Youngtimer - budget 5k / 10k - zo zuinig mogelijk?

Marrrtijn

Net ingestapt
Hallo AutoWekers!

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren op een Yountimer die ik als ZZP'er wil aanschaffen.

Een Volvo V80 uit 2006 - 2007 of een BMW 3-Serie uit dezelfde jaren of net iets ouder zien er heel goed uit. Met 150.000 - 200.000 past dit goed binnen budget, en dan heb ik volgens mij een prima auto.

Maar.. het grootste nadeel vind ik het verbruik. Ik weet dat de oudere auto's per definitie minder zuinig zijn. Maar weet iemand of er in die tijd auto's zijn gemaakt die toen goed scoorde op zuinigheid, en wellicht nu nog een goede koop zijn?

Daarnaast sta ik ook heel erg open voor andere suggesties. Ik hoef niet perse de dikste bak. Wat fijne extra's als Cruise Control en in ieder geval Airconditioning wel heel graag.

Dank voor de hulp in ieder geval!

Marrrtijn zei:
Hallo AutoWekers!

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren op een Yountimer die ik als ZZP'er wil aanschaffen.

Een Volvo V80 uit 2006 - 2007

Je hebt een S80 of een V70, geen V80;)

Verder; al naar een Audi A2 gekeken? Zuinig, goedkoop en luxe;)

Hou gerust maar 10l/100km aan voor de gemiddelde leuke yohngtiner als een V70 en dergelijke. Dikke motor? Doe dan maar 12-13l/100km...

Ik zou me niet al te zeer zorgen maken om dat verbruik van de gangbare youngtimers want de post onderhoud is veel meer eentje om je druk om te maken. Informeer je daarover goed, ik spreek uit ervaring.

Want wat ik niet aan afschrijving betaalde op mijn heerlijke 2000 Volvo V70, betaalde ik dubbel en dwars aan onderhoud, dit terwijl het een auto was die absoluut goed onderhouden was toen ik m kocht. Ik was toch snel €1500 per jaar kwijt, meestal zelfs meer. Geen probleem, maar of je dan 1 op 10 of 1 op 12 rijdt is irrelevant

Het blijven gewoon autos op leeftijd met veel ervaring, hoe degelijk het ook gebouwd is. Remmen, rubbers, motorsteunen, turbo, wielophanging, accus, uitlaat, aircosysteem niet te vergeten (€€€), en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Een youngtimer is leuk, maar wees realistisch.

Wil je kwalitatief beter, dan kun je kijken naar een Honda Accord Tourer, if een leuke Lexus. Maar ook deze auto's slijten gewoon hoor.

Eens met GT86.

Hoeveel ga je rijden? Als je echt zuinig wil rijden: prius?

1:8 tot 1:10 zijn al mooie waarden, veel zuiniger zal het inderdaad niet gaan worden.
Je moet toch wel wat over hebben voor die lage dagwaarde bijtelling.... en je weet hopelijk dat daar tevens nog een btw-verrekening voor privégebruik bij komt op basis van sluitende kilometeradministratie of een formule die nog wel over de catalogusprijs berekend wordt?

Inderdaad wat hierboven beschreven wordt, aanschafprijs is maar eenmalig
Onderhoud en mooi houden is de grootste kostenpost en onthoud goed, toen een dure auto, nu een dure auto

Als je ZZP-er bent, laat dan alles goed doorrekenen door je accountant. Het is namelijk niet alleen de 35% bijtelling over de aanschafwaarde, maar ook de jaarlijkse 2,7% BTW voor privégebruik (of 1,5% bij een margeauto)
Heb je dus een auto gekocht met een nieuwwaarde van 60k, dan moet je dus jaarlijks EUR 1620,- betalen, bovenop de bijtelling
Het kan dus ook zijn dat een wat nieuwere en misschien wat zuinigere auto privé aanschaffen, en dan jezelf 19 cent kilometervergoeding uitkeren, zomaar goedkoper kan zijn

GT86 zei:
Hou gerust maar 10l/100km aan voor de gemiddelde leuke yohngtiner als een V70 en dergelijke. Dikke motor? Doe dan maar 12-13l/100km...

Ik zou me niet al te zeer zorgen maken om dat verbruik van de gangbare youngtimers want de post onderhoud is veel meer eentje om je druk om te maken. Informeer je daarover goed, ik spreek uit ervaring.

Want wat ik niet aan afschrijving betaalde op mijn heerlijke 2000 Volvo V70, betaalde ik dubbel en dwars aan onderhoud, dit terwijl het een auto was die absoluut goed onderhouden was toen ik m kocht. Ik was toch snel €1500 per jaar kwijt, meestal zelfs meer. Geen probleem, maar of je dan 1 op 10 of 1 op 12 rijdt is irrelevant

Het blijven gewoon autos op leeftijd met veel ervaring, hoe degelijk het ook gebouwd is. Remmen, rubbers, motorsteunen, turbo, wielophanging, accus, uitlaat, aircosysteem niet te vergeten (€€€), en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wil je kwalitatief beter, dan kun je kijken naar een Honda Accord Tourer, if een leuke Lexus. Maar ook deze auto's slijten gewoon hoor.
Ik ben nog nooit zoveel aan onderhoud kwijt geweest dan aan mijn S60 uit 2000. Een erg fijne auto, maar iedere beurt/APK was er weer telefoon dat er weer iets duurs stuk was. Van ellende de auto weg gedaan nadat er weer de zoveelste reperatievoorstel van boven de 1000 euro lag... En zoveel kilometer had die nu ook weer niet gereden. Dan was mijn Insignia toch een stuk voordeliger ondanks de dubbele kilometers.

EVV zei:
GT86 zei:

Ik ben nog nooit zoveel aan onderhoud kwijt geweest dan aan mijn S60 uit 2000. Een erg fijne auto, maar iedere beurt/APK was er weer telefoon dat er weer iets duurs stuk was. Van ellende de auto weg gedaan nadat er weer de zoveelste reperatievoorstel van boven de 1000 euro lag... En zoveel kilometer had die nu ook weer niet gereden. Dan was mijn Insignia toch een stuk voordeliger ondanks de dubbele kilometers.
Zo eens. Een youngtimer is leuk. Als hobby en die mogen geld kosten. Ook hier dezelfde ervaringen met onderhoudskosten. Een youngtimer is niet goedkoop. Ook niet als ondernemer.

@EVV ik had bv. complete remrevisie achter (nieuwe remklauwen met remblokken en schijven), aircopomp en condenser in 1 jaar, dan nog regulier onderhoud en wat 'kleine dingetjes' erbij en het gaat al erg hard naar die €1500, of er overheen :) Daarna waren het weer de draagarmen vóór, nieuw gasklephuis, motorsteunen, een keer een motor- en stuurhuis flush

Natuurlijk zijn sommige dingen een keuze, en maakte het me op dat moment niet uit wat het kostte om 'm tip top te maken/houden want het was een uitzonderlijk net exemplaar zowel interieur als exterieur. Er ging dus een sloot geld heen, maar na 4 jaar had ik €0 afschrijving want de V70 verkocht ik voor meer dan ik ervoor betaalde.

Onderaan de streep waren de maandlasten ok, maar of 'ie 1 op 9 of 1 op 12 reed, dat maakte het verschil niet dus dáár hoeft te TS m.i. niet op te focussen :)

Mijn 2005 Mercedes C180 Kompressor (automaat) deed redelijk eenvoudig 1:11. Op lange snelwegritten zelfs richting de 1:14.

GT86 zei:
@EVV ik had bv. complete remrevisie achter (nieuwe remklauwen met remblokken en schijven), aircopomp en condenser in 1 jaar, dan nog regulier onderhoud en wat 'kleine dingetjes' erbij en het gaat al erg hard naar die €1500, of er overheen :) Daarna waren het weer de draagarmen vóór, nieuw gasklephuis, motorsteunen, een keer een motor- en stuurhuis flush

Natuurlijk zijn sommige dingen een keuze, en maakte het me op dat moment niet uit wat het kostte om 'm tip top te maken/houden want het was een uitzonderlijk net exemplaar zowel interieur als exterieur. Er ging dus een sloot geld heen, maar na 4 jaar had ik €0 afschrijving want de V70 verkocht ik voor meer dan ik ervoor betaalde.

Onderaan de streep waren de maandlasten ok, maar of 'ie 1 op 9 of 1 op 12 reed, dat maakte het verschil niet dus dáár hoeft te TS m.i. niet op te focussen :)
De airco compressor plus uitlaatspruitstuk waren voor mij de druppels. Na twee keer binnen een paar maanden bijvullen en APK afkeur op een lek uitlaatsysteem waar die twee keer nog niet op afgekeurd was, heb ik hem niet meer laten repareren en verkocht aan een handelaar. Helaas niet zoveel geluk als jij, ik heb een behoorlijke afschrijving gehad. Ik had ondertussen schokdempers achter, lambda sonde en thermostaat al laten vervangen, en natuurlijk de beruchte gasklep. Plus dat de automaat zich steeds vaker verschakelde.
Allemaal zaken die ik bij andere auto's eigenlijk nooit heb hoeven vervangen.
Op zich was de auto wel relatief zuinig, 1:14 was wel te doen ondanks automaat en 170 pk, bij veel snelweg rijden. En wel een fijn rijdende auto.

Je kunt in de CarBase kijken, b.v. jaartal tot 2006, prijs vanaf 20k, benzine of elektro/benzine, CO2 101 t/m 125 g/km:

https://www.autoweek.nl/carbase/?prijs=20000--&bouwjaar=--2006&brandstof=benzine--elektro-benzine&co2emission=101-125

iets minder zuinig jaartal tot 2006, prijs vanaf 20k, benzine of elektro/benzine, CO2 126 t/m 150 g/km:

https://www.autoweek.nl/carbase/?prijs=20000--&bouwjaar=--2006&brandstof=benzine--elektro-benzine&co2emission=126-150

etc.

Haha, ja, die legendarische degelijkheid van Volvo... in de basis absoluut sterke robuuste auto's en de motoren haalden astronomische km-standen maar oh oh oh wat kan er omheen een boel kapot. De mijne had overigens nog maar 250.000 hekopen, niks astronomisch. Ik dwnk niet dat ik wil weten wat het me gekost had deze Volvo naar de 400.000km te rijden. Het was wel een heerlijke auto overigens.

Ik ben daarna maar weer naar Honda en Toyota teruggegaan, en daar heb je natuurlijk ook gewoon slijtage maar nog nooit iets anders hoeven te vervangen dán de gewone slijtagedelen.

Dus afhankelijk van wat TS eemee wil, kan ik een Honda Accord, Lexus IS200 of GS300 of desnoods een Prius wel adviseren maar ook hier geldt: oude auto's kosten geld!

Het is met al dat oude(re) spul hetzelfde: je kunt geluk hebben en je kunt pech hebben, de geluk gevalletjes hoor je op elke verjaardag opnieuw en de pechgevalletjes worden doodgezwegen.
Autorijden kost gewoon geld, en wat je bij een oude(re) auto bespaart op afschrijving en verzekering komt er in de meeste gevallen aan vervanging van allerlei slijtagedelen wel weer bij.... qua materiaalkosten valt het meestal nog wel mee, maar de arbeidsuren van de garage is wel een forse post.

Met m'n huidige Nissan Pickup (2004) is het idem.
In 2017 met net geen 2 ton op de teller gekocht voor een habbekrats vanwege de beruchte reputatie van de 2.5 TDI motor, dus gelijk preventief de drijfstanglagers vervangen zodat er weer een vol klokje rond gereden kan worden zonder dat de zuigers zijwaarts het blok gaan verlaten. (€ 80,= + 3 dagen werk)
Jaartje later sterk vervuild inlaattraject en EGR problemen (dus maar schoongemaakt en afgedopt),en een lekke aircopomp (vond ik ook overbodig dus gewoon weg ermee), in 2019 nieuwe homokineten in de vooras en een nieuw cardanlager, in 2020 een nieuwe koppelingsset en wiellager, en momenteel staat er een frisse versnellingsbak te wachten op inbouw. (en daarnaast natuurlijk ook het gewone standaard werk van oliewissel, einddempertje, nieuwe bandenset en frisse remvoeringen zo overal tussendoor)
Ik doe al het onderhoud en vervangingswerk in eigen beheer in de leegloopuurtjes tussendoor, en dan is het qua kosten best wel rendabel om dat schip rijdend te houden, gemiddeld zo rond de € 1000,= per jaar.
Als de auto eens een paar dagen of weken niet inzetbaar is is dat voor mij geen groot probleem, maar als het m'n enigste auto zou zijn dan zou ik er zakelijk gezien absoluut niet afhankelijk van willen zijn.
De auto is dan ook gewoon privé gekocht, en de gereden zakelijke kilometers (ca. 50%) worden deels belastingvrij (€ 0,19 is niet kostendekkend) gedeclareerd in de boekhouding.

Ik zou inderdaad goed uitrekenen wat een voordelige oplossing is. Oude auto's met een hoge nieuwprijs zijn meestal ook duur in onderhoud en reparaties.

Youngtimer, zuinig en toch vrij ruim zijn bijvoorbeeld de Toyota Prius en Honda Civic Hybrid.

In plaats van een Volvo zou je ook naar de Ford Mondeo kunnen kijken, is ruim maar een stuk goedkoper dan een grote Volvo.
Of kijk eens naar een Renault Laguna 2 fase 2 vanaf 2005, erg onderschat door de terechte slechte naam van de 2 fase 1 , maar een stuk beter.

In 2005/2006 kwamen er ook leuke Koreaanse modellen in het d-segment op de markt. In deze beide jaren kwamen zowel Kia, Hyundai als Chevrolet alle 3 met een nieuwe d-segmenter. Nadeel is dat er geen station was, dus altijd aan een sedan vast zit.

Persoonlijk vind ik ze alle 3 mooi oud geworden, maar ik zal wel geen smaak hebben

m1by0a4bw7hj_480.jpg

m1by0lubo37w_480.jpg

m1by0m4bdgio_480.jpg

Audia a3? of golf 4 met de 1.6 met 116 pk veel luxe voor een goedkopere auto alleen waarom zou je alleen voor een youngtimer kijken? ik snap dat je een zuinige auto zoekt alleen dit is ook te vinden in non youngtimers

geen idee of je pks belangrijk vind?

ik heb zelf een ford fiesta ultimate edition 2002-2008 is best snel en verbruikt weinig benzine voor een auto uit zijn klasse ik rijd 1 op 15 gemiddeld als dit te veel is is de fiesta 1.3 of 1.4 ook te overwegen
de 1.3 rijd gemiddeld 1 op 17 heeft 70 pk
1.4 rijd gemiddeld 1 op 16 deze heeft 80 pk

ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb deze autos zijn wel aan de kleinere kant maar hierdoor verbruik je wel minder benzine!

Ik zou een Lexus overwegen. Door hybridetechniek relatief zuinig en echt een heerlijke auto om kilometers mee te maken.
In je budget bv:
https://www.autowereld.nl/lexus/gs/450h-3-5-executive-leder-navi-park-achteruitrijcamera-35247768/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489
of https://www.autowereld.nl/lexus/rx/400h-executive-mark-levinson-open-dak-trekhaak-34704200/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489

Het zakelijk youngtimer rijden is vaak alleen interessant als je voornemens was een gloednieuwe S-klasse of 5-serie etc. met dikke motor te leasen. Als je dan de vaste kosten afzet tegen een S-klasse of 5-serie van zo'n 15 jaar bestaat de kans dat de youngtimer goedkoper uit kan pakken. Ik had een baas die betaalde ruim € 1.500 per maand aan bijtelling bij een leaseprijs van € 2.000 per maand voor zijn gloednieuwe Mercedes, in zo'n geval is het dus veel gunstiger om youngtimer te rijden.
Ga je die youngtimer E-klasse etc. afzetten tegen een gloednieuwe Astra ofzo dan komt vaak de Astra als goedkoper uit de bus.

Een gave youngtimer, vind ik:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/citroen-c5-3-0-v6-exclusive-aut-nieuwstaat-youngtimer-benzine-beige-a0ad598a-242a-4829-864f-db9af0e3c5ec?cldtidx=1&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=-321890444

Topicstarter heeft alleen een topic geopend en zich in de 3 weken erna nooit meer laten zien, lijkt me zonde van de moeite om hier nog op te reageren/tijd in te steken.

Total Loss zei:
Topicstarter heeft alleen een topic geopend en zich in de 3 weken erna nooit meer laten zien, lijkt me zonde van de moeite om hier nog op te reageren/tijd in te steken.

Ik denk dat de antwoorden niet aan de verwachtingen voldoen. TS wil zo goedkoop mogelijk rijden en dacht dat een youngtimer de oplossing was. Niet dus.

haarr zei:
Total Loss zei:

Ik denk dat de antwoorden niet aan de verwachtingen voldoen. TS wil zo goedkoop mogelijk rijden en dacht dat een youngtimer de oplossing was. Niet dus.

Yep! (y)

Terug
Bovenaan