Ford Fiesta 1.4 16V First Edition (2002)

autoreview

Ford Fiesta 1.4 16V First Edition (2002)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.4 16V First Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf39.345 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 4 maanden in een Peugeot 106 Rallye te hebben gereden hebben we deze Fiesta gekocht.

De Rallye was alweer 12 jaar oud en niet geheel betrouwbaar meer. We hebben hier dan ook regelmatig mee langs de kant gestaan. Het bleef echter zo’n geweldig karretje, een echte kart, dus dat vergaven we hem nog. Toen hij echter olie en koelvloeitstof ging ’zuipen’ (ofwel binnen twee straten alles op) besloten om op zoek te gaan naar iets anders. De kosten voor een reparatie zouden niet meer opwegen tegen de aanschafkosten.

Aangezien we met rallye qua betrouwbaarheid niet zulke hele goede ervaringen hadden, gingen we op zoek naar een jonge, betrouwbare auto met weinig kilometers en hij moest ook nog eens binnen ons budget passen. Uiteindelijk na een tijdje zoeken kwamen we op twee opties uit, waar zowel mijn vrouw als ik ons in konden vinden. Het zou of een Peugeot 206 worden of een Ford Fiesta. Uiteindelijk besloten we toch de 206 ook te laten vallen en zijn we gericht op zoek gegaan naar een Fiesta.

We hadden wel een redelijk eisenpakketje. Uiteraard zou het een nieuw model Fiesta moeten zijn (vanaf 2002), hij moest redelijk wat opties hebben en moest ook vooruit te branden zijn, aangezien we de Rallye waren gewend. Uiteindelijk kwamen we bij een Ford-specialist terecht. Hij had meerdere Fiesta’s staan, maar dit waren bijna allemaal 1.3 of 1.25 zonder meegespoten bumpers, wat de auto een ouwelijk uiterlijk geeft. In de andere vestiging had hij ook nog deze staan. Een Moondust silver first edition uit 2002 met 39.000km. Hij zou hem twee dagen later meebrengen uit de andere vestiging voor een proefrit en na de proefrit waren we meteen verkocht.
Hij zag er goed uit door de meegespoten bumpers en velgjes, zat goed in de opties zoals elektrische ramen en spiegels, cv met afstandbediening, airco, radio cd speler en de meest geniale optie: de verwarmbare voorruit. De auto reed ook nog eens super en zag er helemaal netjes uit. Op het rechterachterportier zat wel lichte parkeerschade, maar dit is netjes overgespoten voor de aflevering.

Na zo’n 16.000km kan ik alleen maar zeggen dat dit een superwagentje is. Hij heeft een vrij soepele motor. Het is geen strepentrekker en soms moet je even terugschakelen bij het inhalen, maar voor de rest kan je heel prima overal meekomen.
Verder is de auto comfortabel en heeft een superonderstel. Je kan bochten en afritten goed hard pakken en de auto blijft dan als een blok op de weg liggen.

Vanbinnen is het in de Fiesta ook goed uit te houden. Het dashboard ziet er netjes en overzichtelijk uit, zeker met de originele radio. Het dashboard is alleen wel opgetrokken uit keihard plastic. Op de stoelen is het ook redelijk lang uit te houden al zijn ze aan de korte kant en is de zijwaartse steun niet heel optimaal, waardoor je bij een hard genomen bocht zit te schuiven over je stoel. Ook al is het geen ruimtewondertje, we zijn toch regelmatig met 5 volwassenen op stap geweest, zonder dat we iemand heel erg hoorde klagen vanaf de achterbank. Dat het een 5 deurs is speelt ook mee met de praktische bruikbaarheid van de auto. Niet eerst uit hoeven stappen als er iemand achterin wil zitten en snel even wat achter de stoelen of op de achterbank kunnen gooien. In de achterbak kan je ook redelijk wat vervoeren, maar twee grote Samsonite koffers bleken toch niet mee te kunnen onder de hoedenplank.

Het verbruik van de auto is redelijk te noemen. Met zo rond de 1:14 ben ik dik tevreden. Ik rijd dagelijks niet heel veel kilometers voor woon-werk, dus ik had eigenlijk een hoger verbruik verwacht.

Inmiddels is deze Fiesta na 11 maanden tevreden rondgetoerd te hebben ingeruild op een nieuwe Fiesta, namelijk een ST uit 2006!

PROBLEMEN

Jammergenoeg was ook deze auto niet helemaal vrij van problemen.

Een paar weken na de aanschaf weigerde de Fiesta regelmatig om te starten. Hiervoor zijn we regelmatig teruggeweest, maar het probleem bleef. Alleen met een stevige dot gas was de motor uiteindelijk te starten. Uiteindelijk zijn er een hele stapel onderdelen gewisseld met een zelfde Fiesta die ze bij de dealer nog als occasion hadden staan, maar ook dit gaf niet het gewenste effect.

Op een gegeven moment zat er ook een ratel in de motor. Zo tussen de 1700 en 2200 toeren kwam er een hele vervelende ratel rechtsvoor vandaan. Ook hiermee zijn we teruggeweest. Aangezien het startprobleem ook nog niet was opgelost hebben we de auto een week achtergelaten, zodat zij er zelf ook mee konden rijden om te ontdekken wat het was. De ratel bleek een zuiger te zijn. Deze waren echter niet los te verkrijgen voor het motorblok en het was verder ook niet schadelijk, maar wel knap irritant!
Aangezien de auto nog net in de garantie zat is op initiatief van de dealer het complete motorblok vervangen!!! Geen compleet nieuw blok, maar een ruilblok dat slechts 3900km gelopen had. Niets dan lof dus voor de dealer!

Het mooiste van alles was nog wel dat na wisseling van het blok, de ratel ook weg was!

Zo zijn we de auto wel een aantal keer kwijt geweest, maar telkens hebben we netjes gratis een leenauto meegehad, dus het was te overzien.

Uitendelijk eigenlijk geen kosten gemaakt aan deze auto. Wel allebei de velgen aan de rechterkant krom gereden op een stoepje toen we moesten uitwijken. Dit hadden we zelf eigenlijk niet door, behalve dan dat de auto daarna op de snelweg erg trilde in het stuur. De velgen konden gelukkig opnieuw gericht worden, dus de kosten vielen mee. Verder alleen nog een Parrot ck3100 in laten bouwen en een APK keuring gehad, waarbij alles goed bleek te zijn. Qua kosten dus niets te klagen gehad!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.