zekering klapt bij led

1987

Net ingestapt
Ik heb vorige week mijn 207 interieur veranderd in led.
Allemaal zonder problemen en werkt top.
Vandaag wilde ik alleen nog de zonneklep verlichting aanpassen naar led.
Ik probeerde eerst 1 kant en daarvan 1 zijde, dus aan de bestuurders kant was dus links halogeen en rechts canbus led. Eerst x deed de led het niet. Dus ik draaide de led om ivm plus en min, en toen bij het proberen klapte de zekering eruit.
Iemand enig idee hoe dit kan? Of MOET je eerst beide kanten Van de zonneklep vervangen naar led?

mikey2006 zei:
Ik heb vorige week mijn 207 interieur veranderd in led.
Allemaal zonder problemen en werkt top.
Vandaag wilde ik alleen nog de zonneklep verlichting aanpassen naar led.
Ik probeerde eerst 1 kant en daarvan 1 zijde, dus aan de bestuurders kant was dus links halogeen en rechts canbus led. Eerst x deed de led het niet. Dus ik draaide de led om ivm plus en min, en toen bij het proberen klapte de zekering eruit.
Iemand enig idee hoe dit kan? Of MOET je eerst beide kanten Van de zonneklep vervangen naar led?

Hoe zwaar is de zekering? 10A oid?

Waarschijnlijk is de canbus led stuk of je hebt sluiting gemaakt. Meet de weerstand eens door of zet de canbus led in serie met een ouderwetse 55 watt halogeen koplamp op de accuspanning (liefst met een zekering). Halogeen lamp brandt: led is stuk. Led brandt: alles ok, zekering was gaar.

Zekeringen kunnen wat gaar worden na verloop van tijd. Vervangen door een nieuwe van het juiste amperage kan de nieuwe zekering laten springen of het werkt gewoon.

5A... Heb dr al 3 kapot gekregen :(    dus zekering was niks mis mee. Is het een probleem als van de zonneklep 1 lampie halogeen T5 is en 1 LED T5?

Dan lijkt het er toch echt op dat het ledje stuk is of het ledje zit zodanig in de fitting dat je sluiting maakt. T5 is nu niet bepaald een high-tech soort fitting - sluiting maken met verkeerd monteren is zeker mogelijk.

Een LED lampje verbruikt erg weinig stroom. Het canbus systeem "meet" de stroomsterkte en zegt bij een afwijkende stroomsterkte dat de verlichting stuk is. Een canbus-ledje wil zeggen dat het een ledje is (de "lamp") met een weerstand parallel zodat de afgenomen stroomsterkte net zo groot is als van een normale lamp.
Deze lampjes moeten zonder meer uit te wisselen zijn en de zekering van 5A moet ruim voldoende stroom kunnen leveren (dat lampje verbruikt ongeveer 0,1 A ). Je kan een ledje wel "verkeerd om" monteren maar dan geeft de led geen licht.

Thanks.
Ik vind dat de led ook een stukje dikker is en er stroever in gaat.
Zou het een oplossing kunnen zijn om 'gewone' ledjes te gebruiken? Of krijg je dan storing vanwege canbus?
Weet niet of de zonneklep lampjes op de computer aangesloten zijn.

mikey2006 zei:
Thanks.
Zou het een oplossing kunnen zijn om 'gewone' ledjes te gebruiken? Of krijg je dan storing vanwege canbus?
Daar is heel simpel achter te komen: Heb je een lampstoring gekregen toen je zekering eruit klapte? Zo nee, dan worden ze niet gecontroleerd door de CAN bus (ik zou overigens ook geen idee hebben wat de toegevoegde waarde zou zijn deze lampjes via de CAN bus aan te sturen, daar worden het wel dure lampjes van).

mikey2006 zei:
Thanks.

Laat de lampjes er eens uit, krijg je dan een storingsmelding?

Je kan een gewone led gebruiken, maar....
Een led moet je met een stroombron aansturen. Dat klinkt ingewikkelder dan het is, in praktijk betekent dat dat je de led (die en paar volt nodig heeft) via een weerstand aansluit op 12 volt. Een typische waarde voor die weerstand is 1000 ohm.

Met wat moeite kan je een T5 led/lampje 90 graden gedraaid in zijn fitting frommelen. Dat kan sluiting geven.
Een T5 lampje maakt contact met zijn fitting door de twee draadjes die teruggebogen zijn. Als deze draadjes scheef zitten, maken de twee zijden van de twaalf volt in de fitting contact en dat geeft uiteraard sluiting.

213529048-autolamp-12-volt-1-2-watt-t5-2-stuks.jpg

Toen de zekering eruit was kreeg ik indd geen melding op het dashboard.
Dus schijnbaar zit deze niet met de canbus verbonden.
Maar is het dan mogelijk om simepele ledjes in te zetten (t5) of moet ik weerstandjes (laten) bouwen?

mikey2006 zei:
Toen de zekering eruit was kreeg ik indd geen melding op het dashboard.
Dus schijnbaar zit deze niet met de canbus verbonden.
Maar is het dan mogelijk om simepele ledjes in te zetten (t5) of moet ik weerstandjes (laten) bouwen?

Ja, dan kan je gewone 12 Volt T5 led's monteren die niet voldoen aan canbus-specs.

Als je het lampje bekijkt, zie je aan de onderkant een plat stukje glas wat in de fitting zakt. Aan beide kanten van dat platte deel zit een stukje draad. In de fitting zelf zie je twee strookjes metaal zitten, tussen die twee strookjes zit de voedingsspanning voor het lampje.

Dit soort leds kan je zonder meer monteren:
cca2dbfa176db5d0e59b2b9bbba549d5.jpg

De voorschakelweerstand zit in de T5 behuizing gemonteerd, bij deze foto kan je de weerstand zelfs zien zitten.

Deze leds hebben een voorschakelweerstand nodig (weerstand in serie)
750px-Verschiedene_LEDs.jpg

Omdat leds veel minder stroom verbruiken dan gloeilampen moet je met een canbus systeem de boordcomputer in de maling nemen door te zorgen dat de totale stroomsterkte gelijk is aan de stroomsterkte die een gloeilamp verbruikt. Zet de lamp ouderwets buiten het canbus systeem gemonteerd, merkt de computer niets van minder stroom door het lampje.
Dit soort dashboard/interieur lampen zit vaak buiten het canbus om gemonteerd, je ziet als bestuurder direct wanneer de lamp niet werkt. Ga je echter rem- of knipperlichten vervangen door led's, moet je bij moderne auto's de boordcomputer in de maling nemen. Ouderwetse auto's (ongeveer voor 1980 ~ 2000) hebben geen detectie van kapotte lampen, daar zou je tegen alle ongeschreven regels van klassieker-onderhoud in altijd gewone led's kunnen toepassen.

rke zei:
Ouderwetse auto's (ongeveer voor 1980 ~ 2000) hebben geen detectie van kapotte lampen.

Can Bus word pas de laatste 5 a 10 jaar toegepast in de meest gangbare auto's Maar er zijn nog steeds auto's die op de markt komen die geen can bus hebben.
Ja het is al sinds 1990 daadwerkelijk in auto's toegepast (systeem komt uit de jaren 80) maar zo gemeengoed is het nog niet.

Waarschijnlijk heb je met het verkeerd om steken van de led, gewoon de led kapot gemaakt. Andersom maakt hij dan inderdaad sluiting (of zoals eerder genoemd, als de draden niet goed zitten)
Wat dat betreft moet je altijd goed opletten bij deze lampjes, ook de gloeilamp versie.

Terug
Bovenaan