Zekering motormanagement defect

De zekering van het motormanagement systeem gaat er na ongeveer 100 km steeds uit.
Het is een kevermotor, 1600 cc met inspuiting van ongeveer 20 jaar oud.
Iemand een idee?
 
- Er is iets mis met de motor management unit
- er zit een te lichte zekering in
- de zekering maakt geen goed contact met de zekeringhouder
- gebrekkige massa aansluiting
- er komt een te hoog voltage aan bij de unit
- Een probleem in de bekabeling.

Dan heb je alle smaken wel zo'n beetje gehad denk ik.
 
Kans op gebrekkige massa is groot. Kever is altijd op leeftijd. Massa is altijd een probleem bij autos vanaf een jaar of 15 oud.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vorq
Omdat de massapunten meer kans hebben op oxidatie en corrosie.
Als een auto op leeftijd is gaan de massapunten dus vaak roesten.
Dat is eigenlijk altijd sneller dan de rest van de auto omdat het slechte contact en de spanning/stoom die er doorheengaat ook weer het roesten versneld als het al vochtig is/wordt.
Meestal zijn deze plekken ook blank gemaakt voor een goede verbinding. En dat is dan ook hetgene wat helpt om ze weer in orde te maken.
Losmaken, oxidatie wegschuren en terug monteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vorq
Je kan ook eens meten wat er gebeurd tijdens een rit. Als je al tegen de max zit van de zekering, bijvoorbeeld, 9 of zelfs 10 van de 10A dan verbruikt er iets (buitensporig) veel stroom, bij zo'n 12-13A op 10A kan de zekering mooi na een vaste tijd 'opbranden'. @Pobresh heeft ook een goed punt en dat zal waarschijnlijk een flinke piek geven terwijl de zekering normaal amper voor de helft belast wordt.
 
Dus, als ik het goed begrijp, als bijvoorbeeld de brandstofpomp een slechte massaverbinding heeft, gebruikt hij meer stroom dan normaal? (Er is kort geleden een andere pomp gemonteerd)
 
Dus, als ik het goed begrijp, als bijvoorbeeld de brandstofpomp een slechte massaverbinding heeft, gebruikt hij meer stroom dan normaal? (Er is kort geleden een andere pomp gemonteerd)
Kan. Maar hij kan door een slechte massaverbinding ook slechter functioneren. En hij kan ook massa gaan zoeken (en vinden) via andere componenten. Zeker als het een grotere verbruiker is kan dat dan weer problemen geven bij andere componenten.

Massaproblemen zijn de meest vervelende problemen die je kan hebben, omdat ze vooral vage, niet samenhangende problemen veroorzaken.
En het is vaak als sneeuw voor de zon verholpen met een extra massakabel, of wanneer de originele massapunten weer fatsoenlijk verbinding maken.
 
Je kunt een slechte massa wel relatief eenvoudig meten. Hang een voltmeter aan de min van de accu en aan de min van een verbruiker in het circuit dat problemen geeft. Ideaal moet het dan 0Volt zijn, heb je ergens een slechte massa, dan krijg je potentiaal verschil en meet je een zeker voltage. Hoe hoger de spanning, hoe slechter de massa is.
 
Terug
Bovenaan