Zelf krassen repareren

A

Anoniem

Guest
Ik heb onlangs een tweedehands auto gekocht. Voor mijn doen een net ding (reed in rammelbakken) en nu heb ik het na één maand al gepresteerd om er een kras op te rijden. Die kleine rotpaaltjes zouden verboden moeten worden! Kosten: 600 euro (schatting garage) of 240 euro als ik het bij autokrassen.nl zou laten doen.

Ik ga deze auto oprijden denk ik, althans het is een diesel met 140k op de teller en als ik er over een paar jaar klaar mee ben dan zal hij 260+ duizend hebben gereden. Niks meer waard, gok ik zo. Ik ben dus eigenlijk een beetje te gierig voor reparaties zoals deze, mede omdat ik in Amsterdam woon en dus nog wel vaker krassen kan verwachten.

Ben niet onhandig en vind het ook leuk om zelf dingen te kunnen doen. Is het enigszins te doen om zelf een kras op te schuren, te vullen met een kleur, harden en daarna weer opschuren? Iemand een aanrader waar ik de benodigde spullen kan scoren? Of is er een andere manier om het ergste weg te halen (dat je er nog wat van zult zien, accepteer ik).

Ik heb evt. nog een rammelbak tot mijn beschikking om eerst een keer op te oefenen.

Kun je eens een foto plaatsen? Dan is er wat beter iets over te zeggen. Met name de diepte van de kras, soort ondergrond (metaal / kunststof), vorm, type lak (metallic / uni lak) etc.

Whats-App-Image-2021-03-22-at-13-01-09.jpg

Om dit zelf te doen lijkt me onbegonnen werk. Dit is te diep en te groot om zelf even op te lossen. Een beetje polijsten haalt het ergste witte eraf maar dan nog blijft er veel schade over. Je lijkt ook door alle laklagen heen gegaan te zijn dus dan krijg je roest als je niet oppast

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe mooi het moet worden, ik begrijp uit de openingspost dat de meeste glans al wel van de auto af is. Dan zou ik zeggen: probeer het gewoon eens met een lakstift, je hebt m.i. weinig te verliezen. Als het niks wordt dan de auto altijd nog naar de schadehersteller toch?

Ja, zoiets zit ik dus ook aan te denken - een provisorische oplossing zodat het lelijkste eraf is en er wel bescherming is tegen roest. Wat is een goede lakstiftproducent? Of een winkel waar ik een beetje advies kan krijgen? Ik ben hier echt helemaal nieuw in...

Tja, sommigen zweren bij de kwaliteit van hetgeen bij de Action in de schappen ligt. Maar ik zou inderdaad eens beginnen bij de dealer (gezien de huidige restricties, even een belletje aan wagen), in ieder geval vragen wat je hier voor moet hebben en wat het kost. Als het goed is heb je dan ook de juiste kleur (het ene zwart is het andere niet). Mocht dat nou schreeuwend duur zijn, dan kun je met die info eventueel alsnog even verder kijken. Ik heb hier ook geen directe persoonlijke ervaring mee maar dit lijkt me de meest logische stap voor nu.

Lakstiften??! Niet doen voor iets anders of groter dan steenslag!!! Op deze plek, met een donkere lak zou ik volgende doen:

1. Kleine spuitbusjes goede lak bestellen: primer, lak op kleur, blanke lak
2. De schade met zeer fijne korrel opschuren, schuur tot 3cm om de schade heen
3. Goed reinigen, ontvetten en met pre-paint kleefdoekje afnemen
4. Plak ongeveer 5-6cm om de schade heen
5. Spuit primer zo gericht mogelijk op de schade, waaier niet uit en in 2 dunnen lagen. Test vooordat je op je auto spuit hoe krachtig en hoe de primer spuit.
6. Schuur na uitharden heel, heel licht op. Schoonmaken en afnemen met kleefdoekje.
7. Lak spuiten gericht op de schade, maar nevel wat uit, dus niet ‘dik’ spuiten tot de afplak rand8.
8 herhaal stap 7 met blanke lak
9. Direct na spuiten afplaktape verwijderen.
10. Een week niet wassen (je auto:p) en daarna de lak polijsten

Met wat oefenen, geduld en wat geluk kun je zo een prima resultaat halen. Misschien is het allemaal niet de Profi-methode, maar het kan prima zo

Met bovenstaande ben je alsnog aardig geld kwijlt aan materialen, het is veel werk en het ziet er niet uit. Ik zou het dan voor €240 het aan autokrassen.nl overlaten.

Aras zei:
Met bovenstaande ben je alsnog aardig geld kwijlt aan materialen, het is veel werk en het ziet er niet uit. Ik zou het dan voor €240 het aan autokrassen.nl overlaten.

?? 3 spuitbusjes van 100 of 250ml, paar velletjes schuurpapier en tape €50-60 meer zal het niet zijn...

Als het wel redelijk maar niet perfect hoeft zou ik hier eens informeren
https://www.carglass.nl/kleine-autoschade/spotrepair-plaatselijk-bijspuiten/

Terug
Bovenaan