Ford Fiesta 1.4 16V Futura (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.4 16V Futura |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 88.924 km |
KM-stand laatst | 127.840 km |
Ervaringen
- 168.921 km
25-03-2013 (168921 km): het feest gaat gelukkig en wel door!
Na de vorige update is het volgende noodzakelijke onderhoud gepleegd:
- Nieuwe distributieriem- en spanrol.
- Nieuwe multiriemen, 2 stuks.
Naast dit grote onderhoud is tevens weer de gebruikelijke verversing van motorolie- en filter uitgevoerd in combinatie met de jaarlijkse APK, waar, er verandert niks aan het succesverhaal, opnieuw niks buiten de toleranties bleek te vallen. Rijden in dit kleine maar toch stiekem ook grote feestje bevalt nog steeds, al blijven er zeker punten voor verbetering:
- Het geluidsniveau in het algemeen is aan de hoge kant, er is schijnbaar zuinig aan gedaan met isolatiemateriaal. Dit heb ik zelf op meerdere plekken aangevuld, o.a. door een isolatiemat van de dieselversie onder de motorkap en onder de mat in de bagageruimte.
Verder blijft het lekker sturen in de auto, met behoud van een meer dan acceptabel comfort. Ik rijd onregelmatig ook wel eens in diverse nieuwe auto's, en dan valt bijna elke keer op hoe gefilterd en licht vooral het sturen gaat i.v.m. in de Fiesta. Ook de reactie op bijvoorbeeld het gaspedaal blijft in positieve, directe, zin opvallen. Al kan dat ook grotendeels aan het motorontwerp zelf liggen.
Het feest kent voorlopig nog geen einde en bevalt nog immer!
09-05-2012 (151428 km):
Bij deze maar weer eens een langverwachte (al zeg ik het zelf alleen maar) update. De kilometers vliegen er het laatste halfjaar werkelijk bij, zonder dat je er al te lang bij stil zou staan. Dit alles vanwege een andere baan en werkgever en natuurlijk ook een andere woon-werkafstand. Het afgelopen jaar heb ik opnieuw welgeteld nul euro aan onverwacht onderhoud gehad, dat bevalt mij absoluut. Alleen het geplande onderhoud en de APK gehad, met opnieuw de enige opmerking dat de auto 'goed in het vet' zit. Dat zal wel aan mijn ijverig volhouden van preventieve 'klusjes' rondom de auto liggen, vrees ik... Wellicht was u, gewaardeerde lezer, er nog niet van op de hoogte, maar de 1388cc's aan inhoud tellende benzinemotor is ontwikkeld door: jawel, Yamaha. Ook over dit essentiële onderdeel ben ik goed te spreken, direct erkennende dat het niet het meest verfijnde motorblok is wat ik ervaren heb. Echter, hier tegenover staat dat het motorblok absoluut niet schroomt om toeren te maken en tevens zeer efficiënt zijn werk kan doen bij 'aangepast' meerijden met de verkeersstroom. Weer een onmisbaar onderdeel van deze motor, de distributieriem met bijbehorende spanrol, staat genoteerd om binnen een halfjaar te vervangen. Deze auto heeft mij, en, naar het er voorlopig nog steeds naar uitziet, zal mij voorlopig nog elke rit een glimlach op mijn gezicht doen toveren. Niet alleen vanwege de prettige en werklustige motor, maar natuurlijk ook omdat de Fiesta gewoon 'stevig' op de weg ligt!
21-02-2011 (127849 km):
Bij deze een wat uitgestelde update, natuurlijk vliegen de kilometers nog steeds gestaag onder de Fiesta door. In november tevens weer de jaarlijkse APK en onderhoudsbeurt laten doen, nul problemen en een opmerking in de trant van 'de auto staat er technisch goed bij' en ruim 180 euro armer was opnieuw een meevaller. Na het herhaaldelijk terugkeren van het inhouden van de motor bij accelereren heb ik een aantal preventieve maatregelen genomen: het reinigen van de luchtmassameter en gasklep en alle sensor-stekkerverbindingen, vervolgens een aantal keren met warme motor flink doorgereden en toeren gemaakt.
De gehele winter is het probleem zo goed als weggeweest, mijn vermoeden is dat de gasklep beter gereinigd en vervolgens gesmeerd moet worden. Mag ook wel na bijna 130.000 km, maar toch irritant.
13-09-2010 (120480 km):
Tot nu even een korte update, deze zal ik binnenkort verder uitbreiden, tezamen met de aanpassing van de volgorde om dit alles beter leesbaar te maken. Alweer bijna een jaar verder met de Fiësta is er vrij weinig aan mijn totale mening over deze auto veranderd, al ben ik over bepaalde details niet altijd even tevreden gezien de zogenaamde 'producteigenschappen'.
Het komt er kort gezegd op neer dat ik in de inmiddels ruim 30.000 km die ik met mijn eerste eigen auto heb afgelegd zeer tevreden ben over bijvoorbeeld de algehele rijeigenschappen en ook wel de motorprestaties (gezien het vermogen van 59 kilowatt). Echter, verschillende lichte bijgeluiden, al dan niet tijdens handelingen, doen zo af en toe toch afbreuk aan de totale rijbeleving. Hier horen mijn inziens namelijk ook de afwezigheid van kraakjes/rammels en het soepel en zonder bijgeluiden werken van bedieningen bij. Een verdere update over ruim dertigduizend kilometer ervaringen met de Ford Fiesta 1.4 volgt snel!
18-11-2009 (102783 km):
Kritisch of niet, de afgelopen duizenden kilometers waren opnieuw probleemloos. Afgelopen week de eerste combinatie van de APK en een kleine beurt gehad: geen op- of aanmerkingen, naast de olieverversing met -filter tevens het luchtfilter laten vervangen en afgerond 218 euro aan kosten. De zomer goed doorgekomen, waarbij het benzineverbruik over wat langere snelwegritten daalde tot ruim onder de 6 liter per 100km, om precies te zijn 5,7 l/100km. Dit was zelfs bij flinke belading van drie personen en een volle kofferbak en normaal doorrijden, dus geen reden tot ontevredenheid. Een tweetal keer gehad dat de motor kort inhield bij accelereren met koude motor, dit zal te maken hebben gehad met de 'storm' in combinatie met vochtigheid deze nachten en zal ik in de gaten blijven houden. De eerder genoemde geluiden van de ophanging zijn simpel zelf te verhelpen door wat vet te smeren op alle mogelijke ophangingsrubbers. Tenslotte heeft een versnellingsbaktoevoeging van 100ml het schakelen in koude toestand wat soepeler gemaakt.
14-07-2009 (98447 km):
Mijn MyReview staat gepubliceerd in Autoweek nr. 28. Toch leuk om van een aantal bekenden te horen dat je auto in het blad voorkomt! Uitgebreide recensie volgt nog. Kilometers gaan er verder probleemloos bij.
22-05-2009 (96594 km):
Het benzineverbruik is met de hogere buitentemperaturen harder gedaald dan ik in eerste instantie had verwacht. Het schommelt nu zo rond de 6,3 tot 6,4 liter per 100km (1 op >15,5). Dit ondanks de toch meerendeels vrij korte ritten van krap 20km enkele reis. Let op dat je hiervoor wel enige trucs zal moeten toepassen, anders zal het verbruik al snel stijgen naar een waarde rond de 7 l/100km (zie andere reviews). Van de zomer komen er waarschijnlijk wel wat langere (vakantie)ritten, benieuwd naar de uitwerking daarvan!
06-03-2009 (93406 km):
Na een eerste paar duizend kilometers een eerste review van deze review. Voorlopig houd ik het even kort, bij gebrek aan tijd voor uitbreiding.
Weggedrag: heerlijk! Alle lofuitingen over het onderstel worden inmiddels misschien wat uitgemolken, maar ik kan niet anders dan het onderstel als indrukwekkend te bestempelen. In de bochten blijft de auto zogezegd lang 'vlak' liggen, voor onderstuur zal toch echt overdreven geforceerd moeten worden. De wat bredere en lagere zestien-inch banden van Michelin (Pilot Exalto in de maat 195/45 R16) doen hun duit in het zakje voor wat betreft de grip en stabiliteit.
Comfort: kan ik verrassend genoeg als 'gewoon goed' beoordelen. Korte oneffenheden worden niet direct aan de rug doorgegeven maar voor een groot gedeelte geabsorbeerd, vooral de afstemming tussen de dempers en veren is goed gelukt.
Motorprestaties: redelijk, de elasticiteit van de motor valt meer in positieve zin op. Door de motorinhoud van 1.4 liter onderin voldoende trekkracht voor rustig accelereren vanuit lage toerentallen, maar voor felheid moet je (ver) boven de 2500 omw./min. zijn.
Kosten: goed, de wegenbelasting valt met een rijklaar gewicht van ruim 1000 kg net in een hogere klasse dan concurrenten als de Clio en Corsa. Verzekeringskosten vallen mij nog mee, ondanks mijn leeftijd en nog geen opgebouwde schadevrije jaren.
Benzineverbruik van afgelopen wintermaanden ligt tussen de 6,7 en 6,9 liter per 100 km, bij een beheerste rijstijl met af en toe een sportieve uitspatting. Dit wordt verder continue bijgehouden op: http://www.spritmonitor.de/en/detail/306460.html
Ergernissen: ook al ben ik een pietje precies in dit soort zaken, er vallen een tweetal zaken op:
- Lichte rammels/kraakjes in interieur. Ik ga binnenkort eens met stukjes rubber en/of vilt het interieur nalopen.
- Af en toe een 'kloink' of bonkend geluid vanuit de voor- dan wel achterwielophanging, dit schijnt een veelvoorkomend probleem te zijn bij de Fiesta en Ford in het algemeen.
Het keuzeproces van een eerste auto
- 88.924 km
Na meer dan viereneenhalf jaar rij-ervaring in allerhande maar andermans auto's, moest het er toch maar eens van komen: de aanschaf van mijn eerste auto. Op 15 november 2008 was het zover, ik ging de auto ophalen die ik drie dagen eerder had gekocht.
In eerste instantie stonden er nog niet zoveel randvoorwaarden vast. Ja natuurlijk, vooral een ondergrens voor het te besteden bedrag stond wel ongeveer vast; "Voor minimaal ~3000 euro moet toch wel een leuke en goede compacte auto te vinden zijn" dacht ik nog. Vervolgens kwam een leuk maar, achteraf beoordeeld, zeer langdradig en wollig proces van onderzoek en oriëntatie op gang. Allerlei carrosserievarianten en merken en types passeerden de revue; van een sportieve Mazda MX-5 via een in hetzelfde huis ontwikkelde Mazda 6 naar een concurrerende Honda S2000 en Honda Accord. Hierna werden drie compacte auto's een stuk serieuzer (zeg gerust: realistischer) onder de loep genomen:
1) Ford Fiesta MK6 (1.4, 1.6 en 2.0 liter benzinemotor)
2) Renault Clio II (1.2, 1.4 en 1.6 liter benzinemotor)
3) Opel Corsa C (1.2 en 1.4 liter benzinemotor)
Voor alledrie de modellen geldt dat ik gekeken heb naar bouwjaren van 2002 tot 2005. De brandstof- en de carrosserievorm stonden al vast: benzine en 3-deurs. Op het gebied van motortechniek lokten de Twinport motoren van de Corsa, maar uiteindelijk overtuigden de Clio en Fiesta het meest in testen, reviews en onderzoeken. Na het op internet speuren naar exemplaren met 1.6 liter motoren bleek dat het aanbod hiervan niet over houdt.
Toch een mooi exemplaar gevonden van een oranje Ford Fiesta 1.6 Futura uit 2003. Had ik nou toch maar van tevoren én überhaupt gebeld; dit exemplaar stond, bij navraag aan de verkoper, al als 'verkocht' bij de Toyotadealer.
Kort hierna doorgereden naar de Volkswagendealer, waar een grijze Ford Fiesta 1.25 Centennial stond, tevens uit 2003. Na een geslaagde proefrit en een goed 'om de tafel' gesprek met een offerte naar huis. Omdat de onderhoudshistorie niet bekend was en voor het overige het motorvermogen niet overhield toch rondgekeken naar een ander exemplaar.
Wat trok daar mijn aandacht: een grijze Ford Fiesta 1.4 Futura uit 2004 bij een onafhankelijk autobedrijf. De prijs was zeer netjes en na een, ditmaal direct via de telefoon gemaakte afspraak, proefrit overtuigde het geheel nóg meer, aangezien de volledige onderhoudshistorie bekend was en de verkopende partij zeer betrouwbaar, eerlijk en open overkwam. De inbegrepen zes maanden BOVAG-garantie en het gevoel dat de auto mij gaf tijdens de proefrit deden mij na een nachtje overdenken tot aankoop doen besluiten.
Alle overpeinzingen, twijfelachtige 'besluiten' en handelen naar ratio hebben toch tot een emotioneel geladen keuze van een eerste auto geleid. De eerste 'eigen auto' ervaringen voor deze inmiddels vrij ervaren automobilist zijn achter de rug.
Problemen
- 127.840 km
93406 km, 6 maart 2009: de rechter voorstoel wilde niet naar voren klappen. De kabel van het bedieningsmechanisme voor is vervangen. Een gekend probleem bij dit type Fiesta.
95820 km, 29 april 2009: af en toe een 'kloink' vanuit de ophangingsrubbers, dat is alles voorlopig. Ook al een gekend probleem, ditmaal bij Ford in het algemeen.
120480 km, 13 september 2010: afgelopen jaar is het probleem van het inhouden met koude motor een aantal keren teruggekomen maar ook net zo snel weer verdwenen. Meerdere eigen diagnoses verder lijkt het uiteindelijk te zijn verholpen met de vervanging van de bougiekabel voor cylinder nr. 4. De weerstandswaarde van deze kabel was opgelopen tot een flinke 30 kOhm (!) per meter.
127840 km, 21 februari 2011: het probleem van het inhouden was vierledig: de luchtmassameter, lambdasonde en gasklep waren vervuild, en tevens één bougiekabel slecht. Met het eigenhandig schoonmaken van de luchtmassameter en gasklep is dit probleem verholpen. Verder volledig probleemloos!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.