JM 4901653

Startmotor
Ik ben op zoek naar een 2e auto voor mijn vrouw. Ze moet dagelijks 120km retour rijden, voornamelijk snelweg kms. Dat x ongeveer 46 weken kom je op ongeveer 28k- 30k km per jaar (incl wat korte ritjes hier en daar). Nu zijn we niet de kleinste, allebei boven de 1.85 en mijn vrouw wil zich ook veilig voelen in de auto. Dus liever minstens c segment maar er zijn ook leuke b segmenters.
We hebben ons oog op een Ford focus laten vallen een diesel en een EcoBoost 1.0. frappant is dat uit de kostenberekening van de ANWB er voor een gebruiksperiode van 5 jaar 3 euro verschil zit. Met ons budget van 6 tot 7k euro vind je benzine autos van 115k tot 150k kms en diesels ongeveer 20k -25k hoger. Mijn vraag nu is wat is wijsheid? Gaan voor een benzine auto maar wat is daarvan over als je 120k verder bent of een diesel met alle egr klep perikelen en 5 jaar later onverkoopbaar omdat diesel nergens meer mag komen.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de b segment opties zoals Skoda Fabia, Volkswagen Polo, Ford Fiesta en de Opel Astra en Corsa, bij allemaal ook de vraag diesel of benzine en welke motor.
Te veel bomen te weinig bos. En dan vergeet ik nog de Renault Clio en Megane.
Help! Advies wordt zeer gewaardeerd.

Tot €7.000 zit er wel veel kwetsbare turbo downsize techniek. Bij diesels is het ook interessant om voor euro 5 te gaan , zodat je niet aan adblue vast zit. De 1.6 ehdi of de 1.5 dci of 1.6 jtd

Tot €7.000 zit er wel veel kwetsbare turbo downsize techniek. Bij diesels is het ook interessant om voor euro 5 te gaan , zodat je niet aan adblue vast zit. De 1.6 ehdi of de 1.5 dci of 1.6 jtd
Wat bedoel je met 'niet vastzitten aan AdBlue '? De jtd is van Fiat toch? Welk merk heeft de 1.6 ehdi?
Dci is Renault toch?

Wat bedoel je met 'niet vastzitten aan AdBlue '? De jtd is van Fiat toch? Welk merk heeft de 1.6 ehdi?
Dci is Renault toch?
Ja, Peugeot en ja.

Ik zou een clio estate overwegen. De 1.0 ecoboost was in beginjaren wat onderhoudsgevoelig.

Peugeot ook goed letten op welke motor.

Misschien een Astra ook een optie. Zijn relatief voordelig.
Is er optie op thuiswerken? Of carpoolen. Ik heb net afscheid genomen van de diesel vanwege de mrb.

Dci is Renault toch?
Adblue zit vaak bij euro 6 diesel, dat is een apart tankje die je apart moet vullen of laten vullen. Maar het is weer iets extra wat kwetsbaar is, zijn voorbeelden dat mensen het laten uitschakelen ivm storingen, maar dan vervalt euro 6 1.6 e-hdi is van peugeot, Citroën en ds en zitten ook in de focus en in volvo v40. De 1.5 dci zit o.a in renault en nissan

Met een budget van 6 tot 7 k zou ik een nette Megane Dci ophalen. Geen spectaculair ogende auto, beetje ingetogen, maar een fijne auto om mee te rijden en oerdegelijk. Een zoon van mij heeft al jaren zo'n ding en we zijn nu op een punt dat hij nieuwsgierig wordt hoe lang die auto blijft doorgaan. Hij heeft nu 410000 gelopen, ziet er nog steeds goed uit, ook de bekleding, en er zijn nog nooit echt grote reparaties nodig geweest.
Ik rij zelf Mercedes, maar dat Renaultje, verbazingwekkend.

Ja, Peugeot en ja.

Ik zou een clio estate overwegen.

Peugeot ook goed letten op welke motor.

Misschien een Astra ook een optie. Zijn relatief voordelig.
Is er optie op thuiswerken? Of carpoolen. Ik heb net afscheid genomen van de diesel vanwege de mrb.
Dank je voor je reactie.
Voor de Clio benzine of diesel? En vanaf welk jaar zou ik moeten zoeken?
Beetje zelfde vraag voor de Peugeot. Wat is een goede motor? Ik was wat huiverig met Franse autos maar ik heb begrepen dat dat vooroordeel niet meer op gaat.

Van Opel weet ik eigenlijk helemaal niets. Niet wat goede motoren zijn noch of ze betrouwbaar en zuinig zijn. Ik zie wel veel Opels op sites staan dus wellicht zitten er juweeltjes tussen.

Thuis werken doe ik al enige tijd agv en blessure maar daar gaat binnenkort verandering in komen. Thuis werken is voor mijn vrouw geen optie.

Met een budget van 6 tot 7 k zou ik een nette Megane Dci ophalen. Geen spectaculair ogende auto, beetje ingetogen, maar een fijne auto om mee te rijden en oerdegelijk. Een zoon van mij heeft al jaren zo'n ding en we zijn nu op een punt dat hij nieuwsgierig wordt hoe lang die auto blijft doorgaan. Hij heeft nu 410000 gelopen, ziet er nog steeds goed uit, ook de bekleding, en er zijn nog nooit echt grote reparaties nodig geweest.
Ik rij zelf Mercedes, maar dat Renaultje, verbazingwekkend.
Ik geloofde het eerst niet over de betrouwbaarheid van Renault. Mijn zwager had een Megane die iedere vluchtstrook wel kende. ik herinner me ook de horror verhalen over de Laguna rond het jaar 2000, mooie auto maar non stop electronica storingen.
Goed, ik kan me voorstellen dat ze ruim 20 jaar later beter zijn.
Maar overal lees ik dat de Clio dci (vanaf 2013?) heel betrouwbaar is.

Adblue zit vaak bij euro 6 diesel, dat is een apart tankje die je apart moet vullen of laten vullen. Maar het is weer iets extra wat kwetsbaar is, zijn voorbeelden dat mensen het laten uitschakelen ivm storingen, maar dan vervalt euro 6.
Maar zou ik met euro 6 langer diesel kunnen rijden? Euro 5 voor steden toch op rond 2028?
Voordat ik weer een leaseauto kreeg had ik veel gezeur met de egr klep van mijn c max. Vandaar mijn huivering tov diesel.

Dank voor alle reacties tot nu toe.
Mag ik uit jullie reacties opmaken dat jullie me toch een diesel adviseren voor dit budget?

Maar zou ik met euro 6 langer diesel kunnen rijden? Euro 5 voor steden toch op rond 2028?
Voordat ik weer een leaseauto kreeg had ik veel gezeur met de egr klep van mijn c max. Vandaar mijn huivering tov diesel.
Egr kleppen en korte stukjes zijn geen goede combinatie, dus de zogenaamde supermarkt ritjes en kinderen naar school. Heb ook even meegekeken, maar heb niet echt wat gevonden wat de door jouw gevonden clio ver overtreft. Komt bij dat de clio ook nog voor jouw in de buurt staat.

Ik rij al sinds 2005 diesel (Opel Astra - VW Tiguan - BMW X). Woon-werk is amper 15km (enkel) en de supermarkt/stad is nu ook niet meteen een hele eind. Nog nooit egr problemen gehad... X3 is nu de eerste met AdBlue. Kan niet zeggen dat ik daar last van heb. Bij het jaarlijks onderhoud laat ik deze bijvullen, zodat ik er zelf geen werk aan heb. Meer is er niet aan.

Er zijn succes verhalen en er zijn horror verhalen over adblue en egr kleppen. 2028 is over 3 jaar zorg dat je nu een goede deal maakt en calculeer in dat je euro 5 diesel niet veel meer waard zal zijn of koop een benzine auto met een hogere km stand die alleen maar verder oploopt en dan vervolgens ook niet meer veel waard is. Maar in beide situaties is dat de km stand oploopt.
Zelf zou ik als kilometervreter voor de twingo 2e generatie gaan, das geen station, maar wel heel volwassen en ruim voor zijn segment.

Er zijn succes verhalen en er zijn horror verhalen over adblue en egr kleppen. 2028 is over 3 jaar zorg dat je nu een goede deal maakt en calculeer in dat je euro 5 diesel niet veel meer waard zal zijn of koop een benzine auto met een hogere km stand die alleen maar verder oploopt en dan vervolgens ook niet meer veel waard is. Maar in beide situaties is dat de km stand oploopt
Zelf zou ik als kilometervreter voor de twingo 2e generatie gaan, das geen b of c segmenter, maar wel heel volwassen en ruim voor zijn segment, omdat die zijn onderstel en techniek deelt met de clio 3e generatie

Het is laat en tijd om te gaan slapen. Maar ik hoor graag of de volgende auto te overwegen is. Renault, diesel, schappelijke km stand en voor mij 'in de buurt':
https://www.autowereld.nl/renault/clio-estate/1-5-dci-eco-dynamique-navigatie-40510860/details.html
Mijn vrouw heeft van eind 2015 tot halverwege 2019 130.000Km gereden in een Clio 1.5Dci en deze was echt probleemloos. Dit was wel geen estate, maar dat maakt niet het verschil.

Ik zou wel een proefrit op de snelweg maken, want het kleine raampje ter hoogte van de spiegels kan best wat lawaai veroorzaken.

We hebben zelf een Clio 3 1.5DCI Euro5 gehad (Euro4 heeft geen roetfilter). Tot 300K zonder noemenswaardige problemen. 1100km op een tank en kwa onderhoud niet heel spannend (bij 30k of jaarlijks was het voor ons). Ik weet niet hoe de roetfilters het nu houden met de verscherpte APK regels (misschien een keer navraag doen bij iemand die een dergelijke auto heeft). Dat kan prijzig zijn.

Gezien de (snelweg)kilometers zal ERG problemen niet aan de orde zijn.

Weg gedaan omdat we minder kilometers maakten (van 45k naar nu onder de 20k).
We rijden nu een Clio 4 TCE 0.9. Zal met die kilometers duurder zijn als een Clio 4 diesel betreft onderhoud en brandstof. Bij kleine turbo blokken is Olie wissels erg belangrijk (15k t.o.v. 30k bij de dci).
Het is dat de regering de Diesel zo onaantrekkelijk maakt met onduidelijke regels.

Ben normaal niet zo'n fan van auto's op foto's tussen flatgebouwen oid, maar dit schijnt een bovag garage te zijn. https://search.app?link=https://www.autowereld.nl/renault/twingo/1-5-dci-85pk-eco-authentique-39870798/details.html&utm_campaign=aga&utm_source=agsadl1,sh/x/gs/m2/4 bedrijf heeft ook geen verkeerde reviews
Ik krijg mijn vrouw niet in zo'n kleine auto. Dat gaat ze zich niet veilig in voelen.
Je reactie heeft me wel weer aan het denken gezet (bomen gekapt, maar er groeien al snel weer nieuwe) we kunnen net zo goed een iets oudere diesel nemen en dus geld besparen en deze volledig afrijden en als euro 5 niet meer is toegestaan verder kijken.

Over kleine turbo blokken: ik heb even gezocht op 1.0 EcoBoost tussen de 250k tot 300k. Ze bestaan wel. Ik weet alleen niet hoeveel het gehost heeft om ze zo ver te krijgen.

Ik krijg mijn vrouw niet in zo'n kleine auto. Dat gaat ze zich niet veilig in voelen.
Je reactie heeft me wel weer aan het denken gezet (bomen gekapt, maar er groeien al snel weer nieuwe) we kunnen net zo goed een iets oudere diesel nemen en dus geld besparen en deze volledig afrijden en als euro 5 niet meer is toegestaan verder kijken.
Goed kenteken checken bij rdw en niet verkopers op hun blauwe ogen geloven. Maar wellicht heeft een late renault clio van 3e generatie ook euro5

Een Renault Clio 1.5 DCI of Megane 1.5 DCI staan bekend als goede en hele betrouwbare auto's.

Bij de Clio 4 kwam de facelift in 2016, de faceliftuitvoering heeft mooiere materialen, minder windgeruis, en is beter afgewerkt.
( ik heb nu 4,5 jaar een Clio 5 uit 2020, tot nu toe geen enkele storing of reparatie gehad, zelfs nog geen lampje)

We hebben sinds 2014 een Citroën C3 1.6 e-HDI uit 2011, inmiddels met veel kilometers, goede auto met een bijzonder degelijke en betrouwbare motor. Deze motor zit o.a. ook in de Peugeot 208, Citroën C4, en C4 Cactus.

Ook te koop voor weinig geld.

Succes.

Bedankt voor alle bijdragen tot nu toe. Ik zal tzt hier wel laten weten wat het geworden is.
En ding is helaas zeker; die Clio 1.5 dci gaat het niet worden want kennelijk heeft iemand hier meegelezen want die is verkocht :-(

Jammer, maar er staan nog genoeg andere exemplaren te koop
Heb zelf ook een Clio IV estate gehad uit 2013 met de 1.5DCI.
Vond het een heel fijne auto.

Bekende klachten zoals het windgeruis kun je eenvoudig oplossen als een vorige eigenaar dat niet al gedaan heeft.

Ik trok er ook verrassend makkelijk een caravan van maximaal 1000Kg mee.

Voor zover ik weet hebben ze altijd cruise control wat ook wel fijn is.

Over kleine turbo blokken: ik heb even gezocht op 1.0 EcoBoost tussen de 250k tot 300k. Ze bestaan wel. Ik weet alleen niet hoeveel het gehost heeft om ze zo ver te krijgen.
De 1.0 ecoboost gaat wel regelmatig stuk vanwege de natte riem. Tijdig vervangen van die riem is noodzakelijk en dat is behoorlijk duur. Voor de rest is het geen slechte motor, maar geen notoire langloper.

De Opel Astra K (vanaf eind 2015) biedt veel value for money, zowel als diesel danwel als benzine.

Ze zijn voor je budget of iets daarboven prima verkrijgbaar. Een auto die je nu met dit budget koopt en die je over 5 jaar wilt inruilen, daarvoor zou ik sowieso rekenen op geen of maar beperkt inruilwaarde. Maar met 6 a7k aanschafwaarde valt over 5 jaar bezien de afschrijving in basis nog wel mee als je het over de tijd uitsmeert. Ga uit van zo'n 1k per jaar. En reken op 1 a 2k inruil. Wordt het dan meer, valt het mee.

Benzine of diesel zou ik vooral kijken naar waar je kan tanken. Kan je net over de grens in Belgie of Duitsland tanken, dan denk ik dat benzine uiteindelijk het voordeligst gaat zijn. En dat ruilt allicht straks ook net iets makkelijker in. Hoewel een kilometerstand van 250k+ dan ook niet zal meehelpen voor een goede inruilprijs. Maar wat verwacht je anders bij een, tegen die tijd, auto van 12 jaar of meer oud?

Kan je niet over de grens tanken, dan zou ikzelf kiezen voor een diesel. En dan is het inderdaad even afwachten hoe goed dat over 5 jaar weer inruilt. In Nederland zal er dan weinig vraag naar zijn, maar er zijn nog genoeg landen waar ze maar wat graag met een diesel rondrijden. Dus voor de export kan zo'n auto dan nog best de handel in met 300k+.

Hieronder zomaar 2 voorbeelden met relatief weinig kilometers voor hun leeftijd. Eentje op diesel. Eentje op benzine. Beiden nu als stationwagon. Maar ze zijn er ook als hatchback.

Diesel (2017):

Benzine (2017):

Meer aanbod hier.

Maar dat zijn allicht alleen maar bomen die ik plant in je zoektocht naar het bos.

Bedankt voor alle bijdragen tot nu toe. Ik zal tzt hier wel laten weten wat het geworden is.
En ding is helaas zeker; die Clio 1.5 dci gaat het niet worden want kennelijk heeft iemand hier meegelezen want die is verkocht :-(
Hier nog een paar andere Clio's 1.5 dci:

De opmerking t.a.v diesel versus benzine en de restwaarde gaat hier net zo goed op als bij de Astra. Waarschijnlijk is een Clio wel net wat goedkoper in de maandelijkse lasten dan een Astra. Want net wat kleiner.

Dit is er eentje met 2 vorige eigenaren en nog niet zoveel kilometers (zeker niet voor een diesel van 9 jaar oud):

Deze is een stuk jonger (eind 2018) maar heeft net iets meer ervaring:

Weet niet in welke regio je zoekt, maar er is op zich best wat aanbod van Clio's IV in het land.

Eveneens lange medebestuurder meld zich (1.93). Mocht je geen vijfdeurs nodig hebben, zou ik op zoek gaan naar een driedeurs. In het B- en C-segment zijn de voorportieren vaak aan de korte kant, waardoor je als langere bestuurder tegen de B-stijl aan zit te kijken.

De spoeling wordt wel dun, maar ik kan je de Citroën (of DS) (DS)3 aanbevelen! Met 1.6 e-HDi weliswaar, van de benzineblokken moet je ver weg blijven. Heb daar een dikke 70.000km in rondgereden en kon daar met m'n lengte behoorlijk aardig in zitten. 1000km op een dag was geen groot probleem. Gemiddeld verbruik van 1:20.5 zie ik.

Wel wat onderhoud aan gehad, maar niet buitensporig veel. Buiten het normale onderhoud:

- Uitlaatklemmen waren verroest
- Twee stuurkogels
- Zakje vloeistof van de roetfilter
- Stabilisatorstangrubbers (twee keer..)
- Aandrijfassen aan beide kanten.

Daarnaast nog een keer een distributiewissel + waterpomp, let daar even op als je 'm aan schaft. Weet de interval zo niet uit m'n hoofd, maar iets zegt me 10 jaar of 160.000km.

Hier nog een paar andere Clio's 1.5 dci:

De opmerking t.a.v diesel versus benzine en de restwaarde gaat hier net zo goed op als bij de Astra. Waarschijnlijk is een Clio wel net wat goedkoper in de maandelijkse lasten dan een Astra. Want net wat kleiner.

Dit is er eentje met 2 vorige eigenaren en nog niet zoveel kilometers (zeker niet voor een diesel van 9 jaar oud):

Deze is een stuk jonger (eind 2018) maar heeft net iets meer ervaring:

Weet niet in welke regio je zoekt, maar er is op zich best wat aanbod van Clio's IV in het land.

De Clio met de lagere km stand staat op mijn short list.

Eveneens lange medebestuurder meld zich (1.93). Mocht je geen vijfdeurs nodig hebben, zou ik op zoek gaan naar een driedeurs. In het B- en C-segment zijn de voorportieren vaak aan de korte kant, waardoor je als langere bestuurder tegen de B-stijl aan zit te kijken.

De spoeling wordt wel dun, maar ik kan je de Citroën (of DS) (DS)3 aanbevelen! Met 1.6 e-HDi weliswaar, van de benzineblokken moet je ver weg blijven. Heb daar een dikke 70.000km in rondgereden en kon daar met m'n lengte behoorlijk aardig in zitten. 1000km op een dag was geen groot probleem. Gemiddeld verbruik van 1:20.5 zie ik.

Wel wat onderhoud aan gehad, maar niet buitensporig veel. Buiten het normale onderhoud:

- Uitlaatklemmen waren verroest
- Twee stuurkogels
- Zakje vloeistof van de roetfilter
- Stabilisatorstangrubbers (twee keer..)
- Aandrijfassen aan beide kanten.

Daarnaast nog een keer een distributiewissel + waterpomp, let daar even op als je 'm aan schaft. Weet de interval zo niet uit m'n hoofd, maar iets zegt me 10 jaar of 160.000km.
Het onderhoud lijstje vind ik weinig hoopgevend.

We hebben inmiddels ongeveer 12 autos op onze short list staan. Het gaat om benzine en diesel varianten van Ford Fiesta en focus van 2012 en jonger. Benzine tot 130k, diesel tot 160k.
En verder Clio's diesel van 2014 en jonger tot 160k. Met 5 jaar rijden eindigen ze op 280 tot 310k, afhankelijk van de brandstof.
Megane en Astra diesels als er mooie opties zijn. Morgen bel- en kijkrondje.

Omdat niemand ze aanraad hebben we de Volkswagen Polo, seat Ibiza en
Skoda Fabia van onze lijst gehaald. Fiat Puntos hebben we al eerder van de lijst gehaald. We kappen dus bomen en beginnen het bos te zien.

We hebben inmiddels ongeveer 12 autos op onze short list staan. Het gaat om benzine en diesel varianten van Ford Fiesta en focus van 2012 en jonger. Benzine tot 130k, diesel tot 160k.
En verder Clio's diesel van 2014 en jonger tot 160k. Met 5 jaar rijden eindigen ze op 280 tot 310k, afhankelijk van de brandstof.
Megane en Astra diesels als er mooie opties zijn. Morgen bel- en kijkrondje.
Veel succes morgen met het bel- en kijk rondje. Probeer vooral ook te zitten en rijden met de diverse opties om de verschillen te ervaren.

Omdat niemand ze aanraad hebben we de Volkswagen Polo, seat Ibiza en
Skoda Fabia van onze lijst gehaald. Fiat Puntos hebben we al eerder van de lijst gehaald. We kappen dus bomen en beginnen het bos te zien.
Klopt de 1.3 diesel van fiat kent ketting problemen en volkswagen diesels uit die tijd egr problemen en veel 1.2 tdi torretjes.

Het onderhoud lijstje vind ik weinig hoopgevend.

Tsja, je zoekt auto's van 12 jaar oud met (waarschijnlijk) twee ton op de teller. Daar gaat hoe dan ook wat extra, onvoorzien onderhoud uit komen.

Ook bij de Clio's en zelfs bij de Japanners.

Terug
Bovenaan