Zunigrijje - Suzuki Celerio 1.0 Comfort - AliExpress en Nexen 4-Seizoensbanden

Zunigrijje

Net ingestapt
Inleiding/Lulverhaal

Je hebt twee linkse handen, geen tot weinig verstand van auto's en je wantrouwt autogarages standaard omdat dit helaas een eigenschap is die tot mijn persoonlijkheid hoort. Wat doe je dan? In iedere geval niet alweer een koekblik kopen zoals een Peugeot 205 of 106, want met dat soort oude auto's moet je gewoon geluk hebben. Met de 106 had ik dat geluk en mijn vader rijdt er nog steeds in rond, maar helaas bleek de 205 een totaal andere verhaal te zijn.

Dat wilt niet zeggen dat een oude auto perse een slechte keuze is: maar voor mij persoonlijk, zou het niet verstandig geweest zijn om wederom zo'n oude auto te kopen. Ze worden goedkoop verkocht met een goede reden! Verkopers weten ook dondergoed dat ze gewoon niet te eerlijk kunnen zijn, over hun oude auto. Dus veelal word zo'n auto weggedaan op het moment dat hij nog enigszins verkoopbaar is en er nog APK op zit: als je dan een autoleek bent, dan zie je al gauw het een en andere over het hoofd.

Voor mij was dat dus een goede redenen om ver weg te blijven bij vage autohandeleren en al helemaal bij particulieren: want je hebt geen poot om op te staan, als er iets mis blijkt te zijn met de auto. En als je een jonge occasion bij een merkdealer koopt dan kun je er met een gerust hart vanuit gaan, dat de auto die je koopt gewoon in orde is. En als dat niet zo is: je krijgt garantie en in mijn geval zit er 6 maanden garantie op de auto, waarvan 3 maanden nog fabrieksgarantie en 3 maanden BOVAG.

Gelukkig heeft Suzuki geen 7 jaar fabrieksgarantie zoals bij KIA, want dat zou betekenen dat je verplicht bent om de auto nog ruim 4 jaar lang bij de dealer voor onderhoud te brengen. Want doe je dat niet? Dan verspeel je gewoon de fabrieksgarantie op de auto! Al schijnt de Suzuki dealer best goedkoop in onderhoud te zijn, dus dat valt dan wel mee :)

Waarom Suzuki?

Je zou je wellicht afvragen waarom ik uitgerekend gekozen heb voor Suzuki en niet weer Peugeot bijvoorbeeld? Nou dat is simpel: ik zocht een betrouwbaar automerk en tevens een zo'n zuinig mogelijk auto, want de meeste autokosten gaan uiteindelijk in brandstof zitten. Ja de afschrijving is even slikken: but who cares? Als je het geld hebt, dan heb je het geld en dan is het gewoon een investering. En ik ben net 30 jaar geworden en dat was een mooi moment, om een volwassen auto te kopen.

En dan kun je nog afvragen: waarom geen Hyundai i10 of Kia Picanto, nou omdat de Suzuki Celerio gewoon de ruimste in zijn klasse is en de Hyundai i10 heb ik ook proefgereden en die beviel mij gewoon niet. Terwijl de Suzuki Celerio mij wel direct beviel. Oh en de Peugeot 205 heb ik gewoon achtergelaten bij de Suzuki dealer, want ik had absoluut geen zin in de moeite om die auto zelf te verkopen. Dus ja ergens in Nederland staat binnenkort een best nette 205 op de sloop, waar wat mij betreft een handige doe het zelver gelukkig mee mag worden o_O

Foto's

Een mij Auto topic is natuurlijk niet compleet zonder een set foto's, welke ik geschoten heb met mijn Panasonic FZ200 brugcamera :cool: Ik zal dan maar direct mijn eerlijke mening geven, al is dat natuurlijk wel subjectief.

eb3m9y.jpg

x2sy87.jpg

Zijkant van de auto, vanaf de bestuurderskant

2duigxt.jpg

Voorkant van de auto

2yzdc21.jpg

Nogmaals de voorkant, maar dan met alle deuren open

2i8zolh.jpg

En de achterkant van de auto

m79s8h.jpg

288b22s.jpg

De binnenkant van de auto, vanaf de bestuurderskant.

Stja wat moet ik dan zeggen over de vormgeving van de auto? Persoonlijk vind ik het gewoon een hele mooie auto, vooral in deze kleur. En naar mijn mening is deze auto genderneutraal, dus geen vrouwen of mannenauto. Al vraag ik mij af of je anno 2018 een auto nog wel een mannen of vrouwenauto mag noemen? Zo vind ik de Peugeot 108 bijvoorbeeld meer een vrouwenauto, maar dat mag je eigenlijk niet zeggen natuurlijk o_O

Om eerlijk te zijn, vind ik de Suzuki Celerio in zijn algemeenheid gewoon een hele nuchtere auto: het is geen stoere auto, en ook geen auto die je koopt als je het belangrijk vind wat andere over je auto denken. De auto straalt dus gewoon nuchterheid uit en het is een heel bescheiden design, dat vind je mooi of je vind het niet mooi. Zo vind ik een BMW 1 serie een vreselijke auto om te zien, terwijl de eigenaar van die BMW dat waarschijnlijk ook van mijn auto vind. Dus ja smaken verschillen nou eenmaal.

Eerste indruk

Dit lijkt misschien wel op een recensie, maar is het beslis niet: ik schrijf eigenlijk alleen mijn beweegredenen neer en wat mijn eerste indruk is, waarbij mijn referentiekader een 21 jarige koekblik op wielen is. Dus ik kan dat niet ga vergelijken met een Peugeot 208 of Suzuki Swift, maar die had ik ook niet willen kopen: omdat die auto's gewoon te duur voor mij zijn. Terwijl ik een stadsauto wel kan betalen, zelfs met mijn relatief laag inkomen.

Ik heb twee keer proefgereden in een Suzuki Celerio, beide met dezelfde motor: dus ik wist al wat ik kon verwachten, toen ik voor de tweede keer in de Suzuki Celerio ging proefrijden. Maar dan bij de Suzuki dealer zelf, omdat ik de autohandelaar die de andere Suzuki Celerio verkocht niet vertrouwde. Dat was wel een Exclusive uitvoering, alleen hij was uit Denemarken geimporteerd en de KM-stand was verdacht laag met 2000KM's op de klok.

Dus gelukkig heb ik wel uitgebreid proef kunnen rijden in de auto: want ik was een beetje bang, dat de auto niet genoeg pit zou hebben. Maar het tegendeel is waar, de auto heeft met zijn 68pk motortje meer als genoeg pit om goed mee te rijden met het verkeer. Dat was voor mij erg belangrijk omdat ik vaak met de auto naar Dusseldorf rij, dan wil ik op zijn minst met een redelijke snelheid kunnen invoegen en dat lukt met deze auto gewoon. Alleen als je graag 130KM/u rijdt, dan moet je eventjes geduld hebben of langer in de 4 doorrijden. Maar dat laatste is niet goed voor het verbruik, dus je kunt beter naar de 5 doorschakelen en langzaam versnellen.

Al moet ik eerlijk zeggen: ik heb deze auto niet gekocht om snel te rijden, aangezien ik dat niet leuk vind. Ik blijf liever op de rechterrijstrook en rij dan tussen de 90KM/u a 100KM/u, zodat ik zo min mogelijk brandstof gebruik en gewoon ontspannen op mijn bestemming aan kom. Want in Duitsland word je toch van de linkerbaan afgeduwd, als je slechts 120KM/u rijdt of langzamer. Maar als het moet dan kun je wel met deze auto snellere accelereren, je zult er alleen voor terug moeten schakelen.

Wat ik trouwens wel nog wil vermelden: de koppeling is even wennen, in begin wilde hij nog weleens afslaan omdat ik er nog niet echt aangewend was. Maar nadat ik vanmorgen in de ochtendspits gereden heb, was ik er snel aangewend na het vele stoppen en weer in de 1 moeten optrekken. Dus ik kan wel begrijpen, dat o.a Autoweek daar wat over te zeggen had. Al is het natuurlijk ook nog een nieuwe koppeling, terwijl die in de 205 bijna helemaal op was.

Brandstof Verbruik

Hier kan ik nog geen zinnig woord over zeggen: maar ik zit wel zo'n geinige functie in de boordcomputer, die mij liet zien dat ik bij 90KM/u minder dan 4L per 100KM zou verbruiken. Heb hem zelfs al richting de 2.6L zien gaan.... precies de reden waarom ik liever de KM-stand daar heb staan dan wat het huidige verbruik is. Aangezien dat laatste nogal af kan leiden als je zo zuinig mogelijk probeert te rijden :)

Tot slot

Oh en over het interieur, ik ben allang blij dat er niet zo'n onhandig entertainment in zit en met Airco en Bluetooth heb ik eigenlijk alles wat ik wil hebben. Er zit nog een stop/start systeem in de auto, probeer alleen nog uit te dokteren hoe die nou echt functioneert. Dus het is nog wennen aan de auto, vandaar dat ik ook nog niet veel kan zeggen: maar de auto rijdt gewoon prima en is veel comfortabeler dan de 205 die ik had, aangezien ik daar alles in voelde! Ik zal mijn ervaringen in de toekomst dus nog zeker aan vullen.

Omdat het kan en toepasselijker is, denk ik.

OT: weinig spectaculair model maar ongetwijfeld een prima keuze als betrouwbaar en betaalbaar rondrijden de voornaamste doelen zijn. Wel opmerkelijk dat je voor een Suzuki gaat aangezien je beweerde Japanse producten te boycotten.:T

D. Elzinga zei:
Wel opmerkelijk dat je voor een Suzuki gaat aangezien je beweerde Japanse producten te boycotten.:T
Wordt ie niet in India gemaakt, bij Maruti? Dat was bij de Alto namelijk wel het geval.

Barri zei:
D. Elzinga zei:
Wel opmerkelijk dat je voor een Suzuki gaat aangezien je beweerde Japanse producten te boycotten.:T
Wordt ie niet in India gemaakt, bij Maruti? Dat was bij de Alto namelijk wel het geval.
In Thailand, worden ze gemaakt: toevallig een van mijn favoriete vakantiebestemmingen.

Leuke wagen, ziet er netjes uit.

Zunigrijje zei:
Inleiding/Lulverhaal

... Dus veelal word zo'n auto weggedaan op het moment dat hij nog enigszins verkoopbaar is en er nog APK op zit: als je dan een autoleek bent, dan zie je al gauw het een en andere over het hoofd.

...

Gelukkig heeft Suzuki geen 7 jaar fabrieksgarantie zoals bij KIA, want dat zou betekenen dat je verplicht bent om de auto nog ruim 4 jaar lang bij de dealer voor onderhoud te brengen. Want doe je dat niet? Dan verspeel je gewoon de fabrieksgarantie op de auto! ....

Ik denk dat auto's om 1001 redenen worden weggedaan (werk, kind, bejaard, trouwen, verhuizen, dood, verveeld, psychische grens aan kmstand of leeftijd), dus een oudje hoeft niet altijd iets te mankeren en als er iets mankeert kan een goeie handelaar dat natuurlijk in orde maken. (Een versleten koppeling en distributie set is een flinke uitgave voor de eigenaar, voor een garage/handelaar is dat stukken minder en zo kunnen ze de auto piekfijn weer in de showroom zetten en nog wat winst maken ook.

Officieel mag garantie niet vervallen bij onderhoud door derden. Er is een truukje bij occassiongarantie van 2 jaar (omdat dat niet meer de fabrieksgarantie is) die dealeronderhoud wel verplicht. Bij Kia doen ze misschien zoiets, maar officieel moet deugdelijk onderhoud door derden (bijvoorbeeld BOVAG) geen probleem vormen voor garantie.

Nee klopt, mensen doen om 1001 redenen hun auto weg. Mijn 205 was motorische nog in orde, maar had geen zin om die te maken. Had een harde grens gesteld dat ik er in een jaar niet meer dan € 1000 in zou steken.

En toen de auto mij in 1 week tijd 3x in de steek had gelaten, toen was ik het helemaal zat. Dus het interesseerde mij ook echt totaal niet, dat de Suzuki dealer er maar € 50 voor gegeven heeft.

Mijn radio en dashcam heb ik er nog uitgehaald, dus die verkoop nog wel apart. Alleen bij de dashcam, betwijfel ik of ik die in de auto wil: zodra ik de grens over ga, moet ie toch weer eruit officieel. Dus dan laat ik hem er liever helemaal uit.

Trouwens: ik ben zo'n eerlijk persoon, dat ik eigenlijk niet in mijn hoofd zou durven halen om de 205 nog te verkopen als zijnde prima autootje. Maar de meeste mensen doen dat wel: gewoon lekker verzwijgen wat de auto mankeert, want met een beetje geluk merkt de koper het niet tijdens de proefrit.

Naar mijn idee, zijn er trouwens weinig garage of autohandelaren die een gebruikte auto opknappen. Ik heb vooral het idee, dat er veel doorgeschoven word met auto's. En hoogstens minimaal onderhoud gedaan wordt: bij mijn 205 had enkel de startmotor vervangen moeten worden, dan was ie nog een paar duizend km mee gegaan. Maar dan was het ook echt afgelopen, en krijg je in een klap een reparatie van minimaal € 400 voor je kiezen.

Zunigrijje zei:
Naar mijn idee, zijn er trouwens weinig garage of autohandelaren die een gebruikte auto opknappen. Ik heb vooral het idee, dat er veel doorgeschoven word met auto's. En hoogstens minimaal onderhoud gedaan wordt: bij mijn 205 had enkel de startmotor vervangen moeten worden, dan was ie nog een paar duizend km mee gegaan. Maar dan was het ook echt afgelopen, en krijg je in een klap een reparatie van minimaal € 400 voor je kiezen.

Die 205 gaat gewoon het handelscircuit in hoor; nieuwe startmotor erin en dan raak je hem wel kwijt met een paar honderd euro winst.

D. Elzinga zei:
Zunigrijje zei:

Die 205 gaat gewoon het handelscircuit in hoor; nieuwe startmotor erin en dan raak je hem wel kwijt met een paar honderd euro winst.
Dat geloof ik zelf ook wel: was ik trouwens oorspronkelijk zelf van plan, maar die startmotor hield er definitief mee op toen ik bij de Suzuki dealer aankwam.

Dus ja, als je dan moet gaan afslepen dat kost meer dan wat de auto mij had opgeleverd. Ben trouwens bang: dat een nieuwe eigenaar, dood ongelukkig met die auto wordt. Want als ze hem met versleten Koppeling en kapotte/zwetende koppakking verkopen, dan heeft een eventuele nieuwe eigenaar er niet lang plezier van.

Maar niet dat mij dat interesseert: heb hem gewoon afgeschreven en er zoveel mogelijk km's in gereden, uiteindelijk waren het ongeveer 23.000km's in nog geen jaar tijd. Was 4x met de auto in Engeland geweest, dus vandaar de vele km's.

En mijn vriendin geregeld op en neer naar Düsseldorf gebracht: heb tegen haar gezegd, dat is afgelopen want de trein is uiteindelijk goedkoper.

Of de nieuwe eigenaar koopt hem als liefhebber (ja dat kan zelfs bij een Peugeot) en vervangt de koppeling en koppakking gewoon

Lekker vriendelijk ben je voor je meisie, ze is met het ov wel ruim 2x zo lang onderweg van Düsseldorf naar Kerkrade ;)

Welnee, trein is sneller dan de auto: zet haar wel altijd af bij het treinstation dus dat scheelt in reistijd voor haar :D Rechtstreeks treinverbinding vanaf Herzogenrath naar Düsseldorf.

Tsja zei:
heb tegen haar gezegd, dat is afgelopen want de trein is uiteindelijk goedkoper.

Liefde kan zo mooi zijn. o_O

Qua kosten valt een koppakking, en de koppeling helemaal wel mee. Dus dat is echt niet zo erg. Direct het blok weer lekker dicht. Kop even reviseren en hij kan er weer tijden tegenaan. Maar ja......als de garage dat doet loopt de rekening snel op.

Keurige auto en een verstandige beslissing om een goede occasion te kopen. De komende jaren amper onderhoud, een laag verbruik en lage vaste lasten. Doorrommelen met oude wagens kan wel leuk zijn, maar ook erg vermoeiend als er steeds weer iets aan mankeert. Heb zelf gemerkt dat onderhoud echt flink kan oplopen als je pech hebt.

eerriikk zei:
@Nico GTR gelijk heeft ie. Liefde moet wel betaalbaar blijven.

Dan maar samenwonen. Veel goedkoper op de korte termijn....op de lange termijn komt er wel gedonder van. :T

Nico GTR zei:
Tsja zei:
heb tegen haar gezegd, dat is afgelopen want de trein is uiteindelijk goedkoper.

Qua kosten valt een koppakking, en de koppeling helemaal wel mee. Dus dat is echt niet zo erg. Direct het blok weer lekker dicht. Kop even reviseren en hij kan er weer tijden tegenaan. Maar ja......als de garage dat doet loopt de rekening snel op.
Zelfs zwart, was het nog duur geweest en er mankeerde nog wel meer aan de auto. Vooral cosmetische dan. Maar ik was in Engeland, toen het zo flink gesneeuwd had.

Door het zout op de weg, kon ik bijna niks meer zien in mijn achterruit en de ruitensproeier was daar immers kapot. En hij was al roesten: het was nog niet veel, alleen bij de APK heb je dan weer van die verassingen.

Zal de 205 wel een beetje missen, maar vind het comfort in de Suzuki Celerio nu al een verademing. Alleen het stop-start systeem vind ik maar vaag: alsof ik dat ooit ga gebruiken, daarvoor moet de auto in de vrij staan.

Met het startstopsysteem kan je toch weer een beetje brandstof besparen, en dus zuiniger rijden!;)

Mechanix zei:
Met het startstopsysteem kan je toch weer een beetje brandstof besparen, en dus zuiniger rijden!;)
Ja, maar ik snap nog niet zo goed hoe het werkt: volgens mij, moet ik dat handmatig aanzetten en dan als ik bij een stoplicht of stil sta de versnelling in zijn vrij en de koppeling op laten komen.

De motor moet dan automatisch uit gaan en hij start pas weer, als de je de koppeling weer intrapt.

Zunigrijje zei:
Mechanix zei:
Ja, maar ik snap nog niet zo goed hoe het werkt: volgens mij, moet ik dat handmatig aanzetten en dan als ik bij een stoplicht of stil sta de versnelling in zijn vrij en de koppeling op laten komen.

De motor moet dan automatisch uit gaan en hij start pas weer, als de je de koppeling weer intrapt.

Klopt. Het duurt iets langer voordat je weg bent bij het stoplicht.

Zunigrijje zei:
Mechanix zei:

Ik denk eerder dat het default aan staat en handmatig uit te zetten is, verder klopt het wel.

Zunigrijje zei:
Nico GTR zei:
Tsja zei:

Zelfs zwart, was het nog duur geweest en er mankeerde nog wel meer aan de auto. Vooral cosmetische dan. Maar ik was in Engeland, toen het zo flink gesneeuwd had.

T blijft maar 450 euro in onderdelen en daar zit de koprevisie al bij in, alsmede een nieuwe distributieriem. Plaatstaal is niet zo duur, beetje verf. Maar ja....mankracht blijft duur! Zelfs zwart. (en dat mag niet van de wet)

Leuk karretje! Lekker ruim ook, bij de Suzuki dealer wel eens 'achter mijzelf' gaan zitten, dat ging nog wonderwel goed allemaal. Mede door het hoge dak.

Zunigrijje zei:
Gelukkig heeft Suzuki geen 7 jaar fabrieksgarantie zoals bij KIA, want dat zou betekenen dat je verplicht bent om de auto nog ruim 4 jaar lang bij de dealer voor onderhoud te brengen. Want doe je dat niet? Dan verspeel je gewoon de fabrieksgarantie op de auto! Al schijnt de Suzuki dealer best goedkoop in onderhoud te zijn, dus dat valt dan wel mee :

Wat je hier vertelt is niet helemaal juist. Onderhoud mag je gerust elders uitvoeren, echter bij vervanging van onderdelen moet er wel OEM-onderdelen gebruikt worden. Mocht dit niet gebeurd zijn, en het desbetreffende onderdeel gaat tijdens de garantieperiode defect, dan vervalt doorop de garantie.

Je zegt het zelf al, een nuchtere, bescheiden auto. Ik word er niet warm of koud van maar wens je veel veilige (en zuinige ;)) kilometers toe.

Enzo Ferrari zei:
Zunigrijje zei:
Gelukkig heeft Suzuki geen 7 jaar fabrieksgarantie zoals bij KIA, want dat zou betekenen dat je verplicht bent om de auto nog ruim 4 jaar lang bij de dealer voor onderhoud te brengen. Want doe je dat niet? Dan verspeel je gewoon de fabrieksgarantie op de auto! Al schijnt de Suzuki dealer best goedkoop in onderhoud te zijn, dus dat valt dan wel mee :

Wat je hier vertelt is niet helemaal juist. Onderhoud mag je gerust elders uitvoeren, echter bij vervanging van onderdelen moet er wel OEM-onderdelen gebruikt worden. Mocht dit niet gebeurd zijn, en het desbetreffende onderdeel gaat tijdens de garantieperiode defect, dan vervalt doorop de garantie.
En dan nog is de redenatie heel krom: 'gelukkig geen lange garantie'. Die is er wel, maar als ie niet volgens voorschrift onderhouden is niet. Dan is het hetzelfde als bij de Suzuki (qua garantietermijn) bijvoorbeeld. Er van uitgaande dat je die wel voor de reguliere garantietermijn volgens fabrieksvoorschrift laat onderhouden. Maar beetje raar om dan te stellen dat je blij bent dat ie geen lange garantieperiode heeft... :rolleyes:

Volgens mij kan je de garantie nog weleens geweigerd worden, als je niet als een trouw hondje de auto bij de dealer laat onderhouden. Ik heb dat eens ergens gelezen: maar goed, als ik het fout heb dan heb ik het fout.

Heb dat over Kia vooral gelezen, daarom noemde ik die ook. Het kan trouwens wel problemen opleveren, als je besluit de auto welke nog garantie heeft niet bij de dealer te laten onderhouden.

https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/2f23f0d7-010c-4027-a30e-ef5d4d1e521e/ben-ik-verplicht-mijn-onderhoudbeurten-bij-de-dealer-te-laten-doen-i-v-m-garantie-e-d

"Maar voor garantie moet u terug naar degarantieverstrekker en het kan dan problemen opleveren als u de auto niet bijde dealer hebt laten onderhouden. Er kan dan discussie ontstaan of het gebrek het gevolg is van verkeerd of onvoldoende onderhoud."

Dat zou voor mij al genoeg redenen zijn....

Die unisex regenjasverkopers schrijven dan ook "kan", niet "zal". Helemaal afhankelijk van de situatie natuurlijk. Logischerwijs kom je met de garantie in de problemen als je een zwart werkende prutser eerst euvels die normaliter onder garantie vallen nog verder laat verklooien en daarna pas ermee bij Suzuki aanklopt, maar als je kleine dingetjes zoals olie verversen ed elders laat doen is dat heus geen punt.

Tsja, of je doet niet moeilijk en gaat wel naar de dealer, zelfs dan is zo'n jonge compacte auto (uitgaande van "normaal" gebruik) de eerstkomende jaren vast niet heel veel duurder dan een paar honderd euro per jaar qua onderhoudskosten...

D. Elzinga zei:
Tsja, of je doet niet moeilijk en gaat wel naar de dealer, zelfs dan is zo'n jonge compacte auto (uitgaande van "normaal" gebruik) de eerstkomende jaren vast niet heel veel duurder dan een paar honderd euro per jaar qua onderhoudskosten...

Mijn idee! Suzuki werkt -net als veel andere merken- met vaste onderhoudsprijzen, dus dan is het vooraf wel zo transparant wat voor bedrag je ongeveer kunt gaan verwachten als je de auto naar de dealer brengt voor onderhoud.

Ik heb even voor je gekeken. De Celerio heeft om de 20.000 km/1 jaar een beurt nodig. Zo'n beurt/uitgebreide inspectie kost bij de officiële Suzuki dealer 168 EUR. Daar ga je niet op leeglopen lijkt mij.

Celerio onderhoudsprijzen: https://www.vandorst.nl/uploads/Onderhoudsprijzen%20Suzuki/VOS%20onderhoudschema%20Celerio%202014.pdf

Ik was inderdaad van plan, om gewoon met de auto naar de Suzuki dealer te gaan voor het onderhoud: aangezien de prijzen reuze mee vallen, maar dat hoef ik niet te doen om de garantie te behouden. Want de fabrieksgarantie is immers toch nog maar 3 maanden. Dat doe ik eerder, omdat ik denk dat de Suzuki dealer het beste mijn Suzuki Celerio kan onderhouden. Die vaste prijzen vind ik trouwens heel fijn: ik krijg de kribbels van garages die geen vaste prijzen willen geven!

Want dan kom je de auto ophalen, ja sorry meneer het is toch € 300 geworden i.p.v. de geschatte € 200 en daar heb ik echt geen zin in. Dus dat systeem met vaste prijzen vind ik wel fijn en pas bij 49.000km moet ik voorbij de Suzuki dealer voor een onderhoudsbeurt. Dat heeft de verkoper mij verteld: dus ik heb dat direct genoteerd als herinnering in de app waar ik alles in bij hou, Drivvo. Dus de eerste 14.000km hoef ik niet terug te keren naar de dealer, waarschijnlijk dus tijdens de APK in Mei 2019 pas de onderhoudsbeurt.

Ga wel proberen KM's te minderen, want in Engeland heb ik het meeste wel gezien in het zuiden en in Schotland of Noord Engeland is het goedkoper om te vliegen en dan een auto te huren. Aangezien de veerboot naar het noorden van Engeland heel duur is.

Zunigrijje zei:
Ga wel proberen KM's te minderen, want in Engeland heb ik het meeste wel gezien in het zuiden en in Schotland of Noord Engeland is het goedkoper om te vliegen en dan een auto te huren. Aangezien de veerboot naar het noorden van Engeland heel duur is.

Bovendien het reizen naar Duitsland geschiedt nu toch met de trein? Misschien haal je dadelijk nog maar net de 10.000 km/jaar!

speedtouch zei:
Zunigrijje zei:

Bovendien het reizen naar Duitsland geschiedt nu toch met de trein? Misschien haal je dadelijk nog maar net de 10.000 km/jaar!
Nee ik zelf reis met de auto naar Düsseldorf: maar taxi spelen, voor wie dan ook doe ik niet meer. Mijn beste maat, kwam mijn 1x in Kerkrade bezoeken.

Nou die moest ik zelf oppikken in Düsseldorf, dus op en neer rijden. En daarna ook weer terug brengen, en dan ook nog verontwaardigd zijn dat ik de benzinekosten vroeg.

Mijn vriendin pik ik dus nog enkel op van het treinstation en zet haar daar ook af: haar eventjes naar het werk rijden, in Düsseldorf doe ik ook allang niet meer. Dan kom je nog in de spits terecht ook en zij heeft gewoon een maandabonnement voor het OV in Düsseldorf.

Zo de eerste tankbeurt is een feit, dus bij eerst volgende tankbeurt krijg ik een idee van mijn verbruik :D Moet er wel bij zeggen: ik blijf lekker rustig rijden, laat mij ook echt niet opjagen door het overige verkeer.

Het stop start systeem, is overigens heel verwarrend: je moet echt een serie stappen precies uitvoeren, doe je dat niet dan activeert het stop start systeem zich niet. Of wanneer het wel geactiveerd is, dan start de motor gewoon niet.

En dan sta je voor het stoplicht, waarbij natuurlijk direct geclaxoneerd word..... ondertussen weet ik wel hoe het in zijn werking gaat. Voor het activeren is simpel: je stop, zet een auto in zijn vrij en laat de koppeling opkomen en houdt je voet op de rem.

Het wegrijden, is wat ingewikkelder: je mag niet tegelijkertijd met indrukken van de koppeling, naar de 1 schakelen. Maar je dient eerst je koppeling in te duwen, dan start de motor weer en dan kun je naar de 1 schakelen. Doe je dat niet, dan sta je stil en mag je de motor handmatig starten.

Is dus vooral een fijn systeem, als je lang moet wachten: maar het is ook een kwestie, van een gewoonte afleren. Aangezien de meeste mensen, al de auto in zijn 1 zetten als ze tot stilstand voor het stoplicht komen.

Gewoon een automaat met start stopsysteem nemen dan heb je dat hele geneuzel niet en ben je gewoon snel weg bij het verkeerslicht.:cool:

Bij de Suzuki Celerio moet de automaat vreselijk zijn: maar inderdaad, start stop systeem is best ingewikkeld. Maar het reageert wel snel, zolang je maar de juiste handelingen uitvoert.

Ik ben eens op de Autoweek website gaan bladderen, door de reviews van de Suzuki Celerio: en wat blijkt, de eerste Celerio's die op de markt kwamen hadden nog de motor van de Suzuki Alto.

Welke dus minder zuinig is, dan de DualJet motor K10C: om te zien, of je een K10C motor hebt kun je gewoon via het kenteken kijken hoeveel CO2-uitstoot erbij staat. Als dat 84g/km is, dan zit dus de K10C motor erin.

In Duitsland leveren ze de Suzuki Celerio echter standaard met de K10B, de motor die ook in de Alto zit. Dus als je het verbruik op Spritmonitor gaat bekijken, dan klopt dat gewoon niet.

Ik dacht, deel de informatie even: best interessant als je zelf opzoek gaat naar een Suzuki Celerio. Wist ik zelf namelijk niet.

Het start-stop systeem, dat laat ik mooi voor wat het is: lees ik schakel gewoon naar de 1 bij het stoplicht waardoor het start-stop systeem niet geactiveerd word. Vind het namelijk niet bepaald een handig systeem in de praktijk. Waar ik wel echt van onder de indruk ben, is hoe zuinig deze auto wel niet is! Ik heb zoals ik hierboven al schreef diverse reviews op Autoweek gelezen en een ding valt mij enorm op, met name als je de reviews van de redactie bekijkt. Er word te weinig erop in gegaan hoe zuinig deze auto rijdt.

In plaats daarvan, gaat een uit de kluiten gewassen presentator van Autoweek klagen dat hij niet lekker in de auto zit. En roept hij de Peugeot 108 als winnaar uit, terwijl hij juist die auto deed vervloeken vanwege zijn krappe bagage ruimte en krappe achterbank. Dus ja bij deze auto moet je beslist niet teveel waarde aan de media hechten. Luister liever goed naar wat er gezegd word en trek je eigen conclusie. Dit is dus zeker geen auto om mee op te scheppen op verjaardagsfeestjes, maar wel een auto waardoor je geld overhoudt in je portemonnee.

Deze auto rijdt voor een stadsauto dan ook opvallend comfortabel op de autosnelweg en lekker rustig, als je beetje rustig rijdt. Want laat ik eerlijk zijn: dit is geen auto om flink mee door te rijden, daar nodigt de auto ook totaal niet naar uit. Maar als dat is wat je wilt? Geen probleem, want hij heeft de pit wel hoor. Bij rotondes heb ik soms het gevoel alsof ik er overheen vlieg, maar dat komt vooral omdat ik voorheen geen stuurbekrachtiging had. Alles gaat dus gewoon een stuk rustiger en binnen de bebouwde kom, is het best een pittig autootje en dat straalt ie niet uit.

Ondertussen ook volledig gewend aan de koppeling, alleen achteruit rijden doe ik zo weinig dat ik daar wel nog een beetje aan moet wennen. En dan wat betreft het verbruik: ik maak er geen geheim van, dat ik een zuinige en rustige rijder ben. Ik ben arbeidsongeschikt en heb zodoende gewoon geen haast, dus bij mij geld niet: tijd is geld. Zodoende rij ik lekker rustig, maximaal 100KM/u op de teller en vooral op de Autobahn blijf ik lekker rechts! Schijnbaar werkt dat ook prima op de Autobahn, aangezien ze een duitsland een gezegde hebben: links is om snel te rijden en rechts om langzamer te rijden.

Dus zodoende haal ik op bepaalde stukken 30 km/L volgens de boordcomputer, ben dus benieuwd of ik het opgegeven verbruik van de fabrikant weet te behalen: wat 28 km/L is. Maar ik realiseer mij, dat ik daar wel goed mij best voor moet doen. De Suzuki Celerio staat dus niet voor niks op de tweede plek als zuinigste auto in de top 10 van de ANWB, enkel de hybride van Toyota scoort beter en dan is niet zo gek natuurlijk. Aangezien de Celerion geen Hybride is :T

Fijn dat de auto je bevalt.
100 op de teller is 95 in het echie. Pas er mee op dat je geen rijdend obstakel wordt op de snelweg zeker in D op de stukken zonder snelheidsbeperking.
Hecht verder niet te veel waarde aan die boordcomputer, ze zijn niet altijd even nauwkeurig. Het ouderwetse rekenwerk op een papiertje klopt beter.

Het verbruik in de praktijk, met jouw rijstijl en zoals door jou zelf berekend is bepalend. Ben benieuwd wat jouw auto verbruikt bij een lange rit met 130 km/u bij voorbeeld.

eerriikk zei:
Fijn dat de auto je bevalt.
100 op de teller is 95 in het echie. Pas er mee op dat je geen rijdend obstakel wordt op de snelweg zeker in D op de stukken zonder snelheidsbeperking.
Hecht verder niet te veel waarde aan die boordcomputer, ze zijn niet altijd even nauwkeurig. Het ouderwetse rekenwerk op een papiertje klopt beter.
De boordcomputer kan zelfs niet verder dan 30 KM/L laten zien: want als ik de auto ja laat uitrollen, dan verbruikt ie in-principe nauwelijks iets. Maar de boordcomputer laar dan nog steeds 30 KM/L zien. Terwijl hij bij de standaard instelling van zoveel liter per 100KM, dan laat ie wel zien dat de auto bij uitrollen bijna niks verbruikt. Maar ik vind xx KM/L nou eenmaal fijner en dat is makkelijkere rekenen. Maar werkelijke verbruik weet ik pas bij de eerst volgende tankbeurt, en dat ga ik pas doen als de tank minimaal half leeg is. Aangezien het gewicht in de auto ook invloed op je verbruik heeft en dan kun je beter niet na iedere 100KM tanken gaan ( Is ja geen elektrische auto o_O ).

Maar goed, ik weet dat 100KM/u op de teller in werkelijk 90KM/u is en ik weet ook dat daar een bepaald rijgedrag bij hoort. Of dat vind ik persoonlijk dan: want als je er voor kies zuinig te rijden, dan heb je op de linkerrijstrook niks te zoeken en kun je beter je snelheid aan een vrachtwagen aanpassen. In Duitsland heb ik sowieso geen zin om in te halen omdat ze daar inderdaad op bepaalde stukken, nog onbeperkt snel mogen rijden. Belangrijkste vind ik altijd om ruim afstand te houden, want als die vrachtwagen spontaan remt kan ik daar tijdig op reageren.

Ik ga wel weer proberen, bewuster de auto te gebruiken: dus als ik van Dusseldorf naar huis rij dan spring ik ook direct de supermarkt naar binnen. En ik heb voornemens om vaker de fiets te nemen, vooral de korte stukjes van minder dan 5KM enkel rit. In de winter is een andere verhaal natuurlijk, maar godzijdank blijft die de komende tijd weg :T

speedtouch zei:
Het verbruik in de praktijk, met jouw rijstijl en zoals door jou zelf berekend is bepalend. Ben benieuwd wat jouw auto verbruikt bij een lange rit met 130 km/u bij voorbeeld.
Daar ben ik eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar, alleen dat komt voorlopig niet aan de orde. Aangezien de eerst volgende lange reis met het vliegtuig is en wellicht, dat ik bij een rondreis in Schotland mijn eigen auto laat staan en een auto huur voor een week ofzo. Zijn toch dingen waar je serieus over gaat nadenken: de vele km's wegen waarschijnlijk niet op tegen de prijs om een kleine auto te huren. Maja in Zuid-Engeland heb ik wel genoeg gezien voorlopig.

Overigens is mij allang duidelijk, dat bij 130KM/u de auto helemaal niet zo zuinig meer is: want zo meet de ANWB namelijk, die testen niet hoe zuinig je werkelijk met een auto kan rijden. Maar die rijden gewoon overal de max waar het kan.

Qua verbruik is het heel simpel. Als je 100km/h blijft rijden op de snelweg, anticiperend rijdt, dan haal je de fabrieksopgave en wellicht nog beter. Een cruise control is hierbij een geweldig hulpmiddel. Als je van 'opschieten' houdt, dan ga je het nooit halen en aan cruise control heb je dan ook niks aan :p .

Enne super zuinig rijden wil niet automatisch zeggen goedkoop rijden. Ik rij 1op15 op lpg. Vandaag getankt en ca 700km gereden en net geen €30,- afgerekend voor een volle tank ;) .

LPG is ook direct, meer belasting aan moedertje staat betalen. Maar dat zou met deze auto sowieso geen optie zijn.

En waarom is het geen optie voor je auto?

En meer belasting betalen met LPG???? Dat begrijp ik niet helemaal. Ik betaal gezien het aantal km wat ik rij veel minder dan wanneer ik op benzine was door blijven rijden. Dat is mijn portemonnee en dat vind ik het belangrijkst. Lekker boeiend waar meer belasting op zit?

Omdat de motor van de Suzuki Celerio niet voor LPG geschikt is: sowieso, gaat dat niet altijd even goed en kan het gedonder opleveren. En als ik mij niet vergis, betaal je zo'n € 180 aan wegenbelasting per kwartaal als je auto op LPG rijdt.

Dat loont zich dus niet, want met benzine is het maar € 58 per kwartaal. Blijft toch een bepaald risico, LPG in je auto inbouwen.

Zunigrijje zei:
Ik was inderdaad van plan, om gewoon met de auto naar de Suzuki dealer te gaan voor het onderhoud:
Dat doe ik eerder, omdat ik denk dat de Suzuki dealer het beste mijn Suzuki Celerio kan onderhouden.

Vraag dan meteen even om de Suzuki Service Card (als je die nog niet hebt): gratis pech-hulp (dus geen wegenwacht meer nodig)

1 jaar gratis met Suzuki Service Card
Bij een nieuwe Suzuki of een Suzuki in onderhoud bij een officiële Suzuki-dealer krijg je de Suzuki Service Card. En bij de Suzuki Service Card krijg je 1 jaar gratis Pechhulp cadeau ter waarde van € 100,-. De Service Card wordt gratis met een jaar verlengd als je een VOS-onderhoudsbeurt laat uitvoeren.

Meer info Suzuki Service Card

Suzuki Service Card
Zo werkt het bij een grotere reparatie
Soms is het niet mogelijk om je Suzuki ter plekke te repareren. Dan brengen we je auto naar de dichtstbijzijnde Suzuki-dealer of een gekwalificeerde garage. Duurt een reparatie langer dan 1 dag? Dan krijg je vervangend vervoer en indien nodig een hotelovernachting of de kosten voor openbaar vervoer vergoed. Daarbovenop vergoeden we ook de verzendkosten voor onderdelen naar de dealer of garage.

Terug
Bovenaan