Zuinige auto

A

Anoniem

Guest
Dag allen!
Ik heb een vraag en advies is gewenst. Graag wil ik een nieuwe auto aanschaffen. Na lang dubben zijn de maandlasten van het leasen van een elektrische auto net wat te hoog. Maar ik wil wel graag erg zuinig rijden.
Eisen:
- zuinig dus
- 5 deurs (2 kinderen die comfortabel moeten zitten)
- qua grootte: ik heb nu een fiat punto. Hij moet niet veel kleiner zijn

Ik rij ongeveer 30.000/35.000 km per jaar.

Budget 8000/9000 max liefst rond de 7000

Wat zouden jullie adviseren?

Ohja. Liefst rond de 7000 maar tot 8a9duizend is te doen

Megane 1.5 dci hatchback is een hele fijne auto voor dat budget en ook goed zuinig. Wil je zuiniger zal je naar een kleinere auto moeten. maar qua brandstof en MRB scheelt je dat misschien 300 euro per jaar. Dat zou voor mij niet de moeite zijn en zou ik kiezen voor een C segment auto.

Ik heb nu een fiat Punto. Hij mag íets kleiner dan wat ik nu heb maar niet heel veel. Een megane lijkt wel wat groter.

Ik heb een Grande Punto en een Megane (gehad) Die 300 per jaar was het mij meer dan waard om in de Megane te rijden. Megane is een C segment auto, qua interieur wel een van de kleinere, waar de Grande Punto juist weer wat groter is tov veel andere B Segment auto's. Nu weet ik niet wat je onder grote boodschaptassen verstaat maar de weekend boodschappen voor een gezin kon ik net kwijt in een Punto.

Wellicht een Kia Rio, Renault Clio, Hyundai I20 of Citroen C3, allen met dieselmotor gezien je km per jaar.

Dank! Ik ga even checken.
Onze weekendboodschappen gaan eigenlijk heel goed de Punto.

Gezien het aantal kilometers zou ik ook een diesel aanraden.

Mijn advies: Neem een Renault Clio 4 1.5 DCI (vanaf 2012), die ook veel als ruimere estate is geleverd. Of grote broer de Megane, er is heel veel keus, de prijzen zijn laag, en de kwaliteit is goed.
De Megane 3 fase 2 vanaf 2012 en fase 3 vanaf 2013 zijn mooier afgewerkt.

Ook een hele goede keus is de Citroen C3 1.6 E HDI vanaf 2010, we hebben er zelf een uit 2011, de auto is betrouwbaar, en ook comfortabel voor deze klasse.

Is een Prius niet een optie?
Prius
toyota-prius-1-8-comfort-head-up-display-climat-control-keyless-entry.jpg
Wel wat ouder, maar zeer betrouwbaar en zuinig.
Als dat wat te extreem is een Auris Hybride?
Auris
18XRX4-5.jpg

Honda ga ik googelen, prius dacht ik ook aan. Maar is die ook handig met veel snelwegkilometer? Ik rij nauwelijks in de stad..

Renault Clio 1.5DCI en dan de Estate is idd een hele goede.

Praktijkverbruik van 1:20 (of nog zuiniger).

Ik zou persoonlijk ook diesel kiezen als je vooral snelwegkilometers maakt.
Dan is de kans dat je EGR of roetfilterproblemen krijgt ook veel kleiner.

100 punten een Prius, ik heb er net eentje aangeschaft voor woon werk verkeer nadat ik mijn lease auto moest inleveren. Ik rij 95% snelweg kilometers en zit gemiddeld op 1 op 19,8. Ik rij overigens gewoon met het verkeer mee en max 120 km/h.

Bovendien heel veel waar voor je geld en een stuk vriendelijker in de wegenbelasting en restwaarde dan een diesel.

Annet 7276900 zei:
Honda ga ik googelen, prius dacht ik ook aan. Maar is die ook handig met veel snelwegkilometer? Ik rij nauwelijks in de stad..

De Prius doet het juist supergoed op de snelweg en ook lekker met automaat. Dat is ook wat waard bij 35.000km per jaar.

Hier nog een +1 voor de Prius, op de snelweg gewoon nog steeds ruim 1 op 20 en in de stad of op buitenwegen rij je grote stukken "gratis" waar je met een conventionele auto juist het meest verbruikt. Ik rij regelmatig het stuk van de snelweg-afrit naar huis (of andersom) puur op de accu. Wel even rekening mee houden of je afentoe iets moet trekken want dat mag 'ie niet en het is niet de meest stille auto bij hoge snelheden (maar niets om over te klagen verder).

Terug
Bovenaan