Zuinige, luxe diesel voor €8000

newz

Net ingestapt
Hoi allemaal,

Op moment rijd ik een Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet Sport uit 2007. Omdat ik een nieuwe baan heb en ik voor een leaseauto ook de leaseprijs moet betalen is dit duurder dan een occasion kopen (mits je niet al te veel moet betalen voor onderhoud).

Ik rijd 40.000 km per jaar en daarom is mijn huidige benzine niet zo aantrekkelijk. Ik ben daarom op zoek naar een diesel. Ik vind het belangrijk dat hij zuinig is en een rijke uitrusting is ook niet verkeerd. Zelf ben ik al heel wat Renault Mégane's van 2010 tot 2013 tegen gekomen. Panaromadak, Navi, keyless entry, start-stop, etc. Allemaal heel mooi, maar is dit een goeie keuze? En wat zijn de alternatieven?

Bedankt alvast!

EDIT:
Ik was vergeten te vermelden dat ik graag een auto aanschaf waarbij de kilometerstand onder de 125.000 staat, omdat hij wel een aantal jaar mee moet kunnen :)

Ja de Renault is een goede keuze, je kan ook kijken naar zijn grote broer de Laguna.
Ford Focus
ford-focus-wagon-1-6-tdci-titanuim-sport-airco-nieuwe-apk.jpg

Skoda Octavia
skoda-octavia-combi-1-6-tdi-110pk-greenline-2014.jpg

Peugeot 308
peugeot-308-sw-1-6-bluehdi-blue-lease-50-procent-deal-3-975-actie-cruise-pdc-airco-navi-led.jpg

Dit zijn voorbeeld advertenties.

De Renault Megane 3 is inderdaad een hele goede keus, de fase 2 en fase 3 hebben een mooier interieur en zijn mooier afgewerkt. Er is veel aanbod, tegen scherpe prijzen.

Je kunt ook naar grote broer de Laguna 3 kijken, je hebt dan mooiere en luxere materialen, en iets meer interieur ruimte. Dit is een erg fijne en betrouwbare auto. De 2.0 DCI is wat dorstiger maar wel een hele fijne motor. Kijk niet te strak naar de kilometerstand, maar meer of je een goede en nette auto koopt.

ak2 zei:
De Renault Megane 3 is inderdaad een hele goede keus, de fase 2 en fase 3 hebben een mooier interieur en zijn mooier afgewerkt. Er is veel aanbod, tegen scherpe prijzen.

Je kunt ook naar grote broer de Laguna 3 kijken, je hebt dan mooiere en luxere materialen, en iets meer interieur ruimte. Dit is een erg fijne en betrouwbare auto. De 2.0 DCI is wat dorstiger maar wel een hele fijne motor. Kijk niet te strak naar de kilometerstand, maar meer of je een goede en nette auto koopt.

Bedankt voor de tip! Ik heb even rondgekeken en kwam deze tegen. Geen 2.0, maar wel héél mooi. Wat denken jullie er van?

Die ziet er erg mooi uit en zou zeker eens een proefrit overwegen om te kijken of het wat voor je is.

Jp053 zei:
Misschien spreekt je deze als Fiat-rijder aan, dealeronderhouden Fiat Bravo 1.6 MultiJet 98.080 km :

*klik*

1280x960.jpg

Bedankt voor het helpen, maar ik denk niet dat ik nog met een Fiat verder ga. De betrouwbaarheid van Fiat is niet altijd even goed (niet dat ik veel problemen heb met mijn Fiat).

Zwen1111 zei:
ak2 zei:

Bedankt voor de tip! Ik heb even rondgekeken en kwam deze tegen. Geen 2.0, maar wel héél mooi. Wat denken jullie er van?

Mooie auto, maak anders gewoon een proefrit.

Als je voor duurzaamheid gaat en iets minder voor zuinigheid gaat dan is de Seat exeo een echte oudsider , altijd met een 2 liter comainrail blok en voelt ontzettend stevig en degelijk aan. Wel wat zwaarder in de wegenbelasting dan een Mégane

Zwen1111 zei:
ak2 zei:

Chique auto, maar een 1.5 lijkt me wat mager gezien het gewicht. Als je dat niet uitmaakt, rij je wel iets bijzonders.

Ik kan je nog wel in contact brengen met iemand die zijn 2.0 DCi GT zeer binnenkort kwijt wil....

240.000 km staat daar op.

1.5 is wel zuinig, maar voor de auto ook eigenlijk net te weinig.

speedtouch zei:
Wat vind je van deze diesel (automaat)?:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/volkswagen/golf/43387309

Tja, inderdaad met die "befaamde" DSG uit die jaren, waar de DSG-dokter van leeft...
En 9 jaar oud met 109.000 km. op de teller... was dat inclusief de kilometers van die jaren in Frankrijk (Ucel, Ardèche), of alleen ná de import? Zo'n 12.000 kilometer per jaar voor een diesel? Beetje weinig, zelfs bult op, bult af (goed voor die DSG!) in de Ardèche...
a015.gif

Na wat gesproken te hebben met familieleden en collega's ben ik eracter gekomen dat diesel niet meer zo aantrekkelijk is. Een collega van me ging zijn auto verkopen, maar kreeg maar een klein bedrag voor zijn Ford Fiesta van een paar jaar oud. Ik vermoed dat dit komende jaren alleen nog maar erger gaat worden, dus ik zit nu te kijken naar de Benzine-Hybride techniek van Toyota (Auris, Prius) en dan samen met de Lexus CT200h. Bedankt voor jullie input en hulp!

Als ik het goed begrijp ga je een aantal jaren 40000km per jaar rijden?

Ik zou gewoon voor de diesel gaan in dat geval.

Een grote afschrijving is niet zo’n probleem wanneer je een aantal jaren met je auto zal doen.
Ben je van plan maar 1 of 2 jaar met die auto te doen dan zou ik je idd ook een hybride aanraden.

Maar besef goed dat je natuurlijk honderden euro’s bespaart wanneer je een diesel rijdt (tov van een hybride die eveneens 1:20 rijdt) per jaar.

Klopt iedereen wil en moet van zijn diesel af, dus ze staan op dit moment voor dumpprijzen te koop. Straks is deze overspannen situatie over gewaaid en is een diesel zeldzaam en ontstaat er een andere situatie. Zelfde als LPG dan moet iedereen op gas rijden en hebben de inbouw bedrijven wachttijden en moet je zelfs naar Duitsland om LPG in te laten bouwen en dan rijdt er weer geen hond op LPG. Paar jaar geleden moest iedereen van zijn Mercedes 190 diesel af en nu?

Over de inruilprijs bij een auto van rond de € 8.000,00 zou ik me over een aantal jaren zeker niet druk maken. Voor een Hybride betaal je nu echt de hoofdprijs, terwijl je door het negatieve sentiment nu voor echt heel weinig een jonge diesel koopt. De diesel prijs ligt nog altijd een stuk lager dan de benzine prijs, dat scheelt zeker 30 cent per liter. Binnen het budget vind je bijvoorbeeld heel makkelijk een Renault Clio 1.5 DCI uit 2015 of 2016, ook bijvoorbeeld een Megane of 308 diesel koop je voor heel weinig geld.

Dat mensen nu voor een habbekrats hun Fiesta diesel of andere (compacte) diesel inruilen snap ik dan ook niet, immers je schrijft er vrijwel niets meer op af, en afschrijving is meestal juist de grootste kostenpost. Alles wat je niet uit geeft schrijf je immers ook niet af. Voor vrijwel elke auto met een kilometerstand van meer dan 2 ton krijg je niet veel meer terug.

En als je toch een Hybride zoekt kijk dan inderdaad eens naar een Toyota Auris, die is goedkoper dan de Prius, de Prius is wel ruimer. Voor een Lexus is je budget erg/ te krap.

Er staan op dit moment twee zeldzame mazda's 2 skyactive diesels te koop , dan heb je een krachtige b-segmenter en is voor een diesel goedkoop in de wegenbelasting omdat die gunstig is in zijn gewicht. 105 pk en 220 nm koppel. Goedkoper leuk dieselen gaat niemand het voor jou vinden hier.

hooivork 31 zei:
Er staan op dit moment twee zeldzame mazda's 2 skyactive diesels te koop , dan heb je een krachtige b-segmenter en is voor een diesel goedkoop in de wegenbelasting omdat die gunstig is in zijn gewicht. 105 pk en 220 nm koppel. Goedkoper leuk dieselen gaat niemand het voor jou vinden hier.
Wat moet TS hier mee? Hij heeft een budget van 8000 euro kom jij aan met 2 auto's die daar ver boven liggen.

hooivork 31 zei:
Hij heeft zijn budget inmiddels verhoogd , zie andere forum, maar had het Perongeluk hier geplaatst.
Ja ipv dit topic aan te passen heeft hij een nieuwe geopend. Mijn excuus.

Die ziet er keurig uit, zover je dat natuurlijk van een foto kan beoordelen. Ja het is import maar hij is al na 4 maanden naar Nederland gehaald, dus ik verwacht geen tellerfraude.

En hoe wat denk je van de verkoper? Hij heeft wel een bedrijf, maar geen garage. Lijkt me meer een handelaar. En wat vinden jullie van de prijs? Iets aan de lage kant in vergelijking met andere Méganes?

Voor het genoemde budget zou ik wel een auto met bovag garantie willen en ik denk niet dat je die bij een ´handelaar´ krijgt.

En deze Mégane? Mooie kleur vind ik het, met mooie zwarte velgen. En een pluspunt vind ik het R-Link pakket wat erop zit samen met de volledig lederen bekleding. Maar zie ik nog iets boven het hoofd?

Zwen1111 zei:
En deze Mégane? Mooie kleur vind ik het, met mooie zwarte velgen. En een pluspunt vind ik het R-Link pakket wat erop zit samen met de volledig lederen bekleding. Maar zie ik nog iets boven het hoofd?
Mooie auto en die kleur velgen staan hem goed, ook het interieur ziet mooi uit met dat zwart en witte leren bekleding. Het enige wat je over het hoofd ziet is dat hij boven je budget is ;)

Eergisteren ben ik een proefrit in deze Laguna gaan maken, en hij reed heerlijk! Alleen hij lust iets meer diesel dan een Mégane... De boordcomputer geeft 6.6L/100km aan, en daar schrok ik wel van. Al met al ga ik toch proberen om hem te kopen, omdat ik voor hetzelfde geld geen Mégane kan vinden die GT-Line is én een set winterbanden heeft op LM velgen ;)

Nou moet je niet naar een boordcomputer kijken, maar naar datgene wat je aan de pomp verbruikt. Als de vorige eigenaar een zware rechtervoet had dan gaat het verbruik flink omhoog. Want qua gewicht maakt het niks uit, de Laguna is maar 12 kilo zwaarder.

Zwen1111 zei:
Eergisteren ben ik een proefrit in deze Laguna gaan maken, en hij reed heerlijk! Alleen hij lust iets meer diesel dan een Mégane... De boordcomputer geeft 6.6L/100km aan, en daar schrok ik wel van. Al met al ga ik toch proberen om hem te kopen, omdat ik voor hetzelfde geld geen Mégane kan vinden die GT-Line is én een set winterbanden heeft op LM velgen ;)

Hele mooie auto, het vebruik is gewoon sterk afhankelijk van de gebruiks omstandigheden. Bij proefritjes zal het verbruik in de peaktijk vaak hoger liggen dan bij veel lange stukken , 6,6 l per 100 km valt mij dan nog mee.

Zwen1111 zei:

Het is uiteindelijk deze Laguna geworden! Ik kon gelukkig veel afdingen, omdat ik niet met hoge nood zit. Morgen ophalen! Bedankt voor jullie hulp!

Ik rijd gemiddeld 5.5L/100KM met dezelfde configuratie (Laguna 3, 1.5dCi). Dit is inclusief caravan die er soms achter hangt.

Terug
Bovenaan