Zuinige A/B segmenter budget €5K-€6K

Richard 6386062

Net ingestapt
Beste forumlieden,

Op dit moment rijd ik een Skoda Fabia uit 2018 met 95 pk via een private lease contract.
Dit contract loopt nog tot maart 2020 en het betreft een contract voor 25.000 km per jaar.
Maandelijks betaal ik nu €350,- aan leasetermijn voor deze auto.
Ik had destijds weinig geld voor een auto, maar ik had wel een auto nodig. (discussies over mijn keuze voor private lease kunnen achterwege blijven)

Ik ben de laatste tijd een beetje aan het kijken naar potentiële opvolgers en toen verbaasde ik mij over hoe goedkoop sommige kleine auto's lijken (bijvoorbeeld VW Up).
Het lijkt zelfs nog goedkoper uit te pakken om mijn afkoopsom van mijn huidige leasecontract te betalen en nu een stadsauto te kopen dan de huidige doorrijden tot einde contract. De afkoopsom bedraagt 40% van de resterende termijnen. Met andere woorden, als de opvolger van mijn auto €210,- (incl afschrijving) of minder per maand kost is het financieel aantrekkelijk om een andere auto te kopen.

Jaarlijkse kilometers 20-25K dus waarschijnlijk kan ik het beste voor benzine gaan.

Mijn eisenlijstje:
- Zuinig: 1:15 of zuiniger zou mooi zijn.
- Airco
- Bluetooth of USB aansluiting voor telefoon (ik zal mijn eigen telefoon met Android auto gebruiken)
- Cruise control
- Armsteun (niet nodig maar vind ik zelf wel lekker rijden)
- Genoeg ruimte voor een bestuurder van 1,95m, ruimte op de achterbank is niet zo belangrijk. Ik rij hoofdzakelijk zonder passagiers.
- Jonge auto en/of niet teveel kilometers zijn pluspunten.

Naar wat voor auto's zou ik moeten zoeken met een budget van €5K-€6K die qua maandlasten onder €210,- blijven.

Alvast bedankt voor de reacties!

in het a-segment is een auto met turbo ontzettend zelfdzaam, in het b-segement heb je tot €6.000 ook weinig met turbo blokjes, dat was in die bouwjaren nog niet gebruikelijk. als je dan toch perse een turbo wil kun je voor een fiat panda gaan of een lancia ypsilon(b-segement) ,maar dit zijn echter 2 cylinder motoren met een turbo. En deze blokken moet je van houden, daar zijn de meningen over verdeelt. De semi automaten van fiat en lancia laten staat, dat rijdt voor geen meter.

lancia ypsilon https://www.autowereld.nl/daihatsu/young-rv/young-1-3-16v-turbo-automaat-airco-trekhaak-30514856/details.html

mischien is dit nog iets voor je https://www.autowereld.nl/daihatsu/young-rv/young-1-3-16v-turbo-automaat-airco-trekhaak-30514856/details.html maar dan moet je er zelf nog een carkit in stoppen.

als je van turbo blokken wil afstappen is een smart forfour een hele fijne auto wel een 1.3 of 1.5 nemen https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/115dfa3e-2a15-4e9f-be8c-37b5ea0ef64e/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty excuses voor de rode bekleding. Maar deze auto's staan ook gewoon te koop met 2 of 3 ton op de teller en heeft een ketting die een auto leven mee gaat. wederom bij deze niet voor de semi automaat gaan.

een daihatsu materia is ook een bijzonder verschijning. https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/115dfa3e-2a15-4e9f-be8c-37b5ea0ef64e/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

ik hoop dat er iets voor je tussen staat, en anders kijk ik verder voor je

hooivork 31 zei:
in het a-segment is een auto met turbo ontzettend zelfdzaam, in het b-segement heb je tot €6.000 ook weinig met turbo blokjes, dat was in die bouwjaren nog niet gebruikelijk. als je dan toch perse een turbo wil kun je voor een fiat panda gaan of een lancia ypsilon(b-segement) ,maar dit zijn echter 2 cylinder motoren met een turbo. En deze blokken moet je van houden, daar zijn de meningen over verdeelt. De semi automaten van fiat en lancia laten staat, dat rijdt voor geen meter.

lancia ypsilon https://www.autowereld.nl/daihatsu/young-rv/young-1-3-16v-turbo-automaat-airco-trekhaak-30514856/details.html

mischien is dit nog iets voor je https://www.autowereld.nl/daihatsu/young-rv/young-1-3-16v-turbo-automaat-airco-trekhaak-30514856/details.html maar dan moet je er zelf nog een carkit in stoppen.

als je van turbo blokken wil afstappen is een smart forfour een hele fijne auto wel een 1.3 of 1.5 nemen https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/115dfa3e-2a15-4e9f-be8c-37b5ea0ef64e/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty excuses voor de rode bekleding. Maar deze auto's staan ook gewoon te koop met 2 of 3 ton op de teller en heeft een ketting die een auto leven mee gaat. wederom bij deze niet voor de semi automaat gaan.

een daihatsu materia is ook een bijzonder verschijning. https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/115dfa3e-2a15-4e9f-be8c-37b5ea0ef64e/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

ik hoop dat er iets voor je tussen staat, en anders kijk ik verder voor je

Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie, ik zal ze zo gaan bekijken. Het hoeft niet per se een motor met een turbo te zijn. Atmosferisch is ook prima zolang het maar niet erg traag is zegmaar. Een lichtere auto zoals een VW up is ook wel vlot genoeg gezien zijn lage gewicht.

Ik kwam zelf ook een aantal Chevrolet Aveo's tegen die ook wel leuk lijken. Zijn zelfs uitgevoerd in 101pk versies, maar weet zo niet hoe dat zit qua maandlasten.

Ik kijk voor jou zoveel mogelijk naar auto's tot 950 kg , ik zie dat de aveo 1.4 1058 kg weegt, dus die in de wegenbelasting niet zo gunstig. over pot verwijt de ketel gesproken de materia die ik voor je gevonden hebt is ook zwaarder dan 950 kg , maar wel 1 categorie goedkoper dan de aveo. Je zou ook nog aan de daihatsu sirion kunnen denken. Maar zal sowieso voor een 4 cylinder gaan en bij deze blokken van daihatsu en smart heb je een distributie ketting die een leven mee gaat.

hooivork 31 zei:
Ik kijk voor jou zoveel mogelijk naar auto's tot 950 kg , ik zie dat de aveo 1.4 1058 kg weegt, dus die in de wegenbelasting niet zo gunstig. over pot verwijt de ketel gesproken de materia die ik voor je gevonden hebt is ook zwaarder dan 950 kg , maar wel 1 categorie goedkoper dan de aveo. Je zou ook nog aan de daihatsu sirion kunnen denken. Maar zal sowieso voor een 4 cylinder gaan en bij deze blokken van daihatsu en smart heb je een distributie ketting die een leven mee gaat.
Nogmaals bedankt voor de moeite. Het hoeft niet per se het allergoedkoopste mogelijk te zijn hoor. Wellicht ook nog goed om te benoemen dat het €210,- pm is zonder brandstofkosten.

Globaal zou het qua kosten ongeveer als volgt zitten. Wellicht dat ik sommige kostenposten zelfs overschat:
Afschrijving: ~€50-€60 pm? (afhankelijk van de auto, leeftijd, kilometers etc.)
Verzekering: ~€40-€50 pm
Wegenbelasting: ~€25-€50 pm
Onderhoud: €50 pm

Is de nieuwere Smart forfour (71 pk vanaf 2015 zit ook rond mijn budget) ook vergelijkbaar met die jij eerder noemde? Of is dit een compleet andere auto?

Snap even niet waar dit vandaan komt, zie namelijk totaal niet in waar en hoe je denkt geld te besparen.
Je wil dus een splinternieuwe leaseauto zonder zorgen inleveren, dat kost je grofweg 1.400 Euro aan boete.
Dan 5.000 - 6.000 Euro uitgeven aan een veel mindere auto waarbij de kans op gebreken en onkosten gewoon vrij reëel is.
En dat alles om iets van 10 of 20 Euro per maand te gaan besparen?
Dan rij je dus een "oud barrel" uit een kleinere klasse met een relatief groot risico op een dure reparatie.
Ik zie echt even niet in hoe/wat/waarom.

de smart forfour vanaf 2015 is een a-segmenter en deelt zijn genen met de twingo. en heeft o.a. zijn motor achterin , maar daar zijn de meningen ook over verdeelt. Het is in elk geval geen ruimte wonder.

De 1e gerneratie forfour is een b-segmenter en deelt zijn genen met de Mitsubishi colt en kwamen tegelijk van de band van de nedcar fabriek in Limburg. Ook een leuk detail is dat de achterbank ook verschuifbaar is of veel beenruimte of veel bagage ruimte of middenweg.

De aveo heb ik me nog niet in verdiept, ik weet alleen dat het eigenlijk een Daewoo is, maar volgens mij is daar niet zoveel mis mee.

De colt raad ik trouwens wel af, daar rij ik zelf in en deze heeft een hele irritante a-style , verkeer van rechts zie je soms totaal niet aankomen.

Maar de colt/forfour en sirion zijn in combinatie met de 4 cylinderblokken lang lopers beschikt over oerdegelijke Japanse techniek en roesten ook niet.

Total Loss zei:
Snap even niet waar dit vandaan komt, zie namelijk totaal niet in waar en hoe je denkt geld te besparen.
Je wil dus een splinternieuwe leaseauto zonder zorgen inleveren, dat kost je grofweg 1.400 Euro aan boete.
Dan 5.000 - 6.000 Euro uitgeven aan een veel mindere auto waarbij de kans op gebreken en onkosten gewoon vrij reëel is.
En dat alles om iets van 10 of 20 Euro per maand te gaan besparen?
Dan rij je dus een "oud barrel" uit een kleinere klasse met een relatief groot risico op een dure reparatie.
Ik zie echt even niet in hoe/wat/waarom.

Ik snap wat je bedoeld, het is ook niet dat ik per se nu een andere auto ga kopen. Maar het is in ieder geval een feit dat ik ofwel nu of maart 2020 een auto moet gaan kopen. Op zich kan ik binnen het budget ook vrij jonge auto's vinden (Up/mii/citigo drieling bijvoorbeeld) dus onderhoudskosten zullen ook nog meevallen. Bovendien kan het nooit kwaad om alternatieven te overwegen lijkt mij.

Zoals je het stelt heb je misschien wel gelijk en zit ik mij druk te maken om niks dus toch bedankt voor je input.

Ik kan even onze ex als voorbeeld geven, Grande Punto 1.4, weliswaar in Duitsland, dus de bedragen zullen in NL wat hoger liggen, maar gek veel zal het buiten de belasting niet schelen.

Aankoop 2014 voor 3300€, verkoop 2019 voor 1750€. Onderhoud: gewoon de beurtjes, eigenlijk buiten 1 keer de distributie niks bijzonders. Kapot gegaan is er niks.

Afschrijving: 310€ per jaar. Da's 25,50€ per maand. Hou je dus 185€ voor wegenbelasting/verzekering over. Dat moet volgens mij makkelijk lukken. Verbruik was gemiddeld 1 op 15 a 1 op 16.

Mijn advies is om eerst het contract uit te dienen, immers de boete is best fors om er eerder van af te zijn, dat bespaar je denk ik ook niet op een goedkope auto.

Als je goedkoop wil auto rijden koop dan een minder gewilde auto met solide en betrouwbare techniek zoals de ruime Renault Twingo 2. Met 25000 km per jaar zou je zelfs de prettige 1.5 DCI kunnen overwegen, die koop je voor een habbekrats, maar rijden heel zuinig en erg fijn voor het A segment. De 4 cilinder benzine levert 75 pk in de facelift uitvoering, dat is ruim voldoende.

En als je weer private lease wil rijden, kijk dan wat de beste aanbieding is.

ak2 zei:
Mijn advies is om eerst het contract uit te dienen, immers de boete is best fors om er eerder van af te zijn, dat bespaar je denk ik ook niet op een goedkope auto.

Als je goedkoop wil auto rijden koop dan een minder gewilde auto met solide en betrouwbare techniek zoals de ruime Renault Twingo 2. Met 25000 km per jaar zou je zelfs de prettige 1.5 DCI kunnen overwegen, die koop je voor een habbekrats, maar rijden heel zuinig en erg fijn voor het A segment. De 4 cilinder benzine levert 75 pk in de facelift uitvoering, dat is ruim voldoende.

En als je weer private lease wil rijden, kijk dan wat de beste aanbieding is.
Uitzitten is waarschijnlijk ook wel waar ik op uit ga komen nu ik er meer over nadenk. Toch vind ik het wel interessant om in ieder geval een beeld te krijgen van wat nou reëel is qua kosten aangezien ik dan volgend jaar voor die keuze zal komen.

Die Twingo is ook wel een leuke auto. Heb je wellicht ook een beetje een idee hoe die auto qua binnenruimte (voor de bestuurder) is? Ik heb wel eens een ritje gemaakt in een VW up en daar kon ik goed in rijden. En bijvoorbeeld een Opel Karl, lijkt qua specs veel op die Twingo, maar daar kan ik voor hetzelfde budget nog een nieuwere auto van kopen. Zie modellen uit 2016 te koop staan (waar zelfs cruise control en airco op zitten binnen mijn budget) voor ~€6K.

Zou het kostenplaatje van zo'n Twingo er over het algemeen dan een beetje als volgt uit zien? Of schat ik de maandlasten veel te laag in?
Wegenbelasting ~€25,- per maand
Verzekering ~€50,- per maand
Onderhoud ~€50,- per maand (reservering)
Afschrijving ~€50,- per maand

Terug
Bovenaan