Ford Fiesta 1.4 16V Trend (2003)

autoreview

Ford Fiesta 1.4 16V Trend (2003)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.4 16V Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf45.200 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 52.700 km

De eerste vulling van een review over deze auto.
Ik heb deze Fiesta nu bijna twee weken in mijn bezit en heb er bijna 800 km mee gereden, nog te kort om over alles goed te kunnen oordelen, maar het begin is er.

Na 3,5 jaar met veel plezier in mijn vorige Fiesta, een MK5 1.3i 8V First Edition te hebben gereden wilde ik toch een nieuwere Fiesta met meer veiligheidsvoorzieningen, 5 deuren, modernere tecnhiek en ik vind het nieuwe model gewoon erg mooi.
In mei dit jaar besloot ik weer actief te gaan kijken nadat ik vorig jaar ook al eens op zoek was geweest en zowel de 1300 als de 1400 geprobeerd heb. De 1300 vond ik te licht gemotoriseerd. De inruilprijs viel me vorig jaar trouwens vies tegen. Een Ford dealer presteerde het toen zelfs om me 1500 euro te willen geven voor mijn Fiesta.

Ik ben op zoek gegaan naar een 5 deurs Fiesta 1.4i 16V met airco en het liefst zo compleet mogelijk en met max. 50000 km, bouwjaar 2002 t/m 2004. Het aanbod van 5 deurs Fiesta’s is niet denderend, zeker niet met een 1400 motor, dus zoeken maar.

Na kijken en vergelijken ben ik uitgekomen bij Garagebedrijf van Herk in Berkel en Rodenrijs, bij mij in de buurt, die telefonisch een inruilprijs van 3000 euro wilde geven voor mijn Fiesta 1.3. Dit bedrijf had namenlijk 2 Fiesta’s uit 2003 staan die in aanmerking zouden kunnen komen. Inruilindicatie en aangeboden auto’s deden mij besluiten te gaan kijken.

Dit bedrijf ligt in het buitengebied en is gevestigd tussen de weilanden en kassen. De ontvangst door Martin van Herk was zeer vriendelijk. Hij verontschuldigde zich voor vliegen in de auto’s, want tja, we zitten op het platteland.

Eerst gereden in een 1.4 16V Trend in Vitro metallic, 40000 km uit 2003 met 15 inch Trend velgen. Deze auto reed goed, maar ik vond de uitvoering toch wat kaal. Merkwaardig genoeg zaten er bij deze auto geen hoofdsteunen op de achterbank, terwijl die volgens mij standaard zijn!?

De 2e Fiesta sprak mij wat opties betreft meer aan. De (nu mijn) Fiesta 1.4 16V Trend in de kleur Oyster Silver (beetje oudbollige kleur, maar wel sjiek) uit 2003, 45000 km, voorzien van ABS, 6 airbags, airco, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen voor en radio 4500. Als extra opties zijn audiobediening aan het stuur, voorruitverwarming, elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels en ramen en 3 hoofdsteunen achter aanwezig.
Uiteraard ook in deze auto gereden. Toch weer anders dan de andere 1.4. De stoelen en de motor voelden anders aan. Ik vond de stoelen wat zachter, de motor liep iets minder stil.
Maar mijn indruk van de auto was goed. Als mankement ontdekte ik een licht joelend geluid dat zich af en toe meldde.

Met een bak koffie erbij over de auto gesproken en ook over het genoemde geluid gepraat. Dit zou een of andere snaar moeten zijn en bij de afleveringsbeurt zou dit verholpen worden.
Voor mijn Fiesta 1.3 uit 99 heb ik daadwerkelijk het goede bod van 3000 euro gekregen. Dit lag bij meerdere Ford dealers beduidend lager! Je hebt een erg mooie auto waar je duidelijk erg zuinig op bent, zei van Herk. Dank je!

Na overleg met het thuisfront besloten de Fiesta te kopen.
Wel geregeld dat tegen zeer geringe meerprijs de 4 lichtmetalen velgen + zgan banden en reserveband van de andere Fiesta worden overgezet naar de mijne. Ik wil graag bredere banden met lichtmetaal, ik vind het mooier en fijner rijden en bovendien zijn deze exemplaren nieuwer. De aankoop zou volgens afspraak afgeleverd worden met grote beurt en aircobeurt en 6 maanden volledige Bovag garantie.

Op 29 mei was het zover: Ik kon hem ophalen! Eindelijk!

De auto stond er keurig gepoetst bij, de beurt was uitgevoerd en de airco was heerlijk koud!
Vol trots naar huis gereden na mijn Fiesta uit 99 met toch enige weemoed te hebben achtergelaten. Deze auto was 2 dagen later trouwens alweer verkocht!
Deze Fiesta is in niets meer te vergelijken met de vorige. Grappig is ook dat veel bekenden denken dat ik nu een Focus heb.

PROBLEMEN

  • 52.700 km

Toen ik na de aflevering bijna thuis was begon helaas het joelende geluid weer hoorbaar te worden. Hier baalde ik flink van.
De volgende dag heb ik van Herk erover gebeld en zij baalden net zo hard. Te meer omdat we er wel een afspraak over hadden gemaakt.
Een afspraak gemaakt om ernaar te laten kijken.
Ondertussen gewoon lekker gestuurd in de Fiesta...

Update 6 juni 2008, 45950 km:
Vandaag terug geweest voor het joelende geluid dat toch wel erg hinderlijk is. De monteur kwam er na onderzoek op uit dat het veroorzaakt wordt door een lager van de dynamo. Dit kon niet direct worden verholpen vanwege de drukte in de werkplaats, maar de afspraak staat voor begin juli. Men heeft toegezegd dit helemaal op te lossen.
Wel erop gewezen dat dit bij aflevering al verholpen had moeten zijn, men gaf aan dat het erg druk was geweest. Ik denk dat ze het vergeten zijn.
Maar ik heb er absoluut vertrouwen in dat dit opgelost wordt.

Verdere problemen:
Een echt probleem is het niet, maar het is wennen: de stoelen! Ik mis zijdelingse steun en ik vind de stoelen aan de zachte kant. De hoogteverstelling stelt niet veel voor; de zitting kantelt alleen iets. Als ik andere reviews over identieke Fiesta’s lees ben ik niet de enige die dit opvalt.
Ik vond de harde stoelen van mijn vorige Fiesta iets prettiger, maar ik heb ondertussen mijn ideale zitpositie gevonden.

Deze auto heeft last van een bekend interieurkwaaltje: de rand van het lederen stuurwiel begint iets los te laten. Een lelijk gezicht maar er is niets aan te doen. Voor mij ook geen reden om een auto te laten staan.

Ik ga deze review zeker bijhouden en zal ook het verbruik goed bijhouden. Tot nu toe valt het niet tegen.

Wordt vervolgd!

Update 4 juli 2008, 47001 km:

De Fiesta is gisteren teruggeweest voor de klacht van het joelende geluid. Ik kreeg keurig een leenauto met airco mee. Vandaag de auto weer opgehaald. Uitgebreid onderzoek had uitgewezen dat de boosdoener van het geluid de waterpomp was geweest. Deze functioneerde goed, maar de as veroorzaakte wel het geluid. De waterpomp is vervangen en ik begreep dat er veel uit elkaar moest om er bij te komen wat de nodige tijd heeft gekost. Alles is keurig onder garantie gerepareerd.

Als aanvulling op ’problemen’:
- de radio jaagt me soms de stuipen op het lijf door ineens spontaan het volume op
te voeren.

Update 3 december 2008:
Een paar dagen geleden wilde de auto niet starten; de accu had wel stroom, de startmotor deed gewoon zijn werk. Een aantal keren geprobeerd te starten. Geen resultaat. Uiteindelijk Routemobiel gebeld; ze waren binnen 25 minuten ter plaatse met een afsleepwagen. De monteur kreeg hem wel gewoon aan de praat met heel veel gas. Hij adviseerde me om naar de Ford dealer te gaan om de computer uit te laten lezen. Omdat ik liever naar mijn eigen garage ga en de garantie bij hun er net af was toch eerst even Van Herk gebeld; men heeft apparatuur om uit te kunnen lezen en ik kon direct komen. Het uitlezen leverde geen resultaten op. Ik hoefde er niets voor te betalen. Daarna geen problemen meer gehad.

1,5 maand geleden ging de afstandsbediening van de CV kapot; een nieuw batterijtje had geen resultaat. Uiteindelijk onder garantie een nieuwe afstandsbediening mogen bestellen bij een Ford dealer. Kosten zijn vergoed door van Herk.

Problemen met wegvallen van het vermogen

  • 57.900 km

Update 57900 km. Na een half jaar weer eens een aanvulling van de review. Mijn waardering van deze auto is behoorlijk gedaald!

Het volgende probleem doet zich voor:
Regelmatig valt het vermogen weg, bij zowel lage als hoge snelheden. De auto komt soms nauwelijks vooruit.

Begin april de garage waar ik de auto gekocht heb, opdracht gegeven het euvel uit te zoeken en meteen een kleine beurt en APK te verzorgen. De auto was nog niet aan een beurt toe, maar fatsoenlijk verder rijden was er niet bij.

Men heeft de computer uitgelezen, niets gevonden. Wel is de motor inwendig gereinigd.
Na 1100 km begon het euvel weer. Vervolgens de auto naar een Ford Dealer (Wensveen) gebracht om hen een diagnose te laten stellen. Hun oordeel: 2 van de 4 bougies waren kapot door een (ook mij) bekend Fiesta euvel: het lekken van de ruitensproeierkopjes. Hierdoor worden bougies aangetast en kan ook de bobine stuk gaan.
Men heeft de 4 bougies vervangen.
Vervolgens reactie gevraagd van van Herk; waarom hebben zij dit niet kunnen constateren. Volgens hen hebben zij de bougies en de bobine al vervangen in 2007 .

Een paar dagen na het vervangen van de bougies kwam het euvel weer terug. Uiteraard terug gegaan naar van Wensveen; na wat praten kwamen ze toch tot de visie dat de bobine vervangen moet worden. Men stelt voor dat de bobine wordt vervangen, ik het een maand probeer en dan pas betaal, om te zien of het nu echt opgelost is. Lijkt me een goed voorstel. Van Herk ook gebeld om advies; laten vervangen. Dat gaat 24-06 gebeuren.
Speurend op internet kwam ik dit euvel erg vaak tegen bij de Fiesta MK6. Ook worden er diverse andere lekkagebronnen genoemd. Omdat de bougies en de bobine in 2007 zijn vervangen en nu alweer kuren hadden, vraag ik me af of er niet ergens anders vocht vandaan komt. Hier laat ik van Wensveen ook nog naar kijken, om te voorkomen dat uiteindelijk weer hetzelfde probleem ontstaat.

Door dit gedoe is mijn waardering voor de auto gedaald en zelfs voor Ford in het algemeen. Ik heb ook de importeur die deze kwaal nooit erkend heeft (bedankt Ford!) een mail gestuurd hierover, er komt een antwoord waarin men stelt hoe goed Ford wel niet is, maar er wordt met geen woord gerept over Fiesta problemen.

Ik hoop dat het probleem binnenkort eindelijk echt tot het verleden behoort, anders geef ik deze auto een schop en koop ik als trouwe Ford rijder geen Ford meer.

Problemen met wegvallen van het vermogen2

  • 59.940 km

Tijd voor een update. Een lang verhaal wordt korter:
In de afgelopen maanden heb ik zeer weinig met de auto gereden....omdat er nauwelijks mee te rijden viel.
In augustus maar via de Bovag ABA garage een gasklephuis besteld; dit was volgens hen de oorzaak van alle problemen. Ik bleef sceptisch. Zij bestelden dit bij Ford Ardea. Levering nog onbekend.
Maar..er kwam maar geen onderdeel. Intussen stond ik regelmatig stil met draaiende motor maar geen power en werd Routemobiel gek van mij. Steeds weer de garage gebeld om ze te vragen weer achter het onderdeel aan te gaan. Deden ze wel, geen resultaat. Om een leenauto gevraagd, daar steeds de toezegging kwam dat het binnen zou komen. Leenauto was niet beschikbaar.
Intussen gekeken naar een andere auto; de keus laten vallen op een Opel Corsa D. Maar eigenlijk wilde ik liever in de Fiesta blijven rijden en geen auto met problemen inruilen omdat ik geen gezeur wil. De eigen ABA garage bood me wel een hele goede prijs incl. problemen als ik bij hen een andere auto zou kopen. Maar ook zij wilden liever repareren. Toen eind november er nog steeds geen onderdeel was (levering door Ford al 3 keer uitgesteld) ben ik met medewerking van mijn garage die mij gegevens mailde zelf Ford dealers gaan bellen; niemand had het. Ford Iriks deed veel moeite om met me mee te denken, men is lang bezig geweest om me goed telefonisch te helpen terwijl ik geen klant ben. Heel netjes, pluim voor de service en bijna niet op zijn Fords. Uiteindelijk via hen het onderdeel gevonden in Dieren en zelf opgehaald. Het is vorige week ingebouwd. Toen bleek ook nog een lambasonde kapot te zijn, mogelijk heeft die het gasklephuis om zeep geholpen. M.i. had de garage e.e.a. eerder in moeten schatten. Vonden ze kennelijk ook, omdat ik zelf het gasklephuis had betaald kreeg ik uit coulance geen factuur voor arbeidsuren en de lamdasonde! Netjes!

Sinds de reparatie 500 snelwegkilometers verder: het lijkt erop dat hij het eindelijk weer goed doet! 9 maanden geen rijplezier gehad.
Mijn waardering voor de betrouwbaarheid blijft voorlopig nog laag.

Hij rijdt weer goed!

  • 67.450 km

Tijd voor een update. Ik ben 4 maanden verder sinds de inbouw van een nieuw gasklephuis en de lamdasonde. Tijd ook voor een nieuwe beoordeling/waardering van mijn auto. Een hogere dus!
Eerlijk is eerlijk, de waardering kan omhoog. Ik ben 8000 kilometer verder en de auto houdt zich keurig. Geen problemen meer met het inhouden. Lekker pittige auto, eindelijk weer!
De 8000 kilometer zijn bijna allemaal snelwegkilometers, mijn vriendin neemt de auto regelmatig mee en rijdt er dan 90 snelwegkilometers op een dag mee. Het verbruik lijkt iets gunstiger te worden.
Volgende maand krijgt de Fiesta een (kleine) beurt en verse APK bij Van Herk. Er zijn wel wat puntjes: ik hoor regelmatig een irritante “klonk” achter als ik over drempels of slecht wegdek rijd; de vering lijkt in orde. Wellicht zit er iets los. Ik dacht dat het reservewiel of de krik klapperde, maar na het aanbrengen van insolatiemateriaal was dat niet weg. Hier moet men binnenkort dus even naar kijken.
Verder moet men naar de achterbanden kijken i.v.m. kleine scheurtjes aan de zijkant.
Als er geen gekke dingen gebeuren moet hij nog twee jaar mee.

Onlangs kwam ik in de verleiding toen ik uit nieuwsgierigheid ging kijken bij een hele mooie Fiesta 1.4 i 16VGhia vorig model uit 2008 met 9400 kilometer die superscherp geprijsd was. Tot mijn verbazing kreeg ik een heel goed bod voor mijn Fiesta. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan, omdat ik er wat luxevoorzieningen betreft niet op vooruit zou gaan.
In mei na de beurt volgt weer een update.

Kleine beurt & APK

  • 68.900 km

Bij 68640 km een kleine beurt met APK laten uitvoeren bij Van Herk.
De klacht van de "klonk" achter is opgelost, het reservewiel bleek los te zijn getrild. De irritante rammel in het dashboard is gebleven, daar was niets aan te doen zonder het hele dashboard uit elkaar te halen. Omdat de auto soms stationair wat onregelmatig loopt heeft men e.e.a. weer uitgelezen (zie problemen gasklephuis vorig jaar) maar dit bracht geen bijzonderheden.
Achterbanden kunnen nog tot de volgende beurt volgend jaar. Dan in ieder geval een grote beurt, airco-onderhoud. Loopt verder nog steeds goed. Hoewel...gisteren wilde hij na een rit weer eens een keer niet direct starten. Daarna geen klachten meer.

Afscheid van de Fiesta

  • 72.500 km

Update 27 augustus 2010. We gaan afscheid nemen van de Fiesta!
We zijn al een tijd bezig ons te orienteren op een kleine zuinige diesel. Mijn vriendin rijdt erg veel kilometers voor het werk, zodat dit voor ons erg interessant is. Die worden nu vooral gereden met haar Twingo uit 2002. De Fiesta was niet zo haar favoriet. Besloten diesel te gaan rijden en de Twingo voorlopig te houden als 2e auto.

Tijdens de orientatie gekeken naar 3 auto's, 2006 t/m 2008, rond 10.000 euro, 5 deurs:

Opel Corsa CDTI Ecoflex
Fiat Grande Punto Multijet
Ford Fiesta TDCI.

De Fiesta viel snel af; het model blijft me aanspreken, maar ik wilde toch een nieuwer en vlotter ontwerp en cruisecontrol. De huidige Fiesta is er gebruikt nauwelijks nog als diesel en hij pas niet binnen het budget.

De Corsa spreekt me wat afwerking, stoelen en betrouwbaarheid het meeste aan. Weinig exemplaren in de regio binnen ons budget en als ze er al waren een zeer belabberde inruil van de Fiesta bij Opel Dealers. Wel bij een paar Bovag ABA bedrijven een zoekopdracht neergelegd. Onafhankelijke bedrijven boden veel meer inruil.

Mijn eigen garage, Garage van Herk in Berkel en Rodenrijs is door omstandigheden helaas gestopt met het verkopen van auto's en heeft alleen nog de werkplaats waardoor ik er geen zoekopdracht kon plaatsen.

De GRande Punto sprak ons wat uiterlijk betreft zeer aan en ook de uitrusting scoort hoog.

De Grande Punto eerst bereden in de 70 pk versie, die viel tegen.

Omdat het vinden van een Corsa in het budget erg lastig werd, serieuzer gekeken naar de Punto. Die is uiteraard al wat eerder op de markt gekomen, dus over het algemeen wat goedkoper.

Vandaag een Grande Punto 1.3 MultiJet 90 pk Edizione Prima gekocht. Review volgt.

Voor de Fiesta minder gekregen dan mijn streefbedrag van 5000 euro, maar een inruil van 4354 op de zeer scherp geprijsde Punto maakte de deal erg interessant.

Terugkijkend op de Fiesta ben ik toch redelijk tevreden. In 2 jaar en 3 maanden 28000 km gereden.
Sinds de problemen die natuurlijk de spuigaten uitliepen, in december 2009 opgelost zijn probleemloos gereden. Verbruik werd ook iets beter. De kwaliteit van de auto was minder dan ik verwacht had, maar voldoende.

Samenvattend de pluspunten:
- wegligging! Supereigenschap van de Fiesta
- afwerking; veel plastic, maar zeer degelijk in elkaar gezet.
- vermogen: lekker pittige auto
- voorruitverwarming! Wat een uitvinding, geweldig! Dat zal ik
missen!
- uitrusting in het algemeen,

Minpunten:
- betrouwbaarheid.
- rammels en kraakjes...en dan een Grande Punto kopen hoor ik
sceptici denken....
- verbruik, gemiddeld 1:13,5 a 1:14, moet beter kunnen mijns
inziens.
- afschrijving....viel me wat tegen maar zal mede door de daling
van prijzen door de crisis veroorzaakt zijn.

Op de valreep afgelopen weekend nog 600 km gereden, veelal in Duitsland. Even volgas gereden op de 31, maar bij 160 trad een hoog piepend geluid op, herkomst onbekend. Snel teruggegaan naar 130.
Verder heeft hij weer heerlijk gereden.
Nog even wat nieuwe foto's geplaatst.


Mijn Fiesta komt vanaf 3 september te koop bij Fiat Dealer Otten in Breda.
Voor wie een leuke compacte, goed uitgeruste auto zoekt met slechts 73000 km een aanrader

Als Ford man ga ik nu vreemd, is wel even raar.

nog wat nieuwe foto's van mijn vorige auto

Voor de aardigheid geplaatst: wat foto's van mijn voormalige Fiesta toen deze verkocht was bij Fiat dealer Otten in Breda en in de werkplaats voorzien werd van een Parrot. Genomen in november 2010 toen ik toevallig bij Otten was voor een garantiegeval van onze Grande Punto.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.