Designreview Audi A6 e-tron: ‘Er is ook goed nieuws’
Audi onthulde recentelijk de A6 e-tron, een elektrisch vlaggenschip dat beschikbaar is in Sportback en Avant carrosserievariant. Autodesigner Niels van Roij analyseert het laatste Audi designwerk getekend onder de reeds vertrokken chef-ontwerper Marc Lichte.
De twee nieuwe A6 e-tron modellen vertegenwoordigen de evolutie van het e-tron-ontwerp-dna ontworpen door chief designer Marc Lichte. De agressieve styling van de dagrijverlichting en de extreem brede single frame grille, compleet met een zwarte omlijsting, versterken de royale stance van dit ontwerp. De koplampen, luchtinlaten aan de voorkant en andere functionele elementen, zoals de ADAS-sensoren, zijn geïntegreerd in het donkergekleurde frontmasker. Niet nieuw en bovendien bij deze Audi zeer grofstoffelijk uitgevoerd.
Het zijaanzicht wordt gekenmerkt door een semi-doorlopende schouderlijn, wielkasten met zachte, afgeronde blisters die als taak hebben de auto gespierd te doen laten overkomen, maar eerder uitgesproken blobberig en krachteloos ogen. Ze moeten doorgaan als link naar Audi’s fraaie quattro-verleden, maar zijn verworden tot nietszeggende en onherkenbare referenties die hem geen goed doen.
Dat deed Audi in het verleden op diverse modellen veel beter. De legendarische, met V10 gemotoriseerde RS6 is daarvan een sterk voorbeeld.
De zwarte inzetstukken onderop de deuren, die volgens Audi de locatie van de batterij benadrukken – maar vooral aanwezig zijn om het zeer hoge visuele gewicht van deze A6 te verhullen - reiken tot aan de achterste reflectoren. Het zijn weinig inspirerende, te zacht en energieloze zwarte graphics.
De overhang aan de voorzijde is nog altijd typisch Audi: fors. Dat is niet alleen jammer, maar ook zinloos. Dit typische Audi-issue had met de toepassing van de nieuwe packaging met elektrische aandrijving een betere oplossing kunnen krijgen. Concurrenten als de Volvo S90 of Tesla Model S concurrent hebben beide prettigere en betere proporties.
De wielbasis is kort, zeker als je de auto vergelijkt met concurrenten. De deelnaad van de voordeur loopt zelfs terug naar achteren toe.
De achterkant wordt gekenmerkt door een lichtband - die ondertussen bijna iedere autofabrikant zonder inspiratie toepast - waardoor deze Audi ook sterk inboet aan zijn eigen karakter.
Nieuwe designchef
Het wielassortiment omvat varianten van 19 tot 21 inch, terwijl zelfs met de grootste wielen de A6 onprettig, zwaar en zelfs under-wheeled oogt. Dat heeft met de wielen op zichzelf niet veel te maken, maar wel met de slecht geproportioneerde carrosserie.
Maar er is ook goed nieuws. Massimo Frascella werd begin 2024 benoemd tot nieuwe Head of Audi Design, als opvolger van Marc Lichte. Voorheen heeft hij binnen Jaguar Land Rover belangrijke functies bekleed en essentiële rollen gespeeld bij het vormgeven van het ontwerp van een aanzienlijke reeks uitzonderlijk geslaagde auto-ontwerpen, waaronder de Evoque, de Velar de nieuwe Defender, de nieuwe generatie Range Rover en Range Rover Sport.
Frascella’s taak is om het designteam van Audi naar nieuwe hoogten van innovatie en onderscheid te leiden. Zijn designfilosofie draait om eenvoud, met een focus op de creatie van ontwerpen die tijdloos en verfijnd zijn – alles wat Audi de afgelopen 15 jaar heeft ontbeerd. Frascella heeft bovendien aangegeven te gaan werken aan de ontwikkeling van een designtaal die vrij is van onnodige ruis en niet enkel trends volgt. Zijn visie en kunde is in Ingolstadt zeer welkom, maar Audi moet nog zeker een tot twee jaar wachten voordat het in productiemodellen de vruchten van zijn kennis en kunde kan plukken.
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 Avant 55 TFSI e Quattro Competition S line Edition 367pk Automaat! Kuipstoelen|Panoramadak|Virtual Cockpit|HD Matrix|Black
- 2022
- 49.533 km

Audi A6 Avant 45 TFSI Business Edition S-Tronic 266pk
- 2021
- 97.010 km

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro Pro Line S Competition | Panoramadak | Trekhaak | Head-up display | Bang & Olufsen | 4-zone inclusief stoelverwarming achter | Parkeerassistent | LED matrix verlichting |
- 2024
- 7.930 km