Youngtimer aanschaffen

Jan 7088769

Net ingestapt
Goedenavond,

Ik ben zzper en van plan om een youngtimer aan te schaffen, 335i touring, helaas is deze pas in september echt youngtimerwaardig... wat is handig om te doen? Ik neem aan dat ik em niet nu prive kan kopen en dan in september weer aan mezelf kan verkopen. Welke opties blijven er over?

Mvrgr Jan

waarom kun je hem niet zelf aanschaffen en later aan je zaak verkopen? indien je hem nu privé koopt kun je gewoon reiskosten bij je eigen zaak in rekening brengen. afhankelijk van de kilometers die je gaat rijden is de verzekering en pechhulp service voor onderweg zeer waarschijnlijk goedkoper als je de wagen privé aanschaft dan zakelijk. indien je nog een prive auto hebt in het huishouden dan vallen beide auto's onder de prive pechhulp regeling net als eventuele aanhangers

Er van uitgaande dat de auto keuzevermogen is (dus meer als 10% zakelijk of privégebruik) dan moet bij aanschaf de keuze gemaakt worden of de auto zakelijk of privé wordt aangemerkt. Van jezelf aan de zaak "verkopen" kan alleen bij significante wijziging in gebruik. Dus bijvoorbeeld van wel privé gebruiken naar helemaal niet. In de praktijk is dit lastig.
Iedereen denkt dat je nu de eerste periode vastzit aan de hoge bijtelling maar dat is niet per definitie zo.
Je bijtelling kan namelijk nooit hoger zijn dan je kosten als je een eenmanszaak hebt (ben je in dienst bij een BV of werknemer dan is dit anders). Je zou dan tot moment van youngtimer bijtelling hebben over maximaal de kosten die je gemaakt hebt. Per saldo heb in die periode geen kostenaftrek (kosten worden opgeheven door bijtelling).
Een goede boekhouder/ fiscaal adviseur had jou dit prima kunnen vertellen. Heb je er wel een? Is er sowieso doorgerekend of het aantrekkelijk is de auto zakelijk te etiketteren?
Is het een btw auto die je wel kopen of marge? Dit ivm forfait btw privégebruik of dat het aantrekkelijker is de kilometers goed bij te houden zodat je werkelijke btw voor privegebruik gaat afdragen. Ook hiervoor raad ik je aan een en ander goed door te laten rekenen.

Jan 7088769 zei:
Goedenavond,

Ik ben zzper en van plan om een youngtimer aan te schaffen, 335i touring, helaas is deze pas in september echt youngtimerwaardig... wat is handig om te doen? Ik neem aan dat ik em niet nu prive kan kopen en dan in september weer aan mezelf kan verkopen. Welke opties blijven er over?

Mvrgr Jan

Ja hoor, dat kan wel. en dan mag je in september ook nog zelf bepalen voor welk bedrag.

De belastingdienst ziet niet welke auto jij privé rijdt ( en ze hebben er ook niets mee te maken).

Helaas fout gedacht casanova.
Aan de hand van voor welke auto je kosten opvoert in de boekhouding is dit zeker te traceren door de Belastingdienst bij een controle.
Keuzemoment is moment van aanschaf, niet later.

Ik heb dan misschien niet veel verstand van auto's maar fiscale advisering op onder meer dit gebied is mijn dagelijks werk.

Hoop van 500E dat zijn opmerking sarcastisch was bedoeld.

Bij keuzevermogen is er 1 moment waarop gekozen moet worden: bij de aanschaf; een latere herziening is alleen mogelijk bij ingrijpend veranderde omstandigheden. Het is ernstig de vraag of een zakelijke aanschaf van een youngtimer wel de voordeligste keuze is; er zit geen verrekenbare BTW in de aankoopprijs, en een waardestijging wordt bij verkoop belast. Daar moet heel wat aan aftrekbare onderhoudskosten tegenover staan om quitte te spelen ten opzichte van €0,19/km bij bestempeling als privé-auto.

Zoals door meerderen hier al genoemd, kun je maar één keer kiezen of je 'm zakelijk of privé aanschaft. Let wel: de definitieve keuze maak je bij de aangifte over het jaar waarin je een auto aanschaft.
Als je 'm zakelijk wil aanschaffen, maar geen hoge bijtelling tot september wil hebben, kun je overwegen om tot die tijd niet privé te gebruiken (dus wel een sluitende km-registratie bijhouden!).

Maak voor jezelf wel even een goede rekensom of je wel voordeliger uit bent. Met auto met een hoog brandstofverbruik, relatief hoge onderhoudskosten en afschrijving en in verhouding niet al teveel zakelijke kms is het snel lonend om 'm op de balans van je onderneming te zetten.
Heb je daarentegen een waardevaste, zuinige auto met weinig onderhoud en rijd je veel zakelijk, dan zou ik 'm privé aanschaffen en 19ct/km als kosten opvoeren.
Als je netjes de ritten registreert, kun je voor het percentage zakelijke kilometers ook de BTW op onderhoud en brandstof nog terugvragen (neem dit aspect ook mee in je berekening wat voor jou voordeliger uitpakt).

Dus een beetje kort door de bocht: als je vooral prive rijd is het beter om de auto zakelijk te rijden, rij je veel zakelijke km's dan kan je de auto beter prive zetten en dan 19 cent per km declareren....

Dat is wel heel kort door de bocht. Het is van heel veel afhankelijk:
- totaal aantal kilometers en verhouding privé/zakelijk
- afschrijving (of waardestijging als je een straks een gewild collectors-item blijkt te hebben)
- onderhoudskosten
- waarde (bijtelling)
- omzet
- parkeerkosten

Zelf heb ik wel eens gerekend of een V70-youngtimer voor mij interessant zou zijn. In mijn geval was ik met zakelijke aanschaf voordeliger uit dan privé aanschaffen. Ik koos dan voor een V70 op gas met een redelijk hoge km-stand. In het geval van een goed onderhouden V70 met wat minder kms op te klok, dan was de bijtelling al dusdanig dat het minder interessant is. In mijn geval ben ik met m'n Skoda Octavia diesel enkele honderden €€ voordeliger uit dan een zakelijke V70 yountimer.

1) betaal een paar maanden volledige bijtelling
2) km registratie bijhouden en in 2020 niet privé rijden
3) auto eerst op naam van je partner zetten. En zodra de auto 15 is, overkopen van je partner.
4) bv of andere rechtspersoon oprichten: dan kun je altijd de auto kopen of verkopen aan de bv

Jan 7088769 zei:
Dus een beetje kort door de bocht: als je vooral prive rijd is het beter om de auto zakelijk te rijden, rij je veel zakelijke km's dan kan je de auto beter prive zetten en dan 19 cent per km declareren....

Klusje voor een boekhouder, er zijn vele factoren die de uitkomst gaan bepalen en die zijn voor iedereen weer anders.... het is een stukje persoonlijk maatwerk waarbij zowel de auto, het gebruik, de verwachte tijd dat je hem gebruikt en je inkomsten een grote rol spelen.
Een beetje vooronderzoek kun je zelf nog wel doen voordat je je boekhouder inschakelt:
https://www.berekenhet.nl/ondernemen/auto-van-de-zaak-of-in-prive.html

Voor oldtimers is het erg interessant: je kunt een afgeschreven bak kopen van 1000€, bijtelling over €1000 en dan op kosten van de zaak laten oppimpen. BTW van herstel kun je volledig verrekenen, scheelt je ook weer 21%.

Op privé moet je geen oldtimer kopen, maar een auto met lage kosten. Dat staat los van de leeftijd.

Terug
Bovenaan