Volvo V70 2.5 D Comfort Exclusive-Line (1999)

autoreview

Volvo V70 2.5 D Comfort Exclusive-Line (1999)

Signalement

UitvoeringV70 2.5 D Comfort Exclusive-Line
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf212.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ivm de aanschaf van een grotere tent ten behoeve van onze regelmatige kampeervakanties moest onze 940 sedan op lpg 2,5 jaar geleden het veld ruimen voor een stationwagon. Getwijfeld tussen een Audi A6 Avant en een Volvo V70, maar vanwege de slechte inruilprijs bij Audi en goede ervaringen met het merk Volvo (we rijden al elf jaar dit merk) is het uiteindelijk een zilvergrijze V70 2.5D automaat geworden. Eentje met een pittige kilometerstand van 212.000, maar wel met een volledige onderhoudshistorie en zonder enige schade. Overgestapt op diesel ivm de lekker grote actieradius (ca. 900 km) en de onbeperkte verkrijgbaarheid van dieselolie in heel Europa. Tijdens de proefrit kreeg ik wel even te maken met een cultuurschok, want in koude toestand slaat de (Audi-)diesel met een behoorlijke trilling aan en ook is ’ie stationair en bij snelheden tot ca. 60 km/h nogal rauw. Ik dacht zelfs even dat de motorsteunen versleten waren, maar na een proefrit in een gelijkwaardige auto en bevestigingen van diverse kanten dat het er gewoon bij hoorde, moest ik wel erkennen dat de auto wat dit betreft nog een echt ouderwetse diesel aan boord heeft. Na enige tijd wen je daaraan. Sterker nog, tegenwoordig rijd ik in stadsverkeer regelmatig met het raampje open om die stoere vijfpits dieselbrom goed te kunnen horen... Bij snelwegtempo is de auto juist aangenaam stil. Verder vergeef je deze motor dankzij z’n hoge koppel (290 Nm) en lage verbruik (ca. 1:14) z’n wat minder goede manieren bij lagere snelheden. Hoewel... hij zuipt wel niet, maar roken doet deze rauwe doordouwer flink. Zeker wanneer je enige tijd rustig hebt gereden en je vervolgens het gaspedaal fors intrapt, legt ’ie rookgordijnen waar geheim agent 007 jaloers van wordt. Schijnt normaal te zijn bij dit type motor en de roetmeting bij de apk is nooit een probleem geweest, maar het staat wel behoorlijk slordig. Aan de andere kant: ook dit nadeel heeft z’n voordeel, want de forse rookontwikkeling is zo nodig een probaat middel tegen bumperklevers...
Ook op lange afstanden is de V70 een comfortabele auto, vooral dankzij de erg goede stoelen, de ECC, de ruimte, het goede geluidscomfort (boven 60 km/h) en natuurlijk de automaat. Ritten van meer dan 1.000 km maak je met plezier, zeker als je voelt hoe gemakkelijk deze auto, ook met volle bepakking en dakkoffer, steile hellingen neemt.
Minpuntjes kent de V70 van deze generatie natuurlijk ook: het onderstel is op slecht wegdek wat aan de lawaaiige kant, de banden slaan sterk op korte oneffenheden en de torsiestijfheid is veel minder goed dan bij de nieuwe V70, hoewel daar na montage van een aluminium veerpootbrug (origineel Volvo) enige verbetering in is gekomen. Verder kent de auto nu, na 6,5 jaar en bijna 3 ton wel wat rammeltjes en kraakjes, maar ach, het is nu eenmaal geen nieuwe meer.
Tijdens een verhuizing/verbouwing heeft de V70 zijn diensten ruimschoots bewezen; vele verhuisdozen, maar ook bedden, tafels, (koel)kasten, fornuizen, afvalhout en puin (wel eerst de bagageruimte netjes met zeil afgedekt!) heeft hij vervoerd en de bagage moet wel exorbitante afmetingen hebben, wil die er niet in passen. Daarnaast beschikt de auto over automatische niveauregeling, die in dit soort omstandigheden perfect werkt. Als ’ie stilstaat, zakt ’ie diep in de veren, maar wanneer je gaat rijden, pompen de nivomats de auto keurig horizontaal. Ideaal!
Als je dit type auto goed laat onderhouden en er netjes mee omspringt, kun je er naar mijn idee zeker 6 ton mee rijden. Af en toe

PROBLEMEN

Gelukkig weinig, want normaal onderhoud is (bij de dealer) al prijzig genoeg. Daartegenover staat wel de zekerheid van mobiliteitsgarantie (geen Wegenwacht of Route Mobiel nodig). Grote kostenposten waren de (preventieve) vervanging van de waterpomp (240.000 km) en de nieuwe aircocompressor (bij 260.000 km). Daarnaast heb ik de accu (na ruim zes jaar!), de voorste remschijven en de remblokken rondom laten vervangen, maar dat hoort er gewoon bij. Plunjer van de servopomp van de rembekrachtiging maakt bijgeluid (getik), maar daar kan hij heel oud mee worden.


UPDATE maart 2007
Inmiddels heeft de auto ruim 3 ton gereden en heeft net een apk en een beurt achter de rug. Hierbij zijn de 5 gloeibougies vervangen; twee waren er stuk (bij lage temperaturen was de koude start moeizaam), maar uit voorzorg heb ik alle 5 laten vernieuwen, anders sta ik waarschijnlijk binnenkort weer bij de dealer op de stoep. Verder was een hogedrukleiding van de airco lek, waardoor ook een deel van het gas was weggelekt. Uit coulance heeft de dealer mij als trouwe klant hiervoor geen kosten gerekend, wat betekent dat ik behoorlijk ben gematst. Maar goed, ook dan was de beurt nog duur zat... Verder geen bijzonderheden. Onlangs heb ik de auto weer eens met de hand gewassen en vanbinnen schoongemaakt. Het blijft me verbazen hoe netjes hij er na ruim 7 jaar en met deze kilometerstand nog uitziet!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.