Zadelsnuiver - '21 Tesla M3 Dual Motor. Welkom '17 e-Golf! Op zoek naar wielen voor de Golf

Barri zei:
Fijn ding, maar wat een geld hè...

Het is inderdaad eigenlijk bizar veel geld, dat is ook de reden dat we niet direct de auto hebben gekocht vandaag. Er was absoluut niets mis met de e-Up!, integendeel maar we willen eerst nog de '17 e-Golf bekijken voordat we een keuze maken. Ik heb toch het gevoel dat je met de Golf meer waar voor je geld krijgt, ook al is hij iets duurder en ouder. Hopelijk kunnen we morgen even langskomen :)

De Citigo bevalt ons uitstekend, maar 25k vind ik wel erg veel. Een wat oudere eGolf is meer auto. Die was er al vanaf 2017 met de 36kWh accu dacht ik.
Alleen jammer dat donkerblauw haast de meest sprankelende kleur is... En de basisuitvoering heeft wat vlakke stoelen, maar die kan je later makkelijk wisselen.

De '17 e-Golf heeft inderdaad dezelfde grotere accu als de e-Up!, evenals een pak meer vermogen en ook niet onbelangrijk; 3 gordels achterin. Met ophalen van de kinderen is er met regelmaat wel een vriendje of vriendinnetje dat mee wilt rijden, voelt dan zo lullig als je ze moet laten lopen omdat je een gordel tekort komt in het geval van de e-Up!
Qua kleuren is er inderdaad niet gek veel keus, de '20 e-Golf die we vorige week bijna hadden gekocht was wel Urano grijs, een kleur die niet vaak ziet. De '17 is "Great falls green" metallic als ik het goed kan inschatten van de foto's en dat vind ik persoonlijk een schitterende kleur.

Stoelen zijn overigens ook wel een dingetje; de e-Up! heeft geen losse hoofdsteunen en sluit niet helemaal perfect aan vind ik. Laadsnelheid is beperkt tot maximaal 40kW en de topsnelheid van 130 km/h kan wel een beetje een belemmering zijn. Al in al is de e-Up! een hele fijne en goede auto, maar voor 25k moet je nét iets te veel concessies maken voelt het nu een beetje, al voldoet 'ie eigenlijk aan al onze wensen.

Vandaar dat we hebben bedacht dat we deze e-Up! gaan kopen als de e-Golf alsnog tegenvalt, mocht 'ie tzt nog beschikbaar zijn natuurlijk.

Het is toch een Golfje geworden! :D

De verkoper van de groene '17 had al twee dagen niet meer op m'n berichten gereageerd en vandaag kwam er een nieuwe kandidaat op de markt. Ook een '17 dus met de 36 kWh accu en 136 pk maar in het wit. Nu vond ik persoonlijk groen een mooiere kleur maar mijn vrouw heeft een sterke voorkeur voor wit en het is sowieso haar auto dus wanneer de rest van de auto gewoon klopte kan ik er prima mee leven. De auto is werkelijk als nieuw, van binnen en buiten echt in vlekkeloze staat. Twee sets velgen, adaptieve cruise, Mirrorlink (AppleCarPlay & AndroidAuto), LED koplampen en uitgebreide navigatie. Het enige wat we een beetje missen is keyless maar dat was echt een extraatje waar we wel zonder kunnen.

Ik probeer binnenkort wel wat betere foto's te maken maar voor nu alvast een snel kiekje:

20220721-192433.jpg

Die e-Golf staat me bij als echt een fijne en efficiënte EV, dus die gaat vast bevallen. Het wagenpark blijft ook, met een Tesla en een Golf, lekker 'Nederlands'.

Wit staat m ook gewoon goed. Gefeliciteerd met de Golf!
De Prius was ook wit toch? Nu weer twee witte auto's dus :)
Ben wel benieuwd welke stoelen je hebt.

Dank allen! Mevrouw Zadelsnuiver is er erg content mee. Hij staat nu te laden en ik ben verheugd mee te kunnen delen dat een Tesla wall connector ook prima werkt voor VW's :D

@Elco, helemaal niet bij stil gestaan maar inderdaad, een lekker Hollands Duo (y)

@Barri, de Prius was inderdaad ook wit, maar wel met een parelmoer glans zeg maar. De stoelen zijn volgens mij gewoon de standaard "platte" uitvoering, een foto van de advertentie:

@Jay, ja dat is inderdaad nog een optie, alhoewel zoals gezegd mijn vrouw wit gewoon heel mooi vind. We gaan wel de achterste ruiten laten tinten en de zwarte wielen gaan na de zomer op "marktplaats", liever gewoon OEM (y)

Dat zijn de standaard vlakke stoeltjes inderdaad. Een upgrade is verleidelijk, zou ik zeggen... :)
Verder leuk uitgerust: de duurste navi, automatisch inparkeren. En meer auto voor je geld dan zo'n e-Up.

edit: ik zit eens op Nettiauto te kijken, en zie dat de eGolf daar ook in dat mooie groen was inderdaad, en zelfs knalrood! Ook dat donkere rood zie ik. Ik ken de eGolf alleen in wit, zwart, grijs en donkerblauw.

mooie auto! En het rijdt heerlijk. Ik weet alleen niet of het dievengilde bij jullie ook zo uit is op het Navigatiesysteem, maar hier worden ze gejat waar je bij staat...

@Barri, ik zal eens kijken naar die stoelen, eerlijk gezegd heb ik weinig te klagen over de stoelen maar een goede upgrade is altijd leuk natuurlijk. Deze Golf heeft wel stoelverwarming, weet niet of dat het installeren moeilijker maakt? Waar moet je aan denken qua kosten voor betere stoelen zeg maar?

@Michiel, dank je! Ja de auto rijdt meer dan prima. Eigenlijk is dat wel het sterke punt van de Golf, het voelt gewoon solide, bekend en neutraal. Niet erg spannend verder ofzo maar perfect voor het doel waar we de auto voor aan hebben geschaft.
Ik ben inderdaad bekend met het feit dat de VW navigatieunits erg gewild zijn onder de nachtwinkelaars, in elk geval een paar jaar geleden was dat zeker het geval maar is dat nu nog? Eerlijk gezegd ben ik er niet erg ongerust over, we wonen in een rustige buurt en de auto staat altijd pal voor m'n slaapkamer raam dus dat is wel redelijk veilig. Zoals gezegd gaan we wel de ramen laten tinten, ik hoop mijn vrouw te kunnen overtuigen om ook de voorste ruiten mee te laten nemen, geeft toch weer wat extra bescherming tegen dat soort zaken denk ik.

Ik .aak me ook niet zo'n zorgen om de diefstal gevoeligheid van de navi.

Stoelen: ik ken de stekker aansluiting van de Golf niet exact, bij mijn Focus was het plug and play.
Bij de Golf heb ik nu ook massage functie die nog een extra elektrische voorziening.

Barri zei:
Ik maak me ook niet zo'n zorgen om de diefstal gevoeligheid van de navi.

In de NL e-Golf group werd er toch wel vaak melding van gemaakt. Zal in Finland waarschijnlijk wel meevallen.

Voor andere stoelen, https://www.bm-parts.nl/onderdelen/model-golf-7/categorie-int_5-deurs

Ik heb volgens mij dezelfde stoelen als jij hebt, maar met een ander stofje. Bevallen mij eigenlijk prima.

Gefeliciteerd met de mooie e-Golf, prima electrische auto voor mevr. Zadelsnuiver. Happy wife, happy life!

@Carfanatic, WOW! Zo'n highline interieur ziet er echt heel goed uit! Ik ga eens rondneuzen of ik zoiets ook in Finland kan vinden (y)

@Jp053, dank je! Kost iets meer dan een bosje bloemen maar dan heb je ook wat zullen we maar zeggen ;)

Mooie frisse e-Golf. Komt op mij over als meer auto dan een ID3. Mooi afgewerkt interieur wat je daarna eigenlijk niet meer tegenkomt in nieuwe VW's.

Weet je zeker dat die zwarte wielen moeten wijken? Straks is heel het wagenpark onzichtbaar in de sneeuw. :D

Zonder gekheid, gefeliciteerd met de aankoop en veel veilige kilometers voor mevrouw zadelsnuiver. Zo'n Golf (of het nou op stroom, Diesel of benzine is) is inderdaad een prima alleskunner. Ik loop er ongeveer net zo warm voor als voor een nieuwe wasmachine maar ik ben wel blij iedere keer als mijn kleren daar weer schoon uit komen (of zodra ik weer probleemloos thuis kom na een dag werken).

Ik heb een keer in zo'n e-Golf gereden en het rijdt heerlijk. Veel beter dan auto met een zwakke benzinemotor en een handbak.

Kristian2 zei:
Mooie frisse e-Golf. Komt op mij over als meer auto dan een ID3. Mooi afgewerkt interieur wat je daarna eigenlijk niet meer tegenkomt in nieuwe VW's.
Dat sowieso! Heb ze op de IAA destijds goed kunnen vergelijken omdat ze naast elkaar stonden, daarnaast ook meerdere keren in beide modellen gereden. De ID.3 is natuurlijk de betere EV maar ik vind de e-Golf de fijnere auto. Je zit er meer in dan op en alles straalt meer sfeer en luxe uit.

@Kristian2, dank je! Klopt inderdaad wat je zegt; gek genoeg is het interieur van de ID3 lang niet zo mooi.

@Dirk, haha nou, ze zijn gewoon te zwart zeg maar. Ik vind glanzend antrasiet zoals onder de Tesla best mooi, maar hoogglans zwart vind ik gewoon niets; je banden zien er altijd vaal uit. Wellicht ga ik ze in de winter een ander kleurtje spuiten, want ik vind het sportieve design van de velg ansich wel prima passen bij de Golf.
En ja, het is verder geen spannende auto maar doet prima wat 'ie moet doen en dat is ook wat waard natuurlijk (y)

@Mechanix, helemaal met je eens. Hij gaat in 9,6 seconden naar de 100, geen racemonster maar vlot genoeg en het gaat gewoon heel gemakkelijk allemaal. Sowieso ben ik al ontzettend gewend aan de Tesla, elke auto met benzinemotor en handbak voelt daarna gewoon log en langzaam en outdated. We hebben echt veel auto's proefgereden de laatste weken en de Golf rijdt gewoon het beste. De i3 reedt absoluut een stuk sportiever, maar allround gezien stak de Golf er voor ons met kop en schouders bovenuit.

Leuk hoor!! Veel plezier met die Golf. Vond zelf de actieradius echt laag, in de winter is 150km wel max, maar dat kan voldoende zijn voor Snuivin. In ieder geval is alles nu aan de stroom bij jullie! Mooi!

@Klassiekerijder, dank je!

@uw Buurman, ook bedankt! In de winter verwacht ik zelfs minder dan 150 km, maar gelukkig rijdt Snuivin nooit lange stukken dat scheelt. Nooit meer hoeven tanken is wel een fijn gevoel, zul je zien dat de benzine straks weer goedkoper gaat worden :D

Vandaag hebben we de winterbanden van de Prius opgehaald, die lagen nog bij m'n schoonvader in de opslag en daarna naar de nieuwe eigenaresse in Espoo gebracht. Het was heel raar om de Prius daar op iemand anders' oprit te zien staan, maar ze is er dolgelukkig mee en eerlijk is eerlijk; de e-Golf rijdt zo ontzettend fijn, dat maakt het afsluiten van dit hoofdstuk wel wat makkelijker.

20220723-223735.jpg

Ik heb ook nog een grappige video van vandaag :D we waren met de Tesla naar Ikea gegaan en bij terugkomst bij de auto had ik een paar Sentry meldingen, waaronder dit juweeltje:

Hahaha :D Lekker uniek, zo'n witte Tesla :p

De wielen van de Golf zullen in antraciet wel mooier zijn ja. Die laatste foto is pas de eerste waarop ik ze goed zie. Ze lijken wel wat op de Hita velgen die onder mijn Golf zaten, die zijn ook 16 inch.
Toch staan 17 inch wielen ook wel lekker hoor :) Zwart met een gepolijste rand staat wel lekker bij een witte!

@Barri, het zijn ATS wielen, ik vind het design wel ok, vandaar dat ik dacht om ze te spuiten maar 17" zou inderdaad net wat lekkerder zijn. Eerst maar een de winter doorkomen zometeen :)

@Total Loss, vorig jaar was echt een horror winter, meer sneeuw dan ik ooit had gezien en rond -25 op de koudste dagen. Vandaar dat ik denk dat een range van ~100 km meer realistisch is.

@Nico, de winterbanden liggen om de OEM 16" aërodynamische wielen (y)

Die originele wielen zijn gepolijst ipv gespoten toch? Mooi maar het lijken me daarom geen ideale winterwielen.

Barri zei:
Die originele wielen zijn gepolijst ipv gespoten toch? Mooi maar het lijken me daarom geen ideale winterwielen.

Het zijn inderdaad de 16" Astana wielen met een soort geborsteld aluminium look. Ze zijn echter nog in nieuwstaat dus wellicht zijn ze goed beschermd met een laagje lak? Het gekke is dat het bijna aanvoelt als hard plastic ipv aluminium.

20220724-140155.jpg

Een paar weken geleden hebben de achterste 3 ruiten laten tinten, ik vind het wel een verbetering maar voor het mooie moeten de voorste ook gedaan worden maar dat vind mijn vrouw te spannend. Ach zolang ze er gelukkig mee is vind ik het prima. Tevens staat de eGolf nu op de winterset en hebben we de zwarte ATS hoepels te koop gezet.

IMG-20220904-WA0002.jpg

Nu aan het zoeken naar mooie zomerwielen voor de eGolf, het liefst 17 of 18 inch en OEM. Mijn vrouw vindt de "EV" look van de Astana wielen erg mooi dus zoeken we iets in dezelfde richting. De Passat GTE is geleverd met de zelfde Astana wielen maar in 17 inch dus dat zou de meest logische oplossing zijn, maar voor mijn gevoel zijn er veel mooiere opties dus vroeg ik me af iemand nog suggesties heeft misschien?

Nogaro's of Sevilla's in 18". Zelf ook lange tijd naar gekeken, maar gebruikt zag ik vaak of schade aan de velgen, of budget banden.

Er zijn veel mooie velgen voor de Golf. De Marseille, Jurva. Maar ook Borbet heeft mooie wielen in 18 inch.
Ik heb de 17 inch Dyon velgen, die vind ik de Golf ook goed staan.

Dank voor de suggesties! Alhoewel m'n vrouw eerder aangaf dat ze de EV look wel kon waarderen, lijkt het er op dat de Sevilla's tot nu toe de voorkeur hebben. Ik zelf ben wel gecharmeerd van de Jurva's dus we zien wel wat er op ons pad komt straks. De ATS wielen zijn als het goed is in elk geval verkocht en zullen in het weekend opgehaald worden.

Nou de ATS wielen waren inderdaad hetzelfde weekend nog opgehaald, een jongeman met een witte Golf R kwam ze halen voor het Golfje van z'n vrouw dus die komen in elk geval goed terecht (y)

En op een week na is de Tesla nu een jaar oud en staat er al een behoorlijke kilometerstand op het display. Elke kilometer van genoten en het gemiddelde verbruik van 16,5 kWh per 100 km vind ik zelf erg netjes, vooral als je bedenkt wat voor winter we hier gehad hebben :eek:

20220920-172343.jpg

Toch bijzonder dat andere merken - met vergelijkbare EV's - niet in de buurt komen van dit verbruik.

Barri zei:
Toch bijzonder dat andere merken - met vergelijkbare EV's - niet in de buurt komen van dit verbruik.

Tesla kan niet echt goed een auto bouwen, maar een elektrische aandrijflijn snappen ze heel goed.
Ook hun setup van contactors, relais' en andere componenten die het schakelen van stroom en veiligheid etc. mogelijk maken zijn compact, weinig energieverslindend en op een logische plaats gezet. Volgens mij had Tesla met de Model 3 iets van 9 km aan kabel bespaard ten opzichte van de Model S. Dat zijn enorme besparingen niet enkel in geld maar ook in warmte en daarmee krijg je een lager verbruik.

Het is echter helemaal knap als je bedenkt dat de NCM technologie die zij nog half toepassen best wel moeilijk is qua battery management.

Er is echt wel wat te zeggen voor een Tesla. Gek genoeg.

Ik kwam een setje Bergamo velgen tegen van de Golf 8. Geheel zilver lijken ze me erg gaaf voor mijn Golf. Maar in two-tone passen ze wel goed bij jullie eGolf!

Die inderdaad!
In zilvergrijs vind ik ze leuk voor mijn Golf: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/banden-en-velgen/m1891833166-18-inch-bergamo-velgen-met-pirelli-winterbanden-vw-golf-8>

Overigens was ik vorige week op de EV Experience en kon daar helaas niet rijden met de Model 3 en Model Y. Maar zo'n Model Y, en dan de instapversie, lijkt mij toch wel wat! Efficiënte EV en de vijfde deur is handig. Nu nog even sparen :cool:

Haha ja jammer dat je er niet mee kon rijden, ik verbaas me nog steeds elke dag hoe soepel het rijdt en hoe efficiënt (y) mijn vrouw maakt nog weleens een sneer dat ik beter de Y had kunnen kopen want we hebben een groot gezin en ze vindt 'm iets mooier dan de 3. Ik persoonlijk vind de 3 toch weer mooier en toendertijd was de Y niet snel leverbaar dus was het kiezen of delen zeg maar. En als ze er écht zo graag een wilt moet ze hem gewoon zelf kopen vind ik :D

Sja, de 3 is iets mooier, maar echt jammer dat ie geen grote achterklep heeft. Heb in 2018 een paar keer in de 3 gezeten in de VS. Denk dat ik binnenkort maar eens een proefrit met een 3 of een Y ga plannen. Dat soepele en efficiënte rijden spreekt me wel aan.
Wat de Tesla's en de eGolf ook onderscheidt van andere EV's is dat je er in zit in plaats van er op, dat viel me bij de EV Experience weer erg op.

Ik vind een Y denk ik toch wel mooier. Alleen de prijs is gewoon echt veel te hoog.

82k nieuw, zeg ff 75 voor het halve autopilot. Heb je ook een zo goed als full option Mercedes EQB 350 voor.....

En dan weet ik niet of ik de Model Y dat dan waard vind.

Terug
Bovenaan