Zuinige & veilige auto max. €4000.

J W 8933969

Net ingestapt
Goedenavond!

Ik ben op zoek naar een veilige en zuinige auto voor een tweepersoons huishouden. Ik vermoed dat er ongeveer 10.000 km - 15.000 km per jaar mee gereden zal worden, dus comfort is wel enigszins belangrijk. Ik wil er niet teveel geld aan kwijt zijn. Diesel lijkt mij met mijn beperkt aantal km's niet logisch en ook ga ik ervan uit dat de overheid de diesel flink zal uitbannen komende jaren. Als er een station in zit zou het perfect zijn, maar ik denk dat mijn budget niet toereikend is of ik dan hogere maandelijkse kosten krijg dan ik wil.

Ik vind auto's in het segment van Toyota Aygo iets te klein en bij 100 km/u vind ik het geluidsniveau niet acceptabel.

Ik heb gekeken naar auto's als de Mitsubishi Colt 1.3, Honda Jazz, Fiat Punto Evo, Mazda 2 of Opel Corsa. Ik lees veel dat Aziatische auto's betrouwbaarder zijn, maar gezien het grotere aanbod van Europese occasions in Nederland is het misschien geen gek idee om het alsnog binnen ons continent te houden, maar daarover graag advies!

De colt is gemaakt in ons continent en is prijs kwaliteit uitstekend, een yaris 2e generatie, jazz en of Swift zijn over het algemeen steviger geprijsd dan een colt. De 1e generatie smart forfour werd tot 2006 in dezelfde fabriek gemaakt.

De grande punto kent klein leed, beter voor de punto Evo gaan

Hyundai i20 is zeldzaam binnen je budget

Chevrolet aveo vanaf 2011 is inmiddels ook zeldzaam

Je kan vaak goede deal vinden als je voor een 3 deurs gaat, maar persoonlijk ben ik daar niet zo kapot van

Trouwens wat is het de vorige x geworden? https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5889240,5889247#msg-5889247

Voor € 4000 koop je een auto die al een heel leven achter zich heeft, de betrouwbaarheid is sterk afhankelijk van hoe er mee om is gegaan.

De Mitsubishi Colt is gewoon een prima keus in dit segment, de auto heeft een goede prijs kwaliteits verhouding.

Dat geld ook voor de Fiat Grande Punt/ Punto Evo. Aandachtspunten van de Fiat zijn de versnellingsbak en kijk of alle elektra goed werkt. De Punto vind ik wel prettiger rijden dan de Corsa, ook al delen ze het platform, versnellingsbak en dieselmotoren.

Bij de Opel Corsa zijn ook de versnellingsbak en elektronica aandachtspunten, ook willen de benzine motoren nog wel eens flink olie gebruiken.

De Mazda 2 en Honda Jazz zijn technisch goede auto's, dat weten meer mensen, om die reden zijn ze wel flink aan de prijs. Bij Mazda en Ford is roest een aandachtspunt, een alternatief is de Ford Fiesta die veel deelt met de Mazda 2. De Fiesta van 2009 was een stap vooruit maar zit op het randje van het budget.

Met dit budget zou ik ook naar de Renault Twingo 2 met 75 pk of 100 pk 4 cilinder kijken, dit is een erg goede, zeer betrouwbare en degelijke auto, en erg goed tegen roest behandeld. Doordat ze op het onderstel staan van de Clio staat voelt de auto veel volwassener dan een Toyota Aygo. Je koopt ze uit hele jonge bouwjaren voor weinig geld. Ook zijn grotere broer de Clio 3 is een goede keus in dit segment.

Een van de weinige zwakke punten van de Twingo 2 is de airco condensor die vangt veel steentjes, kijk dus of de airco goed werkt en de condensor in goede staat is. Tip, leg voor de koel opening racegaas.

Van de clio is er ook een station variant. De meerkosten daar zijn verwaarloosbaar. Wellicht scheelt het 1 klasse in de wegenbelasting...
Andere stations in die klasse zijn de Peugeot 206 en 207 en de skoda fabia/ seat ibiza.
Als je weet wat je wilt nog wel googlen op de specifieke bijzonderheden van een auto/ motor. De thp motor die in Peugeot 207 voorkomt heeft b.v. wat bijzonderheden. Ook de tsi's van seat en skoda kennen een slechte periode. Er zijn hier op het forum ook vast mensen die de precieze details kennen...

De fabia 2e generatie station is er ook met een oldschool 1.6 zestienklepper een dijk van een motor, maar staan voor stevige prijzen te koop. En je moet ze met een lampje zoeken.
Voor 4.000 euro kun je beter shoppen bij Renault als je een goede deal wil maken, een grande modus is nog vriendelijker geprijsd.

Een octavia liftback 1.6 is ook goed te vinden voor een vriendelijke prijs, omdat nl totaal geen liftback land is.

Opel Merriva
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/139571331/Android?s=319-50-33-0-2-29&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Hyundai Getz
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/142082568/Android?s=319-50-33-33-1-18&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Suzuki Splash
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/142736923/Android?s=319-50-33-33-1-13&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

De Suzuki Splash is technisch identiek aan de Opel Agila van de 2e generatie, beide auto's werden gebouwd in de zelfde Suzuki fabriek, en zijn dus even goed.

Van de Opel is wel meer aanbod.

Goede tips! Ik heb een aantal leuke occassions gevonden van een Renault Clio 1.2 TCE 101 PK uit 2008 met 135k km's. Daarnaast ook een Citroën C3 1.4 uit 2010 met 157k km's. Welke van deze twee heeft de voorkeur? Ze hebben leuke opties als cruise control en parkeersensoren & de distributieriem is recent vervangen. Ik vind enkel het aantal gereden km's hoog en ben bang voor geneuzel, maar misschien moet ik ook niet teveel verwachten voor deze prijs.

Lijken mij beide prima wagentjes al gaat mijn voorkeur naar de Citroën. Wat is jullie idee hierover?

Renault had destijds kwalitatief de zaakjes beter voorelkaar dan peugeot/Citroën.

De turbo van de Renault zorgt voor betere en zuinigere prestaties

Zowel de Clio 3 facelift uit 2008 als Citroën C3 2 uit 2010 zijn best leuke opties. Eigenlijk is heel belangrijk hoe er mee om is gegaan.

In de Clio 3 zit de zeer degelijke en betrouwbare 1.2 met turbo die Renault toen al jaren bouwde. Met 135.000 km is de 1.2 motor net ingereden. De Clio 3 facelift was een prima auto.

We hebben nu zelf een Clio 5 en een C3 2.

De Citroën C3 2 ken ik goed, inmiddels hebben wij onze C3 uit 2011 al 7 jaar, en heeft de auto al 213.000 km gereden, het is overigens een 1.6 e- HDI.
Ik kan niet anders zeggen dat het een goede auto is, en dat de auto elektrisch ook erg goed is. Een C3 rijdt heel soepel en comfortabel maar ook wel wat afstandelijk, daar moet je van houden. Het is geen auto voor haastige bestuurders, die hard door bochten willen. Maar voor mensen die rustig willen genieten.

Wel vind ik dat lakwerk, afwerking en roestbehandeling op een hoger plan staan bij Renault, ook als ik kijk naar de vorige Renault.

De 1.4 VTI motor ken ik ook goed. Deze motor heb ik vaak gereden in een Peugeot 308. Heel belangrijk is de historie van de auto. De 1.4 VTI is een direct ingespoten motor en is gevoeliger voor vervuiling. Veel korte stukjes en niet jaarlijks de olie verversen is slecht voor de levensduur, als gevolg van vervuiling kan de motor veel olie gaan gebruiken. De motor heeft ook vrij korte olieschraapveren.

De 1.4 VTI is gewoon wat gevoeliger dan de oude 1.2 TCe in de Clio 3. De problemen die je leest op internet gaan niet over deze oude 1.2 TCe motor maar over de nieuwe 1.2 TCe.

De 1.4 VTI in de 308 uit 2008 doet het echter nog altijd goed, omdat er altijd netjes voor gezorgd is.

Terug
Bovenaan