintje een ontwikkeling mee zeg… Heerlijk… elke dag genietend (behalve de nachten… want die zijn wat minder, maar volgens volleerde vaders duurt die periode maar 12 jaar, dus ben al een eind op weg). Mocht ik in deze review vele typefouten maken of grammaticale foutenkomt dat, doordat mijn oogleden onder mijn wallen hangen als rolgordijntjes… Maar goed, dit is een site over auto’s en niet de site “Wij jonge ouders”…Dus maar weer terug naar de W8. Die is door toeval… erg veel toeval gered.

Sinds de problemen ben ik continue op zoek geweest naar een oplossing voor de auto. Een nieuwe motor zoals door VW te leveren was geen optie, financieel gezien niet. De reparatie kosten zijn 2x de economische waarde van de auto. Daardoor moest ik kijken naar een andere oplossing. Ik heb maanden in de gehele Benelux, Duitsland en Frankrijk elke steen omgeworpen op zoek naar een geschikte ruilmotor of schade W8. Maar nergens een tweedehands exemplaar gevonden… Verschillende motor revisie bedrijven benaderd kijkend of een van hen soulaas kon bieden, maar overal hetzelfde antwoord. Geen enkel bedrijf durfde na onderzoek het blok open te trekken de gebruikte techniek blijkt erg ingewikkeld en wanneer blijkt dat er meer schade is aangericht dan alleen het honen van de lagerschalen en de krukas word ook dat een gebed zonder eind. Dus in januari ten einde raad en zonder een gedegen oplossing of vooruitzicht op een, besloten de auto A te (in)ruilen of B te verkopen (particulier of sloop?)…

Zo ben ik dus op zoek gegaan naar een geschikte opvolger. En die enige weken later gevonden. Wat het zou worden een Caddilac Seville. Ach ik blijf op foute auto’s vallen.

Na een korte onderhandeling en onderzoek van de autobedrijf betreffende mijn Wacht zaten we uiteindelijk te ver van elkaar af en was inruilen dus geen optie… Maar via deze weg wel een telefoonnummer gekregen van een sloperij gespecialiseerd in VAG merken. “Kan ik het over mijn hart verkrijgen mijn lieveling (raar he, zo onbetrouwbaar gebleken en toch stiekem verliefd gebleven) aan een sloperij (ja ik weet het het heet tegenwoordig deftig auto demontage bedrijf) te verkopen???”. Toch na een kleine overdenking de knoop doorgehakt en telefonisch contact opgezocht. Maar toch ook zij hadden geen interesse in mijn wagen!!! Niet dat ze het niet wilden, maar vanwege de simpele reden dat er geen handel in zit… Tja en nu? Totdat, ik binnen een halfuurtje weer een telefoontje kreeg van de zelfde autosloperij… Wat bleek, zij hebben al een HALF JAAR een VOLLEDIG MOTORBLOK liggen ?????????? !!!!!!!. Na alle berichten op de onderdelen lijn, na zoveel telefoontjes, met als resultaat elke keer weer niks nakkes nada.

Maar nu, dus bij toeval een blok gevonden. Ik heb geen moment getwijfeld en het blok direct telefonisch gekocht. Het blok word met 3 maanden garantie geleverd, en compleet. Het enige wat zou moeten worden omgebouwd is de versnellingsbak en de waterpomp, that’s it!!!.

So the review continues… Sorry mensen u bent nog niet van mij af... ;)
Dus na mijn vakantie zal het blok worden ingebouwd (is de planning) en wanneer wij (mijn garagist) en ikzelf (ik wil graag meehelpen) het blok gaan overzetten zal ik ook eens wat actie foto’s plaatsen van de hart transplantatie.

Voor nu groet ik u, wederom dank voor het lezen. En groeten van een zeeeer vermoeide vader… Gaap

Operatie W8 FF is begonnen. (181.601 km)

DAAR IS IE DAN!!!!. Ja... de motor is gearriveerd (zie nieuwe foto's 3 en 4)... Maar ligt al in meer dan duizend stukjes.... ZUCHT.

Na mijn vakantie de nieuwe motor opgehaald/ de W8 van stalling gehaald en op de ambu geladen en tesamen naar de specialist gereden.
Ik in overall gekleed gereed om aan de slag te gaan, "laat de grote Hart OK maar beginnen dacht ik zo"... Patient is onder zijl... En stiekem was ik al aan het dagdromen om de dag erna de sleutel weer sinds lange tijd te kunnen omdraaien en de nieuwe W8 tot leven horen wekken.
Maar mijn specialist liet die ballon echter snel knallen.

Zoals gezegd, mijn garagist heeft daar een stokje voorgestoken. Hij wil de nieuwe motor eerst maar eens helemaal uit elkaar halen en deze (preventief) voorzien van Nieuwe krukaslagers (als deze toch een ontwerpfout hebben kunnen wij deze maar beter modificeren), Zuigerveren, Start motor reviseren envenals de dynamo, Lambda sondes, alle spanrollen van de multisnaar etc... Chips ja daar heeft ie een punt... een punt waar ik nog niet eerder aan gedacht had, maar gelijk heeft ie wel.... Dus mijn Fiat (niet letterlijk... flauw woordgrapje op een automobiel site) had ie.

Dus daar ging het nieuwe blok, gereed om te draaien in de bankschroef en volledig gestript (foto's daarvan volgen vandeweek).

Status nu is dat de losse onderdelen besteld zijn, de electromotoren naar een revisie bedrijf zijn opgestuurd. Volgende week is het de bedoeling dat het gehele spul weer inelkaar word gezet, En dan kan eindelijk het geheel in de wagen worden overgezet. Verder zal ook de Automaat worden aangepakt (ja als we dan toch met geld aan het smijten zijn). Zodat het gehele mechanische deel van de auto weer in 100% technische staat verkeerd... wat zeg ik door de modificaties zelfs boven de 100% (hoop ik althans).

Ik houd u op de hoogte, en zal af en toe eens nieuwe restauratie (zo mag je het ondertussen wel noemen) plaatsen.

Groeten,

Nog steeds fietsen (181.601 km)

Zoals de titel al aangeeft begeef ik mij nog steeds op de fietspaden ipv neerlands autowegen, en ga ik zo van klant naar klant, want rijden is er nog niet bij...

Zo een korte update van de restauratie... ja zo mogen we dit project nu wel noemen. Er is maar weinig wat niet onder handen genomen is...

Het duurt nu al enige weken dat wij bezig zijn het W rak in oude glorie te doen herleven. En nu kunnen we zeggen dat het einde in zicht is... Niet het einde dat we het niet meer zien zitten, maar wel het einde dat de werkzaamheden. Alle nog openstaande werkzaamheden zijn constructief en maakt van de wagen beetje voor beetje weer een werkend geheel. Het is me een hele klus geweest. Alleen al de motor demonteren nam al dik 2 dagen in beslag. Simpel vanwege het feit dat alle en dan bedoel ik ook alle bouten en moeren dusdanig verstopt zaten en de werkruimte dusdanig klein dat simpelweg sommige bouten enige uren hebben gekost deze los te krijgen... en niet alleen dat het heeft ook een splinternieuwe set gereedschap gekost! We hebben voor sommige onderdelen onze eigen gereedschap moeten (ver)bouwen wilden we erbij kunnen komen. Maar goed zoals gezegd het einde is in zicht en hopenlijk duurt het nog 1 a 2 weken alvorens we de W8 tot leven kunnen wekken.

Met een expert op motor gebied zijn wij de motor weer beetje bij beetje aan het opbouwen. Deze expert spotte ineens iets erg grappigs. Hij kwam tot de ontdekking dat de motor een restrictor heeft. Dtw zeggen dat de W8 blok is geknepen. In het inlaat traject aan de achterzijde van de motor zit in de aanzuigbuis een grote zwarte ring die het inlaattraject van lucht dat de motor kan aanzuigen niet groter is dan 6 cm ter vergelijking een gemiddelde golf ademt al door een buis van 9 a 10 cm. De expert denkt dat zonder deze restrictor het vermogen exponentieel zal toenemen. Hij dacht aan zeker 100 pk erbij. Dit verklaard ook het feit dat de motor nooit erg snel (relatief) heeft aangevoeld doordat de motor gewoon zeer astmatisch is en in hogere toeren regionen gewoon simpelweg buiten adem raakt. Maar toch in gezamelijk overleg besloten de ring/ restrictor weer terug te plaatsen ik durf het risico hoe verleidelijk vermogen ook moge klinken niet te nemen dat ik over 10.000 kilometer weer met een volledige revisie zit. Grr ik lijk wel verstandig geworden??? Dus die zit er weer tussen. Verder hebben we nog een aanpassing gemaakt en dat is de olie koeler, deze is vergroot en heeft een betere koelcapiciteit dan het origineel.

Injectoren zijn gereinigd en waarnodig gereviseerd.

Startmotor is gereviseerd

Dynamo is gereviseerd

Stuurpomp is gereviseerd (oude bleek ook te lekken)

Nieuwe waterpomp

Nieuwe span en geleidingrollen tbv multisnaar.

Airco pomp is niets mee gebeurd deze is 1 op 1 overgezet na korte controle, de oude bleek in goede conditie en is alleen gereinigd.

Nieuwe lagers krukas plus verbeterde lagerschalen

En nog een hoop dingen waar ik nu zo 1 2 3 niet opkom. Oh ja lambda sondes ook gelijk maar vernieuwd.

Wat niet is vernieuwd zijn de beide catylasoren deze zijn... zo kwamen we erachter ooit al eens vernieuwd en lijken nog (na test) in goede conditie dus deze worden weer in de wagen geplaatst.

Zo al om al een hele klus en zijn nog niet klaar. Het geheel moet nog inelkaar worden gezet, en dan moet de motor nog terug worden geplaatst. Wat nog gezien de demontage een aardige grote klus gaat worden. Maar gelukkig hebben we van alle processen aantekeningen en videotjes gemaakt dat wanneer twijfel over hoe het zat deze terug kunnen worden bekeken.

Wanneer de motor weer op zijn plek zit krijgt de bak nog een beurt plus een nieuwe Accu en komt er een verse APK op daar die nu is verlopen.

Verder heb ik nog een aantal nieuwe klus foto's geplaatst waarin te zien is hoe het blok nog in de auto hang't (foto 2) en de leegte na demontage.

Voor nu dank voor het lezen en ik hoop, als er geen tegenslagen zich meer aandienen dat de volgende update weer 1 in de zin van VROEM VROEM mag zijn.

Vroem Vroem... en BOE HOE (181.601 km)

Judgement day... we schrijven dinsdag 24-04-2011 het is D- day to start the engine up. Ja vandaag zijn het de laatste loodjes. De motor zit weer op zijn plek, alle nieuwe onderdelen zitten erop... en het geheel is bijna klaar om sinds lange lange tijd weer eens aangezwengeld te worden. Toch zijn we er dan nog niet... daarna moet de bumpers en de verdere voorkant nog worden opgebouwd, maar dat zijn maar details...

Voor zover het goede nieuws... nu het slechte... De W8 zal niet verder dienst uitmaken als babymobile in huize 4x4. Gezamelijk met vrouwlief besloten na reparatie de auto in de verkoop te gooien, de verse kleine had ook natuurlijk een mening die had letterlijk d'r broek er van vol, BOE HOE snif snif. Maar ja, we gaan kijken voor iets anders... Betrouwbaarders zuiniger... nee dat zal wel niet, we blijven mijn vrouw incluis auto freaks en onzer beide hobby is tanken (en dat doen wij heeeel vaak).

Dus bij deze te Koop
Signalement Volkswagen W8 Variant.... altijd binnen gestaan...
weinig mee gereden...
Onderhouds historie bekend...

Geef een reactie op deze site, of houd Marktplaats en of een andere automobiel site in de gaten.

Morgen een nieuwe verslag en nieuwe foto's mogelijk ook een video'tje als me dat lukt hoe de W8 weer tot leven is gewekt.

Voor nu een goede dag en dank voor de belangstelling.

Groeten Dr4x4

De laatste update met km stand 181601 (181.601 km)

Zo dit was en lange en spannende dag, een dag waar naar mijn gevoel geen einde aan leek te komen. Maar nu 20:00 uur, vrouwlief zit achter GTST(ach ondanks dit kleine gebrek hou ik nog steeds veel van d'r), papa 4x4 heeft net de kleine op 1 oor in haar ledikantje gelegd en nu heeft Dr4x4 even de tijd om deze dag op papier te zetten.
Na een hele dag hard te hebben gewerkt, kind opgehaald van de oppas, boodschappen heeft gedaan honden heeft uitgelaten kon ik dan eindelijk afreizen naar de garage. Bij binnenkomst zag ik dat de heren niet hebben stilgezeten vandaag. De radiator oliekoeler, stootbalk etc zaten allen weer op hun plek en de heren waren net bezig de het koelsysteem af te vullen, en daar ging heeeel veel litertjes in 18 liter om exact te zijn. Daarna auto weer opgetild om de nieuwe oliefilter te plaatsen en de wagen afgevuld met bijna 9 liter frisse en de beste olie die er te koop is afgevuld. En was het moment daar voor HET moment waar ik 8 maanden op heb moeten wachten...

Ok.... computer los gekoppeld en starten maar... (Die eer liet ik over aan de monteur die vele uren in dit project heeft gestopt door mij te helpen de W8 weer in het land der levenden te doen)... Sleutel omgedraaid resurecten....

de sleutel werd in het contact gestopt.... 1 slag omgedraaid... door naar stand 2..... En toen.... NIKS!!!!

Gespannen keek iedereen elkaar aan... ???... Totat al snel bekend werd dat IK, belastend met een simpele maar zeer vitale taak verzuimd heb dit goed te doen... Ik wasvergeten de massa pool op de accu te zetten... Spanning van het moment zullen we maar zeggen (KUCH SUKKEL dat ik ben)... Maar goed na door de heren te zijn uitgelachen de pool bevestigd en het gehele proces opnieuw uitgevoerd... Sleutel in contact, gedraaid naar eerste stand lampjes op dashboard sprongen aan (alsof ie dat bij de eerste poging niet was opgevallen) en doorgedraaid naar stand 2... De startmotor zwengeld aan, en na 3 seconden werden de geruststellende woorden geroepen dat we oliedruk hadden... YES stap 1 geklaard. Na dit procesw nogmaals te hebben herhaald en weer extra olie in het blok te hebben gegooid was het (nog spannende moment) daar. De computer werd weer aangekoppeld en na een korte scan van de computers waren alle systemen een go. De tijd was aangebroken om het geheel echt te laten starten...

Met camera in de aanslag klaar het gehele spectafel op de gevoelige (digitale) plaat vast te leggen gaven we de go de W8 te starten. Na de sleutel hebben omgedraaid en de startmotor 3 maal rond ging... sprong de motor in een keer aan!!!! Een zucht van verluchting ging door de garage. Alleen in eerste instantie leek nog niet alles koek en ei. Een aantal klepstoters bleken nog niet volledig wakker en leken ook geen aanstalte te maken wakker te worden. De motor uitgezt en met een apparaat het blok vacuum getrokken. Nogmaals gestart... en TADAA... Daar was hij dan!!!! In een kwartslag van de startmotor Barsten alle 8 cylinders weer in zingen uit. Het nieuwe blok liep als een zonnetje.

Oh wat was en ben ik blij dat het gehele project toch voor niks is geweest en dat alle tijd en moeite tot deze climax heeft geleid. Op de achtergrond werd de motor weer stopgezet en gevraagd of de film gelukt was... OHHHH knudde, in al mijn spanning en opwinding ben ik vergeten op Rec te drukken!!! 2 simpele taken en ik verpruts beide... na nogmaals te zijn uitgelachen een toost gemaakt op de afloop. Morgen zal de voorkant verder worden afgemonteerd (bumper/ koplampen, en richting APK keurmeester.

Vandaar dat de kop van de tekst de laatste km stand. 181601 of eigenlijk was het 181600 een magische km stand, en ik denk ook dat op de gehele autoweek site geen enkele review zoveel updates heeft gehad met dezelfde km stand. Maar daar komt na vandaag dus weer verandering in, en zal die km stand tot het verleden behoren.

Hoe de hernieuwde kennismaking is geweest, en of ik maar kort van dit alles heb mogen genieten doordat er misschien al een koper zich heeft gemeld zal ik in de volgende review melden.

Voor nu een fijne avond, en houd u binnenkort weer op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Dr4x4

Het W8'ten is voorbij (181.768 km)

Allereerst mijn excuses dat deze review zo lang is geworden. Ik beloof u dat na deze pasage alleen een nieuwe ervaring wordt toegevoegd als er daadwerkelijk weer wat te melden valt, of als (maar daar ga ik niet van uit zo snel vanuit) verkocht is.

Afgelopen zaterdag 28-04-'12 was het dan zover, de W8 mocht mee naar huis worden genomen.

Er was door de heren monteurs de dag ervoor een lange test rit geweest, en alle componenten zijn daarna nogmaals langsgelopen en gechecked, alles was droog/ geen lekkages etc. Vervolgens naar een andere garage voor de APK, met uitzondering van 2 nieuwe ruiterwisserbladen, en een aantal lampjes glansrijk door de keuring gekomen (we grapten wel, stel dat de CO waarde nu te hoog bleek!!! maar nee alle waardes waren perfect). De keurmeester die de wagen heeft gekeurd bleek de wagen te herkennen… vanuit deze review. Dus bij deze Groeten ;).

Afgelopen zaterdag in de ochtend naar de garage afgereisd met als doel de W8 weer mee te nemen naar zijn vertrouwde oprijlaan. Bepakt met een volle benzine pas en een taart voor de monteurs (ja een bloemetje had ook gekund, maar ik schatte deze jongens in als dat taart meer gewaardeerd werd dan bloemen). Na het terrein te zijn opgereden stond ie daar dan, centraal opgesteld op het terrein van de garage. Alsof ie daar op de uitkijk stond wachtend op zijn baasje… Na alle punten te hebben doorgesproken was het moment daar….

Dus de babymobile voor het eerst zelf gestart en op de bok plaats genomen. Met een halve slag van de startmotor sloeg de W motor aan. Even een paar momenten stationair laten draaien… en vervolgens de pook van de automaat zachtjes naar de D verplaatst. De wagen bevestigde met een klein schokje dat de eerste versnelling was ingegeven en klaar voor gebruik… Voet zachtjes van de rem gehaald en daar schreven wij (hij en ik) geschiedenis, na 9 maanden maakten we tesamen de eerste stapjes…

Op de weg naar huis goed geluisterd en gevoeld, maar het oude gevoel kwam niet meer terug.

Dit is niet de auto die ik mij herinner… Nee, dit voelt BETER… De nieuwe motor (of het is psychologisch) voelt een stuk rustiger (verloop), smeuiger, krachtiger (qua koppel) en stiller… Dit gevoel werd later ook bevestigd door mij wederhelft die natuurlijk ook een ritje wilde maken. Het een en ander moet de eerste 1500 km nog wel rustig worden ingereden en na 1 week nogmaals op de brug worden gezet voor een tussentijdse check. Dus tot die tijd rustig het nieuwe rijden toepassen en alle nieuwe componenten rustig laten inslijten. Maar het voelt als nieuw… wat beter als nieuw. Dus het lijkt de investering meer dan waard.

Ondanks het majestueuze gevoel en investering blijven we bij onze beslissing de wagen van de hand te doen, en een nieuw liefdevol baasje voor hem te vinden. En de zoektocht naar een vervanging is al in volle gang…

Zo dat was dus de laatste update, en nogmaals beloof ik u wat rust en zal de review alleen wanneer er wat concreets is te melden updaten.

Met vriendelijke groet,

Dr4x4

Is er dan niemand? (187.400 km)

Ik had u zo beloofd dat de volgende update die ik zou plaatsen alleen als er echt iets te melden viel of de auto verkocht was. Maar helaas ik houd me niet aan mijn woord. Ik had gewoon weer eens zin om een stukje te plaatsen.
En reclame maken!!! Want ondanks dat ik hem kortstondig op internet te koop heb gehad nadat hij gerepareerd was. Staat de (ex)babymobile... tja de kleine is nu een babbelende dreumis, en geen baby meer... dus babymobile mag ik hem niet meer noemen vanaf nu echt te koop.

Toch doe ik hem met veel pijn in mijn hart weg, want sinds de harttransplantatie rijdt hij als nooit te voren. Het is elke keer weer een feest om in te stappen sleutel om te draaien en kilometers te maken. Het blok voelt zo smeuigen krachtig aan... zo had het uit fabriek gelijk moeten zijn.
De gedachte was om hem toch, zeker gezien de investering te behouden en desnoods geheel op te rijden, echter heeft papa 4x4 zich weer iets nieuws in zijn hoofd gehaald.

En dat is om een eigen bedrijf te beginnen.... Ik hoor iedereen denken... SLIM in dit huidig economisch klimaat!!!!
Tja... gelijk heeft iedereen, maar nooit geschoten is altijd mis. Maar daarvoor om de start te kunnen maken zijn er centjes nodig, en dan helpen alle beetjes.
Dus bij deze!!! signalement TE KOOP Volkswagen Passat W8 4motion kleur purpleblack, full options.

Zie ook;

http://auto.marktplaats.nl/volkswagen/581727298-volkswagen-passat-4-0-w8-variant-202kw-4motion-aut-2002.html?return=eJwtjW0KgzAMhu8i6E%2B1k4GrFNEr7ATFdlhsbWgijo3dfXHuT96PPCRaCvl2su5QivYqM7Q6TXM3E4GsqiWCXcug00LgtSYsV1%2BdSAkz9E%2BvRGFQUcybIW9GL1hvPEYIZwP6VOP%2BBLG%2BHLDFh0EOP%2FpoazaBF8O6BZvcxHHZOe4tu4jHgUsBsKm6IOS%2FEJGmaKy6R4uUdZ8vhZ8%2FLg%3D%3D&df=1&fta=eNo1kNtuwyAMht%2BFi15zCgejPsUeoHKAdNGSBZW0jVb13WeYJm4%2B2%2Fi3fyNYeFVwwO635fLApbJQwVtgx3IWp1TP%2BwZhEeBFKCuEghDSTJkdfuYS6pQqUGUHHtYC3%2Fc13%2BYYvp7wdGGrM8hTKfczP%2B2V1MpW97ilfP7Yct3bIA2s4DWzMJNKBQVsTn0DyQ0wKTFareUhpR2iipkATZ5MJPDaDWMHNXBtCRyiTZ7A4CCzIBgk0jukyKi4nSgjxaAm10o5aUWfhTdepN4%2BjsrkDpiGsYHjk%2BxgDY80S3AnnWw6NmfjW5dJSWvdwE2D6NOVkj53IGFFXREjd9hsCXK4bwVTvSz5%2B7p%2FNue8XRzYiselHYP8p34NCQyfLCBweL3%2Fwsd%2F%2BP4FRdCC9Q%3D%3D&fta_ind=1&fs=1

Met een ondernemende groet,

Dr4x4

(V)ervang (A)lles (G)eregeld... (193.800 km)

Zo sinds lange tijd weer eens een update. In de laatste update gaf ik aan dat de auto te koop stond… en dat heeft ie ook een heele tijd gestaan.Maar de wagen is onverkoopbaar, interesse was er genoeg en is zelfs 2 X verkocht geweest maar uiteindelijk lieten beide partijen het afweten. Dus besloten om binnen het eigen gezin maar van plek en eigenaar te ruilen. Vrouwlief heeft nu definitief de W8 in gebruik genomen en de Jeep gaat aankomende zaterdag de deur uit. Daarvoor in de plaats is een andere wagen gekomen. Een crisis mobile voor mij. Maar daarover later meer… En de kleine dat is nog steeds papa’s trots. En het wordt zelfs met de dag leuker het brabbelen en kletsen etc is geweldig en wat nog leuker is madammetje is auto freak. Ze vind het geweldig om met papa4x4 een ritje te maken en kan er geen genoeg van krijgen. Zeker als papa met de kleine in haar stoeltje een versnelling of 2 terugschakel extra gas geeft, en dus wat forser versnel giert ze het uit van het lachen en maakt bovendien broeem broeem geluidjes. Vandaar dat papa4x4 al voor haar komende verjaardag het cadeautje klaar heeft staan. Een Kart, maar wel een beginners kart natuurlijk, je moet het rustig opbouwen... gewoon eentje met (maar) een Honda CBR 600cc 4cyl motortje, om rustig de feeling te krijgen ze is per slot van rekening nog maar 1,5 jaar oud. Let op mijn woorden de Dutch Danica Patrick is opgestaan, zoals vele vaders dromen over dat hun zoon later bij FC Barcelona mogen voetballen droomt deze vader van een glansrijke cariere van een coureuse (is dat de juiste spelling) die haar overwinning in de 24 uurs van Le Mans aan haar vader opdraagt… ;)

Maar goed, terug naar de W8. Het nieuwe motortje snort nog steeds vrolijk rond en draait zooo fantastisch mooi en soepel en niet alleen dat zelfs heel zuinig met laatst als hoogte punt een gemiddeld verbruik van 1: 13. Dat betekende een actieradius van meer dan 1000 km op een tank. Tot dusver het positieve stukje…

De rest blijft daar en tegen een drama. De betrouwbaarheid van de auto laat echt de wensen over. Sinds de laatste update is er weer het een en ander kapot versleten en vervangen… een gebed zonder eind laten we maar zeggen. De remmen, Ok het is een slijtage onderdeel maar dat door de (officiële) VW dealer geïnstalleerde Schijven en blokken zo snel zouden slijten??? Vorige week is de auto naar de garage geweest voor een winter beurt (hij moet aankomende week net als ¾de van Nederland Duitsland en Oostenrijk door mee op Wintersport). Er zou alleen een kleine beurt en de versnellingsbak olie ververst worden. Maar zoals altijd kwam dat ene telefoontje weer.. of ik even langs wilde komen. U begrijpt dat ik mijn telefoon al weg zag duiken bang voor wat er komen ging…. En inderdaad. De vorig jaar gemonteerde schijven en blokken waren volledig op. Niet alleen voor , maar ook achter. Fail 1. Verder was er ook een ashoes die bij de motor vervanging nog vernieuwd was volledig gedesintegreerd Fail 2. Maar Fail 3 was nog de dikste. Het bleek dat de olieleidingen van de versnellingsbak naar de oliekoeler van de automatische versnellingsbak bij Beide koppelingen lekkage vertoonden. En laat dat nu net weer een onderdeel zijn dat niet door onderdelen leveranciers geleverd word…. Hiervoor is de auto terug geweest naar ZF in Duitsland waar de bak (voor de 2e maal in een een jaar tijd) een onderhouds beurt heeft gekregen en waarbij de leidingen zijn vervangen. En toch lopen we nog niet gillend weg, en als hij het doet rijdt het ook prima.

Andere problemen is niet aan de auto maar zal aan mezelf liggen denk ik. Bij de banden wissel (van zomer naar winter banden) bleek dat 1 band binnen 8 uur alweer plat op zijn velg stond. Een velg bleek geoxideerd te zijn van binnen en daardoor ruimte tussen velg en band was ontstaan dat de band deed leeglopen. Dit was echter snel te verhelpen door de banden/ velgen specialist. (de winterbanden hebben een seizoen overgeslagen doordat de W8 in de loods stond gedurende de vorige winter). Echter bij monteren en op spanning brengen van de andere banden viel ineens een dikke blaar op bij 1 van de andere banden en diende dus vervangen te worden. .. De grap is alleen dat bij een integraal aangedreven auto dan direct alle 4 de wielen moeten worden vervangen. Wederom verstopte die keer mijn portemonnee zich direct… en klapte direct dicht. Sinds deze 2 exercities staat papa 4x4 dus ook onder curatele bij moeders de vrouw en krijg ik net als vroeger weer eens in de week zakgeld waar ik het dan maar mee moet doen… zucht.

Ik dank u allen weer voor het lezen en zal dus toch nog onder u blijven met deze review.

Met een winterse groet,

Dr4x4

En dat is 2 (202.137 km)

2… De 2 is in dit hoofdstuk het speciale getal. De 2 staat in in dit geval voor meerdere dingen. 2 staat voor 2 jaar in bezit, 2e APK en 2 staat voor over de 2 ton …. 2 staat voor het tweede kind dat op komst is. SLIK.

Ja papa 4x4 is weer in blijde verwachting van zijn tweede stuk kroost. Wie had dat kunnen denken, ik althans niet. Een tweede… Tjemig…dat maakt ons dadelijk een echt gezin… met 2 auto’s voor de deur… en 2 honden in de gang. Het enige wat nog ontbreekt is een 2 onder 1 kap woning in een Phoenix wijk, huize 4x4 wordt het echte modelgezinnetje zeg maar.

Maar een tweede… Ik vind 1 al een handvol. Een tweede is 2 keer de verantwoordelijkheid, maar zoals ik er nu over nadenk en ik zie de eerste spelend in de tuin dan denk ik het moet met een tweede ook 2 keer zo leuk worden. Toch andere volleerde vaders?

Terug naar de Wacht. Die is zoals eerder in de inleiding al genoemd al weer meer dan 2 jaar in bezit, en sinds enige weken geleden is de teller door zijn nieuwe bestuurster over de 2 ton heen gezet. Maar eerlijk is eerlijk dat is hem niet aan te zien.
Het nieuwe blok start nog elke dag met veel enthousiasme en hij is zelfs het afgelopen jaar betrouwbaar gebleken. Er is sinds de nieuwe motor nog niks kapot gegaan/ versleten (behalve 2 remblokken) wat buiten het reguliere onderhoud verstaan mag worden. Ook de 2e APK bracht niks aan het licht.

Mijn vrouw is ook zeer content met haar vervoersmiddel, maar lijkt met de komst van de 2e toch het veld te moeten ruimen. Hij is te klein… ik hoor mensen al denken die is niet goed….( Jawel, mijn moeder heeft me vroeger laten testen)… En uw opmerking van “Ik kan makkelijk alles vervoeren met mijn 3 kinderen in een Polo.” Dat zal best beste lezer, maar ik denk dat u dan niet dezelfde vrouw als ik getrouwd ben, en 2 honden van het formaat Grizzlybeer (elk 100 kilo plus) achter in uw kofferbak kwijt hoeft.

Mijn vrouw is een hele goede moeder, en denkt aan alles, zoveel zelfs dat als wij weg moeten voor een middag het net lijkt alsof we 3 weken op vakantie gaan, ik zeul met tassen en andere toebehoren alsof er een volledige volksverhuizing moet plaats vinden. Nadat alles is ingeladen blijkt dat de honden ook nog mee moeten. Gevolg de beesten liggen met het gehele lichaam en kop tegen het achterruit geplakt, de stakkers. Er moet dus een ander vervoersmiddel komen een grotere, waar mevrouw alles mee kan nemen wat ze nodig denkt te hebben (3 zits bankstel, kolf apparaat en een reserve, 2 luiertassen 1 voor de luiers en smeersels 3 verschillende doekjes, de andere met reservekleding en schoenen, een reis wieg je weet nooit of ze een dutje wilt doen (dat klinkt compact, maar in de praktijk zijn het nogal grote en onhandige toestellen daarbij komt dat het matrasje niet is inbegrepen en dat die dus afzonderlijk mee moet in een nog grotere verpakking. Het fietsje voor de kleine (daar heeft ze zoveel plezier aan) etc etc etc. En dit is nog de korte versie… U ziet we hebben ruimte nodig.

Er moet dus een groter vervoersmiddel komen. Een met een laadbak, maar wel we met alle luxe die we gewend zijn. Daarbij komt, dat ik het ook weer leuk vind een speurtocht naar een andere (gezins)auto te starten. Uren achter internet advertenties en sites bezoeken lijstjes maken/ wensen opstellen etc etc.

And now the end is nearÖÖ (205.178 km)

Tja, het einde is aangebroken, het laatste weekje is in gegaan. De W8 zoals wij die kennen is ingeruild. Weer een hoofdstuk afgesloten, maar een nieuwe staat al in mama’s buik te trappelen. Huh waar heeft ie het over? Nou vele passages geleden hebben wij (mijn vrouw en ik) deze Passat W8 aangekocht als babymobile voor de eerste kleine die kregen. Echter een tweede is nu op komst en dus moet “mama’s Tuut Tuut” zoals mijn dochter de W8 liefkozend noemt het veld ruimen voor iets anders. En daarmee sluiten we haar baby periode ook mee af. We vonden het tegenover onze tweede spruitje dat op komst is wel zo eerlijk om ook voor haar (ja het wordt een tweede meid) een review te starten en daar hoort dus ook de auto bij om er een voor te schrijven.

Over een week worden de beide sleutels dus over gedragen aan de garage waar wij onze nieuwe Babymobile hebben aangeschaft. Het heeft wat tijd gekost om een geschikt en aan onze wensen en eisen wagen te vinden. De eisen waren minimaal een 8 cilinder (ja we blijven petrolheads, en tanken onze hobby) LPG, minimaal 6 persoons (3 zitrijen) plus genoeg bagage mogelijkheid om onze 2 Honden van ieders tegen de 100 kilogram te kunnen vervoeren. Gelieve op hetzelfde luxe niveau als dat we gewend zijn (zijn nogal verwend)… ik kijk even naar rechts wat vrouwlief haar wensen ook al weer waren… oh ja… stoelverwarming (serieus we schrijven eind augustus, maar ze heeft deze optie nog dagelijks aanstaan). En het liefst moet onze nieuwe babymobile voorzien zijn van een DVD installatie voor het kleine grut op de achterbank. Tja… zoek dat maar eens!!! Dat is er dus niet, of bijna niet. Maar toch wel, Ha… we hebben hem gevonden. Dus lees onze andere review. De W8 dacht er het zijne van, en liet in de laatste weken nog even weten het er niet mee eens te zijn. Hij gromde en grauwde als een Corsa met open uitlaat, wat dus betekende dat hij het heeft gepresteerd om op het allerlaatste moment ons nog 1 keer op kosten te jagen met een nieuwe uitlaat.

Maar nu zijn we dan toch aangekomen bij het eind van dit boekwerk dat een review zou moeten voorstellen. Mag ik u allen nog 1 maal groeten vanachter het stuur van de W8. En ik beloof u dat de nieuwe review net z’n epostel gaat worden als deze. Voor alle mensen die ergens een mogelijkheid of gedachte hebben net z’n auto van het type W8 te kopen heb ik een korte eindconclusie geschreven.

Met een emotionele groet een Ex- W8 bestuurder

Eind conclusie:

De W8 al weer meer dan 2 jaar in bezit en wat waren dat twee op zijn zachts gezegds 2 haat liefde jaren. De W8 heeft zich bewezen als een onstuimig apparaat met up’s, maar ook vele down’s. Een ding is zeker van de vele dingen waarvoor ik hem kan roemen is het niet zijn betrouwbaarheid. Er is in de 2 jaar dat wij de auto in bezit hebben gehad aardig wat onderhoud geweest, met dito kosten. Ik raad iedereen daarom aan om mocht u interesse hebben in z’n type auto u rekening moet houden dat dit gepaard gaat met een forse onderhouds rekening op jaarbasis. Maar als u net zo autofiel bent als wij krijgt u daar wel een mooi stukje (onbetrouwbaar techniek) en een glimlach elke keer als hij het dan wel doet ervoor terug.

Plus en min punten in een notendop:

Plus:

Tijdloos model (in mijn ogen).

Heerlijk geluid.

Sublieme rechtuit (snelweg) weggedrag.

Onopvallend doch subtiel stoer uiterlijk.

Zeer net en compleet interieur .

Kwaliteit stoelen/zitpositie

Verbruik (raar om dat bij een acht cilinder neer te zetten, maar met een overall gebruik van 1:10 vind ik netjes).

Min:

Betrouwbaarheid

Onderhoudskosten

Versnellingsbak (verbeterd sinds de chip), doch door te lange verzetten komt dat de potentie van de motor niet ten goede. Schakelt op rare momenten.
Onderstel te straf. Ondanks straf afgesteld onderstel door gewicht geen bochtenridder.
Navigatie systeem

And now the end is near..... (205.178 km)

Tja, het einde is aangebroken, het laatste weekje is aangebroken. De W8 zoals wij die kennen is ingeruild. Weer een hoofdstuk afgesloten, maar een nieuwe staat al in mama’s buik te trappelen. Huh waar heeft ie het over? Nou vele passages geleden hebben wij (mijn vrouw en ik) deze Passat W8 aangekocht als babymobile voor de eerste kleine die kregen. Echter een tweede is nu op komst en dus moet “mama’s Tuut Tuut” zoals mijn dochter de W8 liefkozend noemt het veld ruimen voor iets anders. En daarmee sluiten we haar baby periode ook mee af. We vonden het tegenover onze tweede spruitje dat op komst is wel zo eerlijk om ook voor haar (ja het wordt een tweede meid) een review te starten en daar hoort dus ook de auto bij om er een voor te schrijven.

Over een week worden de beide sleutels dus over gedragen aan de garage waar wij onze nieuwe Babymobile hebben aangeschaft. Het heeft wat tijd gekost om een geschikt en aan onze wensen en eisen wagen te vinden. De eisen waren minimaal een 8 cilinder (ja we blijven petrolheads, en tanken onze hobby) LPG, minimaal 6 persoons (3 zitrijen) plus genoeg bagage mogelijkheid om onze 2 Honden van ieders tegen de 100 kilogram te kunnen vervoeren. Gelieve op hetzelfde luxe niveau als dat we gewend zijn (zijn nogal verwend)… ik kijk even naar rechts wat vrouwlief haar wensen ook al weer waren… oh ja… stoelverwarming (serieus we schrijven eind augustus, maar ze heeft deze optie nog dagelijks aanstaan). En het liefst moet onze nieuwe babymobile voorzien zijn van een DVD installatie voor het kleine grut op de achterbank. Tja… zoek dat maar eens!!! Dat is er dus niet, of bijna niet. Maar toch wel, Ha… we hebben hem gevonden. Dus lees onze andere review. De W8 dacht er het zijne van, en liet in de laatste weken nog even weten het er niet mee eens te zijn. Hij gromde en grauwde als een Corsa met open uitlaat, wat dus betekende dat hij het heeft gepresteerd om op het allerlaatste moment ons nog 1 keer op kosten te jagen met een nieuwe uitlaat.

Maar nu zijn we dan toch aangekomen bij het eind van dit boekwerk dat een review zou moeten voorstellen. Mag ik u allen nog 1 maal groeten vanachter het stuur van de W8. En ik beloof u dat de nieuwe review net z’n epostel gaat worden als deze. Voor alle mensen die ergens een mogelijkheid of gedachte hebben net z’n auto van het type W8 te kopen heb ik een korte eindconclusie geschreven.

Met een emotionele groet een Ex- W8 bestuurder

Eind conclusie:
De W8 al weer meer dan 2 jaar in bezit en wat waren dat twee op zijn zachts gezegds 2 haat liefde jaren. De W8 heeft zich bewezen als een onstuimig apparaat met up’s, maar ook vele down’s. Een ding is zeker van de vele dingen waarvoor ik hem kan roemen is het niet zijn betrouwbaarheid. Er is in de 2 jaar dat wij de auto in bezit hebben gehad aardig wat onderhoud geweest, met dito kosten. Ik raad iedereen daarom aan om mocht u interesse hebben in z’n type auto u rekening moet houden dat dit gepaard gaat met een forse onderhouds rekening op jaarbasis. Maar als u net zo autofiel bent als wij krijgt u daar wel een mooi stukje (onbetrouwbaar techniek) en een glimlach elke keer als hij het dan wel doet ervoor terug.

Plus en min punten in een notendop:

Plus:

Tijdloos model (in mijn ogen).

Heerlijk geluid.

Sublieme rechtuit (snelweg) weggedrag.

Onopvallend doch subtiel stoer uiterlijk.

Zeer net en compleet interieur .

Kwaliteit stoelen/zitpositie

Verbruik (raar om dat bij een acht cilinder neer te zetten, maar met een overall gebruik van 1:10 vind ik netjes).

Min:

Betrouwbaarheid

Onderhoudskosten

Versnellingsbak (verbeterd sinds de chip), doch door te lange verzetten komt dat de potentie van de motor niet ten goede. Schakelt op rare momenten.

Onderstel te straf. Ondanks straf afgesteld onderstel door gewicht geen bochtenridder.

Navigatie systeem

Contact

Ik ben op zoek naar de nieuwe eigenaar. Ik heb nog vele onderdelen en beeld en documentatie materiaal (allen gevonden tijdens de verhuizing). Mocht iemand weten waar de of wie de auto momenteel berijd wens ik graag de details.

Met een nostalgische groet.

Dr4x4
De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. Sanoma Media Netherlands B.V. (“Sanoma”) kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.
Het is niet toegestaan zonder toestemming van Sanoma de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.
 
Gebruikers geven Sanoma een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het commercieel gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van de gebruikersbijdragen in verband met de verlening van de diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de website www.autoweek.nl en aanverwante activiteiten van Sanoma, waaronder publicatie in print en het promoten en verder verspreiden van de website (en daarvan afgeleide werken waaronder in print), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook.
 
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Winterbandentest 2014 (Advertorial)

Zoek de voordeligste aanbiedingen van alle deelnemers van de AutoWeek Winterbandentest 2014.   Lees verder
  AutoWeek Winterbandentest 2014
 
 
 

Andere autoreviews van dezelfde auteur

Verkoop je auto

Binnen 2 minuten je auto te koop zetten?

Verkoop je auto al vanaf Ä 7,75 ťn adverteer op AutoWeek en Auto Trader.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep