Zuinige auto voor starter

Erik 4837412

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Zoals de titel van het deze topic al verklapt; ik ben mijzelf wat aan het oriënteren op mijn eerste auto (voor mij en mijn vriendin) en ontvang graag wat advies van jullie. Ik ben dan ook een enorme leek op het gebied van auto's, zowel op techniek als het aanbod. Het zal niet een auto voor dagelijks gebruik worden, meer af en toe in het weekend door en in de zomervakantie naar het buitenland. Een beetje laadruimte zou daarbij fijn zijn, maar gezien we met z'n tweeën zijn niet een grote must. Wel vind ik het belangrijk dat hij zo zuinig mogelijk is en qua brandstof (relatief) het minst vervuilend. Zou dit dan een benzine moeten worden? Topsnelheid of acceleratie maakt me overigens niet zoveel uit. Een praktisch iets als airco zou ook wel prettig zijn. Budget is maximaal 6 á 7 duizend euro.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken. Dankjewel alvast!
 
Mitsubishi Colt 1.3

bijvoorbeeld:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/mitsubishi/colt/44264178

https://www.autotrack.nl/tweedehands/mitsubishi/colt/43515804

https://www.autotrack.nl/tweedehands/mitsubishi/colt/42142822
 
De Mitsubishi Colt, die haarr voorstelt is een heel leuk autootje, vooral de 3-deurs ziet er vlot uit. Het karretje is ook betrouwbaar en redelijk zuinig: gemiddeld werkelijk gemeten verbruik ligt rond de 1:15,5 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/31-Mitsubishi/277-Colt.html?fueltype=2&constyear_s=2005&constyear_e=2008&power_s=93&power_e=98&minkm=10000&powerunit=2

Wil je nog wat zuiniger/schoner, dan kom je in de kleine A-segment autootjes, zoals de Suzuki Celerio, Citroen C1, Peugeot 108, Toyota Aygo, VW Up!, Skoda Citigo etc. Daar wordt het wel uitkijken naar eentje met die airco, maar die zijn binnen jullie budget heel goed te vinden. Dan rijd je klein, maar redelijk nieuw en een gemiddeld verbruik van 1:18 tot 1:20 is daarmee reëel haalbaar.
Een paar (willekeurige) voorbeelden:
https://www.autowereld.nl/suzuki/celerio/1-0-comfort-airco-hoge-instap-elek-pakket-nap-30185866/details.html
https://www.autowereld.nl/volkswagen/up/1-0-take-up-bluemotion-30391356/details.html

Wil je zuinig/schoon én wat ruimer/luxer, dan kun je ook binnen jullie budget kiezen voor een hybride. Dan wordt het wel wat ouder en duurder in belasting en verzekering. De kleinste hybrides, de Toyota Yaris Hybrid en de Honda Jazz Hybrid zijn binnen jullie budget nog niet te vinden. De keuze blijft beperkt tot een wat oudere Toyota Prius (geen slechte keus overigens als je met het uiterlijk kunt leven!) Voorbeeld met lage kilometerstand: https://www.autowereld.nl/toyota/prius/1-5-vvt-i-comfort-28317528/details.html
Gemiddeld wekelijk gemeten verbruik Prius 1:19,3 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/439-Prius.htmlfueltype=2&constyear_s=2006&constyear_e=2009&minkm=10000&page=84&powerunit=2

Of een Honda Civic Hybrid, ietsje minder zuinig. Voorbeeld: https://www.autowereld.nl/honda/civic/1-3-hybrid-navi-clima-cruise-stoelverwarming-30434884/details.html
Gemiddeld werkelijk gemeten verbruik Civic Hybrid 1:17,5 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/18-Honda/958-Civic_Hybrid.html?fueltype=2&minkm=10000&powerunit=2

Tot slot de Honda Insight.
Voorbeeld 2011 Comfort (zonder cruise control): https://www.autowereld.nl/honda/insight/1-3-comfort-automaat-30258544/details.html
Voorbeeld 2009 Elegance (met cruise control, maar import, wel bij een Honda dealer) https://www.honda-wesselink.nl/showroom/occasions/detail/8178115
Gemiddeld werkelijk gemeten verbruik Insight 1:18,6 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/18-Honda/1111-Insight.html?fueltype=2&constyear_s=2008&minkm=10000&powerunit=2

Deze hybrides zijn betrouwbare auto's en hebben standaard een automaat, airco en meestal cruise control ...
 
Benzine is absoluut het handigst voor jullie, ja. Overigens zou ik ook weer niet élke vorm van gebruikscomfort inleveren voor het allerlaagst mogelijke verbruik, als je maar incidenteel wat kilometers maakt. Dat ga je dan echt niet in je portemonnee voelen. Dat is misschien anders zodra het alternatief (op een miniscule A-segmenter) een dorstige auto is die ook nog eens stevige vaste lasten meebrengt door bijvoorbeeld een hoog gewicht. Maar iets dat een klein beetje meer een compromis vormt? Geen probleem. Zou ik doen, persoonlijk.

Als je een goede mix van betrouwbaarheid, zuinigheid en zelfs een hoop laadruimte zoekt (en niet veel geeft om een kicken uiterlijk of geweldige rijeigenschappen), nou ja... laat ik een zekere user maar alvast voor zijn:

https://www.autowereld.nl/honda/jazz/bwj-2010-1-4-100-pk-sport-comfort-clima-cruise-lmv-pdc-elek-pakket-29957038/details.html

[sub](hier een paar vage emoticons van een andere site)[/sub]

honda-jazz-bwj-2010-1-4-100-pk-sport-comfort-clima-cruise-lmv-pdc-elek-pakket.jpg


Objectief is zo'n ding gewoon een hoop waar voor je geld. Met achteraf toegevoegde cruise control nog een relatieve zeldzaamheid ook.
Vond Honda zelf niet zo nodig, de doelgroep rijdt toch geen snelweg. :)
 
Oh, toen was ik 'm opeens niet voor. o_O

Nog zo'n nachtbraker dus.

Jazzik, ik had opzettelijk even niet naar een hybride gezocht vanwege het relatief hoge gewicht, aangezien de auto incidenteel gebruikt gaat worden. Denk jij dat het (nog) lagere verbruik van een Civic Hybrid of Prius 2 t.o.v. een doorsnee Jazz deze MRB-kosten compenseert, bij zo'n ogenschijnlijk klein aantal kilometers?

Misschien dat je dan met een Insight nog de meeste kans hebt...
 
Goedenacht, Pannekoekhersteldienst! ;)
Ik had de suggestie van haarr voor een gemiddelde b-segmenter genomen qua verbruik. Dat ding ziet er nog leuk uit ook!
Met onze Jazz hadden we een gemiddeld (gemeten) verbruik van ruim 1:15 We rijden nu een Yaris hybride met een gemeten gemiddeld verbruik van 1:20. Erik kan dus, als hij ongeveer weet wat zijn jaarkilometrage wordt, zelf uitrekenen wat voordeliger is.

Maar ik reageerde met hybrides wegens zijn opmerking: "Wel vind ik het belangrijk dat hij zo zuinig mogelijk is en qua brandstof (relatief) het minst vervuilend."
En dan is die Insight denk ik een prima optie. En nu welterusten!
d010.gif
 
Wij hadden met een Colt (die uit de laatste link uit mijn vorige post :cool: ) een gemeten verbruik van 1 op 17,5 met overwegend kleine stukjes. < 5 km.
Wel netjes aan de regels houden en gewoon optrekken.
Ik zou met weinig km niet aan een hybride beginnen.
 
De Mitsubishi Colt vind ik een goede optie.

Aangezien de auto heel veel stil staat kun je ook kiezen voor een lichte A segment. Ik zat dan te denken aan de relatief ruime, volwassen en betrouwbare Renault Twingo 2 vanaf 2007, het beste kun je de phase 2 kiezen vanaf 2012, je hebt dan een krachtiger motor. In de duurdere uitvoeringen zit een bijzonder handige verschuifbare achterbank. De auto biedt veel ruimte en uitrusting voor het geld. Of de ruime Fiat Panda 3 neem wel de 1.2 4 cilinder motor. Het voordeel van deze auto's is de eenvoudige en beproefde techniek, dat houdt de onderhoudskosten laag.

En wil je toch meer ruimte kijk dan naar de Renault Clio 4 vanaf 2012, die ook veel als ruime estate is geleverd. De Peugeot 208 met 1.2 Pure Tech motor vind ik dan ook in dit segment een goede optie, je zit alleen wel onder in de markt.

Een hybride heeft in mijn ogen geen enkele zin, je hebt meer gewicht maar vanwege het geringe gebruik bespaar je weinig op het verbruik.
En de prijzen van een hybride liggen relatief hoog.
 
Als echt weinig rijdt, dan kan je misschien beter huren. Afschrijving, onderhoud en vaste lasten kunnen namelijk behoorlijk aantikken. Kan je ook het juiste formaat auto voor de vakantie/weekend kiezen.

Als een auto echt geen drol moet kosten per maand: Daihatsu Cuore. Weegt niks, verbruikt weinig, verassend goede pk/gewicht verhouding (als is het zeker geen strepen trekker), best een ok bagagebak voor het segment en leeftijd. Je moet alleen niet te breed zijn.

Als het groter, zwaarder mag zijn dan heb je keuze zat. Maar misschien iets meer specifieke eisen dan zuinig en airco.
 
Eens met de reacties dat je niet teveel naar zuinig moet kijken. Je rijdt zo weinig dat je dat niet terugverdient. Ook voor het milieu niet, een klein simpel motortje is veel simpeler gefabriceert dan een volledige hybride aandrijflijn.

Nog beter is het kijken naar huren, óf juist andersom, een auto overwegen die je ook goed kan verhuren op snappcar of mywheels.

Hou het verder zo simpel mogelijk: grote velgen, schuifdaken, xenon, turbo's en automatische versnellingsbakken zijn altijd dure posten als er iets stuk gaat.

Bepaal ook of je zonder allrisk wil rijden, dat scheelt ook in de kosten. Rijdt je zelf je auto van €6000 total loss zonder verzekering dan kan je er misschien 3 jaar niet van slapen. Als je dat wel aandurft met een auto van €3000 ga dan in die categorie zoeken.

(Hou rekening met het feit dat je vaak de dagwaarde terugkrijgt bij total loss dus als je de auto van 6k verliest krijg je misschien maar €4k terug naar een jaar)
 
Hier nog een colt rijder. Prima karretje. Verassend ruim en rijd behoorlijk stabiel op de snelweg voor het formaat. Model voor de facelift krijg je ook een verschuifbare bank. Alleen niet de meest stille of luxe auto. Voordeel is wel dat deze goedkoop is in de wegenbelasting. Als je weinig kilometers maakt zou ik een lichte auto pakken.

Je kan ook naar een daihatsu sirion 2 kijken. Lijkt redelijk veel op een mitsubishi colt.

Kijk ook over de verkoper bij de bovag is aangesloten. Vanaf 4500 heb je net een beetje extra zekerheid
 
Even een update van mijn kant: het is daadwerkelijk een Colt 1.3 geworden. De 2009 versie. Heel erg bedankt iedereen voor het meedenken. Ik ben een blij man :)

2.jpg
 
Erik 4837412 zei:
Even een update van mijn kant: het is daadwerkelijk een Colt 1.3 geworden. De 2009 versie. Heel erg bedankt iedereen voor het meedenken. Ik ben een blij man :)

Veel plezier met de auto gewenst, ziet er goed uit (y)
 
Terug
Bovenaan