Yaris (verso) 1.0 / 1.3

Kevin9512

Startmotor
Wij zijn aan het kijken voor een vervanger voor onze Agila die met een kapotte brandstofpomp kampt. Wij kwamen o.a de Yaris t/m 2005 tegen met 130000 tot 250000 km nap. Nu snap ik dat deze auto's rete betrouwbaar zijn maar ik neem aan dat er aan een oudere auto was kan mankeren.

Er staan modellen op van 2004 met hogere km standen boven de 225000. Ook de 1ste modellen van rond 2000 met weinig km, lees 150000. Ik meen dat de 1.0 en 1.3 een ketting heeft. Klopt dit?

Wat zijn de punten om op te letten?

De staat van onderhoud, schade en roest. De 1.0 3 cilinder vanaf 2005 kan nog wel eens last hebben van kantelende zuigers en een (heel) hoog olieverbruik. In het model hier voor ligt een 4 cilinder. Maak altijd een uitgebreide proefrit, en start de motor koud en met open motorkap, ik zou zelf de auto laten staan als je de motor hoort tikken. Kijk of alles soepel en zonder bijgeluiden werkt.

Het zijn al hele oude auto's. Een slecht baasje kan er ook voor zorgen dat de auto inmiddels rijp voor de sloop is, want ook een Toyota Yaris kan ondanks de goede reputatie kapot gaan, en gaat uit eindelijk naar de sloop. De Yaris is een hele goede auto maar overschat dit ook niet. Er staat inmiddels ook genoeg oude rommel te koop.

We overwegen ook een Kia Rio 1.5 en de Suzuki Liana 1.6. Deze zijn wat nieuwer en staan met (veel) minder km te koop. Helaas heeft de Rio geen ketting maar een riem dus dan moet je het altijd maar treffen dat die recent vervangen is. Budget is max 1650 dus dan is het zoeken naar een goed exemplaar des te moeilijker.

Ook bij Yarissen komt opgerekte distributiekettingen voor, maar die zijn veelal bij lagere kilometerstanden vervangen.

IPV een Yaris Verso kun je ook kijken naar een Daihatsu yrv , die heeft het zelfde blok als een Yaris, gewoon lekker voor de 1.3 gaan die hoeven minder hard te werken en staan te koop met kilometerstanden waar je u tegen zegt.

Een Colt is ook een ruimte wonder, vooral de in delen verschuifbare achterbank is een mooie cadget. Ook bij de Colt lekker voor een 1.3 gaan en de 1.1 laten voor wat het is. Wel bij de Colt voor een handbak gaan. De semi automaat is van Mercedes/smart en is ontzettend storingsgevoelig

Amerika1995 zei:
We overwegen ook een Kia Rio 1.5 en de Suzuki Liana 1.6. Deze zijn wat nieuwer en staan met (veel) minder km te koop. Helaas heeft de Rio geen ketting maar een riem dus dan moet je het altijd maar treffen dat die recent vervangen is. Budget is max 1650 dus dan is het zoeken naar een goed exemplaar des te moeilijker.

Je zoekt in de laagste prijsklasse, zoek gewoon de beste auto die je kunt vinden. De Kia Rio of Suzuki Liana kan een prima koop zijn. In deze prijsklasse kun je ook nog wel eens een goede Fiat Punto, Mitsubishi Spacestar, Dacia Sandero of Logan, Renault Clio of iets dergelijks vinden.

Yarissen van 1650 Euro zijn er wel maar dat is echt vaak de onderste categorie uit de markt.
Ben een beetje in twijvel of AK2 terecht de opmerking over de kantelende zuigers maakt. Voor mij is die kwaal verbonden aan de 1.0 driecilinder, voor 2006 had de Yaris 1.0 een viercilinder.
Neem aan dat bij het budget de variabele kosten ook beperkt moeten blijven:
Zou ook de Mazda Demio, de Daihatsu YRV, de Subary Justy (Daihatsu Sirion kloon), de Daihatsu Sirion, de Nissan Micra model tot 2003 en wat Suzukis in de afweging betrekken.

Bij al deze auto's geldt dat de staat van het het exemplaar het belangrijkst is (ook goed op roest letten).
En natuurlijk zijn er goudhaantjes te vinden...kritisch blijven en geduld hebben.
Bij een budget van 1650 is 50-100 Euro uitgeven om een auto te laten checken veel geld, maar des te meer aan te raden.

Maar je hebt eigenlijk geen fatsoenlijk budget voor een vervanger van de Agila, waarom niet maken en dan door sparen voor een ruimer budget en dan in een keer een goede auto kopen. Nu koop je een auto die niet heel veel beter is en waar je ook veel kans hebt dat er bepaalde dingen stuk gaan. Japans of niet een brandstofpomp oid kan altijd stuk gaan.

Alternatief:
Is de kapotte brandstofpomp het enige mankement van de Agila?
Is het een benzinestoker?
Als er geen andere redenen zijn waarom ie binnenkort terminaal is, zou ik gewoon repareren en doorrijden

Helaas moet bij dr Agila de gehele uitlaat incl brandstoftank er onder uit om dit te maken. +/- 500 tot 1000 euro. Garage gaf aan dat het de moeite niet was voor de auto. Hadden er graag mee door gereden, maar omdat hij nog al eens (wil) kan uitvallen is het niet echt n veilige keuze om door te rijden. Ben handig maar niet zo handig om het zelf te doen.

Nieuwe auto is vooral nodig voor vervoeren van personen maar moet groot/hoog genoeg zijn om wat mee te vervoeren. Daarom vallen de Clio, Ignis etc af. Heb vernomen dat de Punto motorisch niet top is, koppaking en korte interval distributie. YRV zijn schaars op internet maar zeker ook een kanshebber.

De Yaris als 5 deurs of als Verso zou groot genoeg zijn. Demio alleen als het de uitvoering met dubbele airbag is. Die zijn lastig te vinden. Liefste ook opties als Abs.

Ik denk dat het verstandiger is om de Opel Agila te laten maken, als de auto verder nog goed is. Je hebt zoals Epica al aangeeft eigenlijk een te laag budget voor een goede vervanger. Nu is inderdaad de kans groot dat je een auto koopt die niet heel veel beter is dan de Agila.

ak2 zei:
Ik denk dat het verstandiger is om de Opel Agila te laten maken, als de auto verder nog goed is. Je hebt zoals Epica al aangeeft eigenlijk een te laag budget voor een goede vervanger. Nu is inderdaad de kans groot dat je een auto koopt die niet heel veel beter is dan de Agila.

Helaas is de prijs om te maken duurder dan wat we zouden moeten bijleggen op een andere. Belachelijke prijzen voor zon ingreep.

Epica zei:
Maar je hebt eigenlijk geen fatsoenlijk budget voor een vervanger van de Agila, waarom niet maken en dan door sparen voor een ruimer budget en dan in een keer een goede auto kopen. Nu koop je een auto die niet heel veel beter is en waar je ook veel kans hebt dat er bepaalde dingen stuk gaan. Japans of niet een brandstofpomp oid kan altijd stuk gaan.

Inderdaad...
Hoe oud is de Agila? In welke staat verkeert 'ie, afgezien van de brandstofpomp? Wat kost het vervangen van de brandstofpomp?
Dat zijn zo een paar vragen die bij mij opkomen...
En mocht je de Agila werkelijk willen vervangen, met jullie budget zou ik dan zoeken naar minder populaire tweede-/derde-/vierdehandsjes dan een Yaris...
Zoals de reeds genoemde Daihatsu YRV (Yaris techniek). Dit lijkt een nette voor z'n leeftijd: https://www.autowereld.nl/daihatsu/young-rv/1-3-16v-2005-airco-velgen-trekhaak-new-apk-32053834/details.html

daihatsu-young-rv-1-3-16v-2005-airco-velgen-trekhaak-new-apk.jpg

Naast de door jou al genoemde Kia Rio en Suzuki Liana kun je ook nog kijken naar een Suzuki Ignis. Voorbeeld: https://www.autotrack.nl/tweedehands/suzuki/ignis/46989066

0-286eac69-a94d-4f9b-8893-25424a8da1a5.jpg

Hij is van 2005. 166000 km. Redelijke staat normale gebruikerssporen. Zal morgen eens navraag doen bij de garage wat zij vragen. Kreeg alleen als antwoord dat het de moeite niet was. Als dit meer dan 500 euro is denk ik dat het een Liana of Rio wordt.

Toyota's vertonen in tegenstelling tot andere Japanse auto's vaak opmerkelijk weinig roest. De Yaris Verso is geen populair model, vanwege het omstreden uiterlijk. Daarentegen is hij ontzettend ruim en multifunctioneel. Ik zou zo'n auto dus niet laten staan als er een aantrekkelijk geprijsd exemplaar voorbijkomt.

Als het echt goedkoop moet, kun je ook gaan voor oudere auto's, zoals een Suzuki Liana of Daihatsu Gran Move. Beide zijn superbetrouwbaar en licht van gewicht. De Liana kun je nog van redelijk recente leeftijden kopen. Dan heb je veel ruimte binnen vier meter lengte.

Bezit zelf een YRV 1.3. Naar volle tevredenheid mag ik wel zeggen, lekker vlot praktisch autootje.. Mag inderdaad alleen E5 tanken, is wat duurder maar auto's rijden ook zuiniger op E5 dan op E10. Als je niet heel veel kilometers maakt scheelt het niet zoveel in geld. Het is soms wel onhandig want je kunt niet meer overal E5 tanken.

Heeft even geduurd maar.... de pomp is niet de boosdoener, auto is gemaakt. Er zat een ?koolstoffilter? slang los waardoor de druk verkeerd werd opgebouwd. Lampje brandt wel nog steeds. Lambda storing volgens de garage, kan geen kwaad. Verders is de v snaar samen met de radiateur vervangen.

Terug
Bovenaan