Zuinige hatchback tot 15.000

A

Anoniem

Guest
Dag Allen,

Ik ben opzoek naar mijn eerste auto en wil graag een zuinige hatchback van rond de €15.000. Ik rij meestal alleen en rij ongeveer 15.000 km per jaar. Een aantal auto's die ik nu op het oog heb zijn: Renault Clio, peugeot 208, opel corsa, mazda 2 en volkswagen polo van allemaal rond de 100 pk. Ik heb weinig verstand van auto's en vroeg mij af of dit goede en betrouwbare auto's zijn en of er betere alternatieven zijn voor dit budget. Ik zou graag wat advies willen wat wijs is om te doen. Alvast bedankt voor jullie advies.

Mvg,

Dennis

De meeste auto's van deze tijd zijn best betrouwbaar en zeker voor jouw budget, ik zou hier en daar proefritten gaan maken. Zelf reed ik een 208 en was er erg blij mee, verbruikte 1 op 18/19 bij een rustige rijstijl. Ik was tevreden met 82 PK (zonder turbo).
Het vorige model 208:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-208-1-2-puretech-signature-panoramadak-mirrorlink-benzine-grijs-93efc476-df67-480e-879e-9fb7dbec9ce9?sort=price&desc=1&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&cldtidx=21&position=21&search_id=16cuz1rzidi&source=listpage_search-results
met turbo:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-208-1-2-110pk-puretech-allure-navigatie-trekhaak-benzine-rood-f1e12538-d0cf-45c7-9a08-862816399a5e?sort=price&desc=1&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&cldtidx=27&position=27&search_id=16cuz1rzidi&source=listpage_search-results

De mazda 2 is de meest veilige keuze, de 75 pk is een crisis uitvoering.

Alternatief is de Swift, de boosterjet zal een uitdaging worden. Een 1.2 zonder turbo zal er wel te vinden zijn. Een baleno boosterjet is mogelijk binnen je budget,maar de rijeigenschappen vallen tegen.

Bij je andere suggesties ga voor zo nieuwe mogelijk. De 1.2 tce werd minder onbetrouwbaarder in de jaren, de 1.2 van PSA kende ook problemen in het begin en bij de polo voor de 1.0 tsi gaan. De corsa voor een laat model gaan ivm de m32 bak.

Dennis 5728339 zei:
Dag Allen,

Ik ben opzoek naar mijn eerste auto en wil graag een zuinige hatchback van rond de €15.000. Ik rij meestal alleen en rij ongeveer 15.000 km per jaar. Een aantal auto's die ik nu op het oog heb zijn: Renault Clio, peugeot 208, opel corsa, mazda 2 en volkswagen polo van allemaal rond de 100 pk. Ik heb weinig verstand van auto's en vroeg mij af of dit goede en betrouwbare auto's zijn en of er betere alternatieven zijn voor dit budget. Ik zou graag wat advies willen wat wijs is om te doen. Alvast bedankt voor jullie advies.

Mvg,

Dennis

Eigenlijk zijn ze allemaal betrouwbaar. Wel kom je met dit budget verschillende generaties tegen. Kies ook gewoon een auto die je leuk vindt.

De nieuwe Opel Corsa kwam eind 2019 op de markt en is een grote stap vooruit t.o.v. van zijn voorganger die in de basis al heel oud was. Bij het oude model kom je met dit budget ook uit bij de auto's met verbeterde M32 versnellingsbak.

Bij de VW Polo kies het laatste model die in de loop van 2017 op de markt kwam, deze is een stuk moderner en betrouwbaarder. De auto is ruim voor zijn klasse.

Bij de Renault Clio kom je de Clio 4 en 5 tegen. Beide modellen zijn goede auto's. De Clio 5 kwam in 2019 op de markt en is comfortabeler, stiller en hoogwaardiger afgewerkt vergeleken met zijn voorganger. Ik heb zelf een Clio 5, het is een hele fijne, betrouwbare en comfortabele auto. De Clio 5 is relatief groot voor zijn klasse.

Bij de Peugeot 208 kom je waarschijnlijk het oude model tegen, het nieuwe model die eind 2019 op de markt kwam deelt heel veel techniek met de Opel Corsa. Zowel het nieuwe model van de Opel Corsa en Peugeot 208 zijn erg leuke auto's. Ze zijn wel kleiner dan verschillende concurenten.

De Mazda 2 is ook een leuke auto, wel relatief klein voor zijn klasse. Mazda monteert als een van de weinige fabrikanten geen turbo. Hier door heb je bij lage toeren wel minder trekkracht. Uiteraard kan dit dan ook niet stuk.

Ik zou in deze klasse ook zeker kijken naar de Ford Fiesta vanaf 2017.
Leuke en sportieve auto.

Een clio 5 en de nieuwste generatie corsa is die te vinden voor rond de 15.000?

Ipv een clio kun je ook nog kijken na de nieuwste generatie micro

Auto encyclopedie zei:

Ja die zijn zeker goed te vinden, je hebt dan wel de minder luxe uitvoeringen.
De Nissan Micra vanaf 2017 is ook een leuke auto.

ak2 zei:
Auto encyclopedie zei:

Ja die zijn zeker goed te vinden, je hebt dan wel de minder luxe uitvoeringen.
De Nissan Micra vanaf 2017 is ook een leuke auto.

Dan moet ik even weer terug in de schoolbanken

Een Fiesta kan ook nog. Bijvoorbeeld een 1.0 Ecoboost van de generatie tot 2017, erg leuke auto's!
Zo'n Baleno is al genoemd en het voordeel is dat ze erg licht zijn. Daardoor goedkoop in wegenbelasting, wellicht in verzekering, maar daardoor ook in verbruik.

Simpel: de Suzuki Baleno 1.2
Ik reed er gemiddeld 1 op 22 mee met uitschieters naar beneden (1 op 20 in de winter met veel korte stukjes) en naar boven (1 op 27 bij 100 op de snelweg met warme motor).
Komt door zijn extreem lage gewicht van 840-860 kg (zo 200-300 kg lichter dan andere auto's van zijn formaat; dus ook lage wegenbelasting) en zijn dualjet-motor. Aan de andere kant is ie voor zijn formaat erg ruim (ik kon met mijn 1.88m makkelijk achter mezelf zitten)
Is bewezen uitermate betrouwbaar, ook door zijn simpele techniek (geen turbo, geen directe injectie, geen mild-hybride); lage onderhoudskosten.

andere optie: een gloednieuwe Dacia Sandero bi-fuel: 3 jaar fabrieksgarantie, is weliswaar iets boven je budget maar je brandstofkosten zijn veel lager (en het is een af-fabrieks LPG dus mototr en electronica zijn er helemaal op afgesteld. Tank je lachend voor minder dan een euro de liter....
deze

Bedankt voor alle suggesties! Ik vraag mij alleen af of de relatief nieuwe auto's zwaar zullen afschrijven, omdat ze nu heel duur zijn en ik verwacht dat de komende tijd de occasion markt minder oververhit wordt en elektrisch rijden veel aantrekkelijker wordt. Ik zal de komende tijd wel proefritten doen, maar ik zie ook dat de meeste auto's die ik op het oog heb import auto's zijn.

Dennis 5728339 zei:
Bedankt voor alle suggesties! Ik vraag mij alleen af of de relatief nieuwe auto's zwaar zullen afschrijven, omdat ze nu heel duur zijn en ik verwacht dat de komende tijd de occasion markt minder oververhit wordt en elektrisch rijden veel aantrekkelijker wordt. Ik zal de komende tijd wel proefritten doen, maar ik zie ook dat de meeste auto's die ik op het oog heb import auto's zijn.

Graag gedaan, zoek nu een goede deal, waarbij je voorganger de afschrijving al voor zijn rekening heeft genomen. Je kan veel besparen door te zoeken naar een auto die net boven de 100.000 km heeft gereden ipv minder en dat je hen zelf boven de 100.000 km rijdt. Beneden de 100.000 km is puur psychologische.

Import laten staan, daar wordt je qua afschrijving op afgerekend.

Dennis 5728339 zei:
Als je zo'n Dacia koopt moet je er natuurlijk wel een aantal jaren mee rijden.
Maar ik zie voorlopig geen verandering in de occasionmarkt, vooral niet omdat de nieuwe auto's zeer slecht geleverd worden. Zijn het de chips niet dan zijn het de onderdelen die uit de Oekraine komen wel die de problemen geven.
Import is prima, het zullen er steeds meer worden want tweede hands auto's zijn er ook bijna niet en dus worden ze uit het buitenland gehaald. Dat ze meer afschrijven is onzin.

Dennis 5728339 zei:
Klopt, daarom kun je beter beginnen met een oudere auto. Een Yaris van 12+ jaar ofzo. Fijn schadevrije jaren opbouwen, WA verzekering is goed genoeg.

Geen import auto’s? Dan zal je de aankomende jaren bedrogen uitkomen. Om aan de occasion vraag te voldoen wordt er massaal geïmporteerd door dealers en autobedrijven. En met de huidige inflatie zal het aandeel in NL gekochte nieuwe auto’s weer wat minder worden. Ook heeft Corona de lease markt een opdonder gegeven. Dus een import auto hoeft niet slecht te zijn, zolang je maar goed kijkt waar je hem koopt en of de papieren in orde zijn.

Terug
Bovenaan