Strepen trekken met Hennessey CTS-V
Voor wie de 'reguliere' V8 niet krachtig genoeg is in de Cadillac CTS-V, moet even bij het Amerikaanse Hennessey aankloppen. Daar lepelen ze graag een 1243 pk sterke Twin Turbo tussen je voorwielen.
We schrijven het even uit. Twaalfhonderddrieënveertig bikkelharde pk's op een achterwielaangedreven Amerikaan. Of dat goed de bocht om gaat is in dit geval niet zo belangrijk. Hennessey maakt van de in de basis al niet onderbedeelde CTS-V Coupé een strepentrekkende kanonskogel.
Hennessey verwisselt voor de VR1200 Twin Turbo Coupe, zoals de wagen voluit heet, de 500+ pk sterke 7 liter V8 voor een afgeleide van de bijna nucleaire motor uit de Venom GT. De 7.0 liter Twin Turbo-blok genereert 1243 pk op de krukas, waarvan 1081 pk's op de achterwielen worden losgelaten. Dit moet de bandenroker in rond de 3-tellen naar de honderd km/h katapulteren. Met een koppel van 1307 Nm bij 4000 toeren wil dat wel van zijn plek. De VR1200 blijft doorsprinten tot de naald van de teller de 390 km/h aanwijst. Om het gevaarte weer fatsoenlijk tot stilstand te krijgen worden Brembo sportremmen geïnstalleerd, die achter de 19" en 20" voor- en achtervelgen prijken.
Hennessey zou Hennessey niet zijn als het het uiterlijk niet stevig onder handen zou nemen. De Twin Turbo krijgt een carbon wide-body, speciaal lichtmetaal en een rijkelijk met leer en Alcantara bedeeld interieur.
Van de opgepompte CTS-V worden 12 exemplaren gemaakt, die op aanvraag ook als sedan en SportWagon leverbaar is. In Amerika gaat het explosieve geintje 295.000 dollar kosten. Hennessey weet te melden dat het inmiddels al vier VR1200's verkocht heeft.