AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
300 CDI: Mercedes S-klasse met vier cilinders
73
De Mercedes S 300 CDI moet de eerste S-klasse worden met een viercilinder motor. Daarmee scoort hij een bijzonder lage CO2-uitstoot.
Mercedes toont in het najaar van 2010 de S 300 CDI. Dat weet het Franse l'Automobile te melden. Hij krijgt de 2,1-liter viercilinder motor met 204 pk die al dienstdoet in de C- en E-klasse. In de S-klasse wordt hij gekoppeld aan de 7G-Tronic transmisse en een start-stop-systeem. De maximale trekkracht van 500 Nm moet de grote Mercedes aan fatsoenlijke prestaties helpen.
Het resultaat moet een limousine zijn die een CO2-uitstoot scoort van minder dan 159 gr/km. Dat is flink minder dan de zescilinder S 350 CDI (220 gr/km) en zelfs de S 400 Hybrid (186 gr/km). Mercedes maakt haast met de schone S-klasse omdat ze de hete adem van Audi in de nek voelen. Voor de nieuwe A8 met de 204 pk sterke 3,0-liter TDI wordt namelijk een waarde opgegeven van 159 gr/km. Die Audi heeft wel een zescilinder, maar moet zijn Quattro-antrieb inruilen voor voorwielaandrijving.
In 2012 komt de nieuwe generatie S-klasse. Dan wordt de lat volgens l'Automobile weer een flink stuk hoger gelegd. Dan wordt de 300 CDI gekoppeld aan hybride-techniek en wordt topklasse nóg schoner.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz S-klasse 63 S E Performance Keramische remschijven, Sierdelen Carbon, Burmester High -End
- 2025
- 14.851 km
€ 258.895

Mercedes-Benz S-klasse 500 LORINSER Btw auto, Fiscale waarde € 6.000,- (€ 16.487.60 Ex B.T.W) DEALER AUTO LORINSER
- 2007
- 104.081 km
€ 19.950

Mercedes-Benz S-klasse 500 PLUG-IN HYBRID Lang Prestige Plus / AMG / SCHERMEN / MASSAGE
- 2015
- 282.634 km
€ 26.999
Lees ook
Nieuws
Het setje compleet: gefacelifte Mercedes-Benz S-klasse als AMG
Vergelijkende test
Deze 8- en 12-cilinder coupés stonden voor de absolute GT-top in de jaren 80
Nieuws
Topversies Mercedes-Benz C- en S-klasse tienduizenden euro's duurder
Autotest
BMW iDrive vs Mercedes-Benz MBUX: hightech multimedia door piloten getest
Nieuws