AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
*Nu met extra beeld*: de Alfa Romeo Giulietta!
186
Na maanden van uitgelekte fabrieksfoto's en specificaties en naamswijzigingen is het dan zo ver: we kunnen de eerste officiële foto laten zien van de opvolger van de Alfa Romeo 147. We weten nu eindelijk ook de naam: Giulietta.
De Alfa Romeo Giulietta (die door allerlei perikelen niet Milano gaat heten, meldden we eerder al) wordt 4,35 meter lang, waarmee hij tot de langere auto's van z'n segment behoort. De wielbasis bedraagt 2,63 meter. De Giulietta is 1,80 meter breed en 1,46 meter hoog. Led-dagrijverlichting behoort tot de standaarduitrusting.
De nieuwe Alfa Romeo staat op het zogenaamde C-Evo platform, een doorontwikkeling van de bodemplaat van de Bravo. De aandrijving geschiedt op de voorwielen. Het elektronische Q2-differentieel moet torquesteer uitbannen. Het uit de Mito bekende DNA-systeem is ook van de partij. Het systeem kent drie standen: Normal, Dynamic en All Weather. Het systeem beïnvloedt de scherpte van de besturing, de gasrespons, de stabiliteitscontrole en het Q2-systeem.
Onder de kap gaat het er modern aan toe: Alfa Romeo voorziet de Giulietta louter van turbomotoren, allen gekoppeld aan een start-/stopsysteem. De minst potente van het stel is een 1.6 JTDm met een vermogen van 105 pk. De sterkste diesel is een 170 pk sterke 2,0-liter JTDm-motor. Het benzinegamma trapt af met de 1,4-liter Multiair. Die is in de basisversie goed voor een vermogen van 120 pk. De 1,4-liter turbomotor is er ook met een vermogen van 170 pk. De absolute topper is de Quadrifoglio Verde met 235 pk sterke 1.75 TBi benzinemotor. Deze QV maakt de komst van een GTA-versie meteen overbodig.
Alfa Romeo onthult de Giulietta op de Autosalon van Genève voor het grote publiek. In de loop van het voorjaar komt de auto in de Europese showrooms te staan. De nieuweling volgt de 147 op, die na tien jaar trouwe dienst naar het automobiele rusthuis mag.
De nieuwe Alfa Romeo staat op het zogenaamde C-Evo platform, een doorontwikkeling van de bodemplaat van de Bravo. De aandrijving geschiedt op de voorwielen. Het elektronische Q2-differentieel moet torquesteer uitbannen. Het uit de Mito bekende DNA-systeem is ook van de partij. Het systeem kent drie standen: Normal, Dynamic en All Weather. Het systeem beïnvloedt de scherpte van de besturing, de gasrespons, de stabiliteitscontrole en het Q2-systeem.
Onder de kap gaat het er modern aan toe: Alfa Romeo voorziet de Giulietta louter van turbomotoren, allen gekoppeld aan een start-/stopsysteem. De minst potente van het stel is een 1.6 JTDm met een vermogen van 105 pk. De sterkste diesel is een 170 pk sterke 2,0-liter JTDm-motor. Het benzinegamma trapt af met de 1,4-liter Multiair. Die is in de basisversie goed voor een vermogen van 120 pk. De 1,4-liter turbomotor is er ook met een vermogen van 170 pk. De absolute topper is de Quadrifoglio Verde met 235 pk sterke 1.75 TBi benzinemotor. Deze QV maakt de komst van een GTA-versie meteen overbodig.
Alfa Romeo onthult de Giulietta op de Autosalon van Genève voor het grote publiek. In de loop van het voorjaar komt de auto in de Europese showrooms te staan. De nieuweling volgt de 147 op, die na tien jaar trouwe dienst naar het automobiele rusthuis mag.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Reportage
Casper is uit 2006, zijn Alfa Giulietta uit 1981: 'rijden is werken, heerlijk design, goed zicht'
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir (2017) - Op de rollenbank
Nieuws
Deze Alfa Romeo Giulietta (1983) roestte ook in de folder niet - In het wild
Praktijkervaring
Praktijkervaring Alfa Romeo Giulietta: 'Vooroordelen: de leuke kloppen'
Nieuws