Zunigrijje
Net ingestapt
Inleiding/Lulverhaal
Je hebt twee linkse handen, geen tot weinig verstand van auto's en je wantrouwt autogarages standaard omdat dit helaas een eigenschap is die tot mijn persoonlijkheid hoort. Wat doe je dan? In iedere geval niet alweer een koekblik kopen zoals een Peugeot 205 of 106, want met dat soort oude auto's moet je gewoon geluk hebben. Met de 106 had ik dat geluk en mijn vader rijdt er nog steeds in rond, maar helaas bleek de 205 een totaal andere verhaal te zijn.
Dat wilt niet zeggen dat een oude auto perse een slechte keuze is: maar voor mij persoonlijk, zou het niet verstandig geweest zijn om wederom zo'n oude auto te kopen. Ze worden goedkoop verkocht met een goede reden! Verkopers weten ook dondergoed dat ze gewoon niet te eerlijk kunnen zijn, over hun oude auto. Dus veelal word zo'n auto weggedaan op het moment dat hij nog enigszins verkoopbaar is en er nog APK op zit: als je dan een autoleek bent, dan zie je al gauw het een en andere over het hoofd.
Voor mij was dat dus een goede redenen om ver weg te blijven bij vage autohandeleren en al helemaal bij particulieren: want je hebt geen poot om op te staan, als er iets mis blijkt te zijn met de auto. En als je een jonge occasion bij een merkdealer koopt dan kun je er met een gerust hart vanuit gaan, dat de auto die je koopt gewoon in orde is. En als dat niet zo is: je krijgt garantie en in mijn geval zit er 6 maanden garantie op de auto, waarvan 3 maanden nog fabrieksgarantie en 3 maanden BOVAG.
Gelukkig heeft Suzuki geen 7 jaar fabrieksgarantie zoals bij KIA, want dat zou betekenen dat je verplicht bent om de auto nog ruim 4 jaar lang bij de dealer voor onderhoud te brengen. Want doe je dat niet? Dan verspeel je gewoon de fabrieksgarantie op de auto! Al schijnt de Suzuki dealer best goedkoop in onderhoud te zijn, dus dat valt dan wel mee
Waarom Suzuki?
Je zou je wellicht afvragen waarom ik uitgerekend gekozen heb voor Suzuki en niet weer Peugeot bijvoorbeeld? Nou dat is simpel: ik zocht een betrouwbaar automerk en tevens een zo'n zuinig mogelijk auto, want de meeste autokosten gaan uiteindelijk in brandstof zitten. Ja de afschrijving is even slikken: but who cares? Als je het geld hebt, dan heb je het geld en dan is het gewoon een investering. En ik ben net 30 jaar geworden en dat was een mooi moment, om een volwassen auto te kopen.
En dan kun je nog afvragen: waarom geen Hyundai i10 of Kia Picanto, nou omdat de Suzuki Celerio gewoon de ruimste in zijn klasse is en de Hyundai i10 heb ik ook proefgereden en die beviel mij gewoon niet. Terwijl de Suzuki Celerio mij wel direct beviel. Oh en de Peugeot 205 heb ik gewoon achtergelaten bij de Suzuki dealer, want ik had absoluut geen zin in de moeite om die auto zelf te verkopen. Dus ja ergens in Nederland staat binnenkort een best nette 205 op de sloop, waar wat mij betreft een handige doe het zelver gelukkig mee mag worden
Foto's
Een mij Auto topic is natuurlijk niet compleet zonder een set foto's, welke ik geschoten heb met mijn Panasonic FZ200 brugcamera
Ik zal dan maar direct mijn eerlijke mening geven, al is dat natuurlijk wel subjectief.
Zijkant van de auto, vanaf de bestuurderskant
Voorkant van de auto
Nogmaals de voorkant, maar dan met alle deuren open
En de achterkant van de auto
De binnenkant van de auto, vanaf de bestuurderskant.
Stja wat moet ik dan zeggen over de vormgeving van de auto? Persoonlijk vind ik het gewoon een hele mooie auto, vooral in deze kleur. En naar mijn mening is deze auto genderneutraal, dus geen vrouwen of mannenauto. Al vraag ik mij af of je anno 2018 een auto nog wel een mannen of vrouwenauto mag noemen? Zo vind ik de Peugeot 108 bijvoorbeeld meer een vrouwenauto, maar dat mag je eigenlijk niet zeggen natuurlijk
Om eerlijk te zijn, vind ik de Suzuki Celerio in zijn algemeenheid gewoon een hele nuchtere auto: het is geen stoere auto, en ook geen auto die je koopt als je het belangrijk vind wat andere over je auto denken. De auto straalt dus gewoon nuchterheid uit en het is een heel bescheiden design, dat vind je mooi of je vind het niet mooi. Zo vind ik een BMW 1 serie een vreselijke auto om te zien, terwijl de eigenaar van die BMW dat waarschijnlijk ook van mijn auto vind. Dus ja smaken verschillen nou eenmaal.
Eerste indruk
Dit lijkt misschien wel op een recensie, maar is het beslis niet: ik schrijf eigenlijk alleen mijn beweegredenen neer en wat mijn eerste indruk is, waarbij mijn referentiekader een 21 jarige koekblik op wielen is. Dus ik kan dat niet ga vergelijken met een Peugeot 208 of Suzuki Swift, maar die had ik ook niet willen kopen: omdat die auto's gewoon te duur voor mij zijn. Terwijl ik een stadsauto wel kan betalen, zelfs met mijn relatief laag inkomen.
Ik heb twee keer proefgereden in een Suzuki Celerio, beide met dezelfde motor: dus ik wist al wat ik kon verwachten, toen ik voor de tweede keer in de Suzuki Celerio ging proefrijden. Maar dan bij de Suzuki dealer zelf, omdat ik de autohandelaar die de andere Suzuki Celerio verkocht niet vertrouwde. Dat was wel een Exclusive uitvoering, alleen hij was uit Denemarken geimporteerd en de KM-stand was verdacht laag met 2000KM's op de klok.
Dus gelukkig heb ik wel uitgebreid proef kunnen rijden in de auto: want ik was een beetje bang, dat de auto niet genoeg pit zou hebben. Maar het tegendeel is waar, de auto heeft met zijn 68pk motortje meer als genoeg pit om goed mee te rijden met het verkeer. Dat was voor mij erg belangrijk omdat ik vaak met de auto naar Dusseldorf rij, dan wil ik op zijn minst met een redelijke snelheid kunnen invoegen en dat lukt met deze auto gewoon. Alleen als je graag 130KM/u rijdt, dan moet je eventjes geduld hebben of langer in de 4 doorrijden. Maar dat laatste is niet goed voor het verbruik, dus je kunt beter naar de 5 doorschakelen en langzaam versnellen.
Al moet ik eerlijk zeggen: ik heb deze auto niet gekocht om snel te rijden, aangezien ik dat niet leuk vind. Ik blijf liever op de rechterrijstrook en rij dan tussen de 90KM/u a 100KM/u, zodat ik zo min mogelijk brandstof gebruik en gewoon ontspannen op mijn bestemming aan kom. Want in Duitsland word je toch van de linkerbaan afgeduwd, als je slechts 120KM/u rijdt of langzamer. Maar als het moet dan kun je wel met deze auto snellere accelereren, je zult er alleen voor terug moeten schakelen.
Wat ik trouwens wel nog wil vermelden: de koppeling is even wennen, in begin wilde hij nog weleens afslaan omdat ik er nog niet echt aangewend was. Maar nadat ik vanmorgen in de ochtendspits gereden heb, was ik er snel aangewend na het vele stoppen en weer in de 1 moeten optrekken. Dus ik kan wel begrijpen, dat o.a Autoweek daar wat over te zeggen had. Al is het natuurlijk ook nog een nieuwe koppeling, terwijl die in de 205 bijna helemaal op was.
Brandstof Verbruik
Hier kan ik nog geen zinnig woord over zeggen: maar ik zit wel zo'n geinige functie in de boordcomputer, die mij liet zien dat ik bij 90KM/u minder dan 4L per 100KM zou verbruiken. Heb hem zelfs al richting de 2.6L zien gaan.... precies de reden waarom ik liever de KM-stand daar heb staan dan wat het huidige verbruik is. Aangezien dat laatste nogal af kan leiden als je zo zuinig mogelijk probeert te rijden
Tot slot
Oh en over het interieur, ik ben allang blij dat er niet zo'n onhandig entertainment in zit en met Airco en Bluetooth heb ik eigenlijk alles wat ik wil hebben. Er zit nog een stop/start systeem in de auto, probeer alleen nog uit te dokteren hoe die nou echt functioneert. Dus het is nog wennen aan de auto, vandaar dat ik ook nog niet veel kan zeggen: maar de auto rijdt gewoon prima en is veel comfortabeler dan de 205 die ik had, aangezien ik daar alles in voelde! Ik zal mijn ervaringen in de toekomst dus nog zeker aan vullen.
Je hebt twee linkse handen, geen tot weinig verstand van auto's en je wantrouwt autogarages standaard omdat dit helaas een eigenschap is die tot mijn persoonlijkheid hoort. Wat doe je dan? In iedere geval niet alweer een koekblik kopen zoals een Peugeot 205 of 106, want met dat soort oude auto's moet je gewoon geluk hebben. Met de 106 had ik dat geluk en mijn vader rijdt er nog steeds in rond, maar helaas bleek de 205 een totaal andere verhaal te zijn.
Dat wilt niet zeggen dat een oude auto perse een slechte keuze is: maar voor mij persoonlijk, zou het niet verstandig geweest zijn om wederom zo'n oude auto te kopen. Ze worden goedkoop verkocht met een goede reden! Verkopers weten ook dondergoed dat ze gewoon niet te eerlijk kunnen zijn, over hun oude auto. Dus veelal word zo'n auto weggedaan op het moment dat hij nog enigszins verkoopbaar is en er nog APK op zit: als je dan een autoleek bent, dan zie je al gauw het een en andere over het hoofd.
Voor mij was dat dus een goede redenen om ver weg te blijven bij vage autohandeleren en al helemaal bij particulieren: want je hebt geen poot om op te staan, als er iets mis blijkt te zijn met de auto. En als je een jonge occasion bij een merkdealer koopt dan kun je er met een gerust hart vanuit gaan, dat de auto die je koopt gewoon in orde is. En als dat niet zo is: je krijgt garantie en in mijn geval zit er 6 maanden garantie op de auto, waarvan 3 maanden nog fabrieksgarantie en 3 maanden BOVAG.
Gelukkig heeft Suzuki geen 7 jaar fabrieksgarantie zoals bij KIA, want dat zou betekenen dat je verplicht bent om de auto nog ruim 4 jaar lang bij de dealer voor onderhoud te brengen. Want doe je dat niet? Dan verspeel je gewoon de fabrieksgarantie op de auto! Al schijnt de Suzuki dealer best goedkoop in onderhoud te zijn, dus dat valt dan wel mee
Waarom Suzuki?
Je zou je wellicht afvragen waarom ik uitgerekend gekozen heb voor Suzuki en niet weer Peugeot bijvoorbeeld? Nou dat is simpel: ik zocht een betrouwbaar automerk en tevens een zo'n zuinig mogelijk auto, want de meeste autokosten gaan uiteindelijk in brandstof zitten. Ja de afschrijving is even slikken: but who cares? Als je het geld hebt, dan heb je het geld en dan is het gewoon een investering. En ik ben net 30 jaar geworden en dat was een mooi moment, om een volwassen auto te kopen.
En dan kun je nog afvragen: waarom geen Hyundai i10 of Kia Picanto, nou omdat de Suzuki Celerio gewoon de ruimste in zijn klasse is en de Hyundai i10 heb ik ook proefgereden en die beviel mij gewoon niet. Terwijl de Suzuki Celerio mij wel direct beviel. Oh en de Peugeot 205 heb ik gewoon achtergelaten bij de Suzuki dealer, want ik had absoluut geen zin in de moeite om die auto zelf te verkopen. Dus ja ergens in Nederland staat binnenkort een best nette 205 op de sloop, waar wat mij betreft een handige doe het zelver gelukkig mee mag worden
Foto's
Een mij Auto topic is natuurlijk niet compleet zonder een set foto's, welke ik geschoten heb met mijn Panasonic FZ200 brugcamera


Zijkant van de auto, vanaf de bestuurderskant

Voorkant van de auto

Nogmaals de voorkant, maar dan met alle deuren open

En de achterkant van de auto


De binnenkant van de auto, vanaf de bestuurderskant.
Stja wat moet ik dan zeggen over de vormgeving van de auto? Persoonlijk vind ik het gewoon een hele mooie auto, vooral in deze kleur. En naar mijn mening is deze auto genderneutraal, dus geen vrouwen of mannenauto. Al vraag ik mij af of je anno 2018 een auto nog wel een mannen of vrouwenauto mag noemen? Zo vind ik de Peugeot 108 bijvoorbeeld meer een vrouwenauto, maar dat mag je eigenlijk niet zeggen natuurlijk
Om eerlijk te zijn, vind ik de Suzuki Celerio in zijn algemeenheid gewoon een hele nuchtere auto: het is geen stoere auto, en ook geen auto die je koopt als je het belangrijk vind wat andere over je auto denken. De auto straalt dus gewoon nuchterheid uit en het is een heel bescheiden design, dat vind je mooi of je vind het niet mooi. Zo vind ik een BMW 1 serie een vreselijke auto om te zien, terwijl de eigenaar van die BMW dat waarschijnlijk ook van mijn auto vind. Dus ja smaken verschillen nou eenmaal.
Eerste indruk
Dit lijkt misschien wel op een recensie, maar is het beslis niet: ik schrijf eigenlijk alleen mijn beweegredenen neer en wat mijn eerste indruk is, waarbij mijn referentiekader een 21 jarige koekblik op wielen is. Dus ik kan dat niet ga vergelijken met een Peugeot 208 of Suzuki Swift, maar die had ik ook niet willen kopen: omdat die auto's gewoon te duur voor mij zijn. Terwijl ik een stadsauto wel kan betalen, zelfs met mijn relatief laag inkomen.
Ik heb twee keer proefgereden in een Suzuki Celerio, beide met dezelfde motor: dus ik wist al wat ik kon verwachten, toen ik voor de tweede keer in de Suzuki Celerio ging proefrijden. Maar dan bij de Suzuki dealer zelf, omdat ik de autohandelaar die de andere Suzuki Celerio verkocht niet vertrouwde. Dat was wel een Exclusive uitvoering, alleen hij was uit Denemarken geimporteerd en de KM-stand was verdacht laag met 2000KM's op de klok.
Dus gelukkig heb ik wel uitgebreid proef kunnen rijden in de auto: want ik was een beetje bang, dat de auto niet genoeg pit zou hebben. Maar het tegendeel is waar, de auto heeft met zijn 68pk motortje meer als genoeg pit om goed mee te rijden met het verkeer. Dat was voor mij erg belangrijk omdat ik vaak met de auto naar Dusseldorf rij, dan wil ik op zijn minst met een redelijke snelheid kunnen invoegen en dat lukt met deze auto gewoon. Alleen als je graag 130KM/u rijdt, dan moet je eventjes geduld hebben of langer in de 4 doorrijden. Maar dat laatste is niet goed voor het verbruik, dus je kunt beter naar de 5 doorschakelen en langzaam versnellen.
Al moet ik eerlijk zeggen: ik heb deze auto niet gekocht om snel te rijden, aangezien ik dat niet leuk vind. Ik blijf liever op de rechterrijstrook en rij dan tussen de 90KM/u a 100KM/u, zodat ik zo min mogelijk brandstof gebruik en gewoon ontspannen op mijn bestemming aan kom. Want in Duitsland word je toch van de linkerbaan afgeduwd, als je slechts 120KM/u rijdt of langzamer. Maar als het moet dan kun je wel met deze auto snellere accelereren, je zult er alleen voor terug moeten schakelen.
Wat ik trouwens wel nog wil vermelden: de koppeling is even wennen, in begin wilde hij nog weleens afslaan omdat ik er nog niet echt aangewend was. Maar nadat ik vanmorgen in de ochtendspits gereden heb, was ik er snel aangewend na het vele stoppen en weer in de 1 moeten optrekken. Dus ik kan wel begrijpen, dat o.a Autoweek daar wat over te zeggen had. Al is het natuurlijk ook nog een nieuwe koppeling, terwijl die in de 205 bijna helemaal op was.
Brandstof Verbruik
Hier kan ik nog geen zinnig woord over zeggen: maar ik zit wel zo'n geinige functie in de boordcomputer, die mij liet zien dat ik bij 90KM/u minder dan 4L per 100KM zou verbruiken. Heb hem zelfs al richting de 2.6L zien gaan.... precies de reden waarom ik liever de KM-stand daar heb staan dan wat het huidige verbruik is. Aangezien dat laatste nogal af kan leiden als je zo zuinig mogelijk probeert te rijden
Tot slot
Oh en over het interieur, ik ben allang blij dat er niet zo'n onhandig entertainment in zit en met Airco en Bluetooth heb ik eigenlijk alles wat ik wil hebben. Er zit nog een stop/start systeem in de auto, probeer alleen nog uit te dokteren hoe die nou echt functioneert. Dus het is nog wennen aan de auto, vandaar dat ik ook nog niet veel kan zeggen: maar de auto rijdt gewoon prima en is veel comfortabeler dan de 205 die ik had, aangezien ik daar alles in voelde! Ik zal mijn ervaringen in de toekomst dus nog zeker aan vullen.