AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
BMW 3-serie zonder psychojas
38
BMW is de meester van de psychedelische camouflage. In het geval van de nieuwe 3-serie vinden de testrijders het nu echter tijd om met normale camouflage iets meer van het lijnenspel prijs te geven.
De nieuwe 3-serie komt pas in 2012 op de markt, maar Ernie Romers zag de nieuweling al met de nieuwe camouflage rijden in Santa Barbara. De ingenieurs zijn momenteel in de Verenigde Staten druk bezig met de hittetests, maar klaarblijkelijk wilden ze de eenzaamheid van Death Valley even verruilen voor de schoonheid van de Californische kust.
In het begin van de carrière lijkt de 150 pk sterke 318i het basismodel te worden. De 180 pk sterke 320i is de volgende stap. Daarna is het de beurt aan de 2,0-liter biturbomotor die naar verwachting met 220 en 260 pk komt. Op termijn verwachten we in de nieuwe 3-serie ook met een geblazen driecilinder motor met een inhoud van 1,35-liter. Die maakt dan zijn opwachting in het basismodel die overigens gewoon weer 316i gaat heten. Het vermogen van die nieuwe driecilinder is naar verluidt maximaal 180 pk.
Ver doorgevoerde Efficient Dynamics-techniek moet zorgen voor een lage uitstoot. Alle toekomstige BMW's zijn geschikt voor hybride technologie, maar van de Drie verwachten we voorlopig niet zo'n variant. Wel komt er natuurlijk weer een M3, die de beschikking krijgt over een zescilinder turbomotor.
We moeten nog tot 2012 wachten op de 3-serie. Er komt uiteraard ook weer een nieuwe BMW 3-serie Touring. Eerst is het de beurt aan de nieuwe 1-serie, die we op de Autosalon van Genève (maart 2011) verwachten. Die deelt veel techniek met de Dreier.
In het begin van de carrière lijkt de 150 pk sterke 318i het basismodel te worden. De 180 pk sterke 320i is de volgende stap. Daarna is het de beurt aan de 2,0-liter biturbomotor die naar verwachting met 220 en 260 pk komt. Op termijn verwachten we in de nieuwe 3-serie ook met een geblazen driecilinder motor met een inhoud van 1,35-liter. Die maakt dan zijn opwachting in het basismodel die overigens gewoon weer 316i gaat heten. Het vermogen van die nieuwe driecilinder is naar verluidt maximaal 180 pk.
Ver doorgevoerde Efficient Dynamics-techniek moet zorgen voor een lage uitstoot. Alle toekomstige BMW's zijn geschikt voor hybride technologie, maar van de Drie verwachten we voorlopig niet zo'n variant. Wel komt er natuurlijk weer een M3, die de beschikking krijgt over een zescilinder turbomotor.
We moeten nog tot 2012 wachten op de 3-serie. Er komt uiteraard ook weer een nieuwe BMW 3-serie Touring. Eerst is het de beurt aan de nieuwe 1-serie, die we op de Autosalon van Genève (maart 2011) verwachten. Die deelt veel techniek met de Dreier.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 325i Executive M-Sport // NL // Hand-Bak
- 2001
- 318.249 km
€ 3.940

BMW 330e 252pk M-Sport Schuifdak Harman/Kardon Head-up Leder Full led NLauto 19" LMV
- 2016
- 183.813 km
€ 17.950

BMW 3-serie Touring 320e xDRIVE BUSINESS EDITION PLUS | LEDER | CARPLAY | TREKHAAK | CAMERA | LED | ADAPTIVE CRUISE CONTROL
- 2022
- 172.878 km
€ 23.800
Lees ook
Vergelijkende test
Ooit een BMW en een Alfa voor beginners, nu youngtimer: BMW 3-serie Compact vs. Alfa Romeo 145
Achtergrond
Omdat het niet boterde met Piëch ging Audi- en voormalig NSU-ontwerper naar BMW, met groot succes
Achtergrond
Dankzij een overijverige medewerker en de ruit van een Passat ontstond de eerste BMW 3-serie Touring
Achtergrond
Zo veel BMW's 3-serie van de eerste drie generaties zijn er nog in Nederland
Nieuws