Zwakke handrem

Carkiller

Asfaltkampioen
Mijn Colt heeft een standaard handrem, maar de werking hiervan vind ik minimaal.
Bij strak aantrekken rijdt je gewoon zo weg, bij een eventueel noodgeval (weigeren van de voetrem) werkt de handrem niet goed als noodrem als ik dit test.

Uiteraard ben ik bij de garage geweest en hun conclusie was dat de handrem wel aan de APK eisen voldoet.
Dat zou best kunnen, bij parkeren op een helling houdt de handrem de auto wel tegen.
Echter als ik dan duw tegen de auto krijg ik er nog wel beweging in...

Ter vergelijking, mijn Subaru heeft een handrem die veel beter werkt.
Aanmerkelijke vertraging als ik deze als noodrem test, en normaal wegrijden met volledig strakgetrokken handrem is onmogelijk.

Beide auto's hebben schijven achter en op het oog aparte trommels voor de handrem. (Subaru zeker, Colt weet ik niet zeker)

Heb ook een andere Colt getest, deze had dezelfde handremwerking als de mijne.
Een Colt met trommels achter had wel een betere handremwerking.

Er valt verder niets af te stellen en met de voetrem remt de Colt juist heel goed.
Zou er iets mis kunnen zijn met de achterschijven/blokken?

Kan ook aan de blokken/schijven liggen. Bij m'n MX-6 was de handrem werking ook maar zo zo. Tot ik nieuwe schijven en blokken monteerde.
Handremwerking is vele malen beter geworden.

Probeer het volgende eens: Voordat je de handrem aantrekt vol op het rempedaal, rempedaal ingedrukt houden terwijl je de handrem aantrekt.
Probeer dan nog eens of je (gemakkelijk) wegrijdt met de handrem er op... ;)

Een mechanische handrem moet alrijd ergens af te stellen zijn. Kijk eens onder het afdekhoesje van de hendel op de middenconsole, misschien zitten daar 2 stelschroeven.

Als de er geen aparte trommels voor de handrem zijn op de achterwielen, controleer dan eens de dikte van de remblokken, misschien dat die aan vervanging toe zijn.
Anders zul je de remschijven ( met geîntegreeder trommels)moeten demonteren, en zo de conditie van de remvoering controleren.

Nog een tip: Indien er aparte remtrommels voor de parkeerrem zijn, gebruik deze dan 1 keer per week om de wagen af te remmen. Daarmee houd je de remmen in goede conditie.

Piet Paaltjens zei:
Er is geen handrem die 250 pk tegenhoudt.

Dat is waar.
Normaal wegrijden lukt in ieder geval niet, bij de Colt wel.
En ik ga de Subaru niet tot het uiterste belasten om de handrem te testen, kost me teveel koppelingsplaten.

Sommige auto's hebben dit inderdaad als zwak punt. De Omega's hadden dit ook :rolleyes: Je kon 120 rijden met de handrem vol aangetrokken. In de bergen legden we er dus altijd een steen of remwig achter. Bij de Omega was er niks aan af te stellen (of in ieder geval werd het er niet beter van).
Het zal dus helaas bij de Colt ook een zwak punt zijn.

Ik vraag me af of bijstellen genoeg is. Bijstellen is doorgaans alleen zinvol als je de hendel tot je oksel kunt optrekken. Voor de APK hoeft de handrem nauwelijks aan eisen te voldoen, links en rechts mag er geen groot remverschil zijn. Remtrommels zijn zelfbekrachtigend, een fijne eigenschap voor een handrem. Geen garantie voor een goede rem overigens, onze Uno kon je op een helling niet laten staan zonder hem ook in de versnelling te zetten.
Maar als ik de remklauw achter van een Colt bekijk, zit de handrem gewoon op de remklauw:

0

De zwarte hefboom is de handremhefboom. Als de remwerking altijd goed is geweest, kun je in elk geval het hele systeem eerst eens goed gangbaar maken. De handremkabels smeren met teflon of siliconenspray en controleren of de remklauw zelf nog voldoende gangbaar is. En dan zoals gezegd controleren of de remblokken nog voldoende de hele schijf pakken, met name op de binnenkant van de schijf. Geen roest en zijn de blokken nog voldoende "stroef"? Of is het systeem achter inmiddels verglaasd? Niet ondenkbaar bij schijfremmen achter, die lang niet altijd stevig worden aangewend.

Vandaag de handrem strakker laten zetten, geen resultaat.

Schijven en blokken zijn volgens de garage in goede conditie en niet verglaasd.
Het lijkt dus een eigenschap van de auto te zijn.

Jazzik zei:
Probeer het volgende eens: Voordat je de handrem aantrekt vol op het rempedaal, rempedaal ingedrukt houden terwijl je de handrem aantrekt.
Probeer dan nog eens of je (gemakkelijk) wegrijdt met de handrem er op... ;)

Ik quote mijn eigen post toch maar even. Heb je geprobeerd de handrem aan te trekken met het rempedaal flink ingedrukt ? Uiteraard kun je, na helemaal aantrekken van de handrem, de voetrem lossen. Check dan de werking van de handrem nog eens!

Handrem met schijfrem werkt meestal kwalitatief uitermate teleurstellend. De APK eisen zijn echt minimaal. Voor zover ik weet moet de handrem op beide wielen werken en moeten de remmen samen genoeg een zekere vertraging hebben. In de praktijk voldoet de vertraging als je auto enigszins afremt op de handrem.

Het is een fabeltje dat je handrem genoeg kracht zou moeten hebben om je motor in bedwang te houden. Dat geldt wel weer voor de voetrem. Een handrem zou wel sterk genoeg moeten zijn om je auto op een steile helling stil te houden. Maar zelfs dat lukt niet eens met alle auto's.
Een voetrem zou sterk genoeg moeten zijn om de auto af te remmen, ook met vol vermogen.

In geval van nood is het eerste veiligheidsmechanisme dat je remmen diagonaal gescheiden zijn. Dus dat er in elk geval nog 1 voorrem werkt, lang nadat je remvloeistoflampje al heeft lopen mekkeren. Mocht je echt helemaal op je handrem zijn aangwezen, dan heb je al een tijdje signale genegeerd. Soms kan het toch voorkomen dat je remmen slecht werken (faden door kokende vloeistof) maar dan heb je waarschijnlijk ook al een paar niet mis te verstane waarschuwingen gehad.

De handrem op een eerdere Volvo 460 van een familielid was zo'n pareltje dat in dit topic wel thuishoort. Ook de handrem in mijn Citroen GS blinkt niet uit. Maar goed, die heet losse blokken voor de handrem (geheel mechanisch bediend op de voorste schijven) die niet veel groter zijn dan damstenen.

De handremmen die op trommels werken, doen het in de regel wel goed (mijn evaring: de Megane, de V70 en de Nissan Leaf).

Een handrem is nooit een noodrem. Zou wat zijn als mijn elektrische handrem aantrek tijdens het rijden o_O

In de Fietselarij is het zo dat als de rem zwaar remt, maar weinig remkracht heeft, dan zit er een knik in de kabel of is de binnenkabel ernstig vervuild.
Oplossing: buitenkabel en binnenkabel als set demonteren, wat WD40 of ander smeermiddel in de buitenkabel spuiten, ff heen en weer raggen tot het soepel gaat, en weer monteren.

Je zult dan merken dat je de handrem een heel stuk fermer kunt aantrekken, waardoor de remkracht weer optimaal is.

Terug
Bovenaan