A
Anoniem
Guest
Beste Forummers,
Aangezien onze auto-zoektocht een beetje dreigt vast te lopen, ben ik op zoek naar wat nieuwe invalshoeken.
Daarom vraag ik jullie eerlijke advies over het volgende:
Door een banenwissel van manlief is de leaseauto in ons gezin weggevallen. Ik rijd zelf een Volvo v40 (diesel, 170dkm op de teller), maar maak al een tijdje voor woonwerkverkeer gebruik van OV. En dankzij de corona-thuiswerksituatie reis ik helemaal niet, dus kan mijn man voor zijn werk de Volvo pakken. Hij werkt 30KM verderop, dus maakt per dag zo'n 60KM woon-werk, wat zijn werkgever vergoedt.
Maar er zal toch een extra auto bij moeten komen. Wegens onregelmatig werk van de echtgenoot, is het wel zo prettig als ik in het weekend ook een auto tot mijn beschikking heb. Ik gebruik de auto vooral zowel een ritje supermarkt als een rit naar familie/vrienden, die toch al gauw zo'n 100km verderop wonen.
Nu denk je misschien: prima, bombardeer je V40 tot de gezinsauto en zet er een leuk boodschappenkarretje naast en klaar ben je. Maar daar komen onze individuele wensen om de hoek kijken, en die maken de zoektocht wat ingewikkelder. Op een rijtje:
Hij:
> Vindt de V40 aan de kleine kant. Hij is zelf 1,96m. Met kinderzitje op de achterbank kan hij z'n benen niet kwijt als hij op passagiersstoel zit. Ook laadruimte is wat beperkt, zeker als je ermee op vakantie wilt met gezin.
> Zou zelf het liefst een SUV rijden, maar dan wel iets Duits of Zweeds (€€€). Mag diesel zijn.
> Als SUV een onhaalbare kaart is, dan een ruime station.
> Vindt dat de 'tweede' auto wel iets robuuster moet zijn dan Peugeot 108 oid.
> Niet gecharmeerd van bijv. Nissan Qashqai, Mitshibutzi ASX, of andere japanners.
> SEAT Leon, Peugeot 308SW en Opel Astra oid zijn afgekeurd.
> Rijdt gemiddeld zo'n 1750-2000km per maand.
Ik:
> Wil liever geen honderden euro's per maand aftikken aan wegenbelasting om maar een grote (SUV) diesel te rijden. Tenzij het zo'n zuinigert is, dat het verbruik enigszins compenseert.
> Vind het prima om als tweede auto een jonge VW Polo (was mijn vorige auto, prima ding) te rijden, maar zou liefste MINI, Alfa Romeo Guiletta, een geinige cabrio (geen tweezitter) of iets dergelijks willen rijden.
> Tweede auto moet benzine zijn.
> Koop liefst auto's met minder dan 160-175dkm op de teller, tenzij het type auto erom bekend staat dat je er prima +250dkm mee kunt rijden.
> rijd zelf maximaal 500-750km per maand.
Wij:
> Willen niet te oude auto's, ondergrens bouwjaar ligt rond 2010/2011.
> Houden beide van autorijden, en we zijn gevoelig voor looks & comfort. Los van formaat vinden we V40 een fijne, robuuste auto die ook nog eens lekker smoelt.
> Hebben eigenlijk heel weinig verstand van auto's. Waar moeten we bij welk type nou echt goed op letten?
We verwachten dat de V40 nog zo'n 7-7,5K oplevert in particuliere verkoop. Dit bedrag zit al in het totale budget van ongeveer 18K dat we voor twee auto's beschikbaar hebben.
Uiteraard hebben we ook de optie overwogen om er alleen een station op benzine naast te zetten, bijv. een Ford Focus, waarmee we de privéritten als gezin doen.
Maar die vinden we allebei te 'braaf/saai'. En eigenlijk hebben we ook wel zin in iets nieuws.
Op ons lijstje staan nog:
> Volvo V60 (wel meer ruimte, maar ook op achterbank?)
> Audi A4 (diesel of benzine? In benzine-vorm wel erg dorstig...)
> BMW X1 (vindt hij eigenlijk meer lompe station dan SUV, vind ik héél leuk)
Voor de mensen die na dit lange verhaal nog niet zijn afgehaakt: hopefully kunnen jullie ons tot wat nieuwe inzichten brengen. Zijn er auto's/types die we over het hoofd zien, maar toch binnen onze wensen vallen?
Graag jullie ongezouten mening en zinvolle adviezen!
Aangezien onze auto-zoektocht een beetje dreigt vast te lopen, ben ik op zoek naar wat nieuwe invalshoeken.
Daarom vraag ik jullie eerlijke advies over het volgende:
Door een banenwissel van manlief is de leaseauto in ons gezin weggevallen. Ik rijd zelf een Volvo v40 (diesel, 170dkm op de teller), maar maak al een tijdje voor woonwerkverkeer gebruik van OV. En dankzij de corona-thuiswerksituatie reis ik helemaal niet, dus kan mijn man voor zijn werk de Volvo pakken. Hij werkt 30KM verderop, dus maakt per dag zo'n 60KM woon-werk, wat zijn werkgever vergoedt.
Maar er zal toch een extra auto bij moeten komen. Wegens onregelmatig werk van de echtgenoot, is het wel zo prettig als ik in het weekend ook een auto tot mijn beschikking heb. Ik gebruik de auto vooral zowel een ritje supermarkt als een rit naar familie/vrienden, die toch al gauw zo'n 100km verderop wonen.
Nu denk je misschien: prima, bombardeer je V40 tot de gezinsauto en zet er een leuk boodschappenkarretje naast en klaar ben je. Maar daar komen onze individuele wensen om de hoek kijken, en die maken de zoektocht wat ingewikkelder. Op een rijtje:
Hij:
> Vindt de V40 aan de kleine kant. Hij is zelf 1,96m. Met kinderzitje op de achterbank kan hij z'n benen niet kwijt als hij op passagiersstoel zit. Ook laadruimte is wat beperkt, zeker als je ermee op vakantie wilt met gezin.
> Zou zelf het liefst een SUV rijden, maar dan wel iets Duits of Zweeds (€€€). Mag diesel zijn.
> Als SUV een onhaalbare kaart is, dan een ruime station.
> Vindt dat de 'tweede' auto wel iets robuuster moet zijn dan Peugeot 108 oid.
> Niet gecharmeerd van bijv. Nissan Qashqai, Mitshibutzi ASX, of andere japanners.
> SEAT Leon, Peugeot 308SW en Opel Astra oid zijn afgekeurd.
> Rijdt gemiddeld zo'n 1750-2000km per maand.
Ik:
> Wil liever geen honderden euro's per maand aftikken aan wegenbelasting om maar een grote (SUV) diesel te rijden. Tenzij het zo'n zuinigert is, dat het verbruik enigszins compenseert.
> Vind het prima om als tweede auto een jonge VW Polo (was mijn vorige auto, prima ding) te rijden, maar zou liefste MINI, Alfa Romeo Guiletta, een geinige cabrio (geen tweezitter) of iets dergelijks willen rijden.
> Tweede auto moet benzine zijn.
> Koop liefst auto's met minder dan 160-175dkm op de teller, tenzij het type auto erom bekend staat dat je er prima +250dkm mee kunt rijden.
> rijd zelf maximaal 500-750km per maand.
Wij:
> Willen niet te oude auto's, ondergrens bouwjaar ligt rond 2010/2011.
> Houden beide van autorijden, en we zijn gevoelig voor looks & comfort. Los van formaat vinden we V40 een fijne, robuuste auto die ook nog eens lekker smoelt.
> Hebben eigenlijk heel weinig verstand van auto's. Waar moeten we bij welk type nou echt goed op letten?
We verwachten dat de V40 nog zo'n 7-7,5K oplevert in particuliere verkoop. Dit bedrag zit al in het totale budget van ongeveer 18K dat we voor twee auto's beschikbaar hebben.
Uiteraard hebben we ook de optie overwogen om er alleen een station op benzine naast te zetten, bijv. een Ford Focus, waarmee we de privéritten als gezin doen.
Maar die vinden we allebei te 'braaf/saai'. En eigenlijk hebben we ook wel zin in iets nieuws.
Op ons lijstje staan nog:
> Volvo V60 (wel meer ruimte, maar ook op achterbank?)
> Audi A4 (diesel of benzine? In benzine-vorm wel erg dorstig...)
> BMW X1 (vindt hij eigenlijk meer lompe station dan SUV, vind ik héél leuk)
Voor de mensen die na dit lange verhaal nog niet zijn afgehaakt: hopefully kunnen jullie ons tot wat nieuwe inzichten brengen. Zijn er auto's/types die we over het hoofd zien, maar toch binnen onze wensen vallen?
Graag jullie ongezouten mening en zinvolle adviezen!