XL (Extra Load) goedkoper maar niet vereist, toch kopen?

Orm

Net ingestapt
Voor mijn CLA45 op zoek naar nieuwe zomerbanden. Bij mijn bandenboer is gek genoeg de XL versie van de PS4S van michelin goedkoper dan de normale.
Zal ik veel verschil merken tussen de banden (zowel positief als negatief)? Is het een slecht idee om XL versies van banden te installeren wanneer deze niet echt benodigd zijn?

We hebben vorige keer de XL versie genomen. Ik denk dat ze goedkoper kunnen leveren omdat ze bijna 2 jaar oud zijn.

Je hebt iets meer lawaai en iets meer verbruik, nou is dat laatste volgens mij geen probleem aangezien je toch al geen zuinig auto hebt.

Jazzik zei:
Plus minder comfort door hogere druk. Al met al nogal wat nadelen.

De voordelen vergeet je maar voor het gemak?
XL's kunnen in de meeste gevallen prima, zijn in sommige gevallen voorkeur/verplicht. Sommige maten zijn ook nauwelijks als normale versie te krijgen.

R W xxx zei:
Jazzik zei:

De voordelen vergeet je maar voor het gemak?
XL's kunnen in de meeste gevallen prima, zijn in sommige gevallen voorkeur/verplicht. Sommige maten zijn ook nauwelijks als normale versie te krijgen.

Wacht even.... dat XL's in sommige gevallen (bijvoorbeeld bestelwagens) de voorkeur hebben/verplicht zijn en normale versies in sommige maten niet of nauwelijks te krijgen zijn is volgens jou een voordeel...???
a015.gif

mike 1834566 zei:
Jazzik zei:

Max psi/bar voor een auto heeft hier weinig mee van doen. xl wil niet zeggen dat de druk hoger hoort te zijn...
Precies.
Bovendien begrijp ik dat de sidewalls wat steviger zijn, in mijn optiek zal dit zorgen voor nog fijner stuurgedrag in bochten.. toch?
Verbruik is niet echt een zorg, maar wou even zeker weten dat een XL versie niet ondergeschikt is door bijv. andere samenstelling rubber. Wat betreft weggeluid en comfort, dat is bij de normale ps4s al minimaal dus zal niet veel verandering opleveren dat het ondraaglijk gaat zijn, hoop ik.

Orm zei:
mike 1834566 zei:
Jazzik zei:

Max psi/bar voor een auto heeft hier weinig mee van doen. xl wil niet zeggen dat de druk hoger hoort te zijn...
Precies.
Bovendien begrijp ik dat de sidewalls wat steviger zijn, in mijn optiek zal dit zorgen voor nog fijner stuurgedrag in bochten.. toch?
Verbruik is niet echt een zorg, maar wou even zeker weten dat een XL versie niet ondergeschikt is door bijv. andere samenstelling rubber. Wat betreft weggeluid en comfort, dat is bij de normale ps4s al minimaal dus zal niet veel verandering opleveren dat het ondraaglijk gaat zijn, hoop ik.

De ps4s xl worden ook gemonteerd onder de Model 3 en die hebben een extra foam laag welke rijgeluid zou moeten dempen. Heb ze zelf ook klaar liggen voor montage ;-)

Terug
Bovenaan