Youngtimer €10.000

Is 4278424

Net ingestapt
Dag medeforumgebruikers,

Ik ben op zoek naar een andere auto en ik overweeg een youngtimer (dus bouwjaar max 2005) in verband met gunstige fiscale regelgeving. Het budget is circa €10.000, iets meer of iets minder kan natuurlijk altijd. Een comfortabele rijdersauto met veel opties. Hoeft geen racemonster te zjin. Ik wil er niet op stuklopen qua onderhoudskosten. Bij voorkeur een sedan / liftback / station.

De volgende auto's ben ik zelf tegengekomen, niet een heel verrassend lijstje:
Mercedes E klasse
BMW 5 serie
BMW 6 serie
Audi A8

Qua uiterlijk vind ik van dit lijstje de BMW's het mooiste. Voor de 6 serie moet het budget nog wel een stuk omhoog helaas. Interieur van de A8 spreekt me dan weer het meeste aan, maar steekt niet ver boven de rest uit.

Wie heeft nog goede suggesties en/of tips? Wat zouden jullie doen?
 
Ik stond een paar maanden geleden voor dezelfde keuze, niet omdat ik er fiscaal voordeel van heb maar gewoon omdat deze auto's mij het meeste aanspreken. Het is uiteindelijk een '05 BMW 530iA(utomaat) M-sport geworden met net geen 250 dkm op de klok. Het rijdt werkelijkwaar voortreffelijk, de kracht en souplesse van de motor verbaast mij telkens weer en de zijdezachte automaat is nog steeds helemaal bij de tijd. Mijn BMW heeft de zogenaamde comfortstoelen, een echte aanrader als je veel kilometers maakt want ze zijn elektrisch op -tig manieren te verstellen en zitten subliem.

Het is echter absoluut geen goedkope auto. Mijn verbruik zit rond de 1 op 9 Maar dat komt grotendeels doordat ik relatief veel in de stad rij. Qua onderhoud kan en zal er veel mis zijn, zo heeft de mijne al een dure Vanos renovatie nodig gehad (op kosten van de verkoper gelukkig), moet mijn onderstel vernieuwd worden én heb ik hem vandaag net teruggekregen van de garage in verband met een KVS lekkage die opgelost moest worden. Nu heb ik misschien pech gehad, maar over het algemeen kun je stellen dat het auto's zijn die gewoon wat extra onderhoud nodig hebben, zeker nu ze al wat ouder beginnen te worden.

Ik heb het er echter graag voor over, want dit is simpelweg de auto die ik wil hebben en elke keer als je het gas opentrekt vergeet je snel alle andere troubles. Echter als je zo'n auto wilt kopen om eventueel goedkoper te rijden dan weet ik zeker dat er betere alternatieven zijn :)

Neem anders een kijkje in mijn topic in het "Mijn auto" gedeelte als je meer wilt weten over de ervaringen en kosten (y)
 
Ik denk dat de E-klasse ua onderhoud het voordeligst gaat zijn. Moet je wel een een keuzen maken tussen voor of na facelift. Voor facelift zit je met het SBS remsysteem, na de facelift zit je met kwetsbare motoren. 6-serie en A8 zijn in kleinere aantallen gemaakt en zullen qua onderdelen duur zijn. De E-klassen en 5-serie zijn veel gangbaarder en veel onderdelen zijn na 15 jaar voor een fractie van de nieuwprijs verkrijgbaar. Geen van allen zijn ze echter goedkoop in onderhoud.
 
Een comfortabele rijdersauto met veel opties.

over de term rijdersauto zijn de meningen over verdeeld. maar doorgaans kom je dan al snel bij BMW uit en zeker niet bij audi of mercedes. Die laatste ga je wel veel comfort vinden.

Die opties zou ik juist mee oppassen met een youngtimer, dat zijn juist de zaken die na verloop van tijd stuk kunnen gaan en zeer kostbaar kunnen uitpakken, zeker zaken als panoramadak, luchtvering, etc.

Verder zou ik mij met name focussen op een net, goed onderhouden exemplaar en met zulke auto's altijd een aankoopkeuring doen zodat je niet voor dure verassingen komt te staan. En altijd een potje achter de hand houden.
Mijn zwager rijd een 5 serie diesel (E61) met redelijk wat kilometers in de youngtimerregeling. maar daar gaat elke jaar voor vele duizenden euro's naar toe. Onlangs weer olielekkage verholpen, iets in de aandrijfassen/differentieel en beurt. Vorig jaar al andere automaatbak. Aan de andere kant, hij is uit 2004 en is natuurlijk ook niet ondenkbaar dat er zulke kosten aan komen.
 
Hoeveel denk je echt te gaan besparen met een oude auto. Auto's die nieuw relatief duur waren, zijn nu duur in onderhoud. Zeker bij een 15jr oude bmw gaat echt alles kapot, lekkages, ophanging, etc,
En natuurlijk, als je daar gevoelig voor bent, dat sommigen je niet serieus nemen in een dergelijk oude bak :)
 
Je wilt niet stuk lopen op de onderhoudskosten en vervolgens kom je met een rijtje Duitse auto's welke a) niet zuinig zijn en b) bekend staan om hun op z'n best middelmatige kwaliteit en dus niet alleen dure reparaties maar ook hoge onderhoudskosten??
Kijk gewoon eens bij AutoVisie en de ANWB wat de Wegenwacht allemaal weet over deze auto's: een lange rij van gebreken en zaken die vaak kapot gaan. Vaak wordt dat dan vergoeielijkt met de opmerking dat die auto's 'al' 10-15 jaar oud zijn. Grappig want bij een evenoude Lexus lees je dan steevast het Wegenwacht-commentaar: geen gebreken bekend.
Als je dus financieel niet wilt leeglopen: een Lexus. Eventueel een Honda Legend, Nissan Maxima of Mitsubishi Sigma.
 
speedtouch zei:
Wat vind je hier van (zo maar een gok):
https://www.autotrack.nl/a/volvo-v70-benzine-2003-50359391

een oude volvo met 4 ton op de klok, nee daar zul je geen onderhouds kosten aan hebben de komende tijd :T
Als je alles gaat vervangen houdt een volvo het idd makkelijk 1.5 miljoen km uit.
 
Gullwing zei:
speedtouch zei:
Wat vind je hier van (zo maar een gok):
https://www.autotrack.nl/a/volvo-v70-benzine-2003-50359391

een oude volvo met 4 ton op de klok, nee daar zul je geen onderhouds kosten aan hebben de komende tijd :T
Als je alles gaat vervangen houdt een volvo het idd makkelijk 1.5 miljoen km uit.

Dit zou meer in aanmerking komen dus:
https://www.autotrack.nl/a/volvo-v70-benzine-2000-50299565
 
Iemand die mijn vader kent rijd een Cadillac CTS in de youngtimer regeling (diegene rijd hem welliswaar op LPG)

onbekend dus goed te betalen
KLIK

voor 5000-7000 euro rij je een luxe exemplaar met weinig kilometers. hou je het resterende bedrag achter de hand voor onderhoud, maar volgens mij zijn die dingen behoorlijk betrouwbaar en kun je nog jaren lang rijden.(y)
 
Er zit in mijn optiek een tegenstrijdigheid in je verhaal. Je wilt niet stuklopen op de onderhoudskosten, maar wel in een luxe, dure wage rijden van minimaal 15 jaar uit en dus ook een behoorlijke km-stand...

Dat kan in mijn optiek niet. Veel luxe-zaken gaan simpelweg in de loop de tijd kapot of functioneren minder goed. Althans de kans wordt steeds groter.
Reguliere zaken zoals uitlaat-systeem, remmen, ophanging, exterieur (lak) zullen eens gerepareerd en of vervangen moeten worden.
De kans dat een pakking lekt, een slang poreus wordt, een sensor niet goed functioneert etc neemt gewoon toe met de jaren.

Kijk, als je daar rekening mee houdt, dus als dat het verwachtingspatroon is, is het geen enkel probleem.
Als het een auto is, waar je af en toe mee rijdt, kun je vaak daar ook mee leven. Echter als het je dagelijkse vervoer is, kan het ook vervelend zijn om telkens “op je hoede” te moeten zIjn. Ik zou dat in ieder geval niet willen, maar nogmaals dat is ieder zijn eigen keuze.

Een familielid van mij heeft een Volvo XC uit 2006 o.i.d.. Prachtige bak, rijdt voortreffelijk, maar ondertussen al meerdere malen bij de garage gestaan met hele irritante tijdrovende klussen en en rondom de benzinetank....los nog van het financiële aspect: het lijkt mij gewoon vervelend als je meerdere malen in het jaar richting de garage moet...

Ik vind het overigens wel gaaf dat mensen juist de wat oudere auto’s nog op de weg willen houden! Om de 4 jaar een nieuwe, is ook wat overdreven als je het mij vraagt. En een auto van een paar jaar oud hoef zeker nog niet afgeschreven te zijn.

Een aankoop keuring en volledige onderhoudshistorie lijkt mij een must!
 
Is 4278424 zei:
Dag medeforumgebruikers,

Ik ben op zoek naar een andere auto en ik overweeg een youngtimer (dus bouwjaar max 2005) in verband met gunstige fiscale regelgeving. Het budget is circa €10.000, iets meer of iets minder kan natuurlijk altijd. Een comfortabele rijdersauto met veel opties. Hoeft geen racemonster te zjin. Ik wil er niet op stuklopen qua onderhoudskosten. Bij voorkeur een sedan / liftback / station.

De volgende auto's ben ik zelf tegengekomen, niet een heel verrassend lijstje:
Mercedes E klasse
BMW 5 serie
BMW 6 serie
Audi A8

Qua uiterlijk vind ik van dit lijstje de BMW's het mooiste. Voor de 6 serie moet het budget nog wel een stuk omhoog helaas. Interieur van de A8 spreekt me dan weer het meeste aan, maar steekt niet ver boven de rest uit.

Wie heeft nog goede suggesties en/of tips? Wat zouden jullie doen?

Ik weet niet wat je klanten kring er van vindt van je keuze en of van een Lexus

Vandaar mijn suggestie

superb v6 automaat

Deze automaat is betrouwbaar en is nog jaren lang geleverd in de quarto modellen van Audi omdat de multi tronic bak het allemaal niet aankon.

$_86.JPG


staat ook nog een 2.0 in Zwolle

superb

$_85.JPG


liever een liftback dan wordt het vrees ik een octavia

De garage ziet er wel netjes uit zo op het eerste gezicht.

octavia

0-f08497c1-cf87-4f1f-964d-2184a08d6e70.jpg
 
Sanoma, die zijn allebei wel precies goed (y) de 4.0 6 cilinder van Jaguar is onverwoestbaar, heb ergens ooit een survey gelezen waarbij het resultaat was dat deze generatie XJ (X300) net zo betrouwbaar zou moeten zijn als een Lexus LS400 :D hoe groot die korrel zout is weet ik niet maar het is wel algemeen bekend dat dit dé generatie is die je moet hebben.
De S-type vanaf 2003 is eigenlijk ook een prima auto, en met de 2.5 wellicht nog te overzien in de brandstofkosten :)
 
Van dit lijstje zou ik voor de 5-serie of E-klasse gaan. De 6-serie lijkt me erg krap idd wat budget betreft, de A8 lijkt me nogal risicovol, dat is weer een klasse hoger/duurder nieuw, dus wanneer er daar echt problemen komen ben je helemaal aan de beurt.

Verder kan ik nog wel een paar leuke alternatieven bedenken/vinden :

Subaru Legacy 3.0

subaru-legacy-3-0r-245pk-awd-automaat-leder-schuifdak-vol.jpg


Lexus GS300

lexus-gs-300-executive-unieke-youngtimer-met-maar-95-000-km-in-topconditie.jpg


Alfa Romeo 166

alfa-romeo-166-3-0-v6-distinctive-aut-xenon-schuifdak-youngtimer-orig-ned-dealer-ondh-led.jpg
 
Dat zijn wat meer reacties dan ik had verwacht! Ik zal alle antwoorden bij langs gaan.
Zadelsnuiver zei:
Ik stond een paar maanden geleden voor dezelfde keuze, niet omdat ik er fiscaal voordeel van heb maar gewoon omdat deze auto's mij het meeste aanspreken. Het is uiteindelijk een '05 BMW 530iA(utomaat) M-sport geworden met net geen 250 dkm op de klok. Het rijdt werkelijkwaar voortreffelijk, de kracht en souplesse van de motor verbaast mij telkens weer en de zijdezachte automaat is nog steeds helemaal bij de tijd. Mijn BMW heeft de zogenaamde comfortstoelen, een echte aanrader als je veel kilometers maakt want ze zijn elektrisch op -tig manieren te verstellen en zitten subliem.

Het is echter absoluut geen goedkope auto. Mijn verbruik zit rond de 1 op 9 Maar dat komt grotendeels doordat ik relatief veel in de stad rij. Qua onderhoud kan en zal er veel mis zijn, zo heeft de mijne al een dure Vanos renovatie nodig gehad (op kosten van de verkoper gelukkig), moet mijn onderstel vernieuwd worden én heb ik hem vandaag net teruggekregen van de garage in verband met een KVS lekkage die opgelost moest worden. Nu heb ik misschien pech gehad, maar over het algemeen kun je stellen dat het auto's zijn die gewoon wat extra onderhoud nodig hebben, zeker nu ze al wat ouder beginnen te worden.

Ik heb het er echter graag voor over, want dit is simpelweg de auto die ik wil hebben en elke keer als je het gas opentrekt vergeet je snel alle andere troubles. Echter als je zo'n auto wilt kopen om eventueel goedkoper te rijden dan weet ik zeker dat er betere alternatieven zijn :)

Neem anders een kijkje in mijn topic in het "Mijn auto" gedeelte als je meer wilt weten over de ervaringen en kosten (y)

Het onderhoud zal inderdaad wel wat kosten. Wat voor mij belangrijker is dat ik niet elke maand langs de weg sta. Het moet dus vooral motorisch betrouwbaar zijn.
Goedkoop zal het uiteraard nooit worden, dan zijn er andere mogelijkheden. Maar nu kan het in ieder geval nog.
Ik zie trouwens geen review van jouw 530i, staat alleen op jouw profiel dat je hem in bezit hebt.

Casanova zei:
Ik denk dat de E-klasse ua onderhoud het voordeligst gaat zijn. Moet je wel een een keuzen maken tussen voor of na facelift. Voor facelift zit je met het SBS remsysteem, na de facelift zit je met kwetsbare motoren. 6-serie en A8 zijn in kleinere aantallen gemaakt en zullen qua onderdelen duur zijn. De E-klassen en 5-serie zijn veel gangbaarder en veel onderdelen zijn na 15 jaar voor een fractie van de nieuwprijs verkrijgbaar. Geen van allen zijn ze echter goedkoop in onderhoud.

De W211 is van 2003, dus het lijkt me niet dat er in of vóór 2005 een facelift is geweest. Tenzij ik iets over hoofd zie?
De 6-serie zal niets worden. Van de E en 5 is inderdaad meer te krijgen en er staan meer van te koop.

Pepe41 zei:
Ik zou voor de Lexus GS gaan.

Leuke suggestie! Goede toevoeging. Weer eens wat anders dan mijn lijst vol Duitsers.

AsconaGT zei:
Een comfortabele rijdersauto met veel opties.

over de term rijdersauto zijn de meningen over verdeeld. maar doorgaans kom je dan al snel bij BMW uit en zeker niet bij audi of mercedes. Die laatste ga je wel veel comfort vinden.

Die opties zou ik juist mee oppassen met een youngtimer, dat zijn juist de zaken die na verloop van tijd stuk kunnen gaan en zeer kostbaar kunnen uitpakken, zeker zaken als panoramadak, luchtvering, etc.

Verder zou ik mij met name focussen op een net, goed onderhouden exemplaar en met zulke auto's altijd een aankoopkeuring doen zodat je niet voor dure verassingen komt te staan. En altijd een potje achter de hand houden.
Mijn zwager rijd een 5 serie diesel (E61) met redelijk wat kilometers in de youngtimerregeling. maar daar gaat elke jaar voor vele duizenden euro's naar toe. Onlangs weer olielekkage verholpen, iets in de aandrijfassen/differentieel en beurt. Vorig jaar al andere automaatbak. Aan de andere kant, hij is uit 2004 en is natuurlijk ook niet ondenkbaar dat er zulke kosten aan komen.

Als je aan een rijdersauto denkt, dan denk je inderdaad aan BMW. Verkeerde woordkeus. Ik zoek vooral een auto die veel comfort biedt op lange ritten. Strak rijgedrag is leuk, maar uiteindelijk is comfort belangrijker.

Gullwing zei:
Hoeveel denk je echt te gaan besparen met een oude auto. Auto's die nieuw relatief duur waren, zijn nu duur in onderhoud. Zeker bij een 15jr oude bmw gaat echt alles kapot, lekkages, ophanging, etc,
En natuurlijk, als je daar gevoelig voor bent, dat sommigen je niet serieus nemen in een dergelijk oude bak :)

Het gaat niet om het besparen. Dan kun je beter een fiets kopen. Nu is er nog de mogelijkheid om zo’n auto te kopen, ik denk dat dat snel gaat veranderen. Ik zou het zelf waarderen als iemand kwam aanrijden bij mijn zaak.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Je wilt niet stuk lopen op de onderhoudskosten en vervolgens kom je met een rijtje Duitse auto's welke a) niet zuinig zijn en b) bekend staan om hun op z'n best middelmatige kwaliteit en dus niet alleen dure reparaties maar ook hoge onderhoudskosten??
Kijk gewoon eens bij AutoVisie en de ANWB wat de Wegenwacht allemaal weet over deze auto's: een lange rij van gebreken en zaken die vaak kapot gaan. Vaak wordt dat dan vergoeielijkt met de opmerking dat die auto's 'al' 10-15 jaar oud zijn. Grappig want bij een evenoude Lexus lees je dan steevast het Wegenwacht-commentaar: geen gebreken bekend.
Als je dus financieel niet wilt leeglopen: een Lexus. Eventueel een Honda Legend, Nissan Maxima of Mitsubishi Sigma.

Niet zuinig – Dat klopt. Maar dat zijn dingen die je vooraf kunt berekenen. Onderhoud en reparaties is natuurlijk afwachten. Ik heb geen idee aan wat voor bedragen ik zou moeten denken.
De Lexus GS die door iemand anders is geopperd, wordt ook serieus meegenomen.

speedtouch zei:
Wat vind je hier van (zo maar een gok):
https://www.autotrack.nl/a/volvo-v70-benzine-2003-50359391

Ik heb een paar dagen in een V50 gereden en dat voldeed prima. Die had vrij veel kilometers, maar reed wel comfortabel. De V70 vind ik dan direct weer zo’n tank. Kun je natuurlijk een V50 kiezen, maar die zijn naar mijn idee toch een stuk minder uitgevoerd.

Gullwing zei:
speedtouch zei:
Wat vind je hier van (zo maar een gok):
https://www.autotrack.nl/a/volvo-v70-benzine-2003-50359391

een oude volvo met 4 ton op de klok, nee daar zul je geen onderhouds kosten aan hebben de komende tijd :T
Als je alles gaat vervangen houdt een volvo het idd makkelijk 1.5 miljoen km uit.

Gelukkig staan er meer te koop 

AsconaGT zei:
Iemand die mijn vader kent rijd een Cadillac CTS in de youngtimer regeling (diegene rijd hem welliswaar op LPG)

onbekend dus goed te betalen
KLIK

voor 5000-7000 euro rij je een luxe exemplaar met weinig kilometers. hou je het resterende bedrag achter de hand voor onderhoud, maar volgens mij zijn die dingen behoorlijk betrouwbaar en kun je nog jaren lang rijden.(y)

Die zijn inderdaad goed betaalbaar. Weer eens wat anders.

J 79 zei:
Er zit in mijn optiek een tegenstrijdigheid in je verhaal. Je wilt niet stuklopen op de onderhoudskosten, maar wel in een luxe, dure wage rijden van minimaal 15 jaar uit en dus ook een behoorlijke km-stand...

Dat kan in mijn optiek niet. Veel luxe-zaken gaan simpelweg in de loop de tijd kapot of functioneren minder goed. Althans de kans wordt steeds groter.
Reguliere zaken zoals uitlaat-systeem, remmen, ophanging, exterieur (lak) zullen eens gerepareerd en of vervangen moeten worden.
De kans dat een pakking lekt, een slang poreus wordt, een sensor niet goed functioneert etc neemt gewoon toe met de jaren.

Kijk, als je daar rekening mee houdt, dus als dat het verwachtingspatroon is, is het geen enkel probleem.
Als het een auto is, waar je af en toe mee rijdt, kun je vaak daar ook mee leven. Echter als het je dagelijkse vervoer is, kan het ook vervelend zijn om telkens “op je hoede” te moeten zIjn. Ik zou dat in ieder geval niet willen, maar nogmaals dat is ieder zijn eigen keuze.

Een familielid van mij heeft een Volvo XC uit 2006 o.i.d.. Prachtige bak, rijdt voortreffelijk, maar ondertussen al meerdere malen bij de garage gestaan met hele irritante tijdrovende klussen en en rondom de benzinetank....los nog van het financiële aspect: het lijkt mij gewoon vervelend als je meerdere malen in het jaar richting de garage moet...

Ik vind het overigens wel gaaf dat mensen juist de wat oudere auto’s nog op de weg willen houden! Om de 4 jaar een nieuwe, is ook wat overdreven als je het mij vraagt. En een auto van een paar jaar oud hoef zeker nog niet afgeschreven te zijn.

Een aankoop keuring en volledige onderhoudshistorie lijkt mij een must!

Dat is inderdaad wat tegenstrijdig. Hoe meer er op zit, hoe meer kapot kan. Maar misschien zit er veel verschil in onderhoudskosten / betrouwbaarheid tussen de auto’s die ik noem en die andere gebruikers noemen. Dat het wat kost is niet zo erg. Maar er zijn natuurlijk grenzen. Het moet wel leuk blijven uiteindelijk. En met de juiste auto is dat leuk blijven misschien wat makkelijker.

Ik kwam ook een Maserati Quattroporte tegen. En daar heb ik nogal slechte verhalen over gelezen. Een en al ellende. Vandaar dat ik begon over de onderhoudskosten. Prachtige auto overigens.

Langs de weg komen te staan is meer de ‘angst’. De auto een paar dagen missen is niet heel erg. Al zul je net zien dat het op dat moment niet goed uitkomt.

Ik heb de vraag eerder ook al gesteld in deze reactie, maar aan wat voor bedragen zou ik moeten denken?

Malt007 zei:
Ik gooi hem maar weer eens in, vergeet de correctie privegebruik btw niet.

Die heb ik meegenomen. Toch bedankt! Wordt denk ik vaak over het hoofd gezien.

Auto encyclopedie zei:
Is 4278424 zei:
Dag medeforumgebruikers,

Ik ben op zoek naar een andere auto en ik overweeg een youngtimer (dus bouwjaar max 2005) in verband met gunstige fiscale regelgeving. Het budget is circa €10.000, iets meer of iets minder kan natuurlijk altijd. Een comfortabele rijdersauto met veel opties. Hoeft geen racemonster te zjin. Ik wil er niet op stuklopen qua onderhoudskosten. Bij voorkeur een sedan / liftback / station.

De volgende auto's ben ik zelf tegengekomen, niet een heel verrassend lijstje:
Mercedes E klasse
BMW 5 serie
BMW 6 serie
Audi A8

Qua uiterlijk vind ik van dit lijstje de BMW's het mooiste. Voor de 6 serie moet het budget nog wel een stuk omhoog helaas. Interieur van de A8 spreekt me dan weer het meeste aan, maar steekt niet ver boven de rest uit.

Wie heeft nog goede suggesties en/of tips? Wat zouden jullie doen?

Ik weet niet wat je klanten kring er van vindt van je keuze en of van een Lexus

Vandaar mijn suggestie

superb v6 automaat

Deze automaat is betrouwbaar en is nog jaren lang geleverd in de quarto modellen van Audi omdat de multi tronic bak het allemaal niet aankon.

$_86.JPG


staat ook nog een 2.0 in Zwolle

superb

$_85.JPG


liever een liftback dan wordt het vrees ik een octavia

De garage ziet er wel netjes uit zo op het eerste gezicht.

octavia

0-f08497c1-cf87-4f1f-964d-2184a08d6e70.jpg

Die eerste Superb met v6 is natuurlijk ook geweldig. De octavia vind ik dan weer helemaal niks.

Sanoma zei:


'Sport' :)

Ik wil er niet op stuklopen qua onderhoudskosten.
Dat is bij auto's nogal lastig inschatten helaas...

Ik vind die Jaguars altijd erg mooi, maar staan die niet altijd bovenaan de lijstjes met meest onbetrouwbare auto’s / merken?

Nickgts zei:

Een goede outsider! Is een Franse auto van die tijd wel een goed idee? Vind het een leuke auto om te zien en naar mijn idee ook bijzonder comfortabel.

Total Loss zei:
Van dit lijstje zou ik voor de 5-serie of E-klasse gaan. De 6-serie lijkt me erg krap idd wat budget betreft, de A8 lijkt me nogal risicovol, dat is weer een klasse hoger/duurder nieuw, dus wanneer er daar echt problemen komen ben je helemaal aan de beurt.

Verder kan ik nog wel een paar leuke alternatieven bedenken/vinden :

Subaru Legacy 3.0

subaru-legacy-3-0r-245pk-awd-automaat-leder-schuifdak-vol.jpg


Lexus GS300

lexus-gs-300-executive-unieke-youngtimer-met-maar-95-000-km-in-topconditie.jpg


Alfa Romeo 166

alfa-romeo-166-3-0-v6-distinctive-aut-xenon-schuifdak-youngtimer-orig-ned-dealer-ondh-led.jpg

De Audi’s kunnen beide eigenlijk wel van de lijst af. De Alfa ziet er echt goed uit. Goede toevoeging. Maar betrouwbaarheid?
 
Een goede keus is de Jaguar XJ X308 of nog beter de opvolger de X350, zeker in combinatie met de oude maar zeer degelijke V6 is het een prima auto. Of kijk gewoon naar een Lexus.

Erg onderschatte auto's zijn de Jaguar X Type en Rover 75, ze zijn veel beter dan veel mensen nog steeds denken.

De auto's in je lijst zijn de voor de hand liggende keuzes, die zeker niet bekend staan om de lage onderhoudskosten.
 
De W211 is van eind 2002. De kans dat je een youngtimer facelift vind, is inderdaad redelijk klein. Het zal er om hangen. Er is echter veel import, en in DL kan die facelift eerder zijn doorgevoerd.
 
MB e klasse van rond de eeuw wisseling, een roest vrij exemplaar is wel te vinden (?) deze rijden werkelijk subliem.
Volvo V70 tot 2008
Volvo S80
BMW 5 serie. mijn keuze zou dan de e39 zijn ipv zijn opvolger e60.
De hierboven afgebeelde superb is ook lekker.
Bij (ik geloof autobalk punt nl ) staat een prachtige passat v6 te koop ook leuk.
En idd een lexus.
 
Pfoh, zo'n XJ of GS is toch wel erg leuk! (y)
Het nieuwe model GS wordt net lastig met dit budget, is er vanaf mei 2005 uit m'n hoofd gezegd (binnen dit budget heb je het over hoge kilometerstanden).
 
Toevallig heb ik de laatste weken ook al enkele keren die oefening gemaakt en naar youngtimer alternatieven voor mijn firmabak gezoch op het internet.
Ik ben telkens uitgekomen op de Lexus GS of de Jaguar S-type.
 
Ik zou voor de bmw e38 of e39 gaan (van beide het facelift model), deze zijn goedkoper in aanschaf, betrouwbaarder dus goedkoper in onderhoud. Mocht je meer kosten hebben qua onderhoud heb je meer achter de hand i.v.m. de lagere aanschaf prijs. Daarnaast ga je er bij deze types weinig op vooruit mocht je het vervolg model kiezen en zijn ze naar mijn mening BMW's uit BMW hun top jaren qua bouwkwaliteit en uiterlijk.
 
Ik lees allerlei angstverhalen over dat youngtimers enkele malen per jaar stil komen te staan etc. Ik rij al sinds jaar en dag youngtimers (en dan circa 40.000 km per jaar). Half jaar geleden een XC90 V8 uit 2005 gekocht voor 9K. LPG erin, grote beurt (aankoopkeuring uiteraard laten uitvoeren, onderhouds historie bekend en tevens preventief aantal zaken vervangen). Los van Corona ga ik fluitend er de aankomende 5 jaar 200.000 km mee rijden, ben niet bang om langs de snelweg stil te komen staan. Op tijd onderhoud, rustig auto laten warm worden en dan kan je met een goed onderhouden youngtimer prima rijden (uiteraard een aantal gekende modellen van diverse merken vermijden). Veel plezier met je keuze!
 
Auto encyclopedie zei:
Trouwens heel wat anders dan je topic van paar maanden terug

Die opmerking had ik al verwacht :)

Ik ben destijds gaan proefrijden in de Tesla, maar dat viel me uiteindelijk wat tegen. Prestaties zijn natuurlijk fantastisch, maar ik kon er geen goede zitpositie in vinden. Mist toch wat de 'wow-factor'. De Polestar 2 was pas vanaf september een proefrit mogelijk en de kans was groot dat als ik daarna zou bestellen, dat ze niet meer konden garanderen dat hij dit jaar nog op kenteken zou worden gezet. Dan werd het me iets te gek in verband met bijtelling.

De enige andere EV die me op dit moment nog wat aanspreekt is de e-208, maar dat is het ook eigenlijk net niet wat mij betreft.

Daarnaast is er toch de onzekerheid over de toekomst. Niet zozeer qua zaken en inkomsten, maar meer over het aantal te rijden zakelijke kilometers. Al met al vond ik die uitgaven op dat (en dit) moment onverantwoord. Dus nog steeds op zoek naar een auto..
 
Terug
Bovenaan